Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #21 Skrevet 14. oktober 2005 I går kveld, eller tidlig natt, satt jeg med min kjære niese og så på film. Vi hadde ikke lyden mer enn normalt høyt på, og vi lo og pratet. Plutselig, ca halv ett, banker det DRIThardt på døra, vi skvetter skikkelig der vi sitter under teppene våre i sofaen. Jeg går og åpner, og der står naboen fra underetasjen, sur og klagete. Jeg legger meg helt langflat, for jeg ble skikkelig vettskremt, så jeg beklager og sier "oj var det virkelig sååå høyt?!", for jeg er klar over at det skal være stille på natten. "Ja det er ALT for høyt! Jeg hører tilogmed hva dere SIER!!" Og da tenker jeg... Herregud? Han har soverommet under mitt stuegulv, så jeg forstår det er kjipt. Men vi støyer aldri, jeg spiller aldri høy musikk sent på kvelden, og jeg har jobbet skikkelig hardt for å være stille helt siden jeg flyttet inn. Hva er det forventet at naboer skal tåle av lyder fra hverandre? Og hva hvis man bor et sted det er så lytt som det (tydeligvis) er hos meg? Skal jeg liksom måtte legge meg når alle andre legger seg for huset er så dårlig isolert? Jeg har aldri blitt klaget på før, så jeg er litt sånn :klø: , og vet ikke helt hva jeg skal tenke og tro. Var det jeg som dreit meg ut? ← Normal adferd å han tåle. han er vel klar over at det er lytt og må ta konsekvensen av det. Om han hører dere snakke..og hva så? Be han lukke døren neste gang..når han går.
Kittykat Skrevet 15. oktober 2005 #22 Skrevet 15. oktober 2005 Det at det er så lytt mellom leilighetene kan ikke du klandres for. Man må få lov til å prate. Og hadde dere normal lyd på tv ( dvs ikke for høyt ), så har naboen ingenting å klage på. Da får han lydisolere leiligheten sin da. Jeg har selv en nabo under oss som klager på alt vi gjør. Hun klager mye på at jeg går over gulvet. Har holdt på i et års tid. Hun sier jeg går som en elefant når jeg faktisk går helt vanlig på gulvet. Jeg verken tramper eller hopper. I tillegg klager hun på et par andre ting. Forrige gang hun klaget på det så truet hun med politiet og alt og jeg ble så forbanna at jeg sendte inn en klage på henne. Hun er visst sånn mot alle som bor i denne blokken/flytter inn her. Hun har til og med "skremt" en vekk fra blokken. Men meg skremmer hun ikke vekk. Jeg kommer til å ta opp kampen med henne. Vi har vært overbærende med henne, møtt henne halvveis på veien, vi er så stille som mulig på kvelden osv, men nå gidder vi ikke mer. Vi lever vårt liv med våre 3 barn. Vi er ikke festmennesker ( dvs holder fest hver helg ), vi spiller bare høy musikk om dagen m.m. Med andre ord, vi følger ordensreglene. Det er greit nok at man skal vise hensyn, men du kan ikke gjøre noe med at det er så lytt. Man må få lov til å se på tv og man må få lov til å prate med andre. Er det så plagsomt for naboen får han kjøpe seg sov-i-ro. Dette hadde ikke jeg godtatt, for du kan ikke klandres for at det er så lytt. Og man skal tross alt ikke sitte musestille i hjemmet sitt heller uten å kunne gjøre noe eller si noe. Litt må man tåle når man bor i blokk. Er det så lytt at det er så forferdelig plagsomt og naboen ikke får sove pga dette, så må han ta det opp med styret, for det er ingenting du kan gjøre.
Ciara Skrevet 15. oktober 2005 #23 Skrevet 15. oktober 2005 Jeg godtar ganske mye støy. Jeg bor i bygård midt i Oslo Sentrum, så jeg må rett og slett tåle en del. Har klagd tre ganger på naboene. Første gang var da den ene naboen pusset opp. Han holdt på mye lenger enn reglene tilsa i to uker, så endte det med at vi klagde en søndag han fortsatt banket da klokka var halv tolv om kvelden. En annen gang spilte en annen nabo musikk (hun har stue vegg-i-vegg med vårt soverom) kl halv to og den tredje gangen hadde naboen over fest tredje natta på rad til fem-seks om morgenen. Men alt i alt har vi ikke store problemer med naboene, og ønsker å beholde et så godt forhold til dem som mulig. Har sett mange ganger før hvordan naboer faktisk ofte blir hevngjerrige hvis man klager, og dermed bråker mer enn de ellers ville gjort (utrolig, men sant!). Derfor er vi ganske snille...
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #24 Skrevet 7. november 2005 Blir nesten glad av å lese alle disse meldingene. Vi har en nabo som ikke er helt riktig vel bevart, og skjønner av alt det jeg leser nå at det ikke er vi som er super-værsting-bråkete. Vi bor i en tre år gammel blokk og har bodd der siden det var nytt, samme med hr og fru nabo. De klaget et par gang er de første ukene, og ikke høflig og saklig med fly-forbanna.... og lite saklige. Blant annet klagde de når vi hadde barnebrusdag, så nå sender vi naborvarsel når vi sklal ha det. Den gang fikk vi tilbakemelding på at det gikk greit etter hvert. Nå er de over oss igjen, og påstår at vi er et rent-helvete og at alle snakker om oss. Jeg ble skikkelig deppa og lei meg. I tillegg greier han å si til min litte to-åring: du er jo så søt da.... når du er blid. De klager på trinn-lyd og mener at vi er helt urimelige som ikke klarer å gjøre noe med dette, men vi bråker ikke mye og vi kan ikke binde ungene fast heller..... Vi har satt igang full prosess med styret i sameiet og alle de andre naboene, saklig og konstruktivt. Så håper vi å få avvepnet dem, orker ikke å gå med hjertet i halsen hver gang vi har besøk eller noe.
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #25 Skrevet 8. november 2005 Jeg klager hver gang naboen har hatt nachspill. Hybelen hans ligger kliss intill soverommet vårt, og det er så lytt at vi hører alt han sier, og det er han klar over. Men nå flytter vi heldigvis, så jeg håepr den/de som tar over leiligheta vårs er blackmettalere som står opp kl 05.30 om morgenen og skrur på stereoen, det fortjener han
Trampe Skrevet 8. november 2005 #26 Skrevet 8. november 2005 Jeg er ikke spesielt glad i støy...men det skal en del til før jeg klager. Men det spør hvem som bråker også. Hvis en nabo som aldri gir en lyd fra seg til vanlig plutselig har en høylydt fest lar jeg han bare holde på. Men i fjor var det noen videregående-elever i attenårsalderen som bodde på hybel i nabobygget. Såklart har vi soverommet vendt den veien. De spilte musikk til alle døgnets tider, og holdt fester hver eneste onsdag, fredag og lørdag. Når man våkner av at naboen henger ut av vinduet og spyr, da er det ille. Jeg ringte politiet et par ganger da ja...etter å ha klaget, selvfølgelig. Men det er ikke like lett å klage på steintøffe attenåringer som har drukket for mye. Jeg har klaget på en annen nabo en gang også. Det var vel kanskje mer å si ifra enn å klage, egentlig, men hun ble fly forbanna. Vi var relativt nyinnflyttede da, men jeg hadde helgearbeid og hun hadde alle dørene åpne. Det rista i senga mi, og jeg gikk over gangen og ba henne pent om å lukke ytterdøra si. Det falt ikke i god jord nei...hun hang opp en lapp noen dager senere om at "de nye naboene burde virkelig kjenne sin plass og være mer hyggelig mot de som har bodd her ei stund" Hallo ja. Heldigvis er hun flytta nå da
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #27 Skrevet 8. november 2005 min grense for støy er svært høy....men hadde det vært et veldig bråk i en uke eller noe uten stopp så hadde jeg nok bedt dem dempe seg litt
Shagya Skrevet 8. november 2005 #28 Skrevet 8. november 2005 Jeg tåler alt av naboen, og de tåler alt av oss. Jeg kommer ikke til å klage med mindre de har fest og jeg ikke får sove en uke i strekk. Men her er det som du skjønner ikke snakk om plagsomt bråk, og de få gangene man kan bli forstyrret bærer man over med dette og vet at en annen gang kan det være naboen som hører oss
Gjest StoreSky Skrevet 8. november 2005 #29 Skrevet 8. november 2005 Jeg tåler mye! For da håper jeg at naboen også tåler meg...hehe! Der jeg bodde før er det en under at naboen ikke klaga!! hahha, eller det er jo ikke noe å le av da når man har nachspiel på verandaen, ikke at musikken er så høy, men folk på fylla snakker jo ganske høyt! Her jeg bor nå er jeg mest plaget av at noen her i nærheten spiller fæl musikk! (dvs techno..) Men de drar ut på byen som regel i 12 tiden på kvelden så jeg får vel leve med det -men spiller på pur F. MIN musikk på full guffe før jeg skal ut dah..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå