Gå til innhold

Lærere - er jeg definert som nærkontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av elevene mine fikk påvist covid i dag. (Hurtigtest). En annen på tirsdag, men har ikke vært på skolen siden fredag.

Nå påstår skoleeier at jeg ikke er nærkontakt, siden denne eleven sitter ca midt i klasserommet. Og jeg sannsynligvis oppholdet meg mest fremme i klasserommet. Men jeg vet jo at jeg var tett på denne eleven, siden vi også hadde kunst og håndverk. Der hun hadde behov for en del hjelp.

Hva tenker dere andre? Ønsker jo ikke å gå ut i karantene i dag, men kan teste meg ut 23. Desember. Om jeg er heldig. Og jeg ønsker enda mindre å smitte noen, om jeg skulle være smittebærende.

Anonymkode: b7a43...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det værste er at vi ikke en gang blir kontinuerlig oppdatert på antall smittetilfeller i klassen. Og at elevene får med 2 tester hjem, uten noen reell kontroll på om de tar dem. 

Skrevet

Jeg hadde testet meg. Jeg vil jo tro du regnes som nærkontakt? Ring Corona-telefonen og spør for sikkerhets skyld :) 

• Liker 2
Skrevet

Eller så kan du sikkert ringe testsenteret der du bor også - er kanskje best å gjøre det :)

Skrevet

Lærere i barnehager, barneskoler og videregående er vel ansett som samfunnskritiske yrker? Da skal du i så fall være på jobb, hvis du tester negativt på morgenen, men ha fritidskarantene. Hvis jeg har forstått reglene riktig: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EaLaOa/dette-skal-du-gjoere-om-det-blir-smitte-i-husstanden 

https://www.regjeringen.no/contentassets/8da70b8196a24296ae730eaf99056c1b/liste-over-kritiske-samfunnsfunksjoner_oppdatert.pdf

Anonymkode: c8e14...6e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 14.55):

Lærere i barnehager, barneskoler og videregående er vel ansett som samfunnskritiske yrker? Da skal du i så fall være på jobb, hvis du tester negativt på morgenen, men ha fritidskarantene. Hvis jeg har forstått reglene riktig: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EaLaOa/dette-skal-du-gjoere-om-det-blir-smitte-i-husstanden 

https://www.regjeringen.no/contentassets/8da70b8196a24296ae730eaf99056c1b/liste-over-kritiske-samfunnsfunksjoner_oppdatert.pdf

Anonymkode: c8e14...6e6

Nei, barnehage og skole har samfunnsviktig funksjon og ikke samfunnskritisk, foreløpig.

Når det er sagt vil jeg absolutt si TS er nærkontakt da h*n har hatt kontakt med eleven det gjelder.

Anonymkode: 59659...58d

• Liker 2
Skrevet

Du er nærkontakt og har karantene 3 dager og fritidskarantene 10 dager.det er ikke arbeidsgiver som bestemmer dette. Ring coronatelefonen og forklar din kontakt med det smittede.

Det vil si ved negativ test tredje dag kan du gå på jobb, men du får ikke dra til familie i juleselskap…. arbeidsgiver vil nok ikke at du skal havne i karantene fordi de fleste lærere jeg vet om sier pent nei til å komme på jobb etter de tre dagene. Og det forstår jeg godt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at her må du tenke etter selv, og stå på ditt. Skoleeier har mest sannsynlig ikke vært inne i klasserommet ditt og sett hvor du har vært i forhold til denne eleven i løpet av dagen, så det kan egentlig ikke skoleeier uttale seg om. Skoleeier kan stille deg spørsmål for å hjelpe deg med å huske/kartlegge. Tenker du selv at du er nærkontakt, er du mest sannsynlig det. Hør ev hva tillitsvalgt eller verneombud sier. 

• Liker 1
Skrevet

De har tydelig sagt at alle som er i samme klasserom regnes som nærkontakter (men at de under 18 år ikke skal i karantene). Lærere er foreløpig ikke unntatt karanteneplikten, men dette er anbefalt, så det kommer nok snart.

Anonymkode: b9f4e...b73

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De har tydelig sagt at alle som er i samme klasserom regnes som nærkontakter (men at de under 18 år ikke skal i karantene). Lærere er foreløpig ikke unntatt karanteneplikten, men dette er anbefalt, så det kommer nok snart.

Anonymkode: b9f4e...b73

I vår kommune har de konsekvent avvist at lærere er nærkontakter, til og med lærere som har hatt en til en undervisning. I bittelite rom.

Det værste er at man ikke får informasjon om nye smittetilfeller. Begynner å miste tilliten til arbeidsgiver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I vår kommune har de konsekvent avvist at lærere er nærkontakter, til og med lærere som har hatt en til en undervisning. I bittelite rom.

Det værste er at man ikke får informasjon om nye smittetilfeller. Begynner å miste tilliten til arbeidsgiver.

Jeg er også lærer. Og vi har nå fått korona i familien.... 

Siden vi har små barn så blir vi smittet etter tur, og er nå på fjortende dagen med karantene, og har karantene i ti dager til (med mindre en av oss blir smittet i løpet av denne perioden -noe jeg antar at vi blir). 

Men. Jeg har faktisk aldri hatt så lave skuldre før. Hele høsten har jeg kjent på dette med smitte og nærkontakter. Og jeg har fått vondt i magen av opptil 4 (!) daglige meldinger om at jeg er nærkontakt. 

Nå kan jeg endelig slappe av. Jula med storfamilie er ødelagt. Juledager med slekt likeså. Og nyttår med venner. 

Men det er faktisk lettere å være i karantene hele jula enn den usikkerheten som har preget meg de siste 18mnd.

Håndteringa av smittesituasjonen i skolen er et tungt lodd på vektskålen for at jeg ønsker meg ut av skolen. 

Anonymkode: 99466...4e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...