Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fibromyalgi. Tåler alkohol dårlig. Trenger ikke å drikke mye før jeg blir dårlig. Kan få en dårlig og lang periode med smerter hvis jeg drikker. Så jeg drikker nesten aldri. Ei venninne sliter med å godta det. Inviterer meg på fest av og til. Jeg takker høflig nei. 

Jeg dro en gang og hadde med meg 2 øl. Er det alt du skal drikke spurte hun. Resten av kvelden prøvde hun å få meg til å drikke mer. Etter det takker jeg nei til invitasjoner. 

Fikk melding fra henne i kveld: det er vel ingen vits å invitere deg på fest i morgen. Jeg har gitt opp å prøve.  

Hva skal jeg svare på det? 

Anonymkode: ddcee...17a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er akkurat som deg, sannsynligvis pga samme diagnose - men jeg drar da i sosiale lag for det! At jeg ikke drikker er da bare mitt valg, og jeg er heldigvis voksen nok til å la være å drikke og samtidig stå i det i forhold til andre!

• Liker 4
Skrevet
Teatrica skrev (5 minutter siden):

Jeg er akkurat som deg, sannsynligvis pga samme diagnose - men jeg drar da i sosiale lag for det! At jeg ikke drikker er da bare mitt valg, og jeg er heldigvis voksen nok til å la være å drikke og samtidig stå i det i forhold til andre!

Det er bra. Men denne venninne kommer bestandig med en kommentar når jeg ikke drikker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bra. Men denne venninne kommer bestandig med en kommentar når jeg ikke drikker. 

So? Kan du ikke bare si at du ikke tåler det så bra da?

• Liker 3
Skrevet

Ta en prat med henne på en god dag, typ ikke på fest, hvor du sier det rett ut at du ikke ønsker å drikke mer og at du forventer at hun godtar det uten å forsøke seg på drikkepress. Det er sånn man holder på når man er 17.

Anonymkode: cc039...2da

• Liker 3
Skrevet

Da svarer du: joda, jeg blir gjerne med på fest jeg, bare du aksepterer at jeg ikke drikker. 

Anonymkode: a6584...c43

• Liker 5
Skrevet

Da svarer du "Jeg trenger ikke være full for å ta det gøy og syns det er kjipt hvis du vil ekskludere meg bare pga det!? Da er vi ikke så gode venner som jeg trodde! God fest!" også hadde jeg faset henne ut 

Anonymkode: f75c0...488

• Liker 1
Skrevet

Du kan heller invitere henne med på noe annet -om hun vil? 

Ikke bare pga. sykdom at folk slutter å drikke så mye, det finnes mange andre måter å leve livet på liksom. 

Jeg har også kronisk sykdom og tåler ikke så mye energibruk blandet med drikking, kan godt danse eller ta meg noen øl, men veldig mye fest og masse fulle folk, pluss det å bli full selv, og ofte. Nei, da hadde jeg fort brukt opp all den lille energien som jeg har så lite av fra før. 

Men jeg har begynt å drite en lang i kommentarer jeg da, ingen kan presse meg til noe som helst lengre, så om jeg gjør mer enn jeg burde noen ganger så skal det være av egen vilje!  

Anonymkode: edb76...c6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da svarer du: joda, jeg blir gjerne med på fest jeg, bare du aksepterer at jeg ikke drikker. 

Anonymkode: a6584...c43

Hvorfor må du poengtere at hun må akseptere at hun ikke drikker?  Holder det ikke å si: ja jeg vil gjerne komme, nei jeg kan dessverre ikke 🤯

Anonymkode: e8442...a8c

Skrevet

Kortversjonen her blir: hvor står det at vertinne pålegger gjest å drikke?

alle skjønner jo at denne tråden er laget for å fremprovosere "drikkepress" nå før jul 🤦‍♀️

( håper jeg ) 🤷‍♀️

Anonymkode: e8442...a8c

Skrevet

Om jeg hadde invitert noen på fest, så hadde jeg forventet at dem iallefall drakk til dem ble litt brisen evt..

Selvfølgelig skal det ikke være drikkepress noen plasser, men om du ikke klarer å drikke og du vet at personen du er med drikker mye på fest, så kunne du like greit holdt deg hjemme.

Om jeg hadde hatt fest og ene person drakk bare 1-2 øl så hadde jeg egentlig blitt litt skuffa og fornærma.

Hadde jeg ville hatt en rolig kveld så hadde jeg sagt "hei, lyst og ta 1-2 øl med meg ikveld mens vi ser på film og god mat eller noe sånt"? Ja da hadde det vært noe annet.

Men igjen, klarer du ikke å feste så anbefaller jeg deg å ikke dra på fester der dem forventer at du drikker deg brisen.

Skrevet
ryzorwarlock skrev (8 minutter siden):

Om jeg hadde invitert noen på fest, så hadde jeg forventet at dem iallefall drakk til dem ble litt brisen evt..

Selvfølgelig skal det ikke være drikkepress noen plasser, men om du ikke klarer å drikke og du vet at personen du er med drikker mye på fest, så kunne du like greit holdt deg hjemme.

Om jeg hadde hatt fest og ene person drakk bare 1-2 øl så hadde jeg egentlig blitt litt skuffa og fornærma.

Hadde jeg ville hatt en rolig kveld så hadde jeg sagt "hei, lyst og ta 1-2 øl med meg ikveld mens vi ser på film og god mat eller noe sånt"? Ja da hadde det vært noe annet.

Men igjen, klarer du ikke å feste så anbefaller jeg deg å ikke dra på fester der dem forventer at du drikker deg brisen.

Ville det vært det samme om dere var to, tre, eller mange flere? 

Skrevet

Er dere 14 år eller?Må da for pokker kunne klare å være på fest sammen UTEN at alle drikker?Voksne folk og drikkepress hører ikke sammen.

Anonymkode: df9d6...f09

• Liker 3
Skrevet

Jeg bytter bare innhold på flaska jeg. Mannen får vinen med alkohol, og jeg tar den alkoholfri. Da blir det ikke noe gnål på fest, og jeg tuller og tøver i takt med at folk blir fulle. 

Skrevet
SoWhat? skrev (20 minutter siden):

Ville det vært det samme om dere var to, tre, eller mange flere? 

Hadde det vært flere så hadde jeg ikke brydd meg så mye.. men jeg skal ærlig inrømme at om jeg inviterte noen for å drikke å dem ikke orket så hadde jeg kunne funnet noen andre eller gått på byen for den saks skyld.

• Liker 1
Skrevet
ryzorwarlock skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært flere så hadde jeg ikke brydd meg så mye.. men jeg skal ærlig inrømme at om jeg inviterte noen for å drikke å dem ikke orket så hadde jeg kunne funnet noen andre eller gått på byen for den saks skyld.

Oki

Skrevet
ryzorwarlock skrev (1 time siden):

Hvorfor kan du bare omgi deg med andre fulle folk på fest? Og seriøst, skuffet og fornærmet fordi noen ikke drikker?! Er du en tenåring, eller bare en veldig umoden voksen?

Anonymkode: a2d45...683

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har fibromyalgi. Tåler alkohol dårlig. Trenger ikke å drikke mye før jeg blir dårlig. Kan få en dårlig og lang periode med smerter hvis jeg drikker. Så jeg drikker nesten aldri. Ei venninne sliter med å godta det. Inviterer meg på fest av og til. Jeg takker høflig nei. 

Jeg dro en gang og hadde med meg 2 øl. Er det alt du skal drikke spurte hun. Resten av kvelden prøvde hun å få meg til å drikke mer. Etter det takker jeg nei til invitasjoner. 

Fikk melding fra henne i kveld: det er vel ingen vits å invitere deg på fest i morgen. Jeg har gitt opp å prøve.  

Hva skal jeg svare på det? 

At du har takket nei til invitasjoner fordi du følte på drikkepress, og du tåler ikke mer enn to øl. Du vil gjerne komme, men du orker ikke drikkepress fra henne.

ryzorwarlock skrev (6 timer siden):

Snakk om selvmotsigende innlegg.

• Liker 1
Skrevet

En ting som kan være lurt..ikke flagge at man ikke drikker så mye. Snik med deg noe alkoholfritt. De vil ikke se forskjellen. Evt ta en øl eller to og nipp til de leeenge, vann med lime i osv osv. Folk legger ikke så godt merke til det etterhvert som de selv blir fulle. Ikke reklamer høyt at du ikke drikker. Og hvis de følger med på at du ikke drikker og prøver å tvinge deg til shots ..så er du i feil gjeng🤣 Mangen måter å gjøre det på. Men hadde iallefall ikke giddet å sitte på fest å snakke om at jeg ikke drikker. Ikke lurt. Ikke at du gjør det men du skjønner..Fake it er lov også. Det er faktisk gøy inntil folk begynner å bli teit og full. Da går man hjem og du har fått med det hyggelige med det sosiale. Dessuten: Fest nå? Så veldig lite lurt altså! Hallo liksom

Anonymkode: 48a96...f96

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 20.30):

Si at man kan feste å ha det gøy uten alkohol. Man må ikke ruse seg. og si du har fibro og du blir dårlig av alkohol. 

Anonymkode: f76a9...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...