Gå til innhold

Liver etter korona. Har dette forandret hvordan vi ser på hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser med skrekk og gru mange av koronadiskusjonene her på kvinneguiden. Vaksinerte vs uvaksinerte tar stadig diskusjon og drittslengingen til nye nivå. Det blir skrevet så mye grusomt, og jeg føler denne pandemien virkelig har fått frem det verste i folk. 

Tror dere dette kommer til å prege hvordan vi ser på hverandre i ettertid? Gjøre noe med hvordan vi kommer til å behandle hverandre videre? 

Jeg for min del tror det. Jeg ser på fremmede på en annen måte enn før allerede. Jeg har alltid vært blid og imøtekommende, men kjenner selv at jeg er mer reservert nå enn tidligere. Jeg er redd denne tiden vi er inne i nå, kommer til å gjøre oss kaldere og hardere på en måte. 

Jeg skriver ikke dette for at det skal bli nok en diskusjon om vaksinen. Så vær så snill ikke la det bli fokus. Men jeg er oppriktig bekymret på hvordan vi behandler hverandre nå om dagen. Er dere? 

Hilsen en som er bekymret for fremtiden.... 

Anonymkode: 4f30a...c84

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg merket også. I begynnelse så var det dem som hamstret dopapir. Og dem som ikke holdt avstand og dem som ikke brukte munnbind. Og nå dem som ikke vaksinerer seg. 
Men har selv opplevd at denne pandemien har fått det værste frem i enkelte folk. 

«Ta vare på hverandre» og «alt blir bra igjen» sitater kan bare dø ut. Det er nok ikke vondt ment, men når alt kommer til alt så er vi jo mennesker egoistiske og gjør alt for å ‘overleve’.

Anonymkode: 1e9bc...1a1

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror dette får oss til å se på hverandre med nye øyne. Det kommer til å ta tid å glemme alt som har blitt sagt og skrevet, om det i det hele tatt er mulig å glemme. Jeg leser fra tid til annen facebook-innlegg fra bekjente, og kjenner dem ikke igjen. Plutselig har folk som jeg så på som blide og hyggelige, blitt bitre og hatefulle. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dem på senere tidspunkt. 

Anonymkode: 4f30a...c84

• Liker 4
Skrevet

Næh. Ser på folk helt likt som før. Er bare i kommentarfeltene og på KG folk er krasse og kranglete. De som var krasse og kranglete utenom, var det før også.

Anonymkode: f4913...90f

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fått et litt annet inntrykk av enkelte anti vaxxere jeg kjenner i virkeligheten, basert på hva de deler på Facebook hovedsaklig. For det første synes jeg det er trist at de er så paranoide, for det andre synes jeg det er en rar kampsak og ha i livet. Bare så det er sagt, har jeg ikke skrevet et ord selv om hverken covid eller vaksinene, så dette er bare observasjoner.

Anonymkode: 5d8df...e1f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Er enig med deg Ts.

Det er ikke bare måten man behandler hverandre på som er blitt forandret. Jeg tror vi vil slite mye mer med å stole på og ha tillit til myndighetene. Faktisk. Og det er jo egentlig veldig ironisk.

Alt vi "vanlige" mennesker nå bekymrer oss for, er gjerne det konspirasjonsteoretikerne "har spådd"vil skje. Det ER ironisk. Snakk om å lage ris...osv 

Endret av SoWhat?
  • Liker 5
Skrevet

Ja, du ser hvem som har normal IQ og hvem som er dumme som brød. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått et litt annet inntrykk av enkelte anti vaxxere jeg kjenner i virkeligheten, basert på hva de deler på Facebook hovedsaklig. For det første synes jeg det er trist at de er så paranoide, for det andre synes jeg det er en rar kampsak og ha i livet. Bare så det er sagt, har jeg ikke skrevet et ord selv om hverken covid eller vaksinene, så dette er bare observasjoner.

Anonymkode: 5d8df...e1f

Så alle som ikke ønsker å ta vaksine er sånn? 

Anonymkode: 8bb84...b55

• Liker 1
Skrevet

Jeg mislikte folk før pandemien og misliker dem marginalt mer nå.

Så, relativt liten endring. Er dog litt overrasket over hvor mange egoistiske idioter det er der ute, og hvor dypt idiotien når. Hadde ikke forventet å få bekreftet mitt syn på menneskeheten.

• Liker 8
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Jeg mislikte folk før pandemien og misliker dem marginalt mer nå.

Så, relativt liten endring. Er dog litt overrasket over hvor mange egoistiske idioter det er der ute, og hvor dypt idiotien når. Hadde ikke forventet å få bekreftet mitt syn på menneskeheten.

Enig. De som ikke respekterer andres valg er egoistiske idioter. Jeg respekterer folk uansett om de vaksinerer seg eller ei. 

Anonymkode: 8bb84...b55

• Liker 6
Skrevet

Ja, det er mulig det blir slik. Men håper innvandrerene som velger å ikke vaksinere seg ikke får så mye motgang.

Man har alle rett til å ta eget valg.

Anonymkode: 4a881...659

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er trist å se utviklingen og er også bekymret for hvordan det kommer til å bli. 

Skrevet

Mange har nok merket visse forandringer i samfunnet. Den oppvoksende generasjon, vil nok kanskje merke det best. 

Anonymkode: 16bef...401

• Liker 1
Skrevet

Syns også det er en veldig skremmende utvikling spesielt med den retorikken som blir brukt på SoMe og i media. Ser ofte kommentarer om at uvaksinerte ikke fortjener helsehjelp dersom de blir syk og burde miste jobbene sine og utestenges fra samfunnet. altså, hva skjer med folk? Jeg syns en grei måte å sjekke om slike ting er rett å si er å bytte ut ordet "uvaksinert" med et hvilket som annet ord som f.eks "mørkhudete" eller "innvandrere" Da blir mye av det som blir rettet mot minoriteten ganske stygt. 

Jeg kjenner mange som har fått splittet familie, mistet venner pga uenigheter og jeg syns det er ufattelig trist og unødvendig. Man tar forskjellige valg i livet og sånn vil det alltid være. Valg skal ikke ha konsekvenser som får en liten gruppe til å bli stengt ut av samfunnet, uansett. 

Man vet fremdeles ikke hvordan fremtiden kommer til å bli og "hvem som har rett". Så det er viktig at man respekterer ulike meninger og valg uten å ønske noen dø bare fordi noen tenker anderledes.. Jeg tror at alle de som opplever hat, hets og press aldri kommer til å kunne ha tillit til myndighetene og alle de som legger det presset på de. 

• Liker 5
Skrevet
bunny_94 skrev (38 minutter siden):

Syns også det er en veldig skremmende utvikling spesielt med den retorikken som blir brukt på SoMe og i media. Ser ofte kommentarer om at uvaksinerte ikke fortjener helsehjelp dersom de blir syk og burde miste jobbene sine og utestenges fra samfunnet. altså, hva skjer med folk? Jeg syns en grei måte å sjekke om slike ting er rett å si er å bytte ut ordet "uvaksinert" med et hvilket som annet ord som f.eks "mørkhudete" eller "innvandrere" Da blir mye av det som blir rettet mot minoriteten ganske stygt. 

Jeg kjenner mange som har fått splittet familie, mistet venner pga uenigheter og jeg syns det er ufattelig trist og unødvendig. Man tar forskjellige valg i livet og sånn vil det alltid være. Valg skal ikke ha konsekvenser som får en liten gruppe til å bli stengt ut av samfunnet, uansett. 

Man vet fremdeles ikke hvordan fremtiden kommer til å bli og "hvem som har rett". Så det er viktig at man respekterer ulike meninger og valg uten å ønske noen dø bare fordi noen tenker anderledes.. Jeg tror at alle de som opplever hat, hets og press aldri kommer til å kunne ha tillit til myndighetene og alle de som legger det presset på de. 

Jeg har ingen sympati med de som ikke vaksinerer seg og ønsker dem selvfølgelig ikke noe vondt, men når de som jobber med eldre som vi vet har større fare for å dø av covid ikke vil vaksinere seg pga av konspirasjonsteorier, da kjenner jeg at jeg blir temmelig forbanna.

Om enkelte velger å ta vaksinen eller ikke joda det er ett personlig valg, men når du jobber i helsesektoren og er villig til å gamble med andres liv da er det ikke ok.

Du har fortsatt ett valg slutt i jobben spesielt hvis du jobber som helsearbeider med eldre mennesker om du nekter å vaksinere deg.

Anonymkode: d2c9d...b4d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det har jeg merket også. I begynnelse så var det dem som hamstret dopapir. Og dem som ikke holdt avstand og dem som ikke brukte munnbind. Og nå dem som ikke vaksinerer seg. 
Men har selv opplevd at denne pandemien har fått det værste frem i enkelte folk. 

Anonymkode: 1e9bc...1a1

Dette er ikke noe nytt fenomen som kom med pandemien, det skriver du jo selv. Vi nordmenn har alltid vært sånn her.

Skrevet

Hvis du syns dette er å få fram det verste i folk, så bør du absolutt holde deg hjemme og unngå å bidra til smitteøkning. Får vi en verre pandemi som er mer alvorlig en Covid vil du se helt andre krisetilstander enn de vi har sett nå, så vi kan ikke leve som før enkelt og greit. Enkelte må få nye prioriteringer. Jeg er ikke overrakset over folks egoisme. Jeg er overrasket over folks kortsiktige dumskap. Åpner vi igjen i morgen er det en overvekt av folk som ikke har fortstått noe som helst av nødvendigheten av smittevern og fortsetter akkurat på det samme viset som gjør at vi stenger ned igjen. Bare vent nå til Januar, så vi får hyggelige tilbakekallinger på kontorene fra kronidioter som tror at de skal unngå en ny nedstenging denne gangen, helst må å drite i alt som heter smittevern.

• Liker 2
Skrevet

Synes det er synd at det har blitt et «vi-de»-skille på vaksinerte og uvansinerte (selv er jeg veldig vaksine-tilhenger, men prøver å vise respekt for de som velger å stå over). Bortsett fra det føler jeg vi har blitt flinkere til å bry oss om andre. Det har blitt lettere å spørre hvordan det går med folk, synes jeg! Og lettere å ta opp tråden med gamle venner? Muligens fordi mesteparten av kontakt har foregått over sosiale media :fnise:

Skrevet

Ja, det kan fort bli sånn at det alltid er noen andres feil. Enten det er hyttefolket, antivaxerne, festløvene osv. Men det farligste tror jeg er at frykten har fått fotfeste. Og at det blir sett på som helt normalt å stenge ned alt ved første tegn til nye farer som truer. Vi har begynt å venne oss til en normal der alt i utgangspunktet er forbudt eller utilrådelig, helt til regjeringen midlertidig bestemmer noe annet. Og at det sitter mye lengre inne å åpne noe opp enn å stenge noe ned.

Anonymkode: 92b8f...0be

• Liker 2
Skrevet

Nei, folk jeg omgås i det virkelige liv er ikke sånn som folk på KG.

Anonymkode: a1137...cc8

• Opprett ny...