AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Jeg skal lage kalkun for første gang i år og lurer på dette med tilbehør. Hva er vanlig? Hva passer til? Hva må jeg for alt i verden ikke glemme? Tar gjerne imot spennende forslag også, så jeg har litt å velge i. Så fyr løs! Anonymkode: c784d...5b4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Brekkbønner, potetstappe og en god saus. Anonymkode: dd7aa...dea
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Jeg bruker fløte eller soppsaus til, potetstappe/m eller potetbåter med masse fersk hvitløk og urter. Ovnsbakte rosenkål (kuttet i to) med masse parmesan er kjempe godt til. Jeg lager også ofte grønne brekkbønner som jeg sauterer kjapt med cherrytomater. Tar det ut av pannen og blander med masse fetaost og krydder og olje. Kremet mais er også veldig godt til: Tar mais i en gryte og fyller opp med fløte så det akkurat dekker maisen. Tilsetter salt, pepper, paprika, chilipepper (gjerne fersk) og lar det småkoke en times tid til fløten har trukket inn. Anonymkode: 00014...689
Ugresset Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Det du ikke må glemme er waldorf salat, det er veldig viktig Brun saus laget på innmat og kraft, gjerne med sort pepper og kremfløte. Jeg er glad i å lage soppstuing, det er ikke et veldig vanlig tilbehør, men alle elsker det. Rosenkål stekt med bacon er vanlig. Jeg pleier bare ha dampet rosenkål, gulrøtter og brokkoli av grønnsaker. Rødkål og surkål må til, da lukter det jul i hele huset. Jeg foretrekker mandelpoteter trekt på svaksvak varme så de ikke går i stykker. Gjestene mine foretrekker fløtegratinerte poteter, så det får de. Ellers serverer jeg rørte tyttebær med relativt lite sukker. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Waldorfsalat (eller drue- og purresalat, som er enklere å lage og smaker like godt, synes jeg), poteter, rosenkål og en skikkelig god saus! Anonymkode: 44ed0...88d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 Vi bruker fløtepoteter. Rosenkål eller viltblanding fra frysedisken. Og viltsaus fra Toro, men med kraft fra kalkunen. Har kalkun nyttårsaften, og gjør det litt enkelt etter mye matlaging hele jula 🙂 Anonymkode: 9c7f6...0f8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Jeg kjører safe, med mandelpoteter, fløtesaus og Waldorff-salat 😊 Anonymkode: 354f0...e82
Hmmmmmm Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Et must er saus lagd på kraften. Og hjemmelaget waldorfsalat. Basen må bestå av majones og pisket fløte til krem. Rista hakkete valnøtter sammen med frukt, lager en god smak. Stuffing i kalkun: medisterdeig blandet med hakket svisker og eple i terninger. Og en del hakket rista valnøtter. Ikke noe krydder. Sinnsykt godt blir det. Alltid en hitt. Små poteter kokes, så stekes i smør og sukker. Nam. Anbefales viltblanding har jeg alltid med:)
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 Til kalkun serverer jeg poteter, rosenkål, gulrot, god brun saus, rødkål og waldorfsalat. Anonymkode: b7f06...584
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 Og rødkål og tyttebærsyltetøy 😁 man kan ha nermest alt til kalkun, masse forskjellig. Anonymkode: 715c7...280 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 I stedet for waldorfsalat anbefaler jeg marshmallowsalat! Krem (uten sukker), druer, valnøtter, tyttebær og mini-marshmallows. Fantastisk godt til kalkun med hjemmelaget potetstappe, rosenkål og fløtesaus Anonymkode: 9e276...79a 1
SoWhat? Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 (endret) Rosenkål og tyttebærsyltetøy, men det må være godt. Syltetøyet altså. Waldorfsalat er også godt til. Men det aller viktigste syns jeg er sausen 🙂 Endret 17. desember 2021 av SoWhat?
Leo Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 (endret) Jeg vet ikke om @Plymfrekventerer forumet lenger, men h*n la i hvert fall ut denne oppskriften på kalkunstuffing i 2008 som jeg har laget hvert år siden. Den gangen ble den omtalt som verdens beste og jeg må bare si meg enig! Jeg gjengir oppskriften i originalform, men jeg har, delvis etter tips fra nevnte Plym i alle år erstattet couscous med innholdet i en (stor og god) loff og Grand Marnier (appelsinlikør) med appelsinjuice smakt til med litt cognac. I stedet for å fylle den i kalkunen steker jeg den også alltid for seg selv i en ildfast form. Dette kan fint gjøres dagen før siden den, som mye annet, blir bedre av å stå litt. Stuffingen varmes da opp igjen like før servering. 1 dl rosiner 1,5 dl appelsinlikør (Grand Marnier) evt. halvparten appelsinjuice 6 ss smør 1/2 hakket løk 2 1/2 hakket stangselleri 250 g couscous + 2 1/2 vann/buljong 200 g bacon i biter 1 dl hakkede pecannøtter 3 grønne epler i terninger Ca. 2 dl hønsebuljong eller -kraft 2 ss hakket salvie 1 ss oregano Salt og pepper Ha rosiner i en liten kjele og hell over 2/3 av likøren og kok opp. Avkjøl. Smelt halvparten av smøret i en panne og tilsett løk og selleri. La det surre til løken er blank. Ha blandingen over i en bolle. Kok opp vann/buljong og rør inn couscous. La det svelle noen minutter. (Når jeg bruker loff smuldrer jeg opp innholdet og lar det trekke i litt hønsekraft/-buljong). Stek baconet i biter og bland det med løk, selleri, rosiner og likør, couscous, nøtter og epler. Smelt resten av smøret og ha i buljong/kraft og resten av likøren og hell det over stuffingen. Smak til med salt og pepper. Fyll kalkunen og lukke åpningen med tannpirkere og bomullstråd ved å stikke ca. fire tannpirkere gjennom skinnet på hver side av hulrommet på kalkunen og knytte med hyssing etter samme prinsipp som ved snøring av sko. Bind sammen beinknokene. Fyllet kan også stekes i en form dekket med folie sammen med kalkunen den siste timen. I år ser det ikke ut til at det blir noen kalkun her, men den er visst så god at jeg har likevel fått forespørsler fra bl.a. to naboer og samboer om det ikke går an å kanskje få litt stuffing likevel. Her blir det derfor servert stuffing som tilbehør til ribbe i år. Kanskje ikke heeelt min smak, men er det jul så er det Endret 17. desember 2021 av Leo
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 Leo skrev (4 timer siden): Jeg vet ikke om @Plymfrekventerer forumet lenger, men h*n la i hvert fall ut denne oppskriften på kalkunstuffing i 2008 som jeg har laget hvert år siden. Den gangen ble den omtalt som verdens beste og jeg må bare si meg enig! Jeg gjengir oppskriften i originalform, men jeg har, delvis etter tips fra nevnte Plym i alle år erstattet couscous med innholdet i en (stor og god) loff og Grand Marnier (appelsinlikør) med appelsinjuice smakt til med litt cognac. I stedet for å fylle den i kalkunen steker jeg den også alltid for seg selv i en ildfast form. Dette kan fint gjøres dagen før siden den, som mye annet, blir bedre av å stå litt. Stuffingen varmes da opp igjen like før servering. 1 dl rosiner 1,5 dl appelsinlikør (Grand Marnier) evt. halvparten appelsinjuice 6 ss smør 1/2 hakket løk 2 1/2 hakket stangselleri 250 g couscous + 2 1/2 vann/buljong 200 g bacon i biter 1 dl hakkede pecannøtter 3 grønne epler i terninger Ca. 2 dl hønsebuljong eller -kraft 2 ss hakket salvie 1 ss oregano Salt og pepper Ha rosiner i en liten kjele og hell over 2/3 av likøren og kok opp. Avkjøl. Smelt halvparten av smøret i en panne og tilsett løk og selleri. La det surre til løken er blank. Ha blandingen over i en bolle. Kok opp vann/buljong og rør inn couscous. La det svelle noen minutter. (Når jeg bruker loff smuldrer jeg opp innholdet og lar det trekke i litt hønsekraft/-buljong). Stek baconet i biter og bland det med løk, selleri, rosiner og likør, couscous, nøtter og epler. Smelt resten av smøret og ha i buljong/kraft og resten av likøren og hell det over stuffingen. Smak til med salt og pepper. Fyll kalkunen og lukke åpningen med tannpirkere og bomullstråd ved å stikke ca. fire tannpirkere gjennom skinnet på hver side av hulrommet på kalkunen og knytte med hyssing etter samme prinsipp som ved snøring av sko. Bind sammen beinknokene. Fyllet kan også stekes i en form dekket med folie sammen med kalkunen den siste timen. I år ser det ikke ut til at det blir noen kalkun her, men den er visst så god at jeg har likevel fått forespørsler fra bl.a. to naboer og samboer om det ikke går an å kanskje få litt stuffing likevel. Her blir det derfor servert stuffing som tilbehør til ribbe i år. Kanskje ikke heeelt min smak, men er det jul så er det Endelig kom det en stuffing! I min verden er det helt uaktuelt å spise kalkun uten stuffing👌 Anonymkode: 2d015...011
CrazyCatLady2500 Skrevet 17. desember 2021 #15 Skrevet 17. desember 2021 Tre ting: gode poteter, god saus og waldorfsalat.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #16 Skrevet 17. desember 2021 Jeg lager; stuffing, med brød, bacon,hvitløk,løk, sopp, kremost gratinert rosenkål med honning og parmasan søtpotetstappe klassisk waldorf hasselbackpoteter med urter traneærsaus fløtesaus, kokt på kraft fra krøset mintegele Anonymkode: 3bdee...a33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå