Gå til innhold

Vi holder motet oppe i skolen, men ikke påstå at vi holder skolene åpne for å verne barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det stramt regime. På klasserommet hele dagen, holde god avstand til alle. Flere av elevene mine har bedt om hjemmeskole lenge, for da får alle den samme undervisningen. Og de er faktisk engstelige, for å smitte besteforeldre eller andre. Eller rett og slett fordi at flere i klassen alt er smittet.

Jeg jobber tett på barn, og har gjort det lenge. Men akkurat denne runda med å ikke ville stenge skolene de siste dagene er rett og slett bare tull. Etter lengre tid med smitte på skolen, velger mange å ha barna hjemme. Jeg har derfor hatt ca halv klasse den siste uka. Og uansett om vi er rolige og positive, som voksne, er det heftig å ha smitte på alle kanter for ungdommene.

Anonymkode: 36fc7...2f1

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må dere lage enda en tråd om dette, du kunne ikke skrevet det her i den andre tråden?

Anonymkode: bb1da...e7a

• Liker 5
Skrevet

Jobber også i kommune som nekter å stenge ned, til tross for enorm smitte på skolen, vært flere nye tilfeller bare i dag på skolen.

Vi fikk en lang mail fra kommuneleder som sa at vi lærere var «uvurderlige» og at kommune leder ikke visste hvordan kommunen kunne vise lærerne hvor «takknemlige» de er for jobben vi gjør.

Takknemlig ja, ser jo ikke sånn ut når de kan utsette både lærere og elever for smitte og karantene nå før jul. 

Kommuneleder lirte også av seg i mailen at det var synd vi ikke kunne holde aåpent i jula, for å skjerme barna.

Unnskyld, men hva faen!? Merker jeg ble så inni hampen provosert av den mailen, etter det ble bestemt at skolene skal holde åpne, til tross for flere nye tilfeller på skolene, hver dag.

Høres jo ut som på kommunelederne i disse kommunene og politkere at alle Norske barn blir utsatt for grov omsorgssvikt hjemme, at Norske foreldre ikke burde ha omsorg for barna sine, og at normalen er at alle barn blir utsatt for overgrep. Høres jo nesten slik ut, når de indirekte sier det er «uheldig» at barn er hjemme i julen. 

• Liker 14
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Jobber også i kommune som nekter å stenge ned, til tross for enorm smitte på skolen, vært flere nye tilfeller bare i dag på skolen.

Vi fikk en lang mail fra kommuneleder som sa at vi lærere var «uvurderlige» og at kommune leder ikke visste hvordan kommunen kunne vise lærerne hvor «takknemlige» de er for jobben vi gjør.

Takknemlig ja, ser jo ikke sånn ut når de kan utsette både lærere og elever for smitte og karantene nå før jul. 

Kommuneleder lirte også av seg i mailen at det var synd vi ikke kunne holde aåpent i jula, for å skjerme barna.

Unnskyld, men hva faen!? Merker jeg ble så inni hampen provosert av den mailen, etter det ble bestemt at skolene skal holde åpne, til tross for flere nye tilfeller på skolene, hver dag.

Høres jo ut som på kommunelederne i disse kommunene og politkere at alle Norske barn blir utsatt for grov omsorgssvikt hjemme, at Norske foreldre ikke burde ha omsorg for barna sine, og at normalen er at alle barn blir utsatt for overgrep. Høres jo nesten slik ut, når de indirekte sier det er «uheldig» at barn er hjemme i julen. 

Mens de 8 (!) ukene med sommerferie er helt uproblematisk… 

Anonymkode: f833e...fe7

• Liker 7
Skrevet

Trist at bildet males med at det er skadelig for mange barn å være hjemme. Av mine sårbare elever er de fleste hjemme nå, og jeg har mindre kontakt enn ved hjemmeskole. Og veldig provoserende at noen skal sitte trygt på et kontor og bestemme at vi skal holde åpent uansett.

• Liker 5
Skrevet

Dere som vil stenge skolene... Hva mener dere foreldrene som må jobbe skal gjøre når de har skolebarn som ikke kan være alene hjemme? Det er faktisk ikke alle som kan ha hjemmekontor eller får lov til å ta ut ferie i desember. Hva tenker dere disse foreldrene og barna skal gjøre? Oppriktig nysgjerrig. 

Anonymkode: e1d1b...466

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere som vil stenge skolene... Hva mener dere foreldrene som må jobbe skal gjøre når de har skolebarn som ikke kan være alene hjemme? Det er faktisk ikke alle som kan ha hjemmekontor eller får lov til å ta ut ferie i desember. Hva tenker dere disse foreldrene og barna skal gjøre? Oppriktig nysgjerrig. 

Jeg, som mor, har muligheten til ferie og hadde gjerne tatt 3-4 barn til hit. Det er ikke ideelt smittevern, men hadde vært kjekt for barna. Det er slike foreldre i hver klasse og det finnes naboer / besteforeldre osv. Her tror jeg også kirkens bymisjon hadde stilt med frivillige for barnepass, vi trenger ikke løse alt alene 🥰

Anonymkode: 451cb...60f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trist at bildet males med at det er skadelig for mange barn å være hjemme. Av mine sårbare elever er de fleste hjemme nå, og jeg har mindre kontakt enn ved hjemmeskole. Og veldig provoserende at noen skal sitte trygt på et kontor og bestemme at vi skal holde åpent uansett.

Under forrige nedstengning ble 1 av 6 ungdommer mellom 13-16 år utsatt for vold eller overgrep hjemme. 20 % av disse opplevde vold/overgrep for første gang. Nettovergrep debuterte for særlig mange jenter. (NKVTS) Derfor venter de i det lengste med å ha hjemmeskole. Noen har det best på skolen, uansett, selv om de skulle bli smittet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg, som mor, har muligheten til ferie og hadde gjerne tatt 3-4 barn til hit. Det er ikke ideelt smittevern, men hadde vært kjekt for barna. Det er slike foreldre i hver klasse og det finnes naboer / besteforeldre osv. Her tror jeg også kirkens bymisjon hadde stilt med frivillige for barnepass, vi trenger ikke løse alt alene 🥰

Anonymkode: 451cb...60f

Wow, så fantastisk fint gjort av deg! Det skulle ha vært flere som deg ❤️

• Liker 2
Skrevet
Kaisada skrev (3 timer siden):

Under forrige nedstengning ble 1 av 6 ungdommer mellom 13-16 år utsatt for vold eller overgrep hjemme. 20 % av disse opplevde vold/overgrep for første gang. Nettovergrep debuterte for særlig mange jenter. (NKVTS) Derfor venter de i det lengste med å ha hjemmeskole. Noen har det best på skolen, uansett, selv om de skulle bli smittet. 

Jeg er rett og slett mye mer bekymret for ungdommene nå, enn om vi hadde stengt ned. Det burde vært hjemmeskole en uke, allerede, med smittetrykket vi har hatt.

8 elever er på skolen, og for å være helt ærlig, så er ikke dette elever jeg er spesielt bekymret for. De 21 andre har jeg ingen kontakt med. Tenk om jeg i stedet kunne fått hatt noen gode økter med alle, digitalt. Forrige runde følte jeg at jeg nesten kom tettere på elevene gjennom netrundervisning, og mange mente det var en positiv opplevelse. Selv om det ble litt lenge.

Vi er først og fremst lærere for å undervise fag, men vi bryr oss også. Langt ut om alle grenser. Men skal vi ha ansvar for alt rundt barna, da er eneste alternativ internatskoler. Uten ferie.

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Danmark: Skolene er altid åpne for nødpass av barn i det som er vanlig skoletid. Så kan de være på skolen og følge med på hjemmeundervisningen.

Anonymkode: b7120...bc0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå er det stramt regime. På klasserommet hele dagen, holde god avstand til alle. Flere av elevene mine har bedt om hjemmeskole lenge, for da får alle den samme undervisningen. Og de er faktisk engstelige, for å smitte besteforeldre eller andre. Eller rett og slett fordi at flere i klassen alt er smittet.

Jeg jobber tett på barn, og har gjort det lenge. Men akkurat denne runda med å ikke ville stenge skolene de siste dagene er rett og slett bare tull. Etter lengre tid med smitte på skolen, velger mange å ha barna hjemme. Jeg har derfor hatt ca halv klasse den siste uka. Og uansett om vi er rolige og positive, som voksne, er det heftig å ha smitte på alle kanter for ungdommene.

Takk for info. 

Anonymkode: d6f03...ed5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mens de 8 (!) ukene med sommerferie er helt uproblematisk… 

Anonymkode: f833e...fe7

Hvor har dere det fra at folk tar 8 ukers ferie?

Dere lærere har muligens ferie da. Men AKS/SFOansatte blir altså igjen 4 uker til med storparten av barna.

Folk har ofte 3, maks 4 uker ferie på sommeren. 

Skrevet
Fløff skrev (1 minutt siden):

Hvor har dere det fra at folk tar 8 ukers ferie?

Dere lærere har muligens ferie da. Men AKS/SFOansatte blir altså igjen 4 uker til med storparten av barna.

Folk har ofte 3, maks 4 uker ferie på sommeren. 

Aks ansatte følger vanlig arbeidsår. Lærere har komprimert arbeidsår. Les deg opp på hva det er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aks ansatte følger vanlig arbeidsår. Lærere har komprimert arbeidsår. Les deg opp på hva det er. 

Jeg er klar over det, svarte på påstanden om at alle tar 8 uker ferie på sommeren.

Det gjør de ikke, for ingen har arbeidsgivere som gir 8 ukers fri.

Man har rett på 3 uker sammenhengende, og noen får 4. 

Skrevet

La nå de få juleferie! Denne diskusjonen er jo absurd. Det går ingen mening så tett opp mot jul. Barn som lever under alvorlig omsorgssvikt og misbruk skal hjelpes uavhengig av corona tiltak.

Det er heller ikke sånn at barn som føler seg utrygge i hjemmet, nødvendigvis føler seg bra på skolen og bare elsker å være der. Snarere tvert imot! Ofte mistrives de utrygge barna også på skolen. Skolen skal uansett ikke være det tryggeste stedet i noens barns liv. Skolen er arena for læring. De barna som har det best på skolen (hvor mange gjelder dette?), bør ha strakstiltak i hjemmet. 

Gi barn og lærere ferie nå! 

Anonymkode: b6304...d7b

• Liker 1
Skrevet
Fløff skrev (4 minutter siden):

Jeg er klar over det, svarte på påstanden om at alle tar 8 uker ferie på sommeren.

Det gjør de ikke, for ingen har arbeidsgivere som gir 8 ukers fri.

Man har rett på 3 uker sammenhengende, og noen får 4. 

lærere har 4 uker sammenhengende ferie og 3 ukers avspasering for lengre arbeidsuker ellers i året, for at de skal være på skolen når elevene er der. Den femte ferieuka skjer bare i løpet av året, det er ikke nedskrevet hvilke dager i jul eller påske den blir brukt til. 

Nå mente ab at elevene har 8 ukers ferie og hvor er bekymringen for at barn har det jævlig hjemme da

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

lærere har 4 uker sammenhengende ferie og 3 ukers avspasering for lengre arbeidsuker ellers i året, for at de skal være på skolen når elevene er der. Den femte ferieuka skjer bare i løpet av året, det er ikke nedskrevet hvilke dager i jul eller påske den blir brukt til. 

Nå mente ab at elevene har 8 ukers ferie og hvor er bekymringen for at barn har det jævlig hjemme da

Elevene har ikke 8 ukers ferie.

De er på AKS og SFO, som jeg skrev :) 

Er dette så mye å kverulere på da? 😅 Jada, noen ønsker stenge alt i hver runde. Vi har fått det med oss og alle argumentene for og mot.

Også de vikarierende argumentene, stråmenn osv.  

Endret av Fløff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...