Gå til innhold

Nå forsvinner prismatch på strøm - Fjordkraft fjerner prismatch!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har Fjordkraft avviklet prismatch fra nyttår. Nå forsvinner eneste gode grunn til å ha Fjordkraft som leverandør - prismatch. De har ingen konkurransedyktige strømavtaler da mange har avtaler med bedre pris. Jeg lurer virkelig på hvorfor noen vil være kunde hos Fjordkraft? Er det fordi du får 500 kr gratis en gang for elektronikk på Power?

Jeg tror at andre leverandører fjerner prismatch eller vil få et vesentlig dårligere tilbud.

Kilde: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/fjordkraft-slutter-med-prismatch/74939617

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 2
Skrevet

Den noble begrunnelsen deres er jo bare svada. Dette handler kun om en ting, nemlig penger. Når folk nå har blitt flinke til å følge opp med nye prismatcher, tjener ikke Fjordkraft lenger penger på dette godt skjulte lokketilbudet prismatch faktisk er. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er så lei av dette strøm maset at jeg blir kvalm. Registrerte meg hos motkraft i desember og har blitt oppringt i ett sett av andre strømleverandører som er helt ville etter å huke meg inn som kunde. Sist var det en som begynte å snakke dritt om motkraft for å prøve å skremme meg til å ombestemme meg. han mente at det kom til å bli så dyrt for meg når de går konkurs fordi da blir jeg satt over på en dyr avtale.  De driver å ringer meg minst to stk i uka. 

Anonymkode: e61c1...988

• Liker 3
Skrevet

Typisk, når jeg nettopp byttet fra NorgesEnergi fordi jeg har brukt opp de gode prismatch- avtalene, og var lei av å matche hver måned. 🙄 Må vel bytte igjen. 
Jeg er så drittlei energiselskapene. Så mye tull, avtaler det er umulig å forstå…

Anonymkode: 2c04e...f33

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er så lei av dette strøm maset at jeg blir kvalm. Registrerte meg hos motkraft i desember og har blitt oppringt i ett sett av andre strømleverandører som er helt ville etter å huke meg inn som kunde. Sist var det en som begynte å snakke dritt om motkraft for å prøve å skremme meg til å ombestemme meg. han mente at det kom til å bli så dyrt for meg når de går konkurs fordi da blir jeg satt over på en dyr avtale.  De driver å ringer meg minst to stk i uka. 

Anonymkode: e61c1...988

Jeg har ikke tro på at de har råd til å betale for en selger uten at de prøver å melke fortjeneste fra DEG.

Hvis Motkraft går konkurs så blir du i verste fall overført på leveringsplikt. Leveringsplikt er når nettleverandøren gir deg strøm gjennom at de må kjøpe strøm fra Nord Pool, og da legger de på en ganske så heftig avgift for denne jobben til du skaffer deg avtale selv. Hvis de skulle gå konkurs så får du beskjed om det, og sikkert godt med tid til å skaffe deg en ny strømavtale. De her skremmeteknikkene til selgeren er bare kvalmende.

Reserver deg mot telefonsalg slik at strømleverandørene ikke kan kontakte deg! Reservasjon mot telefonsalg: https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/reservasjon-mot-telefonsalg-og-adressert-reklame/ og si til dem at hvis de ringer deg uten at du er kunde hos dem så skal du rapportere dem for ulovlig markedsføring. Da slutter de nok å plage deg :) 

NTE Nett kom på døren min med en student i sommer igjen, og fortalte den samme gamle skrøna si... At når de fusjonert nettselskapene til Tensio ble jeg overført til feil strømleverandør og abonnementet mitt er feilaktig registrert i Bergen. NTE skulle fiske meg over på rett strømavtalene sånn at jeg "kunne få alle fordelene i Trøndelag" - De sa masse tøv og regelrett løgn rett opp i ansiktet mitt, mens de prøvde å fremstå som presentable og profesjonelle... Studenten hadde "kort" med NTE logo og alt, jaja. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte signere for å fikse opp i feilregistreringen. Jeg måtte måpe, stakkars student enten er det en fra Indøk som synes det er greit å lyve folk i trynet eller så har dem lurt studenten trill rundt med "sommerjobb". Jeg signerte ikke noe som helst, men det var noe av det sleipeste jeg har opplevd.

At dette her er lovlig det skjønner ikke jeg, man burde virkelig fordømme NTE for slikt strømsalg og gi dem klekkelig bot. Likevel så  tviler jeg på at noen har beviser for hvor aggressivt og uprofesjonelt de driver med strømsalg... Det er nok ingen som tar opptak av at dem er på døra di, og hvis du gjør det så tviler jeg på at de vil være med på opptaket.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Skrevet

Byttet til NE i dag etter denne nyheten. Helt uaktuelt å være kunde hos Fjordkraft uten prismatch. 

Anonymkode: 1d70d...5c3

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Byttet til NE i dag etter denne nyheten. Helt uaktuelt å være kunde hos Fjordkraft uten prismatch. 

Anonymkode: 1d70d...5c3

Jeg lurer på hvor mye kunder FK vil miste på grunn av det her... Du er bare en av dem! Jeg er en av de som smiler nå som de brenner.

Det er på tide at forbrukere stopper denne cowboy-bransjen. Her er en graf som viser hvor mye de tjener i påslag per strømkunde, og som du kan se så begynte de å slite i 2020 etter at Forbrukerrådet endelig gikk hardt ut mot strømbransjen!

Dette er hva de tjener i GJENNOMSNITT per kunde, noen ligger LANGT over dette her.

påslag.png

Skrevet

Jeg tipper at det Prismatch-greiene egentlig er ment markedsført som en slags trygghet slik at kundene ikke gidder å sette seg inn i det. Selskapet de har tilbyr jo Prismatch "finner du en bedre avtale matcher vi prisen" det må jo bety at min avtale er god, tenker folk da. Nå når strømmen plutselig er dyr så begynner folk å sette seg inn i hva dette egentlig er og føler seg snytt. De taper nok en del kunder på dette, men sitter vel fortsatt igjen med melkekuene sine. De som aldri sjekker avtalen eller fakturaspesifikasjonene sine. De som betaler for trippelgaranti, vannkraft, ren kraft, påslag, gebyr for papirfaktura osv osv.

Anonymkode: 95c62...911

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tipper at det Prismatch-greiene egentlig er ment markedsført som en slags trygghet slik at kundene ikke gidder å sette seg inn i det. Selskapet de har tilbyr jo Prismatch "finner du en bedre avtale matcher vi prisen" det må jo bety at min avtale er god, tenker folk da. Nå når strømmen plutselig er dyr så begynner folk å sette seg inn i hva dette egentlig er og føler seg snytt. De taper nok en del kunder på dette, men sitter vel fortsatt igjen med melkekuene sine. De som aldri sjekker avtalen eller fakturaspesifikasjonene sine. De som betaler for trippelgaranti, vannkraft, ren kraft, påslag, gebyr for papirfaktura osv osv.

Jeg garanterer at de har sett seg lei i at folk bruker prismatch på lokkepris-avtaler som taper dem penger, og derfor kvitter seg med kunder som de ikke tjener penger på.

• Liker 2
Skrevet

Motkraft her også :) måtte reservere meg mot telefonsalg ja.. noen er så frekke at jeg blir sjokkert.

Anonymkode: 3871f...65a

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Motkraft her også :) måtte reservere meg mot telefonsalg ja.. noen er så frekke at jeg blir sjokkert.

Anonymkode: 3871f...65a

Så lenge du bor i Sør-Norge er ikke det billig per akkurat nå. Det er spotprisen som er dyr nå, hvilken spotprisavtale man har, og hvilket selskap, er egentlig hipp som happ. Man sparer så klart på månedsbeløpet og påslag, men det er ikke der de store besparelser er per nå.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så lenge du bor i Sør-Norge er ikke det billig per akkurat nå. Det er spotprisen som er dyr nå, hvilken spotprisavtale man har, og hvilket selskap, er egentlig hipp som happ. Man sparer så klart på månedsbeløpet og påslag, men det er ikke der de store besparelser er per nå.

Hæ, det er spotprisen man kjøper uansett.

Lokketilbud fra strømselskaper er lokketilbud, de forsøker å lure deg inn i dyr avtale de tjener på.

Fastprisavtale som er reel er for stabilitet, du vet du betaler mer men får en viss forutsigbarhet. Ingen strømselskap selger strømavtale med en ide om at de skal tape på det i lengden.

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (30 minutter siden):

Hæ, det er spotprisen man kjøper uansett.

Lokketilbud fra strømselskaper er lokketilbud, de forsøker å lure deg inn i dyr avtale de tjener på.

Fastprisavtale som er reel er for stabilitet, du vet du betaler mer men får en viss forutsigbarhet. Ingen strømselskap selger strømavtale med en ide om at de skal tape på det i lengden.

Man betaler ikke spotpris uansett, nei. Hvorfor tror du de slutter med Prismatch? 

Nå, så sent som i dag, har det vært mulig å matche med fastpris på 99 øre i Sør-Norge. Det er mye billigere enn spotpris. Da har man 99 øre hver time hele døgnet.

Man kan prismatche med alle variable avtaler hver måned. Variable avtaler kan endres med to ukers varsel. Det er sånn de lokker deg inn, med en lav variabel avtale som de skrur opp senere. Fjordkraft har også variable avtaler, men ikke så lave som 99 øre. Folk som ikke følger med så godt blir da værende på dyre avtaler og de tjener penger igjen etter kort tid. Ved matching av pris hver måned har man hatt den til enhver tid laveste prisen hvis man har vært flink og følge med.

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Man betaler ikke spotpris uansett, nei. Hvorfor tror du de slutter med Prismatch? 

Nå, så sent som i dag, har det vært mulig å matche med fastpris på 99 øre i Sør-Norge. Det er mye billigere enn spotpris. Da har man 99 øre hver time hele døgnet.

Man kan prismatche med alle variable avtaler hver måned. Variable avtaler kan endres med to ukers varsel. Det er sånn de lokker deg inn, med en lav variabel avtale som de skrur opp senere. Fjordkraft har også variable avtaler, men ikke så lave som 99 øre. Folk som ikke følger med så godt blir da værende på dyre avtaler og de tjener penger igjen etter kort tid. Ved matching av pris hver måned har man hatt den til enhver tid laveste prisen hvis man har vært flink og følge med.

Poenget er at man betaler spotpris uansett for strømmen når den kjøpes fra Nord Pool, men man kan legge på alt mulig slags tulle-avtaler på toppen av dette. Det at strømselskapet du kjøper fra sponser en del av denne spotprisen midlertidig for lokkeprising eller tar en fortjeneste på langvarig fastpris - det er helt opp til strømselskapet selv.

Jeg forstår at det var mulig å kunne utnytte lokkeprisingen med prismatch, men så lenge dette ikke er lønnsomt for strømselskapene etterhvert som store grupper som "Prismatch strøm" osv blir populære, så vil det være for mye tap for strømselskapene og ikke gunstig å fortsette med det. Derav så tror jeg at prismatch snart legges død hos flere selskaper.

For min del synes jeg hele bransjen er cowboy og unødvendig ledd som vi kan kvitte oss med.

Skrevet

Hei!
Jeg skal bytte til NorgesEnergi... og leter etter en kunde fra NorgesEnergi som kunne verve en venn (og tjener 500kr samtidig😉).

https://norgesenergi.no/verve/verv-en-venn/

Sende meg en melding 👍

Skrevet

Jeg forblir hos Fjordkraft. Virker som mange ser seg blind på strømmen. Men spotpris er den samme overalt, og fastpris/variabel pris er kortvarige avtaler som så må endres på ny. Mye styr.

Hos Fjordkraft har jeg et rimelig mobilabonnement, jeg får gode rabatter hver måned via fordelsprogrammet deres, jeg kan tjene meg opp rabatt på strømregningen ved å handle via nettportalen deres hos f eks Farmasiet når jeg trenger apotekvarer. Jeg synes de har grei kundeservice, og spotprisavtalene de har med LO favør og ulike boligbyggelag kan man spare noen kroner på i måneden. I tillegg får jeg trumfbonus hver måned. 

Så alt i alt, sparer jeg ganske mye på å være kunde hos Fjordkraft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...