Gå til innhold

Er 592 000 i samlet inntekt en lav inntekt for to personer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man sitter jo selvfølgelig igjen med langt flere kroner å bruke hvis man ikke har så mange utgifter. 30K for en student som bor hjemme er noe helt annet enn 30K for trebarnsforeldre med ditto utgifter. 

Anonymkode: 4d69f...347

Inntekten er fortsatt på samme nivå og kjøpekraften er fortsatt den samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være høy inntekt for en student. 

Anonymkode: 4d69f...347

300K er godt under medianinntekten, og da altså lav inntekt. Men ja, det er mer enn mange studenter tjener.

Skrevet
PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Spørsmålet var om det er lav eller høy inntekt, ikke hvorvidt det er godt betalt mtp på hva de gjør for pengene.

Og jeg svarte at det er lav inntekt hvis man jobber, men ikke hvis man lever på NAV. Helt enkelt å forstå. Please ikke nevn kjøpekraft en gang til, tror vi alle har fått med oss det nå. Takk.

Anonymkode: 439d7...f84

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg svarte at det er lav inntekt hvis man jobber, men ikke hvis man lever på NAV. Helt enkelt å forstå. Please ikke nevn kjøpekraft en gang til, tror vi alle har fått med oss det nå. Takk.

Det er lav inntekt uansett, da det er godt under medianinntekten.

Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Det er lav inntekt uansett, da det er godt under medianinntekten.

Ja hvis du skal se på medianinntekten, men nå ble ikke den eller noe annet nevnt i HI. Kun om andre synes den summen er lav. Og da er det rom for å svare ulikt, siden hvorvidt den er lav eller høy avhenger av andre faktorer også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er 592000 i samlet inntekt for lavt....

Hva mener du?

Anonymkode: e3baa...8e7

Det er utrolig mange faktorer som spiller inn her.. Som forbruk, boutgifter (eie vs leie) bilhold, er det en forelder med barn som er to eller er det to voksne uten barn... 

Generelt sett er det fint mulig å leve greit på en slik inntekt stort sett uansett hvor du bor om du lever etter forholdene dine. For de som tjener mer vil det selvsagt være for lite, for de som tjener mindre virker det som mer enn rimelig - så sånn basert kun på et tall er det et umulig spørsmål å svare på. MEN, når det er sagt - det er ikke slik at de fleste i norge tjener mer enn gjennomsnittet siden dette er dratt veldig opp av noen få mens de fleste gjerne tjener litt under. 

Anonymkode: b0ca7...9b8

Skrevet

Hvis det er fulle jobber, så ja. Mindre enn de fleste tjener på en fulltidsjobb. 

Anonymkode: d72f7...a31

• Liker 1
Skrevet

Ja hvis du skal se på medianinntekten, men nå ble ikke den eller noe annet nevnt i HI. Kun om andre synes den summen er lav. Og da er det rom for å svare ulikt, siden hvorvidt den er lav eller høy avhenger av andre faktorer også.

Om den er lav eller høy avhenger utelukkende av om den er lav eller høy, ikke andre faktorer. Om det er hodt eller dårlig betalt, eller mye eller lite penger er en annen sak.

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Har dere ikke boutgifter?

Anonymkode: c1648...cfb

17 hours ago, AnonymBruker said:

Lurte på det samme mat, strøm, husleie/lån, kollektiv, barnehage/sfo, fritidsaktiviteter på barn…. Ikke mye igjen til ferier da.

Anonymkode: f5705...748

13 hours ago, AnonymBruker said:

Leier dere eller eier dere? Hvor gamle er dere? Har dere barn? Hvor stor er leiligheten/huset deres? 600.000 for to personer i Oslo er en svært lav inntekt med mindre man er studenter. Med mindre dere har tilgang til rimelig leie eller har tidlig gått inn i boligmarkedet/fått støtte så vil jeg si jeg har problemer med å forstå at dere har en såpass romslig økonomi til reise 2-3 ganger i året! 

Anonymkode: 3a800...5de

Jo, selvfølgelig har vi boutgifter og penger til mat, strøm og annet som følger med. Har ikke husleie/lån. 
Eier townhouse på rundt 215kvm. Over 30, ingen barn. Er som sagt flinke til å prioritere så penger til 2-3 utenlandsturer går helt fint. Tar av penger til pensjon hver måned og. Har for øvrig ikke sagt noe som helst om formue. 

Anonymkode: aaf61...98c

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Om den er lav eller høy avhenger utelukkende av om den er lav eller høy, ikke andre faktorer. Om det er hodt eller dårlig betalt, eller mye eller lite penger er en annen sak.

Nei.

Skrevet

Nei.

Jo.

Skrevet

Jo, selvfølgelig har vi boutgifter og penger til mat, strøm og annet som følger med. Har ikke husleie/lån. 
Eier townhouse på rundt 215kvm. Over 30, ingen barn. Er som sagt flinke til å prioritere så penger til 2-3 utenlandsturer går helt fint. Tar av penger til pensjon hver måned og. Har for øvrig ikke sagt noe som helst om formue. 

Åja, du er født med gullskje i ræva 🙂 

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Jo.

Ok

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Huslån, fellesutgifter, strøm, telefon, Internett, bom, billån, drivstoff, mat, sfo, utsyr og klær til barnet osv. Pengene får bein å gå på.
Har ikke nødvendigvis dårlig råd, men ikke god heller. 

Anonymkode: 56bb1...fba

Strøm, mobil, internet, mat, forsikringer, og kommunale utgifter. Får det til å gå fint vi. 

33 minutter siden, Wade said:

Dette er åpenbar løgn.

Det er det ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det ikke. 

Nei, jeg skjønte det, for du har arvet nok til å ikke ha utgifter til boliglån eller husleie.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Wade said:

Åja, du er født med gullskje i ræva 🙂 

Foreldrene mine var faktisk ganske fattige da jeg var liten, men jobbet seg opp. Jeg fikk litt penger så samboer og jeg kunne kjøpe bolig for ørten år tilbake. Vi har bolig uten lån men ikke millioninntekt nå. 

Skrevet

Vel, jeg var eneforsørger en god periode med to barn og en lavere inntekt enn det, og vi led ingen nød. riktignok noen år siden nå men.. 
Jeg tror det kommer ann på hvor flink man er med pengene, prioriteringer osv mer enn at det er en hvis sum som er "nok" 

Skrevet
12 minutter siden, Wade said:

Nei, jeg skjønte det, for du har arvet nok til å ikke ha utgifter til boliglån eller husleie.

Og det er så ille? Jeg er pr definisjon ikke en riking. Jeg er flink med økonomien bare. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Samboer og jeg har tilsammen ca litt over 600000. Vi to bor på vestkanten i Oslo. Greier oss helt utmerket. Alt kommer an på prioriteringer og hvor flink man er med penger. Vi har ca 2-3 utenlandsreiser i året til vanlig. Kjøper klær og mat når det behøves og spiser ute en gang i blant når vi ønsker det. Vi har riktignok ikke bil, fordi vi mener at når man bor i Oslo kan man bruke kollektivt eller til nød leie en bil/varebil om det er absolutt nødvendig. 
Hva er det som gjør at dere har dårlig råd? 

Dette. Inntekt er ikke alt. Samboer og jeg har 700/750 K til sammen, men jeg jobber deltid pga fulltidsstudier. 

Allikevel klarer vi oss veldig godt. Vi har hus, bil, båt, går ut å spiser en gang i blant, og kjøper stort sett det vi trenger, når vi trenger. 

Men inntekten er ikke noe problem fordi vi betalte hardt ned på alt av lån før jeg begynte å studere, slik at boliglånet nå ikke er på noe mer enn noen få tusenlapper i måneden. Og så fort jeg er ferdig med å studere og ute i arbeid igjen, så skal vi nok en gang betale hardt ned på lån. 

Anonymkode: ca3d4...5d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, men det kommer jo an på. Vi har begge master og samlet inntekt rundt 2 mill. Regner med dere ikke har høyere utdanning, dermed har dere jo en veg dere kan gå om dere vil tjene bedre😊

Anonymkode: dac5e...8b2

Hva jobber dere med?

Anonymkode: eca54...cad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...