Gå til innhold

Hvor lenge er man egentlig positiv for korona?

Svennis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan teste positivt på en PCR-test i flere måneder. Dersom du tenker på hvor lenge man er smitteførende er det rundt 10 dager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (4 minutter siden):

Man kan teste positivt på en PCR-test i flere måneder. Dersom du tenker på hvor lenge man er smitteførende er det rundt 10 dager. 

Så det at testen viser påvist betyr ingenting? Men jeg har jo ennå covid i kroppen? Selvom det vises 3 uker etter symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klosks skrev (55 minutter siden):

Så det at testen viser påvist betyr ingenting? Men jeg har jo ennå covid i kroppen? Selvom det vises 3 uker etter symptomene.

Det er forskjell på antigen hurtigtester og PCR-tester. Dersom du tester positivt på en hurtigtest er du garantert smitteførende. En PCR-test derimot skiller ikke mellom levende virus og rester av virusets RNA som du skiller ut i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (49 minutter siden):

Det er forskjell på antigen hurtigtester og PCR-tester. Dersom du tester positivt på en hurtigtest er du garantert smitteførende. En PCR-test derimot skiller ikke mellom levende virus og rester av virusets RNA som du skiller ut i lang tid.

Jeg testet meg nå, da visste hurtigtesten negativt. Men den PCR-testen viser ennå "påvist". 10 dager etter mine første symptomer. Imorra skal jeg ut av isolasjon.

Med andre ord, jeg kan leve som normalt etter imorra? Vil ikke smitte mine besteforeldre om det står "påvist" covid..

Endret av Svennis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svennis skrev (1 time siden):

Jeg testet meg nå, da visste hurtigtesten negativt. Men den PCR-testen viser ennå "påvist". 10 dager etter mine første symptomer. Imorra skal jeg ut av isolasjon.

Med andre ord, jeg kan leve som normalt etter imorra? Vil ikke smitte mine besteforeldre om det står "påvist" covid..

Dersom det har gått ti dager og du ikke har symptomer så skal du ikke kunne smitte noen. Det er ikke levende virus du har i kroppen, kun rester. Det kommer du sannsynligvis til å ha en stund og du kommer derfor ikke til å bli testet med PCR-test før det har gått tre måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svennis skrev (1 time siden):

Ja, så lenge du ikke har hatt feber det siste døgnet, så er du ute av isolasjon selv om du tester positivt. Det kan det hende at du gjør i noen måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas. skrev (5 timer siden):

Ja, så lenge du ikke har hatt feber det siste døgnet, så er du ute av isolasjon selv om du tester positivt. Det kan det hende at du gjør i noen måneder. 

Ahh ok. Men den hjemmetesten viser iallefall negativt nå, visste positivt ved starten når jeg hadde symptomer. 

Vil tro man kan stole på hjemmetesten? Iom at den ikke tar med alt av rester, som en pcr-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (På 16.12.2021 den 14.08):

Hvorfor kan de si at du kan teste deg ut av karantene da etter 6-7 dager??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kan de si at du kan teste deg ut av karantene da etter 6-7 dager??

Det er forskjell på karantene og isolasjon. De som er i karantene har vært nærkontakt med en smittet, mens de som er i isolasjon er bekreftet smittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (7 minutter siden):

Det er forskjell på karantene og isolasjon. De som er i karantene har vært nærkontakt med en smittet, mens de som er i isolasjon er bekreftet smittet. 

Ja uansett hvordan tester du deg ut etter 6-7 dager hvis testen kan være positiv lenge etterpå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden):

Ja uansett hvordan tester du deg ut etter 6-7 dager hvis testen kan være positiv lenge etterpå??

Du har ikke positiv test dersom du er i karantene. Da er du i isolasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pterinochilus skrev (23 minutter siden):

Du har ikke positiv test dersom du er i karantene. Da er du i isolasjon. 

Den skjønte jeg ikke . Sjefen min hadde korona men fikk beskjed om at han kunne teste seg ut på 6-7 dag og gå på jobb. Han gjorde aldri det da han visste den ville fortsette å være positiv og 10 dager hadde han ikke råd til økonomisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå):

Den skjønte jeg ikke . Sjefen min hadde korona men fikk beskjed om at han kunne teste seg ut på 6-7 dag og gå på jobb. Han gjorde aldri det da han visste den ville fortsette å være positiv og 10 dager hadde han ikke råd til økonomisk

Dette stemmer ikke og du kan ikke teste deg ut av isolasjon. Du kan gå ut av isolasjon etter det har gått minst 6 dager siden du fikk symptomer og du har vært feberfri i 24 timer uten bruk av febernedsettende preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (23 minutter siden):

Dette stemmer ikke og du kan ikke teste deg ut av isolasjon. Du kan gå ut av isolasjon etter det har gått minst 6 dager siden du fikk symptomer og du har vært feberfri i 24 timer uten bruk av febernedsettende preparater.

Ok da har jeg misforstått. 

Endret av GrønnNellik68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Opprett ny...