Gå til innhold

Hjelp! Problemhud og trenger tips til produkter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fuktfattig kombinasjonshud. Kan ha feit hud i tinningene og pannen, og kjempetørr hud i kinnene. Jeg kan lett få kviser og sorte prikker. Samtidig har jeg ekstremt sensitiv hud og perioral dermatitt. 

Hva bruker dere av produkter? Jeg er spesielt på utkikk etter toner, serum osv. som er mild mot huden. 

Anonymkode: 17853...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter

Skrevet

Jeg bruker Tia'm B5 toner, i flere lag (opptil 7-8 nå for tiden, men jeg er veldig dehydrert). I tillegg så er fjeset mitt fortsatt nesten vått når jeg begynner hudpleien, tar på alt mens det fortsatt er fuktig, til og med krem. Og bytt til en litt tykkere krem, kanskje? Jeg kan ikke bruke gel-krem på vinteren f.eks. Evt kan du ha to kremer og bruke en til oljete områder, og en til de tørre, men oljen kan forbedres hvis du får huden i balanse (og mindre dehydrert).

Og for å unngå tørr hud, så bruker jeg enten La Roche Posay Cicaplast til slutt, Purito nattmaske eller et lite lag med Aquaphor/vaselin utenpå den vanlige rutinen min. Det føles som om det funker fint for meg, med lignende hudtype som din. Serumet jeg bruker nå er Klairs Fundamental Watery Oil Drop (ikke olje, selv om det høres slik ut), og det er et kjempegreit serum. Ofte på salg på Farmasiet eller Lyko. 

Det kan også være greit å enten bruke boller med vann rundt om i hjemmet for å øke luftfuktigheten, eller rett og slett kjøpe seg en luftfukter til bruk på denne tiden av året (kjøp i så fall en som er lett å rengjøre, for det er viktig å holde den ren både slik at den varer lenger og at det ikke blir noe uggent i den luften den sender ut).

Lykke til! 

(Bruker du tannkrem uten SLS? Det kan hjelpe på perioral dermatitt i følge flere hudleger jeg følger på Instagram. Jeg følger bla Dr Shereene Idriss og Dr Ranella Hirsch, og de deler begge masse informasjon - dog aldri medisinsk veiledning såklart, og de er begge helt fantastisk dyktige. Jeg forstår huden min enda bedre etter jeg fulgte de og jeg slet i mange, mange år med den.)

Anonymkode: 99096...f85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg bruker Tia'm B5 toner, i flere lag (opptil 7-8 nå for tiden, men jeg er veldig dehydrert). I tillegg så er fjeset mitt fortsatt nesten vått når jeg begynner hudpleien, tar på alt mens det fortsatt er fuktig, til og med krem. Og bytt til en litt tykkere krem, kanskje? Jeg kan ikke bruke gel-krem på vinteren f.eks. Evt kan du ha to kremer og bruke en til oljete områder, og en til de tørre, men oljen kan forbedres hvis du får huden i balanse (og mindre dehydrert).

Og for å unngå tørr hud, så bruker jeg enten La Roche Posay Cicaplast til slutt, Purito nattmaske eller et lite lag med Aquaphor/vaselin utenpå den vanlige rutinen min. Det føles som om det funker fint for meg, med lignende hudtype som din. Serumet jeg bruker nå er Klairs Fundamental Watery Oil Drop (ikke olje, selv om det høres slik ut), og det er et kjempegreit serum. Ofte på salg på Farmasiet eller Lyko. 

Det kan også være greit å enten bruke boller med vann rundt om i hjemmet for å øke luftfuktigheten, eller rett og slett kjøpe seg en luftfukter til bruk på denne tiden av året (kjøp i så fall en som er lett å rengjøre, for det er viktig å holde den ren både slik at den varer lenger og at det ikke blir noe uggent i den luften den sender ut).

Lykke til! 

(Bruker du tannkrem uten SLS? Det kan hjelpe på perioral dermatitt i følge flere hudleger jeg følger på Instagram. Jeg følger bla Dr Shereene Idriss og Dr Ranella Hirsch, og de deler begge masse informasjon - dog aldri medisinsk veiledning såklart, og de er begge helt fantastisk dyktige. Jeg forstår huden min enda bedre etter jeg fulgte de og jeg slet i mange, mange år med den.)

Anonymkode: 99096...f85

🙏Takk for tips! Jeg skal sjekke ut produktene og insta-legene! Og bytte ut tannkremen..

Skrevet

Jeg bruker Filorga. Mitt største problem var at huden ble så fort blank. Filorga er helt fantastisk!

Anonymkode: 0f707...905

• Liker 1
Skrevet

anbefaler la Roche posay. det er utviklet til sensitiv hud og kjøpes apotek. Jeg merker at min hud er mindre sensitiv etter jeg byttet. 

effaclar serien er utviklet til uren kombinasjon til fet hud. De har alt med Serum krem etc. https://www.vitusapotek.no/hudpleie/rens-og-ansiktsrens/la-roche-posay-effaclar-rensegelé-200-ml/p/864548

Toleriane er for normal til tørr hud. hydrafase er intens tørrhet 

cicaplast er særlig for mindre sår og sprukken hud etc 

rosalic er for hud som rødmer lett. 

ang tannkrem så er sensodyne uten disse vaskestoffene. etter vi byttet har vi fått mindre after /hvite blemmer. 

Anonymkode: cb349...496

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

anbefaler la Roche posay. det er utviklet til sensitiv hud og kjøpes apotek. Jeg merker at min hud er mindre sensitiv etter jeg byttet. 

effaclar serien er utviklet til uren kombinasjon til fet hud. De har alt med Serum krem etc. https://www.vitusapotek.no/hudpleie/rens-og-ansiktsrens/la-roche-posay-effaclar-rensegelé-200-ml/p/864548

Toleriane er for normal til tørr hud. hydrafase er intens tørrhet 

cicaplast er særlig for mindre sår og sprukken hud etc 

rosalic er for hud som rødmer lett. 

ang tannkrem så er sensodyne uten disse vaskestoffene. etter vi byttet har vi fått mindre after /hvite blemmer. 

Anonymkode: cb349...496

Takk for svar! Jeg har brukt La Roche Posay i mange år, har prøvd de fleste produktene og tåler det godt. Men det gjør ikke stort for huden min, det gir ikke nok fukt og hjelper ikke mot perioral dermatitt. Hadde vært fint å finne litt pleiende produkter også! 

Skrevet

Jeg har kombinert hud, er både tørr og fet, og sensitiv. Jeg bruker pyuankang yul mist toner, veksler mellom cosrx snail mucin essence og cosrx bha blackhead power liquid, og avslutter med pyunkang yul krem og moisture ampule. 

Er veldig fornøyd med disse produktene og syns jeg har blitt mye mindre tørr og sensitiv, i tillegg til at porene/teksturen har forbedret seg.  Eneste jeg må passe på er å ikke bruke bha toneren for mye, da kan jeg bli tørr.

Anonymkode: 03ab1...b0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har kombinert hud, er både tørr og fet, og sensitiv. Jeg bruker pyuankang yul mist toner, veksler mellom cosrx snail mucin essence og cosrx bha blackhead power liquid, og avslutter med pyunkang yul krem og moisture ampule. 

Er veldig fornøyd med disse produktene og syns jeg har blitt mye mindre tørr og sensitiv, i tillegg til at porene/teksturen har forbedret seg.  Eneste jeg må passe på er å ikke bruke bha toneren for mye, da kan jeg bli tørr.

Takk for tips! Jeg blir litt overrasket over at andre med sensitiv hud tåler bha, retinol og andre syrebehandlinger. Kanskje jeg har ekstremt sensitiv hud, men det blir alt for sterkt for huden min! Og det er kjipt for jeg har moden hud som begynner å få noen linjer her og der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips! Jeg blir litt overrasket over at andre med sensitiv hud tåler bha, retinol og andre syrebehandlinger. Kanskje jeg har ekstremt sensitiv hud, men det blir alt for sterkt for huden min! Og det er kjipt for jeg har moden hud som begynner å få noen linjer her og der. 

Denne er ikke så sterk og jeg bruker den alltid etter toner. Jeg var forsiktig i begynnelsen og brukte den 1-2 ganger i uken til å begynne med. Nå bruker jeg den annen hver dag, helst på kveld. Jeg tåler heller ikke andre produkter med aha/bha.... blant annet paulas choice, dermalogica, og the ordinary måtte jeg bare gi bort. 

Hva har du prøvd av peelinger selv da? 

Skrevet

Paula's choice omega complex serum. Jeg har prøvd ufattelig mye der ute, og dette er uten tvil det beste jeg har prøvd. Det er parfymefritt og inneholder fettsyrer og ceramider som er utrolig bra for huden. 

Jeg har oljete og dehydrert hud. Samt at den er vejdig sensitiv, reagerer på mye og har sensitive øyne. Det meste svir i øynene og de fleste kremene legger seg som et lag utenpå huden, eller blir for "tørr".

Men denne gjør virkelig underverker. Har ikke opplevd liknende. 

Anonymkode: fdaa9...058

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...