Gå til innhold

Spist sur rømme - panikk for listeria

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Var på middag hos svigers nå i ettermiddag og fikk servert tacosuppe med rømme som tilbehør. Spiste 1 porsjon suppe med en god dæsj rømme på først, og da jeg skulle forsyne meg en gang til kjente jeg en stram lukt som kom fra rømmen. Den luktet skikkelig gjær/surt så den var garantert dårlig! Brakk meg da jeg luktet på den igjen. (Svigermor hadde tatt rømmen i en skål så hun visste nok at den var gått ut, og jeg syns jeg kunne skimte 29.11 på selve boksen etterpå.) Nå er jeg livredd for at denne rømmen inneholder listeria og jeg har panikk for at babyen skal bli syk eller det som verre er.. Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje noen har noen beroligende ord?

Anonymkode: a87e4...df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En rømme boks som har hvert uåpnet kan spises lenge etter at datoen har gått ut.

Du blir mest sannsynlig matforgiftning. Men bortsett fra det vil det ikke skje noe.

Anonymkode: 97ddf...1cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

En rømme boks som har hvert uåpnet kan spises lenge etter at datoen har gått ut.

Du blir mest sannsynlig matforgiftning. Men bortsett fra det vil det ikke skje noe.

Anonymkode: 97ddf...1cc

Den var ikke uåpnet. Mest sannsynlig stått åpen lenge.

Skrevet

Den er jo pasteurisert så ingen fare

Anonymkode: 3b843...27c

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Den var ikke uåpnet. Mest sannsynlig stått åpen lenge.

Den hadde muglet isåfall. Ikke blitt sur.

Newsflash: RØMMEN ER SUR.

Anonymkode: 9b9d4...0a2

• Liker 6
Skrevet

Rømme muglet når den blir dårlig hvis den har vært åpen, ja, så pust med magen. 

Anonymkode: 49ae8...d88

• Liker 1
Skrevet

Så dårlig gjort å servere gammel mat til gjester, spesielt til en som er gravid!

Jeg vet ingenting om det kan komme listeria i rømme dessverre. Du kan jo spørre fastlegen kanskje? Hvilken uke er du i?

Anonymkode: b3aab...1c4

• Liker 1
Skrevet

Rømmener vel pastaurisert, så med mindre du mistenker noen for å ha tilsatt listeria for å forgifte deg så skjønner jeg ikke helt hva som er greia.

Anonymkode: b94e8...4e7

• Liker 3
Skrevet

Leste bare om ei som mista etter å ha spist kesam utgått på dato. Der var det legen som hadde sagt det kunne være snakk om listeria🙈 Tenkte kanskje listeria kunne formere seg i gammel mat, derfor jeg spør.

Jeg vet at rømme kan spises lenge etter den er gått ut, MEN på tine sine sider står det at rømme ikke må spises om den får sur eller gjæret smak/lukt. Men satser på det går bra da 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så dårlig gjort å servere gammel mat til gjester, spesielt til en som er gravid!

Jeg vet ingenting om det kan komme listeria i rømme dessverre. Du kan jo spørre fastlegen kanskje? Hvilken uke er du i?

Anonymkode: b3aab...1c4

Mja, de vet ikke at jeg er gravid, men dårlig gjort uansett hehe😂 uke 13

Skrevet

Litt underlig at så mange henviser til «best før» osv.

Ja, rømme kan spises etter best før datoen.

DERSOM den er uåpnet, ikke lukter eller smaker surt. 

Gravide skal ikke spise det. Men som flere riktig påpeker, det viktigste her er jo dette med pasteurisert eller ikke. 

Hadde selv blitt ganske dritsur på folk som serverer gammel mat - særlig om man er gravid. 

• Liker 1
Skrevet
Fløff skrev (11 minutter siden):

Litt underlig at så mange henviser til «best før» osv.

Ja, rømme kan spises etter best før datoen.

DERSOM den er uåpnet, ikke lukter eller smaker surt. 

Gravide skal ikke spise det. Men som flere riktig påpeker, det viktigste her er jo dette med pasteurisert eller ikke. 

Hadde selv blitt ganske dritsur på folk som serverer gammel mat - særlig om man er gravid. 

Enig! Men feks i brie er det jo funnet tilfeller av listeria, selv om den er pasteurisert?

Skrevet
FastShadesKåre skrev (7 minutter siden):

first world problems 

Les litt om listeria og smitte til foster du. Tosk

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les litt om listeria og smitte til foster du. Tosk

Les litt om mulighetene for å få listeria av Tine produsert rømme, idiot. 

Skrevet
FastShadesKåre skrev (2 minutter siden):

Les litt om mulighetene for å få listeria av Tine produsert rømme, idiot. 

Det går jo an å få det av tine pasteurisert brie ost, så helt idiot kan det ikke være.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Enig! Men feks i brie er det jo funnet tilfeller av listeria, selv om den er pasteurisert?

ja, og derfor frarådes brie av blant annet helsenorge, selv om den er pasteurisert. Utgått pasteuriserte meieriprodukter hadde stått på lista deres det også,  dersom det hadde vært tilfelle at listeria kunne dukke opp i dem😊 Så jeg ville ikke vært bekymret for listeria, men det er klart at det er andre bakterier som har kunnet få god grovekst i den -så mulig du blir dårlig.

Anonymkode: d5987...031

Skrevet

Spis en glad ost, så jevner det seg ut.

Anonymkode: 3cc36...ffb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...