Gå til innhold

Da sa jeg stopp og sa opp!

Fremhevede innlegg

Gjest Nok er nok!
Skrevet

Ja, da sa jeg opp jobben. Jeg gidder ikke mer. Det er ikke verdt slitet lenger. Alt slitet for noen få materielle goder.

Jeg har en lang utdannelse og har jobbet hardt for å komme dit jeg er nå. Alltid var håpet om en bedre fremtid der, men nei. Illusjonene er knust og sannheten om samfunnet er oppdaget. Uansett hvor vi snur oss står det en politiker eller en person fra stat eller kommune der. Skatter, avgifter, egenandeler, gebyrer og bøter. Lover, regler og straff. Urettferdighet og elendighet overalt. Heldigvis bor vi i verdens beste land, det rikeste landet, landet hvor alle har det bra. For en vits.

Joda, jeg har betalt min skatt og mine avgifter, egenandeler, gebyrer og bøter med en viss glede for jeg visste jo at jeg skulle få noe tilbake. Ikke har jeg noe rulleblad og har alltid vært "snill gutt". Samfunnet skulle være der for meg og jeg skulle bidra for at samfunnet skulle klare nettop det.

Stort var derfor sjokket da følgende skjedde i 2004 og som har forfulgt meg inn i 2005...og mest sannsynlig 2006:

1. Min alvorlig syke far ble akuttbehandlet 2 ganger, men med en gang han "frisk nok" ble han sendt hjem uten noen oppfølging. De fant min far død ute noen dager etter at han ble sendt hjem andre gang.

2. Jeg trengte hjelp fra politiet i forbindelse med et innbrudd, men politiet kom ikke før det var gått over ei uke. Saken var henlagt før de kom. Uken etter kjørte jeg 22 km i timen for fort på en øde veistrekning. Jeg skulle nå ei ferge. Der stod det en flokk med politifolk som mente jeg hadde gjort en dødssynd. Bot på meg, greit nok, men hva med å ha like stor energi når JEG trengte hjelp fra politiet.

3. Siden jeg ikke ville gå arbeidsledig i 2004 tok jeg på meg den tunge børen det var å jobbe i utlandet. Pendling, tid borte fra familie, dyrt ble det også så jeg kom dårlig ut av det økonomisk. Får baksmell på 53.000 fordi noen har rotet med skattepapirene og ingen vet helt hvilket land som har fått skattepengene. Ingen hjelp å få noe sted, staten skal bare ha enda jeg vet at jeg skal egentlig ha penger igjen pga skatt på overtid og verdipapirer jeg fikk av jobben. Saken blir kanskje ferdigbehandlet i 2006.

4. Jeg ble syk, men fikk ikke hjelp fordi jeg ikke var syk nok.

5. Den nye bilen jeg kjøpte (og tok opp et stort lån for å betale avgiftene til staten) ble ødelagt av en hull i veien. Fint å se at jeg får bra vei for veiavgiften jeg har betalt og alle de andre bil/vei relaterte avgiftene.

6. Min gamle bestemor ble syk, men får ikke hjelp for hun er ikke dødssyk.

Så nå ser jeg altså sannheten. Jeg er ei melkeku for staten og det offentlige. Jeg skal utnyttes og betale MER enn det jeg tjener i løpet av et år. Jeg skal være snill gutt og ta all dritten. Ta i mot. Men nå er det NOK.

Jeg sa opp jobben, tok farvel med gode kolleger. Skal selge det meste jeg har for å få betalt gjeld til det offentlige. Så skal jeg bli drittsekk. Jeg skal utnytte, snylte og være en belastning for samfunnet. For det er bare da jeg får noe igjen for investeringene jeg har brukt 16 år av livet mitt på å bidra med.at

So long suckers!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm vet ikke helt hva jeg skal si. Skjønner på sett og vis at du er forbanna, men... ;)

Helsehistoriene vil jeg ikke kommentere, har for lite info/kunnskap til å si noe der. Men de andre tingen synes jeg følgende om:

2. Jeg trengte hjelp fra politiet i forbindelse med et innbrudd, men politiet kom ikke før det var gått over ei uke. Saken var henlagt før de kom. Uken etter kjørte jeg 22 km i timen for fort på en øde veistrekning. Jeg skulle nå ei ferge. Der stod det en flokk med politifolk som mente jeg hadde gjort en dødssynd. Bot på meg, greit nok, men hva med å ha like stor energi når JEG trengte hjelp fra politiet.

At politiet ikke prioriterer innbrudd er velkjent. Men for deg spiller det vel strengt tatt liten rolle, hvis du har innboforsikring? (Og det bør alle ha). Kjører du for fort er det farlig, derfor har politiet kontroller.

3. Siden jeg ikke ville gå arbeidsledig i 2004 tok jeg på meg den tunge børen det var å jobbe i utlandet. Pendling, tid borte fra familie, dyrt ble det også så jeg kom dårlig ut av det økonomisk. Får baksmell på 53.000 fordi noen har rotet med skattepapirene og ingen vet helt hvilket land som har fått skattepengene. Ingen hjelp å få noe sted, staten skal bare ha enda jeg vet at jeg skal egentlig ha penger igjen pga skatt på overtid og verdipapirer jeg fikk av jobben. Saken blir kanskje ferdigbehandlet i 2006.

Bedre føre var er vel et stikkord her, hadde du ordnet dette på forhånd ville du ikke sittet i den knipen nå.

5. Den nye bilen jeg kjøpte (og tok opp et stort lån for å betale avgiftene til staten) ble ødelagt av en hull i veien. Fint å se at jeg får bra vei for veiavgiften jeg har betalt og alle de andre bil/vei relaterte avgiftene.

Har du lån på bilen, så må du jo ha full kasko, og da er ikke dette noe stort finansielt tap for deg (selv om jeg skjønner at det kan være irriterende). Og hvordan går det egentlig an å ødelegge en bil pga hull i veien? De fartsgrensene du forbanner er kanskje ikke dumme allikevel, serru.

Gjest Nok er nok!
Skrevet
Hmmm vet ikke helt hva jeg skal si. Skjønner på sett og vis at du er forbanna, men...  ;)

Helsehistoriene vil jeg ikke kommentere, har for lite info/kunnskap til å si noe der. Men de andre tingen synes jeg følgende om:

At politiet ikke prioriterer innbrudd er velkjent. Men for deg spiller det vel strengt tatt liten rolle, hvis du har innboforsikring? (Og det bør alle ha). Kjører du for fort er det farlig, derfor har politiet kontroller.

Bedre føre var er vel et stikkord her, hadde du ordnet dette på forhånd ville du ikke sittet i den knipen nå.

Har du lån på bilen, så må du jo ha full kasko, og da er ikke dette noe stort finansielt tap for deg (selv om jeg skjønner at det kan være irriterende). Og hvordan går det egentlig an å ødelegge en bil pga hull i veien? De fartsgrensene du forbanner er kanskje ikke dumme allikevel, serru.

Du misforstår litt. Her er det prinsippet. Hvor lite jeg som bidragsyter betyr. Og jeg forbanner ikke fartsgrenser. Jeg tok boten uten å protestere selv om jeg mente at det å stille opp mannsterke på en øde fergestrekning er tullete.

Jeg kjørte heller ikke for fort da rammen på bilen ble skjev. Forsikring eller ikke forsikring, det betyr ikke noe i denne sammenhengen.

Når det gjelder skatten så forberedte jeg meg slik man skal. Jeg er ikke selvstendig næringsdrivende. Jeg fikk skattekort og betalte skatten hver måned slik alle andre gjør. Samme skatt som jeg har betalt de siste årene. Ikke tjente jeg noe mer det året heller. Her er det landene seg i mellom som krangler og det går ut over meg. Noen har gjort en feil, men ingen vil innrømme noe. Jeg betyr ikke noe for jeg skal jo bare betale... og som sagt... betale enda mer.

Skrevet

1. Min alvorlig syke far ble akuttbehandlet 2 ganger, men med en gang han "frisk nok" ble han sendt hjem uten noen oppfølging. De fant min far død ute noen dager etter at han ble sendt hjem andre gang.

Leger er også mennesker som naturlig nok kan gjøre feil og de er heller ikke synske. Det kan selvfølgelig ha skjedd en feilbehandling, men det kan være like sannsynlig at sykdommen tok en vending som ikke var forutsett. Når noen er "friske nok" sendes de selvfølgelig hjem fra sykehuset. Trenger de oppfølging, går de til legen sin og får behandling der eller blir henvist videre.

Jeg har selv hatt et svært sykt barn som lå på sykehuset svært mye i sine to første leveår. Vi fikk fantastisk oppfølging - noe fra eget initiativ fra sykehuset, noe som resultat på at jeg tok kontakt med de instanser som trengtes. jeg har altså en helt annen erfaring enn deg. Selvfølgelig skjer det ting i helsenorge som er både slurvet, arrogant og fryktelig trist for både pasient og pårørende - men i stor grad tror jeg at Norge er et godt land hvis man trenger pleie

Joda, jeg skjønner frustrasjonen og kunne sikkert sagt noe slikt selv hvis jeg hadde opplevd det. På den annen side kan ikke politiet være overalt heller. Og noen ganger er det viktigere å hindre lovbrudd, enn i ettertid etterforske et innbrudd i et privat hus. Jeg har annen erfaring enn deg her også. En påske hadde vi innbrudd i huset våret, og politiet kom til stedet uten at de var tilkalt av oss (vi var på ferie, en nabo oppdaget innbruddet), tok fingeravtrykk og fant den skyldige. Vi fikk igjen på forsikringen det som var borte/skadet.

Hvis du velger å jobbe utenlands med mye tid borte fra familien, er det faktisk et valg du selv tar. Var dette eneste alternativ fremfor en jobb i Norge? Har du tatt vare på alle dine papirer og lønnslipper, og i tillegg får en oversikt mht. innbetalt skatt og i hvilket land, ser jeg ikke at dette kan ha forårsaket så store problemer. Min bror pendler til utlandet og har stålkontroll på dette med inntekt og skatt.

?

Du kan ikke kalle Norge et filleland pga. et hull i veien. Hallo?

Jeg sa opp jobben, tok farvel med gode kolleger. Skal selge det meste jeg har for å få betalt gjeld til det offentlige. Så skal jeg bli drittsekk. Jeg skal utnytte, snylte og være en belastning for samfunnet. For det er bare da jeg får noe igjen for investeringene jeg har brukt 16 år av livet mitt på å bidra med.at

Høres ut som en moden avgjørelse som fører til at dette landet blir enda bedre...  :roll:

So long suckers!

Skrevet

hei "nok er nok"

jeg skjønner så absoluttt hva du mener her i ditt innlegg. jeg skjønner at du er frustrert på samfunnet og alt som følger med! så absolutt. og du er ikke den eneste skal du vite! men lite vi får gjort!

vi betaler i dyre dommer for vegavgift, piggdekkavgift, bomringer osv.. og de lover i hytt og pine omat dette skal være med påå rette opp veiene og gjøre dem bedre! jeg har selv punktert en gang pga hull ei veien! og flere ganger skrapt endi med bilen pga et enormt svææært hull vi har i gata!

joda de kommer å tetter, men de bare lapper det sammen, litt her o glitt der i nye og ne.. om de hadde tatt det på seg å lappe hele veien i sin fulle enhet hadde det så klart blitt bedre. men da blir det så dyrt da vet du!!! men jeg lurer på hvor mer lønnsomt fet egentlig er å lappe litt hver eneste vår, og ssamme sted må jo lappes flere ganger for denne lappe greia fungerer meget dårlig!!

en annen ting du sier er politiet.. jepp, vært med på dette selv også jeg! hatt innbrudd og jammen meg var ikke saken stor nok til at politiet tok seg tid til å se på dette... bilen min ble tent på og brant ned og jeg kontaktet politiet, joa da tok de seg tid til å komme, men gjirde ikke noe mer enn å riste på hodet og gå igjen. saken ble henlagt da ingen ble skadet! selv tatt i fartsbot jeg, og da stod de på krava gitt! samme med når jeg ringte 5 ganger pga noen helvetes småttunger som hadde fest så det rista i veggene!!!! kom de?? nei........

penger skal de høve inn uansett mulighet!!!! men de har meget liteå gi tilbake! dt er skremmende sykt spør du meg!!!!!

så jeg kan i noen tilfeller forstå at man snylter på staten ja!! så lenge det ikke gåt utover hver mann da! men snyt så langt du kan du! ;) lev på staten, for litt frekkmå man være for å komme noe steds her i landet!!!

kjenne rjeg tenner på alle pluggene nå ja;)

føler med deg!

Skrevet
penger skal de høve inn uansett mulighet!!!! men de har meget liteå gi tilbake! dt er skremmende sykt spør du meg!!!!!

Du mener at vi som bor i Norge får skremmende lite tilbake??? Skjønner du ikke hvor priviligerte vi faktisk er?

så jeg kan i noen tilfeller forstå at man snylter på staten ja!! så lenge det ikke gåt utover hver mann da! men snyt så langt du kan du! ;) lev på staten, for litt frekkmå man være for å komme noe steds her i landet!!!

kjenne rjeg tenner på alle pluggene nå ja;)

Hvordan kan man snyte på staten uten at det går utover andre?????

Tenner på alle pluggene? ja, det gjør jeg også av slik innlegg som dette!

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Til trådstarter: Jeg skjønner at du er frustrert, men jeg tror ikke du får det bedre ved å være arbeidsledig. ;)

Endret av Fighter
Gjest Gjest_MR.pink_*
Skrevet

Hei

Jeg er enig i mye av det du sier.

Det er fullt mulig å knekke en bil i fillebiter med dem fartsgrensene vi har her i landet, og jeg har vært nære på mange ganger, glad jeg har en bil der styre responsen høy, og bremsene er på størrelse med Ferrari Maranello. Veinettet i landet her er en skam.

Håper du ikke lar utdannelsen din gå til spille for disse problemene, reis til USA å skaff deg oppholdstilatelse. I USA er det du som enekelt individ som står i sentrum, du velger selv forsikringer og løsningene som passer deg best og ikke staten. Blir du syk så får du hjelpen du trenger, slår du bilen i fillebiter på grunn av hull i veien blir dette ordnet. Du slipper å betale mye av det du tjener i skatt, fordi du kan velge selv hva du ønsker av forsikringer selv.

Alt er billigere i USA.

Ikke mange amerikanere som skjønner hvordan vi klarer å leve her på berget med den lønna vi har og prisene vi har på bil, og mat.

Håper du tar turen over til USA og skaper deg en fremtid der i steden for å gjøre det verre her i landet, men jeg har skjønnt at vi sitter i ei skute som synker.

Mvh

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Mange ganger treffer man folk man synes oppriktig synd på.

Dette er ikke en av de gangene.

Gjest Gjest_gaja_*
Skrevet

det eneste jeg har sympati med i det første innlegget er det med skatt når man har jobbet i utlandet. Der har skatteetaten rota for meg også.

jeg jobbet i et annet nordisk land, betalte 50% skatt til dette landet og skulle få det godskrevet i norge. istedenfor klarte skatteetaten her i landet å trekke enda mer skatt på de stakkars kronene jeg tjente. Jeg vet det er feil, jeg har alle papirer, men det nytter ikke komme igjennom med saken. Når folka i skatteetaten ikke kjenner sine egne regler, hvordan skal jeg finne fram da? nå er saken sikkert foreldet også...

resten av innlegget blir bullshit. hvis du ikke får hjelp av politiet når noen begår en forbrytelse mot deg, gir det deg ikke rett til å begå forbrytelser selv.

jada, alt er bedre i USA. der kan man lett gå konkurs hvis man blir syk. her i landet har man rett på hjelp (selv om man ikke alltid får det man skal ha)

lykke til som arbeidsledig. det er en fulltidsjobb!

Skrevet
USA er det du som enekelt individ som står i sentrum, du velger selv forsikringer og løsningene som passer deg best og ikke staten. Blir du syk så får du hjelpen du trenger, slår du bilen i fillebiter på grunn av hull i veien blir dette ordnet. Du slipper å betale mye av det du tjener i skatt, fordi du kan velge selv hva du ønsker av forsikringer selv.

:ler: Ja og fortell nå endelig hva disse forsikringene og helseplanene koster og hvordan folk som ikke har råd til å betale i dyre dommer faller totalt utenfor den dagen de har behov for hjelp.

Skrevet
Ja, da sa jeg opp jobben. Jeg gidder ikke mer. Det er ikke verdt slitet lenger. Alt slitet for noen få materielle goder.

Jeg har en lang utdannelse og har jobbet hardt for å komme dit jeg er nå. Alltid var håpet om en bedre fremtid der, men nei. Illusjonene er knust og sannheten om samfunnet er oppdaget. Uansett hvor vi snur oss står det en politiker eller en person fra stat eller kommune der. Skatter, avgifter, egenandeler, gebyrer og bøter. Lover, regler og straff. Urettferdighet og elendighet overalt. Heldigvis bor vi i verdens beste land, det rikeste landet, landet hvor alle har det bra. For en vits.

Joda, jeg har betalt min skatt og mine avgifter, egenandeler, gebyrer og bøter med en viss glede for jeg visste jo at jeg skulle få noe tilbake. Ikke har jeg noe rulleblad og har alltid vært "snill gutt". Samfunnet skulle være der for meg og jeg skulle bidra for at samfunnet skulle klare nettop det.

Stort var derfor sjokket da følgende skjedde i 2004 og som har forfulgt meg inn i 2005...og mest sannsynlig 2006:

Så nå ser jeg altså sannheten. Jeg er ei melkeku for staten og det offentlige. Jeg skal utnyttes og betale MER enn det jeg tjener i løpet av et år. Jeg skal være snill gutt og ta all dritten. Ta i mot. Men nå er det NOK.

So long suckers!

Jah! Med den holdningen der så tviler jeg for at noen kommer til å savne deg.

Skrevet

Kravene du stiller til "samfunnet" er helt urimelige. Du vil ha veier uten hull, feilfrie leger og politi og helsevesen som kan prioritere alt.

Holdninga di er ei oppskrift på bitterhet og ulykkelighet.

Skrevet

Tipper staten er glad for slike innbyggere som klager på trådstarter. Typiske nordmenn som står der med lua i hånda og satser på at øvrigheta vet hva de gjør. Man skal iallfall ikke klage på dem. Huff nei.

Gjest Gjest_MR.pink_*
Skrevet
:ler:  Ja og fortell nå endelig hva disse forsikringene og helseplanene koster og hvordan folk som ikke har råd til å betale i dyre dommer faller totalt utenfor den dagen de har behov for hjelp.

Du tror muligens at folk flertallet i USA er fattige?, du tror at USA er ett U-land? Du sammenligner Norge mot USA. Tar du antall innbyggere i hvert land og deler på fattigdom og kriminalitet kommer du til å bli overasket hvor sterkt vårt rike kapitalistiske samfunn når opp. Det er ikke i positiv rettning for å si det slik.

Du bestemmer selv hvilke forsikringer du skal ha, og hvor stor dekning du vil ha.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du skal trekke fram dem som ikke klarer seg bra i USA? Her snakker vi om ett individ med tydligvis god utdannelse? Som jeg anbefaler å ta reisen over til mulighetenes land.

Jeg anbefaler deg å ta deg en tur ut av U-landet Norge å besøke noen sterke I-land.

Mvh

Skrevet
Tar du antall innbyggere i hvert land og deler på fattigdom og kriminalitet kommer du til å bli overasket hvor sterkt vårt rike kapitalistiske samfunn når opp. Det er ikke i positiv rettning for å si det slik.

Uhmm jaha ja. Hvilke land, sånn helt konkret, har *mindre* fattigdom og kriminalitet pr innbygger enn Norge?

(... og vet du hvilket land som nesten rutinemessig topper FNs Human Development Index?)

Gjest Gjest_MR.Pink_*
Skrevet
Uhmm jaha ja. Hvilke land, sånn helt konkret, har *mindre* fattigdom og kriminalitet pr innbygger enn Norge?

(... og vet du hvilket land som nesten rutinemessig topper FNs Human Development Index?)

Du kan kanskje svare på hvilke land vi sammenligner oss med? Når det gjelder FN's Human Development Index? Du kommer løpende med store navn, men har tydligvis gått glipp av infrastrukturen i Human Development Index.

Sakset fra Human Report om Norge

Internasjonalt skårer vi relativt lavt på indikatorer som kriminalitet, selvmord og trafikkulykker.

Viss vi skal ta steget ett hakk høyere opp så blir disse rapportene mye påvirket av BNP. Men det sier ikke noe om en rekke andre forhold som har betydning for befolkningens velferd, som inntektsfordeling, helse, utdanning og kriminalitet.

Siden du kommer løpende stolt med FN's Human Development Index kan det være lurt å vite litt hvordan denne er bygd opp?

1. Overlevelse, målt ved forventet levealder ved fødselen.

2. Utdanning eller kunnskap, målt ved en kombinasjon av leseferdighet for voksne (2/3 vekt) og andel av de enkelte kull som går på skolen eller er under utdanning (1/3 vekt).

3. Levestandard, målt ved kjøpekraftskorrigert (PPP) bruttonasjonalprodukt BNP.

Ikke så rart at Norge muligens skummer fløten i denne rapporten?

Mvh

Skrevet

når både sverige og danmark klarer å ha bra veier, så skulle en tro at norge klarer det. ihvertfall med de avgiftene vi har. det er jo som å komme til himmelen straks du krysser riksgrensa... skjønner han som startet innlegget godt jeg.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg nekter å tro at du i lengden vil mene at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet når du flytter ifra det landet som er rangert som det beste landet å leve i av FN....

Gjest Ninakanin
Skrevet
når både sverige og danmark klarer å ha bra veier, så skulle en tro at norge klarer det. ihvertfall med de avgiftene vi har. det er jo som å komme til himmelen straks du krysser riksgrensa...  skjønner han som startet innlegget godt jeg.

Å lage vei i danmark kan jo ikke akkurat være hokus pokus :ler:

Ikke store utfordringen å hive på noe fyllmasse i hvilken f retning man vil for så å peise på med noe asfalt :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...