Gå til innhold

Vedovn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Aaaarhg! Det er alltid så forb....... vanskelig å få fyr på vedovnen! Det er sååå kaldt i huset og ilden slukner hele tiden. Noen som vet hva jeg kan gjøre ?

Har en liten sort ovn 602 N fra Jøtul.... bruker aviser og kartong for å få dreisen på flammene, og bruker tørre kubber (små). Hva gjør jeg galt ?

Det er nesten så jeg går og legger meg igjen...grrrrrr. Hater kulde.....

Hjelp :(

Klem fra frysepinnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fyreeksperten i vårt hjem! Kanskje fordi min mann trives best i t-skjorte hele året, mens jeg gjerne finner frem ullsingleten (lekkert...) i september...Her kommer min vitenskapelige studie. Den går ut i fra at Jøtulovnen din bare har en dør, og at veden er liggende, ikke stående.

Jo mer trekk, jo lettere er det å få fyr. Legg derfor veden nærmest mulig døren, og ikke så langt inni ovnen. Når det er blitt noen glør, trekk dem utover, mot deg.

Min erfaring er at avispapir er best til opptenning, det er lett og brenner godt, samtidig som det gir fra seg stor varme. Kartonger er vanskeligere å få til å brenne, og gir ikke fra seg så mye varme. Litt avhengig av hvilken kartong, så kan de også gi fra seg stoffer som "kveler" varmen, legger seg oppå og hindrer trekk.

Målet er altså å få høy varme fort, da antenner veden lettere. Ikke legg veden spredt, men oppå hverandre med litt luft imellom. Derfor trenger en ofte to-tre-fire kubber på en gang når en tenner opp for at de kan varme hverandre.

Hvis det fremdeles er vanskelig, kan du kjøpe briketter som antenner lett og brenner en stund som opptenningsved.

Når veden har skikkelig fyr, bør en stenge igjen trekken litt for å få utnyttet varmen. Hvis ikke forsvinner den stort sett opp i pipa. Steng aldri trekken helt igjen, da kan det lettere dø ut, og du risikerer lettere pipebrann.

Sånn, det var mine erfaringer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt med opptenningsbriketter?! Fåes kjøpt i de fleste dagligvarebutikker tror jeg. Da er det enklere å få ordentlig fyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astra unplugged

I stedet for opptenningsbrikker kan du bruke stearinlysstumper. Legg en inni avispapitet, tenn på og du får fyr på den råeste ved :wink: Funker bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...