Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ansatte sykemelde seg hvis de har fått sparken eller får vi vite kollegaen vår er sparket? Kollegaen min har ikke vært på jobb på en uke og jeg fikk beskjed om at han var sykemeldt men jeg tror det er sparken pga noe han har gjort på jobb. 

Anonymkode: 34ee4...a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vær så forventen. Er uansett ikke noe du har noe med, med mindre du er lederen dens

• Liker 9
Skrevet

jA

Anonymkode: f023c...983

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke din business. Finn noe julekrim podcast istedet om du trenger drama og spekulering 

Anonymkode: f5147...63a

• Liker 7
Skrevet

Drama nei, men er ganske alvorlig. Så derfor jeg lurer om vi får vite det eller om det er ulovlig å si.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drama nei, men er ganske alvorlig. Så derfor jeg lurer om vi får vite det eller om det er ulovlig å si.

Hvorfor skal du vite det?!

• Liker 5
Skrevet

Nei, de har ikke lov til å fortelle dere sensitiv informasjon. Som f.eks at personen har fått sparken og grunnen. Da vil de si at han har sluttet. 

Ikke spekuler. Vær voksne. 

Anonymkode: 94eb4...5b0

• Liker 8
Skrevet

Man kan bli sykemeldt i oppsigelsestid etter man er blitt oppsagt, dersom lege mener det er helsefaglig grunnlag for sykemelding.

Du kan ikke bli sykemeldt bare fordi kollega er sagt opp, det vil kunne ansees som ulovlig streik, og kan medføre at du selv blir oppsagt for ugyldig fravær. Eventuelt mister du retten til egenmelding/sykemelding, og muligens blir erstatningsansvarlig. 

For øvrig har du ikke krav på å få vite noe om oppsigelsesgrunn eller sykemeldingsgrunn.

Skrevet
Taluno skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke bli sykemeldt bare fordi kollega er sagt opp, det vil kunne ansees som ulovlig streik, og kan medføre at du selv blir oppsagt for ugyldig fravær. Eventuelt mister du retten til egenmelding/sykemelding, og muligens blir erstatningsansvarlig. 

TS har ikke tenkt å sykemelde seg fordi kollega er sagt opp, TS er bare dårlig til å skrive. TS lurer på om en oppsagt kollega kan sykemelde seg, fordi hen har fått beskjed av arbeidsgiver at vedkommende er sykemeldt, men tror at vedkommende er oppsagt.

• Liker 5
Skrevet
Taluno skrev (49 minutter siden):

Man kan bli sykemeldt i oppsigelsestid etter man er blitt oppsagt, dersom lege mener det er helsefaglig grunnlag for sykemelding.

For øvrig har du ikke krav på å få vite noe om oppsigelsesgrunn eller sykemeldingsgrunn.

Ja jeg er kanskje ikke verdens flinkeste til å skrive men en på jobb hadde plutselig sykemeldt seg, så tror jeg han ble sparket pga grove lovbrudd sammen med noen andre. (Men de sier han har sykemeldt seg bare) Men de andre fikk vi vite ble sagt opp, men siden dette her er en kollega, så har vi ikke rett på å vite det. Tenkte jeg at regelen var sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal du vite det? Hvordan vil den informasjonen påvirke ditt liv? Det er uansett uprofesjonelt av arbeidsgiver å fortelle øvrige ansatte hvorfor en kollega er sykemeldt, har sluttet (og da eventuelt om vedkommende er sparket). Du har ingenting med det å gjøre! 

Anonymkode: dfd8e...bdb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja jeg er kanskje ikke verdens flinkeste til å skrive men en på jobb hadde plutselig sykemeldt seg, så tror jeg han ble sparket pga grove lovbrudd sammen med noen andre. (Men de sier han har sykemeldt seg bare) Men de andre fikk vi vite ble sagt opp, men siden dette her er en kollega, så har vi ikke rett på å vite det. Tenkte jeg at regelen var sånn.

Kan du ikke bare svare oss på hvorfor du vil vite det?

Skrevet
Wade skrev (52 minutter siden):

Kan du ikke bare svare oss på hvorfor du vil vite det?

Det kan jeg ikke for da blir det gjenkjent, fordi det omhandler oss andre også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan jeg ikke for da blir det gjenkjent, fordi det omhandler oss andre også.

Du blir ikke gjenkjent fordi du innrømmer at du er nysgjerrig.

• Liker 1
Skrevet
Wade skrev (Akkurat nå):

Nei fordi dette er veldig grovt, jeg kan ikke skrive ut hvorfor jeg vil vite det. Dette er ikke bare nyskjerrighet. Men skriver jeg, så kanskje se er her inne å leser. Derfor skriver jeg IKKE hvorfor fordi det er tydelig om jeg skriver det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei fordi dette er veldig grovt, jeg kan ikke skrive ut hvorfor jeg vil vite det. Dette er ikke bare nyskjerrighet. Men skriver jeg, så kanskje se er her inne å leser. Derfor skriver jeg IKKE hvorfor fordi det er tydelig om jeg skriver det.

Ingen som ber deg skrive i detalj.

Du får uansett ikke vite noe med mindre du spør vedkommende selv.

• Liker 1
Skrevet

Slik type informasjon har dere ingen rett på fra arbeidsgiver. 

Dersom dere ønsker å vite hva som har skjedd må dere eventuelt snakke med kollegaen deres. Arbeidsgiver kan ikke sladre i vei om den slags informasjon. 

Anonymkode: 00e93...d9f

• Liker 2
Skrevet
Wade skrev (5 timer siden):

Nå er det du som er nyskjerrig. Og jo jeg kan bli gjenkjent. Hele norge sitter ikke her inne skjønner du, så hvem som helst er det ikke. Folk kjenner igjen skrivemåter osv.

Hvorfor vil du vite hva det dreier seg om? Du har jo ingen knytting til meg eller oss, så da skjønner jeg ikke hvorfor.

Eneste jeg kan si er at dette er veldig alvorlig, og flere ansatte er innblandet i dette. Kanskje det blir en stor sak i avis. Det er veldig grovt iallefall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dersom dere ønsker å vite hva som har skjedd må dere eventuelt snakke med kollegaen deres. Arbeidsgiver kan ikke sladre i vei om den slags informasjon. 

Wade skrev (5 timer siden):

Ingen som ber deg skrive i detalj.

Du får uansett ikke vite noe med mindre du spør vedkommende selv.

Du er jo ute etter detaljer, hvordan skal jeg forklare uten å gi detaljer? Herregud, så dumt…

Om jeg skal skrive hvorfor så er dette gjenkjent allerede. Akkurat derfor…

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det var det jeg også lurte på. Problemet der igjen, vi har ikke noen arbeidsgiver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...