Gå til innhold

Professor Hans Petter Graver: Ikke gjør de uvaksinerte til syndebukker

Tunique

Anbefalte innlegg

PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Tellus.

Jeg påfører ikke andre ulemper, jeg forventer kun at de ikke dkal opføre seg komplette idioter, slik msn fjør om man deltar på store sosiale sammenkomster per i dag. 

Nei, hensikten din er ikke å påføre andre ulempe men den harde sannheten er at det er akkurat det uvaksinerte som gruppe gjør. Og nei vi oppfører oss ikke som komplette idioter, vi avlyser alt og holder oss hjemme og bekymrer oss for å havne i karantene på julaften. Og har sympati for helsearbeidere og alle som får utsatt operasjoner eller annen behandling fordi det er for mange covid innlagte,

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuba skrev (Akkurat nå):

Nei, hensikten din er ikke å påføre andre ulempe men den harde sannheten er at det er akkurat det uvaksinerte som gruppe gjør. Og nei vi oppfører oss ikke som komplette idioter, vi avlyser alt og holder oss hjemme og bekymrer oss for å havne i karantene på julaften. Og har sympati for helsearbeidere og alle som får utsatt operasjoner eller annen behandling fordi det er for mange covid innlagte,

Detsom man har vært på arrangementer som f.eks julebord i høst har man oppført seg som komplette idioter.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (12 minutter siden):

Om alle hadde vært vaksinert og man slipper smitten fri ville også vaksinerte innlagte sprengt kapasiteten. 

Nei, du kan åpenbart ikke regne. 

Bergens Tidende skriver:

I uke 49 var det 205 nye covid-pasienter innlagt på sykehus. 106 av disse (52 prosent) var uvaksinert, og 90 (44 prosent) var fullvaksinert. Av de fullvaksinerte, hadde seks fått tredje dose.

Når du vet at 90% av befolkningen er vaksinert og ca 10% er uvaksinert, så skal du være rimelig dårlig i matte for ikke å se det tydelige bildet som her vises.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Detsom man har vært på arrangementer som f.eks julebord i høst har man oppført seg som komplette idioter.

Nei det har man absolutt ikke, man har deltatt i et samfunn som var i ferd med å åpne igjen men som dessverre måtte lukkes fordi det ble for mange innlagte. Jeg synes det er ufint å kalle noen komplette idioter, men det er andre en julebord deltagere som kommer høyere opp på den listen i min bok

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pillarguri skrev (Akkurat nå):

Nei, du kan åpenbart ikke regne. 

Bergens Tidende skriver:

I uke 49 var det 205 nye covid-pasienter innlagt på sykehus. 106 av disse (52 prosent) var uvaksinert, og 90 (44 prosent) var fullvaksinert. Av de fullvaksinerte, hadde seks fått tredje dose.

Når du vet at 90% av befolkningen er vaksinert og ca 10% er uvaksinert, så skal du være rimelig dårlig i matte for ikke å se det tydelige bildet som her vises.

Om smitten er 1000 ganger så stor blant vaksinerte vil dette selvsagt også gi omtrentlig det samme forholdstallet for vaksinerte innlagte. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuba skrev (Akkurat nå):

Nei det har man absolutt ikke, man har deltatt i et samfunn som var i ferd med å åpne igjen men som dessverre måtte lukkes fordi det ble for mange innlagte. Jeg synes det er ufint å kalle noen komplette idioter, men det er andre en julebord deltagere som kommer høyere opp på den listen i min bok

Jo, det har man. At drt er mulig å være så til de gtadet uansvarlig og deretter legge skylden på andre er helt sinnsykt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har man. At drt er mulig å være så til de gtadet uansvarlig og deretter legge skylden på andre er helt sinnsykt. 

Man kan jo diskutere hvem som er uansvarlig i dette bildet. Jeg tror ikke det er vaksinerte julebordeltagere som kommer dårligst ut her. Du bør vel også ta en titt på deg selv når det gjelder ansvarsfraskrivelse. Men det er selvsagt ubehagelig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PetterKanin said:

Om smitten er 1000 ganger så stor blant vaksinerte vil dette selvsagt også gi omtrentlig det samme forholdstallet for vaksinerte innlagte. 

Om du tenker man må opp på 1000 ganger mer smitte i vaksinerte for å gjøre opp for dette, så har du jo egentlig slått ned ditt eget argument. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (Akkurat nå):

Man kan jo diskutere hvem som er uansvarlig i dette bildet. Jeg tror ikke det er vaksinerte julebordeltagere som kommer dårligst ut her. Du bør vel også ta en titt på deg selv når det gjelder ansvarsfraskrivelse. Men det er selvsagt ubehagelig.

At du tror det er ansvarlig å delta på slike arrangementer i gjeldende situasjon får stå for din regning.

Jeg tar ansvar.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tror det er ansvarlig å delta på slike arrangementer i gjeldende situasjon får stå for din regning.

Jeg tar ansvar.

Ingen som går på julebord i gjeldende situasjon. Og hva mener du med at du tar ansvar? At du ikke går på julebord? For det ville vært svært uansvarlig som uvaksinert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (Akkurat nå):

Om du tenker man må opp på 1000 ganger mer smitte i vaksinerte for å gjøre opp for dette, så har du jo egentlig slått ned ditt eget argument. 

Nei, det har jeg ikke. Det argumenteres for frislipp for de vaksinerte, noe som altså vil gi samme presset på intensivavdelingene. Det eneste fornuftige er balansegang, der man tar et akseptabelt hensyn til alle.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, PetterKanin said:

Nei, det har jeg ikke. Det argumenteres for frislipp for de vaksinerte, noe som altså vil gi samme presset på intensivavdelingene. Det eneste fornuftige er balansegang, der man tar et akseptabelt hensyn til alle.

Vi driver jo ihvertfall ikke med frislipp, akuratt nå er norge så og si stengt pga. 110.000 menneskers 'frihet'. Om vi slapp fri ville en god del av disse dødd uten helsehjelp sammen med enormt mange andre fra bilulykker, kreft, sepsis, blindtarmbetennelse osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (Akkurat nå):

Vi driver jo ihvertfall ikke med frislipp, akuratt nå er norge så og si stengt pga. 110.000 menneskers 'frihet'. Om vi slapp fri ville en god del av disse dødd uten helsehjelp sammen med enormt mange andre fra bilulykker, kreft, sepsis, blindtarmbetennelse osv.

Det er bra vi ikke driver med frislipp lengre, det varte for lenge.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, PetterKanin said:

Det er bra vi ikke driver med frislipp lengre, det varte for lenge.

Forsåvidt enig i det. Jeg har venner som er 50+, overvektige og uvaksinerte på sin hals som antageligvis ville dødd i en slik sutasjon. Jeg har også en dement mor som antageligvis ville dødd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra samme artikkel:
"Hvis det skulle komme til det at man utsetter folk og samfunn for alvorlig risiko ved ikke å vaksinere seg, er tvungen vaksinering etter mitt syn et bedre alternativ enn vaksinepass og forskjellsbehandling.

Tvungen vaksinering er ikke noe nytt i Norge. Frem til 1976 hadde vi obligatorisk koppevaksinasjon av barn. Etter krigen fikk vi påbud om BCG-vaksinasjon mot tuberkulose av ungdommer som var tuberkulinnegative før de forlot ungdomsskolen, og dessuten av lærere, personer knyttet til barneomsorg, helsepersonell, sjøfolk og utenlandske arbeidstagere. Videre var difterivaksinasjon av skolebarn i deler av landet påbudt i de første årene etter krigen."

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (1 time siden):

Vi har ikke glemt julebordet til Omikron på Aker Brygge og de fullvaksinerte som ga denne nye varianten litt av en pangstart. Jeg har fortsatt pressekonferansen til FHI friskt i minne og hvordan de fryktet 90.000-300.000 smittetilfeller om dagen. Vi vet hvor lett Omikron tar innersvingen på 2 doser med vaksine. De fullvaksinerte har dessverre ikke bare bidratt kraftig til Omikron utbruddet vi ser nå, de har skapt det. Nedstengningen skyldes dette utbruddet, det var i hvertfall det det de sa på pressekonferansen.

Hadde alle vært fullvaksinerte hadde dem ikke trengt nedstenging. Omikron eller ei, det skjønner vel du også - eller prater du bare forbi deg selv? :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Tunique skrev (40 minutter siden):

Hvordan gikk det med Gibraltar hvor 99% var vaksinert?

Det spørsmålet hoppet visst mange over. Så mye mer behagelig å fortelle seg selv og andre hva vi må gjøre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Hadde alle vært fullvaksinerte hadde dem ikke trengt nedstenging. Omikron eller ei, det skjønner vel du også - eller prater du bare forbi deg selv? :)

Jo, det hadde man trengt om argumentet er for få insentivplasser.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...