AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #1 Skrevet 16. desember 2021 Min kone har en tendens til å stille retoriske spørsmål når vi krangler. Hun ytrer da sine meninger som spørsmål. F.eks "kan det være at du ikke har forstått at du har feil?" eller andre meninger hun har ytret som spørsmål. Etter hennes eget utsagn for å hjelpe meg til å reflektere og tenke over at jeg ikke har rett. Hun stiller mye spørsmål, men hun har da alternativer jeg kan velge mellom der jeg må velge ett alternativ som svar. Om jeg ikke har ett av de alternativene som, kan hun følge opp med "kan det tenkes at du ikke er spesielt reflektert?" Dette oppleves som utrolig nedverdigende. Er det vanlig å kommunisere på denne måten? Anonymkode: edaa8...ec5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #2 Skrevet 16. desember 2021 Ahhhhh minner meg litt om x'n altså. Merket det ikke først, for han selv fremstår da som meget reflektert, ikke sant? Men etterhvert føles det mer som manipulasjon, og en holdning om at den personen alltid vet best, kan alt om følelser, hvordan man skal reagere osv. Ikke ok. Nedlatende absolutt. Anonymkode: 48695...b30 13
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #3 Skrevet 16. desember 2021 Ja, det er typisk kvinner når de skal ha viljen sin. Hersketeknikk. Hun har alle fordeler. Hvis du blir sint har hun automatisk rett fordi du blir sint og hun alltid blir sett på som offeret. Det er strategien deres. Få oss til å si oss enig med dem eller bli sint på tape på walkover. Nytter ikke diskutere for de gir seg ikke før de har fått et av utfallene. Så det beste er å ikke delta i diskusjonen. Anonymkode: a7037...03b 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #4 Skrevet 16. desember 2021 Det er nok en hersketeknikk hun bruker, ts. Det er ikke typisk kvinner, slik ab…03b, skriver. Dette er noe du ikke skal finne deg i, og jeg syns du skal ta opp dette med henne. Anonymkode: 1529b...11a 18
Gjest Kong Durek Skrevet 16. desember 2021 #5 Skrevet 16. desember 2021 Så svarer du: "Kan det hende at du bare burde ta rennfart, og sykle rett inn i helvete? Kan det hende, tror du?"
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nok en hersketeknikk hun bruker, ts. Det er ikke typisk kvinner, slik ab…03b, skriver. Dette er noe du ikke skal finne deg i, og jeg syns du skal ta opp dette med henne. Anonymkode: 1529b...11a Jeg har tatt dette opp med henne flere ganger. Hun mener at jeg trenger å tenke over hvordan jeg er og hvordan min adferd påvirker folk rundt meg. Det er jeg jo enig i, men det føles som å bli lært en lekse, til evig tid. Anonymkode: edaa8...ec5 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 Kong Durek skrev (2 minutter siden): Så svarer du: "Kan det hende at du bare burde ta rennfart, og sykle rett inn i helvete? Kan det hende, tror du?" Joda, det kan jeg. Men det er jo ikke spesielt konstruktiv kommunikasjon det heller. 😉 Anonymkode: edaa8...ec5 5
Lacy Skrevet 16. desember 2021 #8 Skrevet 16. desember 2021 Jeg ville reagert veldig negativt på å bli snakket sånn til. 4
Gjest Kong Durek Skrevet 16. desember 2021 #9 Skrevet 16. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Joda, det kan jeg. Men det er jo ikke spesielt konstruktiv kommunikasjon det heller. 😉 Anonymkode: edaa8...ec5 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tatt dette opp med henne flere ganger. Hun mener at jeg trenger å tenke over hvordan jeg er og hvordan min adferd påvirker folk rundt meg. Det er jeg jo enig i, men det føles som å bli lært en lekse, til evig tid. Anonymkode: edaa8...ec5 Slutt å være enig, og begynn å eskalere i stedet. Det er mer konstruktivt enn du aner.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #10 Skrevet 16. desember 2021 Kong Durek skrev (1 minutt siden): Slutt å være enig, og begynn å eskalere i stedet. Det er mer konstruktivt enn du aner. Eskalere? Kom gjerne med eksempler. Jeg er totalt ute på dette her. Jeg er utrolig frustrert, så jeg er åpen for alle forslag. Anonymkode: edaa8...ec5
Tulling Skrevet 16. desember 2021 #11 Skrevet 16. desember 2021 Passiv aggressjon, i steden for å gå rett på sak, bruker hun de teknikkene for å influere deg negativt fordi hun selv opplever negative følelser. "Kan det tenkes at du ikke er spesielt reflektert?" <- Hennes egen mening, pakket inn som ett retorisk spørsmål. Hun respekterer deg ikke / klarer ikke å sette seg selv i dine sko i situasjonen. Dette ubehaget du føler på, ja, hun er ufin med deg, på en passiv aggressiv måte for å gjøre det vanskelig for deg å respondere på det hun EGENTLIG deler om det hun tenker. Hvis dette skjer ofte, og dere ikke klarer å ha en diskusjon rundt dette problemet, kanskje parterapi hadde vært noe ? Hvis hun ikke SER at dette er problematisk, så er dette ett problem med hennes karakter du bare må velge hvordan du vil forholde deg til. Skjønner godt at dette er stressende for deg, jeg hadde ikke orket. Og hvis det hadde skjedd, hadde en samtale der man ble enige om hva som egentlig skjedde etterpå + innrømmelse og oppriktig unskyldning fra den som spann ut av kontroll vært på sin plass. Det kan skje at man kanskje sier noe uheldi i kampens hete, men over tid, uten avklaring, er dette skadelig for forholdet. 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #12 Skrevet 16. desember 2021 Her er det alltid mannen som bruker herske teknikk på meg og ALLTID har rett... Enda han stort sett aldri har rett... Alle i min familie sier det samme og noen i hans familie av de som vet hva vi har kranglet om. Det er utrolig irriterende og nedlatende for min del.. Og jeg klarer INGEN TING i hans øyne... Jeg klarer ikke kjøre bil eller noen ting.. Enda jeg kjører normalt og gjør absolutt ingen ting galt i trafikken annet enn og kjøre litt fort noen ganger (når han ikke sitter på) Slitsomt og være i nægette forhold med diskusjoner om den minste ting... Som ikke engang er min feil... Så klart noen ganger men somregel hans feil... Orker ikke gå i detaljer nå... Jeg får ikke engang lov og være innpå kvinneguiden her fordi jeg kan snakke med mannfolk her inne... Så derfor skriver jeg som anonym... Anonymkode: 86c2b...69a 4
Tulling Skrevet 16. desember 2021 #13 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg får ikke engang lov og være innpå kvinneguiden her fordi jeg kan snakke med mannfolk her inne... Så derfor skriver jeg som anonym... Anonymkode: 86c2b...69a Det der er ikke friskt. 13
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #14 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, det kan jeg. Men det er jo ikke spesielt konstruktiv kommunikasjon det heller. 😉 Anonymkode: edaa8...ec5 Absolutt ikke. But then again - det er ikke det kona driver med heller😆 Anonymkode: 856f6...94a 2
Gjest Kong Durek Skrevet 16. desember 2021 #15 Skrevet 16. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Eskalere? Kom gjerne med eksempler. Jeg er totalt ute på dette her. Jeg er utrolig frustrert, så jeg er åpen for alle forslag. Anonymkode: edaa8...ec5 En sikker vinner er å bare le av henne, og så dra og gjøre noe helt annet. Hvis hun lurer på hva du ler av svarer du "Deg, tante Sofie" Hvis du vil dra en litt styggere variant: Gi henne heisblikket, og si: "Er det ikke snart på tide at du begynner å ta litt bedre vare på deg selv?" Treff dem der det gjør vondt (d.v.s. tilbakeholdelse av oppmerksomhet eller direkte angrep på utseende formulert som et retorisk spørsmål). Hun vil ha krig, så gi henne krig. Vis henne at du er en kriger
Skriblerinna Skrevet 16. desember 2021 #16 Skrevet 16. desember 2021 Det høres frustrerende ut med det der. Ikke sikkert hun gjør det helt bevisst, men det er vel en form for manipulasjon? Man må være ganske sterk i seg selv for å ikke bli preget av at ens partner, som jeg antar at man ellers verdsetter meningen til, ber en tenke over om man kanskje er dum i huet. Kanskje du kan prøve å få henne til å heller si hva hun selv føler. «Jeg føler meg misforstått» i stedet for «kan det være du tar feil?» osv. insister på å ha samtalen på den måten og se hva som skjer. Bare et forslag! 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #17 Skrevet 16. desember 2021 Det er kanskje et forsøk på å få frem poenget sitt uten å beskylde deg for noe, at hun gjør det for å forsøke å være konstruktiv. Anonymkode: 404be...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #18 Skrevet 16. desember 2021 Tulling skrev (2 timer siden): Passiv aggressjon, i steden for å gå rett på sak, bruker hun de teknikkene for å influere deg negativt fordi hun selv opplever negative følelser. "Kan det tenkes at du ikke er spesielt reflektert?" <- Hennes egen mening, pakket inn som ett retorisk spørsmål. Hun respekterer deg ikke / klarer ikke å sette seg selv i dine sko i situasjonen. Dette ubehaget du føler på, ja, hun er ufin med deg, på en passiv aggressiv måte for å gjøre det vanskelig for deg å respondere på det hun EGENTLIG deler om det hun tenker. Hvis dette skjer ofte, og dere ikke klarer å ha en diskusjon rundt dette problemet, kanskje parterapi hadde vært noe ? Mye gode refleksjoner her, jeg ser mye av poenget og er nok enig. Passiv aggressiv adferd er utrolig slitsomt og det benekter hun for. Men hun forstår ikke at det faktisk er mulig å være passiv aggressiv. Familieterapi er prøvd, da endte jeg opp med å prøve å forklare ting på hennes og terapauten sin måte. Det gikk rett til helvete. Jeg sa ting som var helt på trynet og fremsto som en løk. Jeg hadde sikkert ikke forstått hva som prøvde å bli formidlet selv om jeg satt og hørte på. Jeg er begynt å bli helt meg selv når jeg snakker. Men jeg setter grenser for meg selv og det hjelper på konfliktnivået. Anonymkode: edaa8...ec5
Gjest Kong Durek Skrevet 16. desember 2021 #19 Skrevet 16. desember 2021 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker said: Mye gode refleksjoner her, jeg ser mye av poenget og er nok enig. Passiv aggressiv adferd er utrolig slitsomt og det benekter hun for. Men hun forstår ikke at det faktisk er mulig å være passiv aggressiv. Familieterapi er prøvd, da endte jeg opp med å prøve å forklare ting på hennes og terapauten sin måte. Det gikk rett til helvete. Jeg sa ting som var helt på trynet og fremsto som en løk. Jeg hadde sikkert ikke forstått hva som prøvde å bli formidlet selv om jeg satt og hørte på. Jeg er begynt å bli helt meg selv når jeg snakker. Men jeg setter grenser for meg selv og det hjelper på konfliktnivået. Anonymkode: edaa8...ec5 Kan jeg få spørre deg hvorfor du gidder det her? Hvorfor du ikke bare dumper kjerringa? Hun høres jo 100% enerverende ut. Klarer du i det hele tatt å tenne på henne? Endret 16. desember 2021 av Kong Durek
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #20 Skrevet 16. desember 2021 Kong Durek skrev (1 minutt siden): Kan jeg få spørre deg hvorfor du gidder det her? Hvorfor du ikke bare dumper kjerringa? Hun høres jo 100% enerverende ut. Klarer du i det hele tatt å tenne på henne? Det vet jeg ærlig talt ikke. Men barna, livet vi hadde sammen før og håpet om å få det fint sammen igjen er liksom noe jeg håper på. Jeg har mine feil og har drete meg ut jeg og. Men det er jo en grense for hva jeg kan tåle. Så du har et poeng i spørsmålene. Anonymkode: edaa8...ec5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå