Gå til innhold

Barnet mitt på 3,5 år vil ikke slutte med bleie. Jeg føler meg som en dårlig mor for «alle» blir så overrasket at h*n fortsatt bruker bleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver motivere og har klistremerker. Har også prøvd å gi hn en liten sjokolade om h*n har vært på do. Barnet mitt SKRIKER og blir rasende hvis jeg prøver ta bleien av. Hn er ikke helt tørr om natten, men de fleste netter er bleien tørr. Går alltid på do om morgenen, det vil hn, men ikke alltid hn rekker doen og hn tisser i bleien. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg kjenner på «presset». Jeg har høy kompetanse med barn, men allikevel blir jeg lei meg og føler meg mislykket. «Alle andre» klarte få sin unge til å slutte med bleien da barna var 3år. M

Anonymkode: 07a57...e85

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En trøst kanskje, men jeg kjenner ingen som har fått ungene tørr før 3,5-4 år😅

Sønnen min ville heller ikke da han var 3,5. Klistremerker, belønning, tull og vas ble forsøkt, ble bare mas, jeg fortvilt, ungen sur og irritert av mas om do. Etter ett par måneder gav jeg opp, tok på bleie, ingenting mas og spørsmål. Etter ett par måneder uten mas, fant han ut selv at han var klar. Han ville slutte, det var greit, og det gikk SÅ bra. Han har knappt hatt uhell etter han fikk bestemme selv når han ville slutte.

Jeg har ingen kompetanse på barn, og vet ikke om det var rette måten å handtere det på, men det fungerte veldig fint her😊

Anonymkode: adbd1...f2f

• Liker 14
Skrevet

Min sønn sluttet med dagbleie da han var 5 år. Jeg var så mye lei meg og følte på en sorgprosess. Han er på autismedpekteret, men likevel. Jeg følte meg som verdens verste mor og forventet nermest at bsrnehagen skulle melde fra til BV. Føler med deg, men din er «bare» 3,5 år. Sønnen min slutter forøvrig samtidig med dagbleier og nattbleier. 

Anonymkode: 6fe53...632

Skrevet

Slapp helt av. Det er ikke som om barnet kommet til å fortsatt bruke bleie når det begynner på skolen, akkurat. Det virker som om dette har blitt en for stor greie mellom dere to, og at det har låst seg litt. Jeg ville droppet kampen en stund nå. Til våren er det mindre klær, og mindre trøblete med søl. (Ingen elsker å vaske utedresser fulle av tiss.) Da ville jeg latt ungen løpe rundt uten bleie. På den tiden har han/hun forhåpentlig glemt at dette var en kampsak, også. Avvenningen kommer til å gå fort når barnet er blitt såpass stort. 

Anonymkode: f7b95...2b1

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min sønn sluttet med dagbleie da han var 5 år. Jeg var så mye lei meg og følte på en sorgprosess. Han er på autismedpekteret, men likevel. Jeg følte meg som verdens verste mor og forventet nermest at bsrnehagen skulle melde fra til BV. Føler med deg, men din er «bare» 3,5 år. Sønnen min slutter forøvrig samtidig med dagbleier og nattbleier. 

*Sluttet samtidig med dagbleier og nattbleier som 5-åring. 

Skrevet

Min jente fyller 4 år om to måneder og har heller ikke sluttet med bleie. Hun har ofte tørre bleier også om natten. Og hun tisser på do i perioder. Er også veldig opptatt av å bæsje på do. Men jeg får ikke lov å ta bleien av, da slår hun seg helt vrang. Ped.leder i bhg har sagt det er normalt og at de slutter «når de er klar». Jeg føler meg likevel litt stresset over dette, så du er ikke alene TS.

Anonymkode: 010d3...b81

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke så uvanlig som mange tror. Jeg jobber i barnehage og det er mange som bruker bleie til langt etter tre år. Sier som den over: dropp kampen ei stund, så prøver dere igjen når det blir varmere vær og barnet er mer klart. Fortsett gjerne å gå på do om morgenen og gi det positiv oppmerksomhet. Det blir etterhvert. 

Anonymkode: f17ed...6a3

• Liker 7
Skrevet

La det ligge. Noen barn motivers lett mens andre barn ikke lar seg motivere. Bleieskift kommer når barnet er klar for det, ofte når de ser at alle andre har slutta.

Anonymkode: a0cf6...55a

• Liker 3
Skrevet

Er vel bare enkelte mødre som må gi meg dårlig samvittighet fordi deres barn var så tidlig. 

jeg glemte å si at hn bæsjer på do. Jeg anerkjenner og skryter og forklare godt der jeg kan. Jeg sier ikke noe negativt om hn rakk do eller ikke og skaper ingen press. Vi har heller ingen kamp hjemme, for jeg lar hn ta det i sitt tempo, men så blir jeg preget av bemerkninger «åh, er hun 3,5 og bruker bleie? Min sluttet med bleie da det var 3».

• Liker 2
Skrevet

Og forresten: takker for svar❤️

• Liker 2
Skrevet

Her sluttet barnet da det var 2,5 år. Det jeg gjorde, var rett og slett å velge en dato der bleiene skulle vekk, og forberede barnet på det. Når dagen kom, forsvant bleiene. Det var i sommerferien og barnet gikk uten truse og bukse de første dagene (for at h*n ikke skulle glemme at h*n ikke hadde bleie på seg). Jeg fotfulgte barnet, og hver gang det gjorde tegn til å måtte tisse - sa jeg "nå ser jeg at du må tisse. Kom - så går vi på do!" Det ble selvfølgelig uhell de første dagene, men etter hvert lærte barnet fort å kjenne igjen når blæren var full. Uhell ble ikke gjort noe stort nummer av, jeg sa bare at "tisset skal i potta. Det husker du neste gang", mens tiss i potta ble applaudert og feiret. Etter 2-3 uker var det hele innarbeidet, og det har vært minimalt med uhell siden. Nattbleier sluttet barnet med da det fylte 3 år. 

Poenget mitt er at det kanskje er lettere å kutte ut bleia helt, enn at den er der som sikkerhetsnett. 

Anonymkode: 1012b...9c4

• Liker 6
Skrevet

La ham ta det i sitt eget tempo. Er ingen vits å stresse med det. Prøv heller å tenk at bleieskift gir et ekstra øyeblikk for bare dere to, og en ekstra mulighet til kos. 

Anonymkode: a3552...c9e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Barn med autisme tar gjerne litt lengre tid, du gjorde ingenting galt ❤️
Hilsen en autismemamma

Anonymkode: 8b9bb...530

• Liker 3
Skrevet

Nå sluttet begge mine barn lenge før 3 - men det tror jeg faktisk er mye enklere. Kampen med ungen blir så mye mindre. Ja, du tar vekk bleier - oj det var ikke bleier igjen i butikken men se jeg kjøpte fine truser - så går de bare med på det, som toråringer gjør de jo det. Det gjør selvsagt ikke en treåring. De skjønner jo mer. Så det hjelper jo ikke deg noe akkurat, det at jeg sier at du burde bare tatt den kampen tidligere.

Det vil kanskje høres brutalt ut, men det som vil være motiverende for ungen din nå, er reaksjoner fra andre barn i barnehagen. Så enkelt er det. Fireåringer er så smarte sosialt sett, at han vil snart se at ingen andre bruker bleier på avdelingen hans. Han kommer til å bli flau og vi spørre ansatte om å skifte bleier når ingen andre ser (går ut f.eks). Så vil han begynne å nekte bruke bleier selv, fordi han er jo en stor gutt og det er babyer som bruker bleier. Det er ditt neste "vindu" du må vente på. Enten det, eller ta kampen.

Anonymkode: a06a1...83e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå sluttet begge mine barn lenge før 3 - men det tror jeg faktisk er mye enklere. Kampen med ungen blir så mye mindre. Ja, du tar vekk bleier - oj det var ikke bleier igjen i butikken men se jeg kjøpte fine truser - så går de bare med på det, som toråringer gjør de jo det. Det gjør selvsagt ikke en treåring. De skjønner jo mer. Så det hjelper jo ikke deg noe akkurat, det at jeg sier at du burde bare tatt den kampen tidligere.

Det vil kanskje høres brutalt ut, men det som vil være motiverende for ungen din nå, er reaksjoner fra andre barn i barnehagen. Så enkelt er det. Fireåringer er så smarte sosialt sett, at han vil snart se at ingen andre bruker bleier på avdelingen hans. Han kommer til å bli flau og vi spørre ansatte om å skifte bleier når ingen andre ser (går ut f.eks). Så vil han begynne å nekte bruke bleier selv, fordi han er jo en stor gutt og det er babyer som bruker bleier. Det er ditt neste "vindu" du må vente på. Enten det, eller ta kampen.

Anonymkode: a06a1...83e

Tull. Vi brukte tomt for Bleier triks på alle våre når de var 3. Funket fjell. 

Etter 35 år i barnehage har jeg heller aldri opplevd det siste du skriver, eller noe i nærheten. Barn bryr seg overraskende lite om hva andre barn gjør så lenge det ikke påvirker dem selv i barnehage alder. 

Anonymkode: e1d79...5cd

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En trøst kanskje, men jeg kjenner ingen som har fått ungene tørr før 3,5-4 år😅

Sønnen min ville heller ikke da han var 3,5. Klistremerker, belønning, tull og vas ble forsøkt, ble bare mas, jeg fortvilt, ungen sur og irritert av mas om do. Etter ett par måneder gav jeg opp, tok på bleie, ingenting mas og spørsmål. Etter ett par måneder uten mas, fant han ut selv at han var klar. Han ville slutte, det var greit, og det gikk SÅ bra. Han har knappt hatt uhell etter han fikk bestemme selv når han ville slutte.

Jeg har ingen kompetanse på barn, og vet ikke om det var rette måten å handtere det på, men det fungerte veldig fint her😊

Det kan ikke være sant? Jeg tror ikke jeg kjenner noen «normale» barn (altså uten diagnoser eller som helt opplagt feiler noe og har ekstra oppfølging også på andre områder) som brukte dagbleie etter fylte tre år. Det mest vanlige er vel 2-2,5 år, med noen på 1,5 år og noen helt oppe mot 3 år.

Nattbleie er noe helt annet, det er jo hormonelt og ikke viljestyrt.

Anonymkode: 2eb71...704

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan ikke være sant? Jeg tror ikke jeg kjenner noen «normale» barn (altså uten diagnoser eller som helt opplagt feiler noe og har ekstra oppfølging også på andre områder) som brukte dagbleie etter fylte tre år. Det mest vanlige er vel 2-2,5 år, med noen på 1,5 år og noen helt oppe mot 3 år.

Nattbleie er noe helt annet, det er jo hormonelt og ikke viljestyrt.

Anonymkode: 2eb71...704

Kanskje jeg ikke kjenner noen normale barn da? 

Vet at de andre barna som er like gammel som min i barnehagen, brukte bleie like lenge som min. Ene sønnen til min venninne var 5 før han slutta. Har flere venninner med barn, og alle har brukt bleie så lenge.

• Liker 2
Skrevet

Det er da mange barn på 3,5 år som fortsatt bruker bleier. Både på dagtid og natt, men mest på natt. Jeg mener at gjennomsnittet ligger på 3-4 år på dagtid, og 4-5 år når det gjelder natt. Noen slutter før andre noen etter. Så du har ingen grunn til å føle sorg over dette. det er fortsatt god tid.

jeg tror det kanskje blir noe enklere for deg å akseptere dette, om du slutter å sammenligne barnet med alle andre barn. Du kjenner ikke alle barn, og alle barn er individuelle. Du skal ha fokus og konsentrasjon på ditt barn, og ikke bry deg om når andre sluttet med bleie. Barnet ditt slutter nok når det er klar for det.

• Liker 5
Skrevet

Ikke stress med det. Snakk med helsestasjonen om det hvis du trenger hjelp. Høres ut som du gjør alt riktig.  
ikke hør på alle andre, de har ingenting med når ditt barn er bleieslutt eller slutter med smokk. 

Anonymkode: 7578b...b3a

Skrevet
tussi84 skrev (1 time siden):

Det er da mange barn på 3,5 år som fortsatt bruker bleier. Både på dagtid og natt, men mest på natt. Jeg mener at gjennomsnittet ligger på 3-4 år på dagtid, og 4-5 år når det gjelder natt. Noen slutter før andre noen etter. Så du har ingen grunn til å føle sorg over dette. det er fortsatt god tid.

jeg tror det kanskje blir noe enklere for deg å akseptere dette, om du slutter å sammenligne barnet med alle andre barn. Du kjenner ikke alle barn, og alle barn er individuelle. Du skal ha fokus og konsentrasjon på ditt barn, og ikke bry deg om når andre sluttet med bleie. Barnet ditt slutter nok når det er klar for det.

Det er jo totalt feil. De fleste slutter med dagbleier mellom to og tre år. Nattbleier kanskje noe senere, men da snakker vi noen få måneder. 

Anonymkode: edbc9...eef

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...