AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Er miljøet et perspektiv du tenker på også når det gjelder julegaver til barn, uavhengig av hva de ønsker seg? Man vet jo at forbruket bør gå ned, kjøpe mindre plast og mer fokus på bærekraft. Velger dere andre gaver enn barna egentlig ønsker seg, for å velge mer miljøbevisst? For eksempel at han som ønsker seg en fjernstyrt bil av plast med batterier, heller får en trebil? Anonymkode: 56264...c10
Gjest Dævendøtte Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 "Gi barna «miljøvennlige» gaver når de ikke ønsker seg deg?" Gir heller bort miljøvennlige gaver enn meg Tulla 😊 For mitt vedkommende faller dette bort, siden jeg aldri kjøper gaver til noen, jeg gir penger. Jeg er lat og hater butikker, kan strekke meg til netthandel og få ting levert på døra, men gir helst en vipps. Da kan foreldrene kjøpe det de vil til barna sine, eller så kan barna kjøpe det de ønsker seg. Men jeg er opptatt av miljøet ellers, så jo mindre plast barna velger, jo bedre er det.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Nei, da får man heller leve miljøvennlig resten av året. Til jul får de ting de faktisk ønsker seg. Anonymkode: 3b9d5...df1 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Du kan gjøre det ganske miljøvennlig, ting de ønsker seg også. Kjøp brukt, velg de mest miljøvennlige alternativene når det gjelder produksjon, frakt og varighet/kvalitet osv. Ditt alternativ funker ikke. Anonymkode: 1c3d4...903 6
Ugline Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Tenker at det er viktigere for miljøet å kjøpe færre ting, heller enn at alt man kjøper skal være "riktig". All produksjon koster for miljøet. Jeg har kjøpt en ny, og sikkert ikke så miljøvennlig, gave til gutten min. Men han får den ene tingen fra oss. Vi har ikke gavekalender f.eks. En miljøvennlig gave ingen ønsker seg, som bare går direkte fra pakke til kast, er vel det minst miljøvennlige man kan gjøre. Leste en tråd her inne der noen lurte på hva de kunne kjøpe til mannen sin. "Hovedgaven" var klar, men vedkommende trengte noen småting for å "fylle opp". Sånt er det jeg tenker er helt høl i hue i et miljøperspektiv. 8
atropos Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 Barna mine får ofte ting de uansett trenger som klær og utstyr til aktiviteter. Det har jeg tenkt er greit for miljøet. Og så er jeg ikke imot å kjøpe brukt. I år får et av barna mine kunstløpskøyter som er brukte. I fjor fikk et annet av barna mine en kasse med brukt lego kjøpt på Finn. Jeg har også sagt ifra til tanter og onkler av barna at de gjerne kan spleise på gave eller gi opplevelser/brukte gaver. vi voksne i familien gir ikke gave til hverandre og mannen min og jeg kjøper en felles gave til hverandre. (I år blir det ny komfyr) Litt kjøpsbevisst vil jeg kalle det, og noe miljøvennlig. 3
LeneXCII Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Det er neppe spesielt miljøvennlig å kjøpe ting de ikke ønsker seg... 4
Gjest Albbas Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 24 minutter siden, Ugline said: Tenker at det er viktigere for miljøet å kjøpe færre ting, heller enn at alt man kjøper skal være "riktig". All produksjon koster for miljøet. Enig. Man kan ha to tanker i hodet på en gang. Fem økologiske treleker er ikke nødvendigvis mer miljøvennlig enn én plastleke, for å sette det på spissen. Man kan fint kjøpe noe barnet ønsker seg, men man trenger ikke kjøpe alt barnet ønsker seg. Vi har prøvd å skjerpe oss i år, i fjor ble det altfor mye leker og tull. Har fortsatt et forbedringspotensiale ser jeg. Det viktige jeg ser for vår del er at vi må prøve å ikke bygge for høye forventinger hos ungene. Ikke ta de med på lekebutikker og julehandel og hytt og pine og bygge opp forventinger om alskens leker. Snakke om at klær også er nyttige, fine gaver. Snakke litt om at man kan få én (eller to eller tre, alt ettersom) leke i julegave, ikke ti. Legge fokus på alt det andre fine ved julen. Mange (typisk andre enn foreldrene) fokuserer veldig på "gleder du deg til alle gavene?" når de snakker med barna.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 Jeg kjøper brukt der jeg kan til mitt eget barn, klær og leker. Er innom den lokale fretexen og da får hen velge seg ut en leke. Til jul vet jeg det kommer mye nytt fra slekt og vi stresser ikke med julegave til vår (spurte hva som sto øverst på ønskelista og det var en pose peanøtter). Anonymkode: a9134...622
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 Å gi noen en trebil i stedet for en fjernstyrt bil er jo ikke miljøvennlig 😂😂😂 Det blir jo ikke brukt. Jeg gir kun gaver jeg vet blir satt pris på, evt med byttelapp. Anonymkode: 62fb7...d75 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 30 minutter siden, Albbas said: Legge fokus på alt det andre fine ved julen. Mange (typisk andre enn foreldrene) fokuserer veldig på "gleder du deg til alle gavene?" når de snakker med barna. Dette har du jammen meg rett i. Hva er poenget med å snakke utelukkende om gaver? Mine er 3 og 6, og de har vansker med å ønske seg ting. Jeg kjøper en stor gave til hver av dem. Ingen fylle-opp gaver Anonymkode: df9c4...846
Tvist Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 Jeg gir ikke plastting til nevøen mine, med mindre det er brukt. Noen av de kuleste gavene de har fått har vært brukte, og hadde de ikke vært brukt, hadde de uansett vært så dyre at jeg ikke hadde kjøpt dem.
Summeer Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 (endret) Det viktigste er å "bruke opp" det som blir produsert. Vi har mye arvegods både klær og utstyr, og jeg takker stort sett alltid ja når jeg blir spurt om vi vil arve sportsutstyr. Jeg har godt med bodplass, og flere venner med yngre barn enn mine, så jeg er "utstyrssentralen". Ski, skøyter,slalåm, ++ sortert etter str i en bod, og så må barna mine prøve før sesongen hva som passer av utstyr og utetøy, også sender jeg bilde med størrelser til de jeg tror vil arve og hører om de vil ha, mot at de arver videre det de har som er fravokst. Resten gis bort til skolen eller gis bort på finn 🙂 Endret 17. desember 2021 av Summeer 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 Tenker ikke miljø overhodet og kjøper ikke brukte gaver eller gaver barnet ikke ønsker seg til jul og bursdag. Anonymkode: a717d...e00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå