Gå til innhold

Hun vil ikke pusse tennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 14 mnd. vil ikke pusse tennene. Det vil si, jeg får ikke lov å pusse, hun vil bare ha tannbørsten i munnen og suge og tygge på den. Jeg har prøvd å gi henne en tannbørste hun kan holde mens jeg pusser med en annen, men hun nekter plent. Jeg får kanskje lov i tre sekunder, men så er det slutt. Er bekymret for tennene hennes, men vil samtidig ikke tvinge, fordi jeg har hørt at det bare gjør saken verre. Noen som har opplevd noe lignende og har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du bare skal fortsette som du gjør jeg og prøve å synge litt feks. eller tulle litt når du gjør det så det blir gøy å pusse tennene også kommer det nok etterhvert.

Skrevet

Men vil ikke tennene bli veldig stygge?

Skrevet

Hun er såpass liten enda at det tror jeg ikke, ihvertfall det jeg fikk beskjed om på helsestasjonen. Gi henne flux i tillegg, det gjorde vi.

Skrevet

jeg peide å få lov til å først se inn i munnen og telle hvor mange karius og baktus det var der.

Så når jeg pusset tennene på sønnen, talte jeg samtidig hver karius og baktus vi fant, inntil vi hadde tatt alle... ;)

Redningen min

Skrevet

Det gjør vi også, men det fungerte ikke da han var bare 14 måneder.

Skrevet

Tannlegen min sa at jeg kunne "vaske" med en klut, slik at tannbørsten ikke ble brukt helt i begynnelsen. Ta litt tannkrem på en klut eller noe lignenede og så føre fingeren over tennene/gommene. Var heller ikke nødvendig med tannkrem hvis det var det som var problemet sa han, det kunne vente til hun taklet å få noe i munnen. Dårlig forklart, men du skjønner kanskje hva jeg mener?

Det gikk over med snuppa vår ganske fort(Så det er sikkert bare noe de fleste må gjennom før de blir vant til å få noe ført inn i munnen), men det var et godt tips synes jeg :)

Skrevet

Hun synes tannkrem er veldig stas, så det er ikke det. Det er mer at hun vil pusse selv, og det blir jo ikke så grundig. Men skal prøve med en liten fille!

Skrevet

He, he... de får tidelig sterk vilje :)

Lykke til! Det går sikkert snart over!

Skrevet

Hva med å prøve en elektrisk tannbørste for barn. Har en sønn på 1 1/2 år og etter at han fikk el tannbørste har tannpuss gått som en lek. Når en har pusset ca 1 minutt kommer det en liten melodi fra tannbørsten.......

Skrevet

Oj, det har jeg aldri hørt om! Hvor får man tak i en sånn?

Skrevet

Poden min på 15 mnd har netopp fått sånn elektrisk tannbørste med melodi, men det forandrer dessverre ikke det faktum at han fortsatt skal holde selv og bare suge og sutte på børsten.

Jeg tuller, lurer, distraherer, synger og fjaser men han blir like rasende hver gang vi pusser, særlig tennene oppe av en eller annen grunn.

Min eldste var likedan, han måtte jeg bare holde fast i skrustikkegrep mens han hylte og jeg pusset.

Det gikk jo over etterhvert, og vi oppnådde det vi skulle; ingen hull i tennene, så det spørs om jeg ikke bare må lukke ørene og kjøre samme taktikk på minsten. :roll:

Skrevet

Vår datter var veldig glad i Flux, så som belønning fikk hun flux når hun hadde vært flink jente og pusset tennene ordentlig (altså at vi fikk gjøre det).

Nå som hun er tre år er det ikke noe problem å pusse tenner, Karius og Baktus er redningen :)

Skrevet

Vi har hatt store pusseproblemer med vår datter, hun er nå 20 mnd. I begynnelsen lirket og lurte vi, med lek og sang og alt mulig. Men nei....hun kunne pusse litt selv men med en gang vi skulle ta over var det store protester. Så da var det tvang. I mange måneder har vi pusset mens hun var helt hysterisk. Men etterpå var alt glemt, og hun fikk fluortablett som hun så på som premie.

Nå har vi endelig kommet til det punktet at hun lar oss pusse frivillig.

Enten har jeg hatt henne på fanget på siden med en hånd bak meg og jeg holdt den andre, av og til måtte jeg ta en finger i munnviken for å få henne til å gape. Evt har hun ligget på gulvet men jeg holdt hendene med en hånd og pusset med andre.

Høres brutalt ut, men synes det er bedre og tviholde henne nå hjemme, enn å måtte tviholde hos tannlegen når hun må borre.

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på om det er bra å tvinge. Alle tannleger sier det motsatte, at man for all del ikke skal tvinge, for da blir tannpussen en negativ ting.

Man borer jo ikke i melketenner heller, forresten.

Skrevet

Hvis jeg ikke hadde tvunget hadde det aldri blitt skikkelig tannpuss. Vi har av og til latt henne slippe når vi har merket hun har ubehag i munnen pga nye tenner. Men da husker hun det til neste kveld, og da er det på igjen med nekting.

Kan ikke la henne bli f.eks 3-4 år uten å ha pusset tennene skikkelig en eneste gang.

Om morgenen får hun pusse selv.

Skrevet

Huff, så nå er det din tur da Tuji! :klem: Vi har også problemer med jenta vår på 13 mndr. Men det går veldig opp og ned. I går fikk jeg lov til å pusse uten en eneste protest! :klappe:

Har konferert litt med faren min ettersom han er tannlege, og fått beskjed om at tennene må pusses orntlig fra første stund. Han har måttet trekke tenner på toåringer han, fordi foreldrene ikke har fått lov til å pusse, og tenkt at "det er jo bare melketenner". Det eneste tipset hans er at ungen må bli vant til at det fikles inni munnen. Stikk gjerne inn fingrene innimellom og kjenn litt på tenner og sånt, så blir det ikke så skummelt og stressende når tennene skal pusses. Og vær flink til å skryte skikkelig når du får lov til å pusse, selv om det bare varer noen sekunder. Positiv forsterkning vet du ;) . Lykke til med pussingen! Tror det går over av seg selv jeg altså - håper ihvertfall det.

Skrevet

Så fint med ekspertsvar, La Flaca! Tror jeg bare fortsetter som før, jeg, med at vi pusser litt begge to og prøver å bli vant med denne rare tannbørsten.

Skrevet

jernia har sånne barnetannbørser som spiller en melodi etter en viss tid (2 min trur jeg det var)

Skrevet

Vi har litt det samme problemet. Gutten vår på 13 mnd liker ikke å få pussa tenner, men vi pøver å la han ha en egen tannbørste mens vi pusser med en annen. Fungerer ganske godt. Etter pussen på kvelden får han en knust fluortablett på skje. Han smatter lenge og vel på den.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...