Commander Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 (endret) Regjeringspartiene og SV : – Nå kan folk gå inn i jula med senkede skuldre, enighet om ny strømpakke: Inntekter til staten på strømmen 26.9 milliarder. Strømpakka fra regjering 5,5 milliarder. Så da blir forskjellen bare 21,4 milliarder. Imponerende hvordan de selger dette inn. Det kommunikasjonsbyrået har ihvertfall gjort jobben sin. Endret 17. desember 2021 av Commander 14
nebbete fugl Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Utrolig. Staten skal nå dekke 55% istedenfor 50% over 70 øre. Det hjelper nok mye. 7
A-hunter Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Synes synd på folk som har levd i troen på at staten Norge - i 2021 - er til for folket. Det toget har gått. Nå rives sporene etter det. Og folket jubler og stemmer i vei... 12
MorTil2 Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Hvorfor kan ikke folk være glad for den hjelpen de får? Mye vil ha mer.... Reaksjonene på sikringsordningen sier mer om hvor bortskjemt nordmenn er, enn kvaliteten på ordningen. Egentlig synes jeg det er mest skummelt at AP/SP skal finne løsninger som SV er fornøyd med i 4 år. Blir bunnskrapt kasse av dette. 4
Commander Skrevet 17. desember 2021 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2021 nebbete fugl skrev (1 time siden): Utrolig. Staten skal nå dekke 55% istedenfor 50% over 70 øre. Det hjelper nok mye. 55% over 70 øre gjelder ikke nettleie, avgifter og momsen som kommer på toppen. Ordningen markedsføres som 55% og det er inntrykket folk sitter igjen med , men er i virkeligheten kun 14,5%. Det er uredelig. 17
Duff Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 MorTil2 skrev (36 minutter siden): Hvorfor kan ikke folk være glad for den hjelpen de får? Mye vil ha mer.... Reaksjonene på sikringsordningen sier mer om hvor bortskjemt nordmenn er, enn kvaliteten på ordningen. Egentlig synes jeg det er mest skummelt at AP/SP skal finne løsninger som SV er fornøyd med i 4 år. Blir bunnskrapt kasse av dette. Jeg er i grunnen enig i dette men jeg ser jo også at det nok er mange som trenger mere hjelp men mange av oss klarer å stå'an over. Det har også tross alt vert mange tøffe saker samtidig for en rimelig fersk regjering. 2
Gjest Solaire Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Commander skrev (5 minutter siden): 55% over 70 øre gjelder ikke nettleie, avgifter og momsen som kommer på toppen. Ordningen markedsføres som 55% og det er inntrykket folk sitter igjen med , men er i virkeligheten kun 14,5%. Det er uredelig. Jeg er også interessert i hva som blir resultatet i fht reguleringen av nettleie på nyåret... Om de gjennomfører forslaget om at nettleie skal utregnes fra husstandens aller dyreste time per måned 😳 Vet noen hva de ulike nettleie-satsene er?
Gjest Paramount Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Commander skrev (1 time siden): Regjeringspartiene og SV : – Nå kan folk gå inn i jula med senkede skuldre, enighet om ny strømpakke: Inntekter til staten på strømmen 26.9 milliarder. Strømpakka fra regjering 5,5 milliarder. Så da blir forskjellen bare 21,4 milliarder. Imponerende hvordan de selger dette inn. Det kommunikasjonsbyrået har ihvertfall gjort jobben sin. Og, om noen måneder blir det stille. Da har vi glemt alt sammen. Vi venner oss til å lydig betale 20 milliarder mer i skatt, alle sammen. Politikernes grådighet har ingen grenser. Og folket er hjelpeløse.
Gjest Adobyen Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 (endret) Solaire skrev (9 minutter siden): Jeg er også interessert i hva som blir resultatet i fht reguleringen av nettleie på nyåret... Om de gjennomfører forslaget om at nettleie skal utregnes fra husstandens aller dyreste time per måned 😳 Vet noen hva de ulike nettleie-satsene er? https://norgesnett.no/pris-pa-ny-nettleie/ Jeg skal nok prøve å holde meg innenfor 5 kW pr time, så det blir vel ikke stor endring. Endret 17. desember 2021 av Adobyen
Gjest Urias Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 Commander skrev (16 minutter siden): 55% over 70 øre gjelder ikke nettleie, avgifter og momsen som kommer på toppen. Ordningen markedsføres som 55% og det er inntrykket folk sitter igjen med , men er i virkeligheten kun 14,5%. Det er uredelig. Helg enig. Det verste av alt at det er mindre enn 14,5% også. De har nemlig unnlatt å nevne at disse 70 ørene som er grenseverdien er SNITTPRISEN for den enkelte måned. Det har enorm betydning. Snittprisen for November i Sør-Norge var f.eks. 106 øre. Dvs. at med denne pakken hadde Staten dekket kun 19.8 øre/kWh. For en måned der man enkelte timer var over 4 kr/kWh. Beklageligvis har ingen journalister fått denne lille, men ganske vesentlige detaljen med seg. Jeg har i allefall ikke sett dette skrevet noe sted. Når det varierer så voldsomt som det gjør nå, med svindyre timer midt på dagen, til mer "moderate" timer på natta, så gir det store utslag, og de aller fleste ender opp med å betale langt mer enn snittprisen den måneden. Helt enig i at det uredelig. Jeg kaller det løgn, for jeg definerer det også som løgn å kun fortelle halve sannheten eller bevist prøve å holde tilbake viktig informasjon. Tilliten til politikerne er allerede tynnslitt etter at alle pendlerbolig-skandalene og reiseregningsjukset. Det bør de ta innover seg, og være såpass redelige at de faktisk sier den fulle og hele sannhetten. Her stryker de med glans igjen, og presterer til og med å kalle dette fore en "kraftfull pakke". Det er til å spy av.
Nalini Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 som vanlig er det kun reklame fra regjeringen. De vil egentlig ikke gjøre noe, Ap og Sp har vært med å innføre markedsøkonomien i kraftbransjen og eksport av strøm til Europa, Journalister har generelt veldig lavt kunnskapsnivå og dårlig evne til å sette seg inn i saker, så da er det kommunikasjonsfolkene til regjeringen som kan styre alt. Dette er rett og slett lureri fra Regjeringen. 8
MorTil2 Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 Duff skrev (2 timer siden): Jeg er i grunnen enig i dette men jeg ser jo også at det nok er mange som trenger mere hjelp men mange av oss klarer å stå'an over. Det har også tross alt vert mange tøffe saker samtidig for en rimelig fersk regjering. Det har det. Og jeg tror nok særlig vår nybakte finansminister har sett at alle i vårt langstrakte land ikke kan få alt med en gang. Han har nok fått seg en litt bratt læringskurve og vil kanskje være mer forsiktig med valgløftene neste gang. Men det er et viktig moment at når pengene sitter løst, noe de gjør hos SV, så vil hjelpen komme til mange som ikke trenger den. Og jeg tror de fleste, med to jobber og noenlunde sunn økonomisk sans, fint klarer å betale strømregningen, fordi om den er noe høyere enn vi er vant til. Jeg lever selv på uføretrygd, og må prioritere nå, men klarer regningen. Jeg er selvsagt glad for hjelpen som nå kommer, men er skeptisk til om det er riktig bruk av penger. Går veldig mye ut nå til ulike kriser. 1
MorTil2 Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 Urias skrev (2 timer siden): Helg enig. Det verste av alt at det er mindre enn 14,5% også. De har nemlig unnlatt å nevne at disse 70 ørene som er grenseverdien er SNITTPRISEN for den enkelte måned. Det har enorm betydning. Snittprisen for November i Sør-Norge var f.eks. 106 øre. Dvs. at med denne pakken hadde Staten dekket kun 19.8 øre/kWh. For en måned der man enkelte timer var over 4 kr/kWh. Beklageligvis har ingen journalister fått denne lille, men ganske vesentlige detaljen med seg. Jeg har i allefall ikke sett dette skrevet noe sted. Når det varierer så voldsomt som det gjør nå, med svindyre timer midt på dagen, til mer "moderate" timer på natta, så gir det store utslag, og de aller fleste ender opp med å betale langt mer enn snittprisen den måneden. Helt enig i at det uredelig. Jeg kaller det løgn, for jeg definerer det også som løgn å kun fortelle halve sannheten eller bevist prøve å holde tilbake viktig informasjon. Tilliten til politikerne er allerede tynnslitt etter at alle pendlerbolig-skandalene og reiseregningsjukset. Det bør de ta innover seg, og være såpass redelige at de faktisk sier den fulle og hele sannhetten. Her stryker de med glans igjen, og presterer til og med å kalle dette fore en "kraftfull pakke". Det er til å spy av. Snittprisen har vel vært 133 øre inkl mva i november? Min snittpris kom på 145 øre. Har da vært bevisst på når jeg setter på vaskemaskin og oppvaskemaskin, og vi klarer oss med 20 grader. Om man ender tett opp til maksprisen i gjennomsnitt iløpet av en måned, tenker jeg at det er bevisstheten omkring bruken av strøm det må gjøres noe med, ikke hjelpen fra staten.
MorTil2 Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 Solaire skrev (2 timer siden): Jeg er også interessert i hva som blir resultatet i fht reguleringen av nettleie på nyåret... Om de gjennomfører forslaget om at nettleie skal utregnes fra husstandens aller dyreste time per måned 😳 Vet noen hva de ulike nettleie-satsene er? Tror ikke det er så vanskelig å holde seg innenfor de laveste trinnene som mange virker til å tro. Flere burde logge seg inn på NorgesNett og se hva de maks bruker for å få et realistisk bilde av egen virkelighet før de skriker opp om urettferdige og dyre ordninger.
LeneXCII Skrevet 17. desember 2021 #15 Skrevet 17. desember 2021 MorTil2 skrev (5 timer siden): Hvorfor kan ikke folk være glad for den hjelpen de får? Mye vil ha mer.... Reaksjonene på sikringsordningen sier mer om hvor bortskjemt nordmenn er, enn kvaliteten på ordningen. Egentlig synes jeg det er mest skummelt at AP/SP skal finne løsninger som SV er fornøyd med i 4 år. Blir bunnskrapt kasse av dette. "Hjelpen de får"? Klart det irriterer folk! Myndighetene har vedtatt et system som gjør at de må trå hjelpende til for at folk skal ha råd til å betale strømregningene sine. Hvis ikke det er kritikkverdig så vet ikke jeg... 7
Madame Butterfly Skrevet 17. desember 2021 #16 Skrevet 17. desember 2021 8 hours ago, MorTil2 said: Hvorfor kan ikke folk være glad for den hjelpen de får? Mye vil ha mer.... Reaksjonene på sikringsordningen sier mer om hvor bortskjemt nordmenn er, enn kvaliteten på ordningen. Egentlig synes jeg det er mest skummelt at AP/SP skal finne løsninger som SV er fornøyd med i 4 år. Blir bunnskrapt kasse av dette. Akkurat hva skal vi være glad for? 2
Eloise12345 Skrevet 17. desember 2021 #17 Skrevet 17. desember 2021 (endret) Kunne de ikke fjernet moms og avgifter? Har stor tro på Sylvi Listhaug. Synes hun er flink til å stå på når det gjelder dette. Endret 17. desember 2021 av Eloise12345 1
nebbete fugl Skrevet 17. desember 2021 #18 Skrevet 17. desember 2021 10 hours ago, MorTil2 said: Hvorfor kan ikke folk være glad for den hjelpen de får? Vi får tilbakebetalt litt av den ekstraskatten vi betaler pga skyhøy pris på strøm som skyldes politikernes idiotiske avgjørelser. Har ikke behov for å sprette champagnen av den grunn. 6
nebbete fugl Skrevet 17. desember 2021 #19 Skrevet 17. desember 2021 Just now, Eloise12345 said: Kunne de ikke fjernet moms og avgifter? Det hadde ihvertfall vært en enklere løsning. 2
Eloise12345 Skrevet 17. desember 2021 #20 Skrevet 17. desember 2021 (endret) 5 minutter siden, nebbete fugl said: Det hadde ihvertfall vært en enklere løsning. Ja mye enklere. Men det vil de ikke. Regner fortsatt med høye strømregninger framover. Fikk ca 1900 kr for november for en liten toroms leilighet. Hadde forsøkt å bruke minst mulig strøm. Men prisen er høy. Det vi får tilbakebetalt er vel lite når spotprisen er såpass høy som over 2 kr per kWh? Endret 17. desember 2021 av Eloise12345 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå