Gå til innhold

Slalom klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått i brukt slalom sko og ski til junior. Har dårlig råd, så lurer på om han må ha spesielle klær for å kjøre slalom i? 

Anonymkode: 5a4e2...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlige varme uteklær holder (vinterklær), husk hjelm!

• Liker 2
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Vanlig vinterklær holder i massevis ja, gjerne noe vindtett som tåler en støyt. Gode hansker er viktig. 

Skrevet
Pappi skrev (4 minutter siden):

Vanlige varme uteklær holder (vinterklær), husk hjelm!

Takk 😃 Hjelm har vi. Hva med ryggbeskytter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk 😃 Hjelm har vi. Hva med ryggbeskytter?

Ryggbeskytter er ikke så nødvendig med mindre han skal hoppe masse store hopp. for noen turer er det fint uten 😊

Du trenger også skibriller. 

Anbefaler også å kjøpe slalom sokker. mange billige. De bruker han i skoa og kun de. Trekk opp stillongs slik at de stooper "over" skoene, da får man blodsirkulasjon og ikke så vondt i føttene. 

Anonymkode: ee525...90f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ryggbeskytter er ikke så nødvendig med mindre han skal hoppe masse store hopp. for noen turer er det fint uten 😊

Anbefaler også å kjøpe slalom sokker. mange billige. De bruker han i skoa og kun de. Trekk opp stillongs slik at de stooper "over" skoene, da får man blodsirkulasjon og ikke så vondt i føttene. 

Takk for tips 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ, det er jo da man mister blodsirkulasjon fordi det blir for stramt? 

Anonymkode: ae3a1...dc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæ, det er jo da man mister blodsirkulasjon fordi det blir for stramt? 

Anonymkode: ae3a1...dc8

nei det er da det ikke blir for stramt.

mange har sokk + ullsokk + stillongs inne i skoen. man mister sirkulasjonen når man har flere lag, og sømmer i skoen. Derfor man kun skal ha alpinsokker I skoen, og ikke noe mer. Dra opp stillongs sånn at den ikke ligger nedi skoen med stramme sømmer. 

• Liker 2
Skrevet

Finnes og stillongser som bare går til rett under knea. Mine barn bruker det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der er ikke jeg enig med deg, ryggplate er viktig selv om han gjerne ikke skal hoppe på store hopp. Den beskytter også hvis han blir påkjørt. Hos oss bruker alle ryggplate, og helst en med nyrebelte. 

Anonymkode: 3df7b...97a

• Liker 1
Skrevet

Man kan også bare klippe en gammel stillongs av så den akkurat går nedi toppen av slalomsokken, det gjorde vi da jeg sto mye slalom som ung :) Trenger ikke kjøpe egen kort stillongs. Jeg har alltid synes kun slalomsokk var for kaldt da så har pleid å ha tynne ullsokker under, selv da jeg kjørte aktivt renn osv, det går helt fint det. Men anbefales iallfall veldig over feks raggsokker eller bomullssokker. Har man ikke råd til slalsomsokker så er det tynne ullsokker med litt tykkelse på feks XXL som er billige. 

Vanlige uteklær funker fint TS men det er lurt med spesielt bukse og hansker som tåler litt vann. Trenger ikke være regnklær men det kan være litt vått i skiheisen, om man faller, hvis man setter seg litt ned i bakken osv og da er det kjipt med sånne bobleklær som vann trekker rett igjennom.

Jeg synes det er bra og trygt med en hals istedet for skjerf - det sitter bedre, varmer bedre, kan ikke sette seg fast i heisen osv. Fleecehals fås veldig billig på feks XXL og stormberg. 

Vil ikke tro man trenger ryggplate på lavt nivå, det er vel mer når man begynner å kjøre litt fort, kjører offpiste eller hopper? Det var ikke så vanlig da jeg var ung så vet ikke helt, men ville nok ikke tenkt det var nødvendig til en nybegynner. 

Anonymkode: 18bf0...025

Skrevet

Anbefaler ellers ull under ytterklærne. Heller et tynt lag ull om det er varmt enn et tykt lag bomull. Gjerne dobbelt ull om det er kaldt, eller ull + fleece :) Veldig greit at man ikke blir for "klumpete" når man skal stå ski men har god bevegelse, men likevel holder seg varm (man blir kaldere på slalom enn på langrenn). Men trenger ikke gå til innkjøp av fancy merke-ull, bare bruk det dere har eller finn noe på finn.no feks :)

Anonymkode: 18bf0...025

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Der er ikke jeg enig med deg, ryggplate er viktig selv om han gjerne ikke skal hoppe på store hopp. Den beskytter også hvis han blir påkjørt. Hos oss bruker alle ryggplate, og helst en med nyrebelte. 

Bilde av en type med nyrebelte? Tror vi har det, men ble litt usikker på hvilken type. 

Anonymkode: 55963...18b

Skrevet

Jeg har en på 7år og 10år, de bruker vanlig uteklær på slalom. Samme vinterjakke og bukse som de bruker på skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bilde av en type med nyrebelte? Tror vi har det, men ble litt usikker på hvilken type. 

Det er stort sett ett bredt belte som går fra platen bak på ryggen og festes foran på magen med borrelås

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er stort sett ett bredt belte som går fra platen bak på ryggen og festes foran på magen med borrelås

Det har vi. Jeg ble tipset om å heller kjøpe vest enn sånn bredt belte siden beltet er litt klumpete, men da har det en funksjon å beskytte nyrer og da er der mye lurere enn glidelås. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det har vi. Jeg ble tipset om å heller kjøpe vest enn sånn bredt belte siden beltet er litt klumpete, men da har det en funksjon å beskytte nyrer og da er der mye lurere enn glidelås. 

Helt riktig, det har en funksjon. 
ingen i familien min føler at beltet er klumpete, har du riktig størrelse på ryggplaten blir det ikke det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...