Gå til innhold

Da sa jeg stopp og sa opp!

Fremhevede innlegg

Skrevet
når både sverige og danmark klarer å ha bra veier, så skulle en tro at norge klarer det. ihvertfall med de avgiftene vi har. det er jo som å komme til himmelen straks du krysser riksgrensa...  skjønner han som startet innlegget godt jeg.

Altså, om du har kjørt litt rundt i ødeliggende utkantområder i Norge bør det egentlig gå opp noen lys angående veikvaliteten. Det er knapt noen land det er like dyrt å bygge vei i - både sett i sammenheng med inntjening (bruk av veien, næringsliv etc) og i faktiske byggekostnader. Det blir helt feil å sammenlikne seg med f eks flate lille Danmark; et mer logisk land å trekke paralleller til måtte vel være Tibet eller noe... Og så kan man legge til at Norge bare har vært velstående i ca 30 år, og at veibygging/planlegging fra før det sikkert har vært holdt på et nokså nøkternt nivå. Dette henger selvsagt igjen i dag. Jeg bor selv i et område med mye dårlige grusveier og uoversiktlige utkjørsler, skumle bakketopper og svinger og glatte vinterveier - og dette er selvsagt irriterende. Men det ville vel kostet et stort antall milliarder kroner å utbedret alle slike irriterende veier i landet - alle disse veiene som fører fram til utdøende tettsteder med kanskje 500- 5000 innbyggere...

Jeg synes ikke synd på trådstarter, og jeg synes det er en tåpelig tankegang å skulle gå på trygd for å "protestere" mot et "vanstyre" som han begrunner med luksusproblemer. Sivil ulydighet og rett til egne meninger og måter å leve på er èn ting - det kan jeg støtte; dette her er nok noe helt annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nevnte sverige oxo da.... ikke bare danmark.

Skrevet (endret)

Sakset fra Human Report om Norge

Internasjonalt skårer vi relativt lavt på indikatorer som kriminalitet, selvmord og trafikkulykker.

OI, hvilket knusende bevis på at Norge er et dårlig land å bo i :O

Men det sier ikke noe om en rekke andre forhold som har betydning for befolkningens velferd, som inntektsfordeling, helse, utdanning og kriminalitet.

... Alle områder der Norge er fremst i verden (og kansje fremst?).

Hmm jeg tror du er et troll! Du fikk lurt meg, to ganger :P

Endret av Ananas
Skrevet
nevnte sverige oxo da.... ikke bare danmark.

store deler av sverige er også padde flatt. de trenger heller ikke bruke penger på bruer og tunneller over og under fjordene.

Skrevet
Jeg nekter å tro at du i lengden vil mene at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet når du flytter ifra det landet som er rangert som det beste landet å leve i av FN....

Basert på veldig enkle indikatorer. Tror ikke følelsen av livskvalitet er så lett å indeksere.

Skrevet
5. Den nye bilen jeg kjøpte (og tok opp et stort lån for å betale avgiftene til staten) ble ødelagt av en hull i veien. Fint å se at jeg får bra vei for veiavgiften jeg har betalt og alle de andre bil/vei relaterte avgiftene.

Du kan ikke kalle Norge et filleland pga. et hull i veien. Hallo?

Hvor teit er du da??

Du kjører tydeligvis ikke bil. Da ville du ikke kommet med den uttalelsen.

Her i Norge betaler vi sinnsykt mye i bilavgifter og over halvparten går til alt annet enn vei.

Et eks. Flere biler kjører ut på en strekning hvor veien er fryktelig dårlig(les: årsaken til ulykken) og fartsgrensen er 70 km/t.

Det som skjer da, er at fartsgrensen blir satt ned og veien forblir som den er.

Norge i et nøtteskall :roll:

Skrevet
Kravene du stiller til "samfunnet" er helt urimelige. Du vil ha veier uten hull..

Er det et urimelig krav?? :klaske:

Så mye som vi betaler i bilavgifter så bør søren meg alle veiene her i landet, fra lindesnes til nordkapp, være 100%.

Skrevet
Er det et urimelig krav?? :klaske:

Så mye som vi betaler i bilavgifter så bør søren meg alle veiene her i landet, fra lindesnes til nordkapp, være 100%.

Men hvor mye betaler vi egentlig i bilavgifter? Altså pr bil, og pr innbygger? Husk på at vi ikke er SÅ mange millioner mennesker (eller biler) i dette landet, fordelt på et uforholdsmessig stort og ulendt areal. Bilavgiftene er jo også delvis miljøavgifter (dekker de kanskje sykehusreginger også med tanke på alle som blir maltraktert i trafikken?) og skal ikke BARE gå til å dekke veiutbygging, all den tid biltrafikk og veiutbygging ikke er særlig fordelaktig for miljøet.

Skrevet
Ja, da sa jeg opp jobben. Jeg gidder ikke mer. Det er ikke verdt slitet lenger. Alt slitet for noen få materielle goder.

Jeg har en lang utdannelse og har jobbet hardt for å komme dit jeg er nå. Alltid var håpet om en bedre fremtid der, men nei. Illusjonene er knust og sannheten om samfunnet er oppdaget. Uansett hvor vi snur oss står det en politiker eller en person fra stat eller kommune der. Skatter, avgifter, egenandeler, gebyrer og bøter. Lover, regler og straff. Urettferdighet og elendighet overalt. Heldigvis bor vi i verdens beste land, det rikeste landet, landet hvor alle har det bra. For en vits.

Joda, jeg har betalt min skatt og mine avgifter, egenandeler, gebyrer og bøter med en viss glede for jeg visste jo at jeg skulle få noe tilbake. Ikke har jeg noe rulleblad og har alltid vært "snill gutt". Samfunnet skulle være der for meg og jeg skulle bidra for at samfunnet skulle klare nettop det.

Stort var derfor sjokket da følgende skjedde i 2004 og som har forfulgt meg inn i 2005...og mest sannsynlig 2006:

1. Min alvorlig syke far ble akuttbehandlet 2 ganger, men med en gang han "frisk nok" ble han sendt hjem uten noen oppfølging. De fant min far død ute noen dager etter at han ble sendt hjem andre gang.

2. Jeg trengte hjelp fra politiet i forbindelse med et innbrudd, men politiet kom ikke før det var gått over ei uke. Saken var henlagt før de kom. Uken etter kjørte jeg 22 km i timen for fort på en øde veistrekning. Jeg skulle nå ei ferge. Der stod det en flokk med politifolk som mente jeg hadde gjort en dødssynd. Bot på meg, greit nok, men hva med å ha like stor energi når JEG trengte hjelp fra politiet.

3. Siden jeg ikke ville gå arbeidsledig i 2004 tok jeg på meg den tunge børen det var å jobbe i utlandet. Pendling, tid borte fra familie, dyrt ble det også så jeg kom dårlig ut av det økonomisk. Får baksmell på 53.000 fordi noen har rotet med skattepapirene og ingen vet helt hvilket land som har fått skattepengene. Ingen hjelp å få noe sted, staten skal bare ha enda jeg vet at jeg skal egentlig ha penger igjen pga skatt på overtid og verdipapirer jeg fikk av jobben. Saken blir kanskje ferdigbehandlet i 2006.

4. Jeg ble syk, men fikk ikke hjelp fordi jeg ikke var syk nok.

5. Den nye bilen jeg kjøpte (og tok opp et stort lån for å betale avgiftene til staten) ble ødelagt av en hull i veien. Fint å se at jeg får bra vei for veiavgiften jeg har betalt og alle de andre bil/vei relaterte avgiftene.

6. Min gamle bestemor ble syk, men får ikke hjelp for hun er ikke dødssyk.

Så nå ser jeg altså sannheten. Jeg er ei melkeku for staten og det offentlige. Jeg skal utnyttes og betale MER enn det jeg tjener i løpet av et år. Jeg skal være snill gutt og ta all dritten. Ta i mot. Men nå er det NOK.

Jeg sa opp jobben, tok farvel med gode kolleger. Skal selge det meste jeg har for å få betalt gjeld til det offentlige. Så skal jeg bli drittsekk. Jeg skal utnytte, snylte og være en belastning for samfunnet. For det er bare da jeg får noe igjen for investeringene jeg har brukt 16 år av livet mitt på å bidra med.at

So long suckers!

Du deler skjebne med de aller fleste av oss. Du har det ikke verre enn oss andre. Hva helper det å si opp jobben da? TØV!

Skrevet

Skjønner trådstarter jeg. Hadde EN av disse tingene skjedd han kunne man bli småirritert, men når man ser hvor mange saker som har hendt han er det lov å bli sint, frustrert og lei!

Når det gjelder vei, burde det være staten som erstatter/betaler for reparasjon av bil, når det er hull i veien. Kanskje det da hadde vært mer prioritert å reparere veiene/holde dem i stand. Mannen min fikk ødelagt en ny felg i fjor. I 50 sone. Sure penger å måtte rette opp felgen, lakkere den og allikevel er den ikke like fin som de andre.

Skrevet
Skjønner trådstarter jeg. Hadde EN av disse tingene skjedd han kunne man bli småirritert, men når man ser hvor mange saker som har hendt han er det lov å bli sint, frustrert og lei!

:overrasket:

Det er jo ikke snakke om å bli sint, frustrert og lei! Det kan alle bli med rette gjennom livet.

Det er snakk om å argumentere for å si opp jobben og uten skam snylte på alt som er av offentlige goder. Det var jo det han ville?

Dessuten tror jeg du har levd et ganske beskyttet liv hvis du ikke har fått deg noen personlige, økonomiske og følelsesmessige slag her i livet. Skal alle som har fått det (mer eller mindre uforskyldt) bare sette seg ned og la staten ta seg av deg?

Hvordan ville vi reagert hvis mennesker rundt om i verden som VIRKELIG har et tøft liv hadde sagt det samme. Hva hadde vi sagt da? Og hva hadde skjedd med verden?

Skrevet
:overrasket:

Det er jo ikke snakke om å bli sint, frustrert og lei! Det kan alle bli med rette gjennom livet.

Det er snakk om å argumentere for å si opp jobben og uten skam snylte på alt som er av offentlige goder. Det var jo det han ville?

Dessuten tror jeg du har levd et ganske beskyttet liv hvis du ikke har fått deg noen personlige, økonomiske og følelsesmessige slag her i livet. Skal alle som har fått det (mer eller mindre uforskyldt) bare sette seg ned og la staten ta seg av deg?

Hvordan ville vi reagert hvis mennesker rundt om i verden som VIRKELIG har et tøft liv hadde sagt det samme. Hva hadde vi sagt da? Og hva hadde skjedd med verden?

Innlegget var kanskje skrevet i litt affeksjon og i øyeblikket? Kanskje du bør ta deg tid til å vurdere det?

Selv om en jente hater alle menn rett etter at hun tok mannen i å være utro, betyr det ikke nødvendigvis at hun gjør det, men der og da hjelper det kanskje litt.. Men kanskje vi aldri skal få lov til å være frustrerte når noen andre i verden alltid vil ha det verre? "Hva, ble du voldtatt? Ta deg sammen, folk blir torturert hver dag" :roll:

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg ser at det er noen som er enige og noen som er uenige. De som er uenige er også sinte og gjør meg til en slags syndebukk som ikke fortjener noen sympati, ei heller skal noen synest synd på meg og egentlig er jeg en tulling, en syndebukk som ikke skal klage for han har det jo så bra i "Verdens beste land".

Det er greit, jeg forventet egentlig ikke så mye sympati og alle har lov til å mene det de føler for.

Jeg ser også at mange mener at jeg selv er skyld i det som har skjedd eller at jeg fortjente å oppleve det jeg har opplevd. Kanskje det er slik, kanskje er jeg en dritt som like gjerne kunne reist til Afrika, flyttet inn i ei hytte av kuskit og bein, samfunnet ville ikke savnet meg. Kanskje? Jeg er en av de som har bidratt, har hatt stor tro på felleskapet vårt og har vært stolt av å være nordmann. Jeg har forutenom å kjøre 10-20 km for fort aldri gjort noe kriminellt. Jeg har alltid smilt og utført mine plikter overfor jobb, samfunn, familie og venner.

Men så ser jeg at en person jeg står veldig nært, en person som har et langt medisinsk rulleblad med klare diagnoser blir kastet ut av sykehus så fort han ikke svevde i livsfare. En person som har prøvd å ta sitt liv 2 ganger på et halvt år blir sendt hjem fordi det ikke er plass til han. En person som ei uke etter at han ble sendt hjem lykkes i å ta sitt liv på tredje forsøk. Denne personen var min far. Han ble utsatt for overfall i hjemmet sitt, innbrudd og telefonterror. Alt ble anmeldt, men politiet hjalp ikke. Helsevesenet hjalp ikke.

Jeg driter i bilen eller skattepengene. Det der kommer til å ordne seg. Veiene stinker, greit, jeg vet at det er vanskelig å vedlikeholde et veinett i vårt langstrakte kalde land. Dette er bare dråper i havet og hadde det bare vært det så hadde det vært greit. Men når helsevesenet ikke hjelper personer som tydelig trenger hjelp, når politiet foretrekker å ta meg for en liten fartsovertredelse på en øde veistrekning fremfor å hjelpe meg når jeg trenger hjelp, når det er tydelig at jeg bare skal bidra økonomisk til det offentlige og ALDRI klage, at jeg skal kontrolleres igjennom et utall lover, regler og forskrifter og at det ikke finnes noe respekt for meg som bidragsyter. Ja, da beklager jeg, men jeg krever faktisk noe jeg også.

Ja, jeg vet at jeg ikke er alene. Og det er fint at noen får den hjelpen de trenger, kanskje du har vært heldig, eller jeg uheldig, hvem vet. Men når jeg ikke får lov til å klage, når jeg bor i "Verdens beste land" og jeg blir behandlet på den måten som jeg blir behandlet på er det nok. Jeg er sikkert en egoistisk dritt. Jeg tenker ikke nok på folk i Afrika og jeg tenker ikke nok på de andre i Norge som har det vondt. Vel, jeg er bare bidragsyteren.

Poenget mitt er ikke å snylte på staten, jeg skal nok klare meg på en eller annen måte, men de materielle godene som jeg før hadde forsvinner nok. Poenget mitt var heller ikke å rakke ned på noen av dere på forumet her. Dere er helt sikkert flotte mennesker med sterke meninger om det meste. Jeg ville bare fortelle om en av skjebnene i "Verdens beste land" og fortelle om at det finnes en som har fått nok. Det finnes bedre ting enn å være en pengebinge for det offentlige som skal behandles uten respekt. Kriminelle drittsekker får mer behandling, oppmerksomhet, støtte og respekt i samfunnet enn det jeg som bidragsyter får. At jeg derfor også ønsker å bli litt mer drittsekk er da ikke så rart.

Nå forsvinner pc'en så jeg får ikke lest all pepperen jeg kommer til å få etter dette innlegget mitt, men uansett vil jeg ønske dere alle lykke til videre.

Skrevet

Ønsker deg lykke til videre Trådstarter! Det fortjener du. :klem: Ta deg en tur innom biblioteket og oppdater oss innimellom da.

Skrevet

Vi har også opplevd tyveri av scooter og henger. Politiet gjorde ikke noe, saken ble bare henlagt.

Skjønner trådstarter godt. Og jeg tipper det blir mer og mer slik at folk tar saken i egne hender. Å anmelde nytter jo ikke likevel (annet enn å få igjen på forsikringa).

At Norge er kåret til verdens beste land å bo i, skjønner jeg ikke. Det er mye som kunne blitt bedre ja.

Skrevet
Men så ser jeg at en person jeg står veldig nært, en person som har et langt medisinsk rulleblad med klare diagnoser blir kastet ut av sykehus så fort han ikke svevde i livsfare. En person som har prøvd å ta sitt liv 2 ganger på et halvt år blir sendt hjem fordi det ikke er plass til han. En person som ei uke etter at han ble sendt hjem lykkes i å ta sitt liv på tredje forsøk. Denne personen var min far. Han ble utsatt for overfall i hjemmet sitt, innbrudd og telefonterror. Alt ble anmeldt, men politiet hjalp ikke. Helsevesenet hjalp ikke.

Dette forstår jeg at du blir lynende forbannet for, og det med rette. Dessverre er ikke dette noe enkelttilfelle heller. Man leser og hører stadig om eldre, syke som blir sent hjem til tomme hus og leiligheter for å klare seg selv, så snart de ikke er livstruende syke. Det er ikke alltid de pårørende får beskjed en gang om at nå er mor eller far sendt hjem for å greie seg sjøl.

jeg har hørt om eldre, pleietrengende uten pleieplass, fordi de ikke er pleietrengende nok, som sitter i en stol fra hjemmesykepleien kommer om morgenen, og til de kommer igjen utpå ettermiddagen, tidlig kveld. Der må de sitte, uten mulighet til verken å hente seg et glass vann eller komme på toilettet. man setter bleie på dem, så er det ene problemet løst, og man skjærer opp mat og setter frem for hele dagen, så er det problemet løst også.

Det er ikke menneskelig å måtte ha det sånn, men sånn er det dessverre enkelte steder her i landet. ideelt sett burde vi vel alle tatt vare på våre egne gamle, men slik som samfunnet har blitt med hensyn til krav om levestandard og økonomisk frihet, så blir det en umulighet. Fremskritt og utvikling er nok ikke alltid til det beste for alle...

Gjest Embla s
Skrevet

Trådstarter: Kan du ikke bare flytte til et bedre land da? Så kan en av de som ønsker å skape seg et liv i Norge få plassen din..

For meg virker du som en av de som ikke ønsker å bidra til fellesskapet, men som likevel forventer at fellesskapet skal ordne alt for deg. Egoisme er et annet ord for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...