AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #1 Skrevet 16. desember 2021 Det er nok mange med denne erfaringen her inne etter to år i pandemi Hvordan gjorde dere det når barnehagen stengte og storesøskenet ikke hadde barnehageplass (ikke samfunnskritisk jobb)? Ble mannen hjemme, eller beit dere det i dere? Hvordan var formen før og etter fødsel? Og annen relevant informasjon jeg ikke tenker over. Anonymkode: 1cf8e...aec
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. desember 2021 #2 Skrevet 16. desember 2021 Mener du det å være hjemme med to barn? De fleste klarer vel det, med mindre man er alvorlig syk selv.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #3 Skrevet 16. desember 2021 Anonymus Notarius skrev (2 timer siden): Mener du det å være hjemme med to barn? De fleste klarer vel det, med mindre man er alvorlig syk selv. Rett ut av sykehuset, tilnærmet? Da er jeg spent på formen til mammaen. Forrige fødsel brukte jeg max dose paracett i 6-8 uker etter fødsel, fødte da litt før jul så 4 uker pp prøvde jeg meg på en handletur, klarte meg i underkant av 1 time før det gjorde så vondt at jeg måtte hjem å dusje underlivet. Jeg hadde bare pyntesting, ingen alvorlige rifter. Anonymkode: 1cf8e...aec 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #4 Skrevet 16. desember 2021 3 hours ago, Anonymus Notarius said: Mener du det å være hjemme med to barn? De fleste klarer vel det, med mindre man er alvorlig syk selv. Noen blir jo i såpass dårlig form etter fødsel at man kan betegnes som alvorlig syk. Feks operasjonssår som skal heles, mistet mye blod/lav blodprosent osv. De første 2 ukene er jo mannen også hjemme da TS så vil tro det hjelper mye. Kanskje han kan ta en ekstra uke også og så satse på at du er i form etter det, og hvis ikke så må dere se an hva dere gjør? Kan jo hende bhg er åpen igjen til det. Anonymkode: 8787b...93d 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. desember 2021 #5 Skrevet 16. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Rett ut av sykehuset, tilnærmet? Da er jeg spent på formen til mammaen. Forrige fødsel brukte jeg max dose paracett i 6-8 uker etter fødsel, fødte da litt før jul så 4 uker pp prøvde jeg meg på en handletur, klarte meg i underkant av 1 time før det gjorde så vondt at jeg måtte hjem å dusje underlivet. Jeg hadde bare pyntesting, ingen alvorlige rifter. Anonymkode: 1cf8e...aec Far har vel fortsatt 2 ukers permisjon selv om det er pandemi? Endret 16. desember 2021 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 Lillesøster var 1 mnd. da barnehagene stengte i mars 2020. Det var jo en stund etter fødselen, og jeg var i god form. Jeg var hjemme med dem, faren jobbet mye pga. frykt for permittering etter hvert. Rett etter fødsel hadde det nok vært veldig tøft. Særlig å ivareta den eldste, som syntes det var tøft å få søsken. Jeg var i god form fysisk, men hadde "barseltårer" og bare gråt og gråt en periode. Det var i de to ukene faren var hjemme, og da er jeg veldig glad han var hjemme! Men egentlig var perioden barnehagen var stengt fin. Vi hadde en baby som sov mye, i hvert fall på dagtid. Alt var rolig, ingen tidsfrister, ingenting å rekke. Jeg tror det hjalp på sjalusien, storesøster og babyen måtte være tett sammen, og jeg måtte ta meg av begge samtidig, og det gjorde at de ble godt kjent og nære på en måte. Men igjen, vi hadde en ganske rolig baby. Anonymkode: 3fbd5...0bf
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 Pappaen var litt hjemme når eldste var syk. Ikke så ofte, men typ 3 ganger, da jeg sov bare noen få timer hver natt i et halvt år. Hadde ikke overskudd til å ta meg av begge. Ellers var ikke barnehagen stengt, bare rødt nivå, så leverte sent og hentet tidlig. Anonymkode: c554a...c13
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #8 Skrevet 16. desember 2021 Jeg gikk hjemme med to barn i 7 uker fra minste var 3,5 uke. Det var en koselig tid - men fikk ikke akkurat så mye tid til å sitte og pludre med den nyfødte. Ble litt annerledes enn forventet, men veldig koselig med mye tid med den eldste. Man er mye mer låst når man skal levere og hente i en barnehage med faste leverings- og hentetidspunkt, rødt nivå var sånn sett mye kjipere for den i permisjon (og baby). Anonymkode: 27aef...9ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #9 Skrevet 16. desember 2021 Anonymus Notarius skrev (13 minutter siden): Far har vel fortsatt 6 ukers permisjon selv om det er pandemi? 6 uker? Hvor har du det fra? Han har to uker, fra og med fødsel. Anonymkode: 1cf8e...aec
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #10 Skrevet 16. desember 2021 13 minutter siden, Anonymus Notarius said: Far har vel fortsatt 6 ukers permisjon selv om det er pandemi? Hva mener du? Far har 2 uker velferdspermisjon i forbindelse med fødsel, som enten er ulønnet eller lønnet (opp til arbeidsgiver, de fleste gir far lønn) I tillegg har far 15 uker fedrekvote og eventuelle uker man velger at han skal få fra 16 uker felleskvote, men den kommer jo senere, vet ikke om han kan ta den samtidig som mor tar sin. Anonymkode: 8787b...93d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. desember 2021 #11 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du? Far har 2 uker velferdspermisjon i forbindelse med fødsel, som enten er ulønnet eller lønnet (opp til arbeidsgiver, de fleste gir far lønn) I tillegg har far 15 uker fedrekvote og eventuelle uker man velger at han skal få fra 16 uker felleskvote, men den kommer jo senere, vet ikke om han kan ta den samtidig som mor tar sin. Anonymkode: 8787b...93d Beklager. 2 uker. Har retta innlegget mitt nå. Det begynner å bli en stund siden mine barn var babyer. Poenger er i alle fall at man ikke er alene "rett ut fra fødestua", som personen jeg siterte skrev. Jeg var hjemme med begge mine barn da jeg fikk den minste, har to tette. Det gikk helt fint det, selv om det var slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #12 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg gikk hjemme med to barn i 7 uker fra minste var 3,5 uke. Det var en koselig tid - men fikk ikke akkurat så mye tid til å sitte og pludre med den nyfødte. Ble litt annerledes enn forventet, men veldig koselig med mye tid med den eldste. Man er mye mer låst når man skal levere og hente i en barnehage med faste leverings- og hentetidspunkt, rødt nivå var sånn sett mye kjipere for den i permisjon (og baby). Anonymkode: 27aef...9ea Ja, det opplevde jeg og. På rødt nivå hadde vi en luke på 5 minutter til å hente og levere raskt og effektivt, og det var skikkelig stress med baby på slep. Jeg hadde storesøsteren en del hjemme etter at de åpnet på rødt nivå også. Men hun var såpass liten at hun kunne kose seg med det fremfor lek med jevnaldrende i barnehagen. Et litt eldre storesøsken tror jeg at jeg hadde anstrengt meg mer for å levere i barnehagen for at det skulle få sosial kontakt, som det jo gjerne er lite av ellers når barnehagene er på rødt. Anonymkode: 3fbd5...0bf
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #13 Skrevet 16. desember 2021 Barnehagen her gikk på rødt nivå kort tid etter vi fikk nr 2. Fødselen endte i keisersnitt så mannen arbeidet redusert så han kunne hente og levere i 6 uker etter fødsel. Det var uaktuelt for meg å hente og levere ett barn jeg ikke kunne løfte. Han var også hjemme hvis eldste var syk. Selvfølgelig litt annerledes etter KS... Men med første barnet gikk det vel nesten 4 uker før jeg klarte å gå med vogn i oppoverbakke pga blodtap under fødsel. Så hadde vi hatt to da hadde det også vert uaktuelt for meg å ha begge. Gjør det som føles riktig for dere og din form! Noen er i form til det, noen ikke. Anonymkode: b9a9d...970
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå