Gå til innhold

Jeg er 27 år med vitnemål, kan jeg ta skole for å bli helsefagarbeidet på noen måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 27 år med generell studiekompetanse jeg har tatt som privatist (jeg droppet ut fra videregående). Min store drøm har alltid vært å bli sykepleier. Men her i landet jeg bor er snittet så utrolig høyt til det studie. Jeg begynte derfor på et annet studie, som jeg egentlig ikke føler er helt for meg. 

Jeg ønsker å jobbe innenfor helse, men alle studiene på universitet og høgskule i byen jeg bor har så høye snitt. 

Så derfor søker jeg nå hjelp fra noen som vet om jeg på en eller annen måte kan ta yrkesutdannelse? Jeg har jo ikke lenger ungdomsrett, men det må vell finnes en form for voksenopplæring? 

Anonymkode: f36ab...73c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan høre med voksenopplæringen i fylkeskommunen din, mulig du får avslag siden du har vitnemål, men er verdt et forsøk :) 

Anonymkode: a28e3...852

• Liker 3
Skrevet

Så du mener at fylkeskommunen skal bruke ressurser på deg, når du allerede har et vitnemål - men ikke gidder å ta opp fag eller flytte for å gå sykepleien? Merkelig tankegang. 

Unødvendig bruk av ressurser at du ikke skal bruke vitnemålet ditt, når du allerede har kompetanse. Det finnes da drøssevis av andre studier du kan søke (barnehagelærer, sosionom, vernepleier, barnevernspedagog, pedagogikk + videreutdanning osv). Du må ikke gå sykepleien, for å jobbe innen helse.

Anonymkode: ed0c3...413

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du mener at fylkeskommunen skal bruke ressurser på deg, når du allerede har et vitnemål - men ikke gidder å ta opp fag eller flytte for å gå sykepleien? Merkelig tankegang. 

Unødvendig bruk av ressurser at du ikke skal bruke vitnemålet ditt, når du allerede har kompetanse. Det finnes da drøssevis av andre studier du kan søke (barnehagelærer, sosionom, vernepleier, barnevernspedagog, pedagogikk + videreutdanning osv). Du må ikke gå sykepleien, for å jobbe innen helse.

MÅ du SLUTTE

Drittlei slike folk på KG, er nok av folk som skal kjefte og bryte folk ned

SLUTT

Anonymkode: 4e1d3...96f

• Liker 6
Skrevet

Dersom du får deg en jobb innenfor helse, så kan du ta fagbrev når du har 5 års praksis i faget. Siden du har fullført vgs så får du også 6 mnd fratrekk fra praksis pga fullført fellesfag. Da sitter du igjen med 4,5 års praksis samt at du må ta en tverrfaglig eksamen i helse. (5 timer skriftlig)

All praksis gjelder selv om du kanskje begynner med en mindre stilling enn 100%, vikariat også.

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo se på muligheten for søke et sted i landet med lavere snitt. Det er ofte lavere snitt på studier som ligger små steder, har studiestart på våren eller er deltid. 

Anonymkode: ee055...97f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan ta fagbrev som voksenlærling eller praksiskandidat. Du får godskrevet endel tid på balgrunn av den videregående utdannelsen du har. Tar du eksamene for VG1 og VG2 som privatist får du også godskrevet dette.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 27 år med generell studiekompetanse jeg har tatt som privatist (jeg droppet ut fra videregående). Min store drøm har alltid vært å bli sykepleier. Men her i landet jeg bor er snittet så utrolig høyt til det studie. Jeg begynte derfor på et annet studie, som jeg egentlig ikke føler er helt for meg. 

Jeg ønsker å jobbe innenfor helse, men alle studiene på universitet og høgskule i byen jeg bor har så høye snitt. 

Så derfor søker jeg nå hjelp fra noen som vet om jeg på en eller annen måte kan ta yrkesutdannelse? Jeg har jo ikke lenger ungdomsrett, men det må vell finnes en form for voksenopplæring? 

Flytte til et annet sted for å ta spl.utdanning? Forbedre karakterer fra vgs? 

Anonymkode: d86be...bdc

• Liker 2
Skrevet

Du kan ta fagprøve etter å ha jobbet i fem år, eller du kan søke deg inn på vgs. Det finnes også voksenkurs, som listet opp over. 

Og til deg som mener flk ikke skal bruke penger på dette - vi trenger jo massevis av helsearbeidere, så det er vel verdt hver ei krone det koster! 

Anonymkode: 074ef...6f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Snakk med rådgiverne på  fylkeskommunen, de jeg har møtt er utrolig hjelpsomme. Hvis du ikke klarer å få lærling plass eller skoleplass kan du lese deg opp selv og ta fagbrevet som privatist når du har jobbet 5 år i helse. Det kan være på sykehjem, bolig for utviklingshemmede, sykehus eller noe annet.

Jeg tror noen NAV-kontorer kan ha kampanjer for å kvalifisere helsepersonell. Snakk med NAV.

Skrevet

Kan du ikke prøve å forbedre karakterene dine? Det er ikke umulig…. Studerer sykepleie selv. Har jobbet hardt for å ha gode nok karakterer til å komme inn. Du kan også klare det!

Anonymkode: b8fc1...a87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men her i landet jeg bor er snittet så utrolig høyt til det studie.

Jeg måtte sjekke dette med opptakskrav for sykepleie. Det er mange steder i landet der grensa går på 45 poeng i ordinær kvote. Noen plasser er den godt under det også. Med tilleggspoengene du får høres ikke det så umulig ut.

Er du sikker på at det ikke er enklere å kjøre på med sykepleierutdanning i det lange løp? Du får bedre lønn og flere muligheter til å spesialisere deg, i tillegg til at jeg vil tro at du får flere valg mht type jobb. Selv om du må reise til nabobyen for å ta utdanningen så hadde i hvert fall jeg tenkt at det var verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Kan tipse om at flere kommuner har desentralisert løp innen spl. Får du jobb som pleieassistent, så kan du  søke deg inn på den desentraliserte spl utdanningen (4år) mot at du binder deg til kommunen i to år. Helsefag; der kan du søke jobb som pleieass. I kommunen, og kommunen kan søke deg inn i ordningen «fagbrev på jobb». Det er et ettårig samlingsbasert løp. Oppsummert; sjekk kommunale ordninger. 

Anonymkode: 293f5...ce1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts her. Jeg mener absolutt at fylkeskommunen burde bruke ressurser på meg ja, tross vitnemål. Et vitnemål jeg presiserte at jeg tok som privatist! Jeg har tatt opp lån fra Lånekassen for å få til dette. Og slik som situasjonen er i samfunnet vårt pr dags dato - så tenker jeg at mitt ønske om å bli helsefagarbeider absolutt er bra. 

Hele fjord året brukte jeg på å forbedre matte og norsk karakter for å komme inn på sykepleien. Tross forbedring av karakterer ble dessverre snittet for høyt. Og angående flytting for å studere, så hadde jeg selvsagt gjort det om det ikke var for samboer og et lite barn i bildet. 

Til info så studerer jeg barnehagelærer for øyeblikket, men det passer bare ikke for meg og det er en ærlig sak. 

Håper dette var litt oppklarende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her. Jeg mener absolutt at fylkeskommunen burde bruke ressurser på meg ja, tross vitnemål. Et vitnemål jeg presiserte at jeg tok som privatist! Jeg har tatt opp lån fra Lånekassen for å få til dette. Og slik som situasjonen er i samfunnet vårt pr dags dato - så tenker jeg at mitt ønske om å bli helsefagarbeider absolutt er bra. 

Hele fjord året brukte jeg på å forbedre matte og norsk karakter for å komme inn på sykepleien. Tross forbedring av karakterer ble dessverre snittet for høyt. Og angående flytting for å studere, så hadde jeg selvsagt gjort det om det ikke var for samboer og et lite barn i bildet. 

Til info så studerer jeg barnehagelærer for øyeblikket, men det passer bare ikke for meg og det er en ærlig sak. 

Håper dette var litt oppklarende. 

Jeg tror det er en bedre investering av tid og penger å fortsette å ta opp fag for å bli det du faktisk ønsker å bli, i stedet for plan B. Som sykepleier vil du ha betydelig bedre lønn og mange flere muligheter for faglig utvikling/spesialisering enn som helsefagarbeider. 
Det er bra at du allerede nå ser at du har valgt feil studium, og tar konsekvensen av det. 
Jeg vil likevel anbefale deg å prøve å få jobb på sykehjem, hjemmesykepleien eller lignende som assistent slik at du får prøvd ut noe som i alle fall ligner yrket. Det reduserer risikoen for at det blir som det du nå opplever med barnehagelærer - at det viser seg at sykepleieryrket (eller helsearbeideryrket) ikke er noe for deg likevel. 

Anonymkode: 1648c...f19

• Liker 1
Skrevet

Syns hun over kommer med gode forlag, støtter at du tar en ekstrajobb på sykehjem for å se hva det går i og om det faktisk er noe for deg før du avslutter det du har begynt på. Om det er det kan du jo vurdere hvorvidt det er en bedre investering å ta opp fag for å komme inn på det du vil, fremfor å bruke mange år på å samle opp nok timer til å kunne ta fagbrev som praksiskandidat. Vi trenger absolutt helsefagarbeidere, men når det først er sykepleier du ønsker å bli tror jeg ikke du kommer til å være fornøyd som helsefagarbeider, og da bør du heller jobbe mot det som er drømmen. 

Du sier ikke hvor i landet du bor, men kan det være aktuelt å ukependle til et annet studiested? Hvis partneren din har en jobb som kan gjøres fra "hvor som helst" eller at han lett kan få seg jobb et annet sted, kan det være aktuelt at dere alle flytter i tre år? Jeg kjenner folk som har ukespendlet fra Bergen til Stord for å ta sykepleien (som regler er det 4 dagers uke, i disse pandemitider er det også mye digitalt), og jeg kjenner folk som har tatt med seg familien og flyttet fra Bergen til Førde for tre år. Noen ganger må man endre en del for å få den utdannelsen man ønsker, og få gjøre det man tross alt har lyst til resten av livet. 

Anonymkode: ee055...97f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...