Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en diskusjon på jobben om at ofte så får dama i forholdet sengetøy, duker, kasseroller osv., altså ting som strengt talt er fellesgaver, uten å ha ønsket seg dette, mens menn da får bøker, filmer, sokker osv. som kun er til han selv.

Hva er deres erfaring rundt dette?

Anonymkode: fa506...72c

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke min erfaring overhodet. Hvis kvinner får ting til hjemmet er det fordi hun ønsker seg det. Menn ønsker seg aldri slikt. Min erfaring er at par i stor grad får en felles gave og den gaven er alltid noe som kvinnen har ønsket seg (noe nyttig til hjemmet eller pyntegjenstander/interiørrelaterte gaver) og som mannen ikke er det minste interessert i og aldri ville ønsket seg på egen hånd.

• Liker 12
Skrevet

Stemmer fort det. Kanskje også fordi dama mer ser det praktiske i husting? 

Anonymkode: aeb62...9bf

Skrevet

Jeg sier alltid til min familie at samboer ønsker seg ting til hjemmet, og han får det. Sier det samme til svigerfamilien, men de gir kun ting han ønsker seg, og tingene til huset - som jeg sa HAN ønsket seg, til meg 

Anonymkode: 10157...7a6

• Liker 5
Skrevet

Slik var det i vårt forhold, men jeg tok det opp. Så de siste årene er det mannen som har ønsket seg slike ting. Håndklær, kjøkkenutstyr og lignende. Jeg får treningsutstyr, parfyme og andre ting som kun er til meg. Nå må vi vel se på ordningen igjen og gå sammen om gaveønskene. :) 

Anonymkode: ba526...864

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg ikke opplevd. Vi får som regel fellesgaver. Opp gjennom årene har det vært ting som handklær, vinglass, dampvasker, kjøkkenmaskin, matkurver... 

Fra svigers har jeg fått ting som treningstøy, god vin, tursekk, med mer, til bursdagsgave. 

Vi er ganske flinke til å sende ønskelister, da.. I og med at vi er opptatt av at gaver ikke skal være skapfyll. 

Anonymkode: 7ab8c...2c4

• Liker 1
Skrevet

Fra min mor kommer det fellesgave, fra svigermor er det individuelle gaver, naturlig nok gir hun mer til mannen min enn til meg. Jeg tok det nettopp opp med moren min at jeg kommer uheldig ut av denne ordningen (det har vært sånn i mange år).

Anonymkode: bf9d1...ccf

• Liker 1
Skrevet

Min mann får to laken av meg i år, fordi han ønsket seg to ordentlig uten hull, eller som lett får hull. Så han får både det han ønsker seg og sengetøy i ett😂

Anonymkode: 87a32...a96

Skrevet
Arkana skrev (19 minutter siden):

Det er ikke min erfaring overhodet. Hvis kvinner får ting til hjemmet er det fordi hun ønsker seg det. Menn ønsker seg aldri slikt. Min erfaring er at par i stor grad får en felles gave og den gaven er alltid noe som kvinnen har ønsket seg (noe nyttig til hjemmet eller pyntegjenstander/interiørrelaterte gaver) og som mannen ikke er det minste interessert i og aldri ville ønsket seg på egen hånd.

Jepp. Vi er veldig tydelig på hva vi ønsker oss felles og personlig. De felles tingene er det dama som står for 95% av.

Skrevet

17 minutter siden, Arkana said:

Jeg ønsker meg det fordi vi trenger det, ikke fordi jeg synes det er så jævla spennende med kasseroller. Klart jeg heller vil ha et VR-headset, men vi må ha noe å lage mat i, så det må prioriteres. Skjønt er jeg heldig nok til å ha en mann som i prinsippet kan ønske seg slik av egen fri vilje og som setter pris på slikt, men han er muslim så han feirer jo selvsagt ikke:P 

Anonymkode: e2e50...970

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker meg det fordi vi trenger det, ikke fordi jeg synes det er så jævla spennende med kasseroller. Klart jeg heller vil ha et VR-headset, men vi må ha noe å lage mat i, så det må prioriteres. Skjønt er jeg heldig nok til å ha en mann som i prinsippet kan ønske seg slik av egen fri vilje og som setter pris på slikt, men han er muslim så han feirer jo selvsagt ikke:P 

Anonymkode: e2e50...970

Altså, er dere ikke voksne folk? Hvorfor baserer dere hva dere trenger i husholdningen på julegaver?!

• Liker 6
Skrevet

Jeg har opplevd det én gang. Fra mormoren min fikk jeg en oppvaskbørste og en klut, og mannen fikk et par sokker. :P Det var første julen vi var sammen, og jeg var 17. Det stod ikke akkurat øverst på ønskelista. 😛

Anonymkode: abcfa...f05

Skrevet

Har ofte opplevd at svigers gir oss en felles julegave som egentlig er noe mannen har ønsket seg, som kantklipper, utstyr til bilen og slike ting. 

Anonymkode: 48b5c...368

Skrevet

Både min mann og jeg har fått gaver "til huset" og gaver til oss selv. Det varierer litt ut ifra når vi har fått gaven, og fra hvem. I etableringsfasen fikk vi begge mye kjøkkenutstyr, og etterhvert skled det over til mer personlige gaver. Min mann ønsker seg ofte verktøy, noe han også får, og jeg har sagt til ham mange ganger at han kan jo ønske seg noe som er mer "gøy". Likevel, det er gull å ha motorsag, kompressor, jekk, drill og alt annet han har fått oppigjennom - tror det er han som har tatt den største støyten med å få "kjedelige" gaver som egentlig er til husholdningen. Kan faktisk ikke huske sist gang jeg fikk en sånn "praktisk" julegave; jeg har vel egentlig vært flink til å si til folk at jeg heller vil ha litt marsipan under treet, enn enda en kokebok. 

Ellers tror jeg folk flest har skjønt at jeg ikke ønsker interiørting og dilldall. Jeg har helt koll på stilen jeg kjører i huset, og vil ikke ha inn noe tilfeldig kjimskjams. Får jeg det, blir det byttet. Er vel egentlig kun min gamle bestemor som kan gi litt ubrukelige gaver, men det gjelder jo alle gavene hun gir folk. Dukker opp mye rart derfra 😂

Anonymkode: eda68...204

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ofte opplevd at svigers gir oss en felles julegave som egentlig er noe mannen har ønsket seg, som kantklipper, utstyr til bilen og slike ting. 

Anonymkode: 48b5c...368

Men er ikke det bare greit? Du får sikkert lov å låne kantklipperen om du vil😉

Anonymkode: eda68...204

• Liker 1
Skrevet

Ikke i det hele tatt :) ønsker vi oss sengetøy er det til begge. Har aldri fått ting du nevner til meg, mens mannen får noe gøy. Og aldri gitt slik heller.

Anonymkode: b49b7...d2c

Skrevet

Da jeg var gift så ga jeg alltid mannen fine gaver, ting han ønsket seg til seg selv. Jeg fikk ingenting. Samme med bursdager.

Anonymkode: 81772...78e

Skrevet

Her får mannen fellesting.

Han elsker å lage mat, så han får en god steikepanne, gryte, raklette, krydder osv 😅 og han blir meir glad for det, enn bøker, sokker, filmer osv 😅

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi hadde en diskusjon på jobben om at ofte så får dama i forholdet sengetøy, duker, kasseroller osv., altså ting som strengt talt er fellesgaver, uten å ha ønsket seg dette, mens menn da får bøker, filmer, sokker osv. som kun er til han selv.

Hva er deres erfaring rundt dette?

Anonymkode: fa506...72c

Man har da lov til å ha forskjellige interesser og  ønsker?

Finnes mange kvinner som ønsker seg hudpleie, sminke, nyeste iphone, bøker og de store super myke rosa tøffel/sokk greiene, som er strengt tatt kun til henne også. Jeg ser ikke menn "klage" på at det er bare til hennes nytte og ikke felles nytte.

Her er greien: 

Hvis mannen/kvinnen får personlige eiendeler som han eller hun koser seg med, så vil humøret og personlig trivsel øke likedan. Du vil sikkert være i lag med en mann som har et stort glis, er i godt humør og alt han "krever" er bare litt tid for seg selv og sine interesser i bytte. Hvis har lyst på dine egne personlige ting som gave må dette formidles slik at det kan skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...