Gå til innhold

Det har ikke dødd flere enn normalt under koronapandemien i Norge.

Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det, døde det f.eks. ingen av influensa i 2020. Vanligvis dør det rundt 1000 stykker av influensa i året i Norge. Dvs at smittevernreglene har hatt effekt. Man kan jo da tenke seg hvordan talle på koronarelaterte dødsfall ville sett ut uten smitteverntiltak.

Jeg var i starten livredd for korona, men er ikke engstelig nå lenger. Men det er jo klart at man ikke skal kimse av sykdommen heller.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er feil at alle disse 455 menneskene har opptatt intensivplasser. En del av de har det, men mange har derimot død på f.eks sykehjem pga de har vært for skrøplige/gamle til at intensivhjelp er fornuftig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cassio skrev (1 time siden):

Det betyr jo at tiltakene virker. Hvordan hadde dødstallene sett ut hvis vi hadde levd som før?

Ja, selvsagt virker tiltak, men det må være lov å spørre om det rettferdiggjør så strenge tiltak i og med at det har overkompensert med færre dødsfall enn normalt. 

Vi har jo i praksis aldri hatt noen pandemi i Norge, vi har kun hatt til dels strenge inngripende tiltak. Og så får man gjøre seg opp en mening hva som er best/verst.. 

Skjønner at det er en balansegang for ikke å miste kontroll, men som sagt mener jeg det er ov å stille som ved om vi ikke har tendens til å dra til vel mye.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Ja, selvsagt virker tiltak, men det må være lov å spørre om det rettferdiggjør så strenge tiltak i og med at det har overkompensert med færre dødsfall enn normalt. 

Vi har jo i praksis aldri hatt noen pandemi i Norge, vi har kun hatt til dels strenge inngripende tiltak. Og så får man gjøre seg opp en mening hva som er best/verst.. 

Skjønner at det er en balansegang for ikke å miste kontroll, men som sagt mener jeg det er ov å stille som ved om vi ikke har tendens til å dra til vel mye.. 

Det er selvfølgelig lov å stille spørsmål. Jeg for min del er glad vi ikke har dødstall som andre steder i verden, blant annet Sverige som er nevnt over her. Det er nok av eksempler der det ikke har vært tiltak som i Norge, og dødstall har gått til himmels.

Noe som ikke kommer fram er hvor mange som ikke får nødvendig behandling når helsevesenet overbelastes av Covidpasienter slik at andre pasienter ikke slipper til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cassio skrev (2 minutter siden):

Noe som ikke kommer fram er hvor mange som ikke får nødvendig behandling når helsevesenet overbelastes av Covidpasienter slik at andre pasienter ikke slipper til. 

Tydeligvis ikke noe stort problem siden tallene er slik de er. Selv om antall dødsfall ikke sier alt. 

Edit: Skal vi vente til det ikke er høy belastning på helsevesenet, kommer vi jo aldri ut av denne suppa... ;) 

Endret av LeneXCII
lagt til tekst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk vært overdødlighet de siste ukene. Det er dessuten noe forsinkelse i rapporteringen for de siste ukene så tallene kan endre seg. Det har også vært overdødlighet i Europa i følge FHI.

"Nivået av totaldødelighet nasjonalt har vært normalt gjennom pandemien. I uke 43, 44, 45 og 46 er det imidlertid beregnet noe høyere dødelighet enn forventet (Figur 1). Signalene sees også i aldersgruppen 65 år og eldre i ukene 43-47, hvor nivået i uke 45 foreløpig er 
beregnet til betydelig forhøyet (Figur 2). 
Lokalt er det beregnet forhøyet dødelighet i Oslo i uke 44 og 45, i Innlandet i uke 43 og 45, i Vestland i uke 43 og 46, i Vestfold og Telemark i uke 45, i Viken i uke 44 og 46, Trøndelag i uke 49 og i Troms og Finnmark i uke 45. 
Signalene for de siste 6-8 ukene er usikre og kan justere seg i de kommende ukene.

Totaldødeligheten i Europa i uke 48 var høyere enn forventet, som den har vært 
de siste månedene. Oppdaterte tall fra Europa finnes her:
http://www.euromomo.eu/

"

2021_12_16_16.37.13.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...