AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Jeg skal reise et år (muligens kortere). Jeg flytter ut fra min nåværende bolig, men usikker på hva jeg gjør meg flyttemelding, folkeregister etc. skal ikke bo et bestemt sted i utlandet. Kommer til å komme tilbake til Norge i løpet av året for kortere tid. Om det spiller en rolle skal jeg har permisjon fra jobben. Noen som har gjort dette, eller vet hva som er best å gjøre? Anonymkode: d45f6...bef
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 https://www.skatteetaten.no/skjema/Melding-om-flytting-fra-norge/ Anonymkode: 8d564...6e2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Jeg gjorde dette for en del år siden. Endret da adresse til mine foreldres hus slik at post kom dit og jeg ikke mistet rettigheter i folketrygden. Har du familie eller venner du kan «bo hos» på papiret mens du er ute å reiser? Anonymkode: 4f555...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.skatteetaten.no/skjema/Melding-om-flytting-fra-norge/ Anonymkode: 8d564...6e2 Her står det at om du skal oppholde deg i utlandet i minst 6 måneder. Jeg kommer til å komme tilbake til Norge før det går så lang tid. Men med kortere opphold (og ikke med et sted å bo). Vet ikke om det spiller noen rolle Anonymkode: d45f6...bef
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg gjorde dette for en del år siden. Endret da adresse til mine foreldres hus slik at post kom dit og jeg ikke mistet rettigheter i folketrygden. Har du familie eller venner du kan «bo hos» på papiret mens du er ute å reiser? Anonymkode: 4f555...d6b Takk for svar. Registrerte du noe mer enn at du endret adresse? Og var du borte for et år? Anonymkode: d45f6...bef 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Registrerte du noe mer enn at du endret adresse? Og var du borte for et år? Anonymkode: d45f6...bef Jeg reiste til et annet land og skulle bare være der i 6 mnd, registrerte flytting til mine foreldre. Enden på visa var at jeg ble borte i 8 år uten at noe spesielt skjedde. Anonymkode: 94952...d9e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Registrerte du noe mer enn at du endret adresse? Og var du borte for et år? Anonymkode: d45f6...bef Jeg var borte 7 måneder. Endret bare adresse hos folkeregisteret og hos posten. Anonymkode: 4f555...d6b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg reiste til et annet land og skulle bare være der i 6 mnd, registrerte flytting til mine foreldre. Enden på visa var at jeg ble borte i 8 år uten at noe spesielt skjedde. Anonymkode: 94952...d9e Gjorde det samme, meldte meg ut etter 15 år Anonymkode: de149...571
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 hvordan er det med skatt om man sender flyttemelding og har jobb i utlandet? altså man bor ikke i norge og tjener penger i utlandet. skatter man til norge? Anonymkode: 0889c...946
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hvordan er det med skatt om man sender flyttemelding og har jobb i utlandet? altså man bor ikke i norge og tjener penger i utlandet. skatter man til norge? Anonymkode: 0889c...946 Det er to måter skattemessig flytte ut på, selg "alt du har" og så går det etter seg selv etter noen år. Ellers kan du basere deg på skatteavtalene, dette avhenger av hvilket land det er snakk om. Sender du en bekreftelse på at du er tatt opp i skattemantallet (kalles noe uklart certificate of residence) fra nye bostedsstaten til Norge, så flytter du ut skattemessig med en gang. Dette er kun overfladisk skissert. Når det gjelder norsk folketrygd, så faller man normalt ut av norsk folketrygd hvis man tar seg arbeid i et annet land. Her finnes det også massevis av unntak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå