Gå til innhold

Professor Hans Petter Graver: Ikke gjør de uvaksinerte til syndebukker

Tunique

Anbefalte innlegg

Rosatoast skrev (10 minutter siden):

Hadde alle vært fullvaksinerte hadde dem ikke trengt nedstenging. Omikron eller ei, det skjønner vel du også - eller prater du bare forbi deg selv? :)

Nå faller jeg litt ut. Har du fått med deg at 79% av de coronadøde siste 4 uker var fullvaksinerte? Uansett tror jeg FHI mener at dersom nok fullvaksinerte blir smittet vil det allikevel bli noen innleggelser på grunn av alvorlige gjennombruddsinfeksjoner. Eller det heter kanskje ikke gjennombruddsinfeksjoner lenger og det var lenge før Omikron løp løpsk på fullvaksinert julebord på Aker brygge. Nå er det naturlig å få et mildere forløp, men alt kan skje dersom flere millioner fullvaksinerte blir Omikron smittet på 2 uker.

2021_12_13_13_01_45.thumb.jpg.657312e08fcc55ff4a30772f9fb9fa23.jpg

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Villfisker said:

Det spørsmålet hoppet visst mange over. Så mye mer behagelig å fortelle seg selv og andre hva vi må gjøre ;) 

Du kan jo gå å se på mitt svar, istendenfor å ignorere fakta.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Villfisker said:

Sier seg selv at de som valser rundt i smitte blir mest smittet, og smitter mest videre.

Jeg har i hvert fall ikke dårlig samvittighet for å ikke være vaksinert.

Nei, det sier ikke seg selv. Tallene sier noe helt annet. Begrunn utsagnet sitt uten synsing.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (1 time siden):

Nå utsetter de 50 prosent av planlagte operasjoner på Lovisenberg og 20 prosent på Sørlandet sykehus.

Visst faen går dette ut over andre!

Dette! Kan ikke bli nevnt ofte nok.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (31 minutter siden):

Hva i all verden skal jeg med en vaksine mot noe jeg uansett kan bli smittet av? Noe jeg mest sannsynlig blir frisk av uansett?

Da kan jeg jo like gjerne bli smittet, og bli ferdig med driten.

Opplys meg gjerne, du som er så godt oppdatert :rolleyes:

Hva i all verden skal jeg med vinterdekk? Vinterdekk er jo involvert i 99,99% av alle ulykker vinterstid. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (2 timer siden):

Uvaksinerte står for 50% av innleggelser og utgjør mindre enn 10% av befolkningen. Så jo det er på tide at uvaksinerte tar ansvar. De har bidradd kraftig til nedstengningen. Ikke lat som dine personlige valig ikke har konsekvenser for alle oss andre.

Nei. De uvaksinerte er logisk sett mer forsiktige med tanke på å få alvorlig sykdom enn de fullvaksinerte. De finnes en liten promille blandt befolkningen som ikke tror på pandemien og som gir faen, men disse er det svært få av. De fullvaksinerte står nå for den største smittespredningen og er dermed størst til fare for de syke og skrøpelige som ikke kan vaksineres av helsemessige årsaker.

Det er 60!! personer i hele norge som har behov for respirator per idag. 180 personer på intensiven generellt. Nesten fiftyfifty med og uten vaksine altså. Men her skal selvsagt de uvaksinerte ta skylden 🙄

Anonio skrev (2 timer siden):

Du fortsetter i samme tempo å snakke om smitte. Det er uvaksinerte innlagte som stenger ned Norge, ikke festløver og omikron.

Men, du må gjerne fortsette å snakke forbi problemet. Det løser jo ingenting.

Hvordan vet du hvem som smitter egentlig? Er du ansatt i FHI? Du vet at uvaksinerte kan være ekstremt nøye med både håndvask, holde avstand, kun ute når de trenger matvarer og nødvendigheter, bruker munnbind osv? Jeg kjenner flere uvaksinerte og samtlige er svært forsiktige og ingen av dem har hatt covid. Kjenner også fullvaksinerte og mange av dem har fått covid. For alt vi vet er det fullvaksinerte innpåslitne julebord pulere og andre ignorante fullvaksinerte, som fortsatt tror de er udødelige etter vaksine, som sprer og trykker viruset over på uvaksinerte. Mye tyder faktisk på det.

Her har vi altså 40/60% på uvaksinerte/vaksinerte på intensiven, og du har et løpende behov for å skylde kun på de uvaksinerte?! Hvem er det som snakker forbi problemet her? Politikerne som har nedrustet helsevesenet er problemet!

Tamsi skrev (2 timer siden):

Nå utsetter de 50 prosent av planlagte operasjoner på Lovisenberg og 20 prosent på Sørlandet sykehus.

Visst faen går dette ut over andre!

Om disse operasjonene var livsnødvendige, ville de blitt gjennomført. Ta det helt med ro.

Tuba skrev (2 timer siden):

Vel og jeg legger skylden på uvaksinerte som står for 50% av de innlagte. Igjen forventer du at de vaksinerte skal ta ansvar for at uvaksinerte ikke skal bli smittet.

Det er ikke 50%. Hva med de resterende 6 av 10 som fyller kapasiteten på intensiven? De vaksinerte. De er helt uskyldige?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2021/12/07/naermer-seg-toppen-fra-2020-dette-er-de-innlagte-na/

• De siste ukene har rundt fire av ti av dem som legges inn vært uvaksinert, selv om denne gruppen utgjør bare ca. én av ti av den voksne befolkningen.
  • Uvaksinerte som legges inn er i hovedsak voksne i alderen 30–70 år.
  • De vaksinerte som legges inn er i stor grad eldre personer, og nær 75 prosent av disse tilhører risikogrupper med høy eller moderat risiko for alvorlig forløp.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tunique skrev (5 timer siden):

Det er ikke faglig grunnlag for å gjøre de uvaksinerte til syndebukker og si at de utgjør en særlig trussel mot oss andre.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/bGaGle/ikke-gjoer-de-uvaksinerte-til-syndebukker

for min del er det de, er de leger og sykpleiere på sykhuset klager på

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, PetterKanin said:

Jo, det stemmer. Derfor er smittespredningen så stor blant vaksinerte som den er.

Underbygg påstanden din.

1 hour ago, PetterKanin said:

Og andre artikler sier det motsatte. 

Jeg er alltid interessert i fakta. Meninger hat ikke noe med dette å gjøre.

Underbygg påstanden din.

5 minutter siden, LeneXCII said:

Kloke ord! :) 

Du gikk glipp av at han heller vil ha tvangsvaksinering?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største syndebukken er Bjørn Guldvog. Han er øverste ansvarlig for kapasiteten i helsevesenet, og det er virkelig ikke mulig å gjøre en dårligere jobb. 

At det ligger 300 uvaksinerte på sykehus burde ikke være et problem. Denne måten å kommunisere på skaper bare hat. De som har ansvar for gjøre jobben får ruste opp helsevesenet, ikke spre hat og frykt for å skjule hvilken elendig jobb de selv har gjort. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (18 minutter siden):

Nei. De uvaksinerte er logisk sett mer forsiktige med tanke på å få alvorlig sykdom enn de fullvaksinerte. De finnes en liten promille blandt befolkningen som ikke tror på pandemien og som gir faen, men disse er det svært få av. De fullvaksinerte står nå for den største smittespredningen og er dermed størst til fare for de syke og skrøpelige som ikke kan vaksineres av helsemessige årsaker.

Det er 60!! personer i hele norge som har behov for respirator per idag. 180 personer på intensiven generellt. Nesten fiftyfifty med og uten vaksine altså. Men her skal selvsagt de uvaksinerte ta skylden 🙄

Hvordan vet du hvem som smitter egentlig? Er du ansatt i FHI? Du vet at uvaksinerte kan være ekstremt nøye med både håndvask, holde avstand, kun ute når de trenger matvarer og nødvendigheter, bruker munnbind osv? Jeg kjenner flere uvaksinerte og samtlige er svært forsiktige og ingen av dem har hatt covid. Kjenner også fullvaksinerte og mange av dem har fått covid. For alt vi vet er det fullvaksinerte innpåslitne julebord pulere og andre ignorante fullvaksinerte, som fortsatt tror de er udødelige etter vaksine, som sprer og trykker viruset over på uvaksinerte. Mye tyder faktisk på det.

Her har vi altså 40/60% på uvaksinerte/vaksinerte på intensiven, og du har et løpende behov for å skylde kun på de uvaksinerte?! Hvem er det som snakker forbi problemet her? Politikerne som har nedrustet helsevesenet er problemet!

Om disse operasjonene var livsnødvendige, ville de blitt gjennomført. Ta det helt med ro.

Det er ikke 50%. Hva med de resterende 6 av 10 som fyller kapasiteten på intensiven? De vaksinerte. De er helt uskyldige?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2021/12/07/naermer-seg-toppen-fra-2020-dette-er-de-innlagte-na/

• De siste ukene har rundt fire av ti av dem som legges inn vært uvaksinert, selv om denne gruppen utgjør bare ca. én av ti av den voksne befolkningen.
  • De vaksinerte som legges inn er i stor grad eldre personer, og nær 75 prosent av disse tilhører risikogrupper med høy eller moderat risiko for alvorlig forløp.

Hvorfor bruker du gammel artikel? 

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

Her finner du oppdatert og korrekt informasjon 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 timer siden):

Du fortsetter i samme tempo å snakke om smitte. Det er uvaksinerte innlagte som stenger ned Norge, ikke festløver og omikron.

Men, du må gjerne fortsette å snakke forbi problemet. Det løser jo ingenting.

Jeg skjønner godt at ingen ønsker å snakke om smitte lengre. Først snakket man om gjennombruddssmitte, så sluttet man med det for så mange fullvaksinerte ble smittet at det ble meningsløst.

Nå sitter vi her med dramatiske daglige smittetall. Gallopperende fullsmitte blandt dobbeltvaksinerte på julebord der uvaksinerte har vært uønsket. Det er selvfølgelig dramatisk for Norge om den vaksinerte delen av befolkningen blir så lett smittebefengt med Omikron at det skaper en helt ny pandemi midt oppi pandemien.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Thanos said:

Pølsevev. Vis statistikk som sier at vaksinerte smitter mer. I FHIs rapporter er uvaksnerte ene og alene på toppen her de siste 5 ukene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tussa84 skrev (9 minutter siden):

Det er synd at ingen uvaksinerte fikk være med på julebordet Omikron hadde på Aker Brygge. Det kunne vært interessant for case-studien. Vi vet heldigvis hvordan det gikk med dobbeltvaksinerte under dette smittebonanzaet. Nå kan vi heldigvis stenge ned Norge tidsnok, før 300.000 fullvaksinerte blir smittet per dag.

Hvordan vet du det? 

Alt av informasjon tyder jo i retning "De fleste deltagerne var fullvaksinert og var i alderen 30–50 år." "I tillegg er det påvist smitte hos mer enn 60 personer som besøkte restauranten samme kveld som julebordet. Til sammen er dermed minst 140 personer koronasmittet etter å ha besøkt stedet.

Ifølge VG var det et sted mellom 500 og 620 personer i lokalene den aktuelle kvelden" https://www.nrk.no/nyheter/fhi_-73-prosent-smittet-pa-julebord-1.15764620

Når ble de fleste til alle?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 minutt siden):

Du snakker om en episode. Insidenstallene for uvaksinerte har ligget over 400 de siste 5 ukene. Det er høyere enn vaksinerte, og det ser vi på sykehusene nå.

Forsiktige my ass.

Synes ikke vi skal ta lett på en så skjellsettende smitteepisode, vi kan jo bare håpe at 3. dose kan stoppe den høye vaksinerte smitteføringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (Akkurat nå):

Synes ikke vi skal ta lett på en så skjellsettende smitteepisode, vi kan jo bare håpe at 3. dose kan stoppe den høye vaksinerte smitteføringen.

Men hvordan vet du at det var en vaksinert som hadde skylden der?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lilliii skrev (2 minutter siden):

Men hvordan vet du at det var en vaksinert som hadde skylden der?

Har du en hypotese om at det var et uvaksinert troll dro på julebord for å smitte hele konsernet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (Akkurat nå):

Har du en hypotese om at det var et uvaksinert troll dro på julebord for å smitte hele konsernet?

Jeg har ingen hypotese rundt dette men jeg spør deg siden du gang på gang skråsikkert sier andre ting en det man kan finne av opplysninger via søk. Klart jeg blir nysgjerrig på hvordan akkurat du vet med så stor sikkerhet det du påstår? Hvor kommer det fra?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen hypotese rundt dette men jeg spør deg siden du gang på gang skråsikkert sier andre ting en det man kan finne av opplysninger via søk. Klart jeg blir nysgjerrig på hvordan akkurat du vet med så stor sikkerhet det du påstår? Hvor kommer det fra?

Det var ganske strengt:

https://www.tv2.no/a/14399503/

Julebordet var arrangert av selskapet Scatec ASA, og ble holdt på Louise Restaurant og Bar på Aker Brygge.

Scatec opplyser at det kun var vaksinerte medarbeidere som fikk delta på julefesten og alle måtte vise negativ test før de fikk delta.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tussa84 said:

Det var ganske strengt:

https://www.tv2.no/a/14399503/

Julebordet var arrangert av selskapet Scatec ASA, og ble holdt på Louise Restaurant og Bar på Aker Brygge.

Scatec opplyser at det kun var vaksinerte medarbeidere som fikk delta på julefesten og alle måtte vise negativ test før de fikk delta.

Så nå betyr negativ test at man er vaksinert? Nye regler igjen ja. Gode argumentkjeder du putter sammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...