Gå til innhold

Hjelp meg, arv, dødsfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger hjelp når det gjelder å forstå det å skrive testament og arveloven. Om jeg dør plutselig som mor til min datter, uten å skrive testament , og før hun godtar arv/lån, har hun fortsatt rett på ting som er hennes? Jeg blir ikke klin av det juridiske her, men jeg må vite det fort ❤️

Anonymkode: 11b09...5ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun er din eneste arving og så kan hun få ditt løsøre normalt utenom kreditorer osv. Større ting av verdi vil inngå i bo’et som hun må ta stilling til ved dødsfall om du har mye gjeld.

Anonymkode: 6d395...e05

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk 

Skrevet

Hvor gammel er hun?  Over/under 18?

Hun arver ikke ting som er hennes. Kun dine ting og verdier. 

Er hun under 18, og du ikke har noe testamente, så tror jeg overformynderiet passe på pengene til hun blir myndig.

Anonymkode: 5a239...75c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Jeg trenger hjelp når det gjelder å forstå det å skrive testament og arveloven. Om jeg dør plutselig som mor til min datter, uten å skrive testament , og før hun godtar arv/lån, har hun fortsatt rett på ting som er hennes? Jeg blir ikke klin av det juridiske her, men jeg må vite det fort ❤️

Litt usikker på hva du mener.

Har du mye lån/gjeld, så arver din datter også dette. Hvis det du skylder er mer enn det du har, så bør hun si ifra seg arven.

Om det står penger i banken i hennes navn, så er de hennes. Står de i ditt navn, men er tiltenkt henne, er de juridisk dine penger og vil gå med til å betale evnt utestående gjeld ved ditt dødsfall.

Overformynderiet, som enkelte nevner, kommer ikke inn i bildet hvis det er en annen verge tilgjengelig, dvs far til din datter. Du kan, i testamente, skrive at hennes interesser skal ivaretas av overformynderiet frem til hun er 18 år.

Når det gjelder testamente generelt, er det lurt å oppbevare det i Tingretten. Da vil det bli funnet frem ved melding om din død. Det koster litt å deponere det der.

Anonymkode: 37dc9...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt usikker på hva du mener.

Har du mye lån/gjeld, så arver din datter også dette. Hvis det du skylder er mer enn det du har, så bør hun si ifra seg arven.

Om det står penger i banken i hennes navn, så er de hennes. Står de i ditt navn, men er tiltenkt henne, er de juridisk dine penger og vil gå med til å betale evnt utestående gjeld ved ditt dødsfall.

Overformynderiet, som enkelte nevner, kommer ikke inn i bildet hvis det er en annen verge tilgjengelig, dvs far til din datter. Du kan, i testamente, skrive at hennes interesser skal ivaretas av overformynderiet frem til hun er 18 år.

Når det gjelder testamente generelt, er det lurt å oppbevare det i Tingretten. Da vil det bli funnet frem ved melding om din død. Det koster litt å deponere det der.

Nei, barna arver ikke gjelden. Gjeld blir trukket fra boet. 

Anonymkode: 951ac...555

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, barna arver ikke gjelden. Gjeld blir trukket fra boet. 

Anonymkode: 951ac...555

Den du siterer har rett. Hvis man vil arve arver man også gjelden, men kan da si fra seg hele arven hvis gjelden er høyere enn verdiene.

Anonymkode: c5817...9eb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Den du siterer har rett. Hvis man vil arve arver man også gjelden, men kan da si fra seg hele arven hvis gjelden er høyere enn verdiene.

Anonymkode: c5817...9eb

Illustrerer hvorfor det aldri er lurt å spørre om viktige ting på KG. Altfor mange som tror at de vet svaret, men som svarer uten kunnskap.

• Liker 2
Skrevet

Kjære Ts. Ikke gjør noe dumt. Hun trenger mammaen sin. 

Anonymkode: ddc6e...551

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En time på et advokat kontor koster ikke mye. Vis det er sykdom det er snakk om, så vil legen din kunne hjelpe med å sortere tanker og bekymringer, også om det som måtte komme etterpå.

Endret av Apis
Skrevet

Du har det sikre for jævlig. Har vært der du er… Prøvd det du planlegger. Fått hjelp og medisiner nå. 
Jeg håper du søker hjelp. 

Anonymkode: ddc6e...551

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...