Gå til innhold

Noen som har opplevd sjalusi fra venner i form av ødeleggende atferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjalusi er litt spennende, i form av at de fleste som er sjalu på noen sjeldent innrømmer det. Har opplevd folk som har gjort det styggeste imot noen andre pga ren sjalusi. Når sjalusien blir konfrontert nekter de ALLTID og personen bak kan gjemme seg bak de mest utenkelige forklaringer men det er enkelt å gjennomskue.

Har opplevd at ei venninne som ble «nyrik» mistet nesten alle venninne sine fordi samtlige taklet ikke hennes nye livsstil og framgang. Denne venninnegjengen saboterte fester, baksnakket, og lo av henne fordi de mente hun latet som.. Faktum var at vedkommende var mange-millionær og når hun kjøpte seg ny bil til en million ble spesielt hun ene som hadde ønsket seg slik bil hele livet så sjalu og ekkel at hun bestemte seg for å utestenge henne fra alle vennekretsen.. Det var så vondt å se på😢 

En kompis av meg mistet mange kompiser da han fikk sjefsjobben i et gedigent bolig konsern i Oslo. Han hadde relevant utdanning og hadde jobbet hardt, og selv om lønnen var bra klarte de fleste kompiser og trykke han ned.. Spesielt en kjenning av familien skulle hele tiden spørre om hans månedlige innkomst for å så snakke med resten om det.

Har selv erfart en nabo som var så sjalu at han nektet den andre naboen å bygge nytt hus, fordi han egentlig ønsket nytt hus selv. Han gjorde alt han kunne for å spre løgner, terrorisere byggesakskontoret men han kom ingen vei. Han var så sjalu at det var nesten litt synd på han. En annen nabo kunne fortelle at han hadde vært slik mot en annen nabo også, fordi det var jo han som skulle bygge nytt hus men han hadde ikke penger..

Ofte når man har en følelse av at noen er sjalu tenker man gjerne at det er bare noe man innbiller seg, men i følge min magefølelse har den nesten alltid stemt. Ofte blir «konfliktene» stygge og vanskelige å tolke og gjerne gir de uttrykk i oppførsel som er gjerne stygg og vond. 

Anonymkode: 391be...ddc

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm

Skrevet

Veldig vanlig, dessverre at venner kan forsvinne hvis man gjør det bra yrkesmessig, med penger, bolig….Kan også finne på å ødelegge eller naske med seg noe, i ren sjalusi. Forferdelig, men sant. 

Anonymkode: 2e92a...1e8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig vanlig, dessverre at venner kan forsvinne hvis man gjør det bra yrkesmessig, med penger, bolig….Kan også finne på å ødelegge eller naske med seg noe, i ren sjalusi. Forferdelig, men sant. 

Har du oppleve dette selv og kan du utdype? 

Skrevet

Bør ikke venner være stolte over å være venn med noen som gjør det bra tenker nå jeg..

• Liker 7
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (2 timer siden):

Bør ikke venner være stolte over å være venn med noen som gjør det bra tenker nå jeg..

Enig! Burde vært sånn.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du oppleve dette selv og kan du utdype? 

Ja, og kjenner fler som det har skjedd. Det fins flere tråder om temaet her på KG. Trist at vi ikke kan glede oss over andres suksess. Det er kanskje uttrykk for kompleks eller følelse av underlegenhet. At man føler man ikke matcher mer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en slik «venn» som forsvant etter min suksess. Denne vennen var sterkere enn meg på alle måter før samlivsbruddet. Men da jeg fikk forme forsvant hun av ren sjalusi. Det vet jeg nå. 

Anonymkode: 724a7...ca6

• Liker 1
Skrevet

Opplevde sjalusi da jeg fikk meg kjæreste for første gang, av min nærmeste venninne på den tiden. Uten å i det hele tatt ha møtt han begynte hun bare å snakke stygt og nedsettende om han. ALT med han var gale. Endte med at jeg ikke orket å ha kontakt med henne. Nå har vi tatt opp igjen tråden da hun har forandret seg men ikke i nærheten av det vennskapet vi en gang hadde. 

Anonymkode: 95afa...4a0

• Liker 1
Skrevet

Dette som dere forteller om er vel mer enn kun sjalusi? Det høres ut som at de menneskene ikke unner andre å ha det godt og at de er skadefroe/har ødeleggelseslyst.

Anonymkode: 3a2b9...ccb

• Liker 7
Skrevet

Har selv venninner som jeg har latt «fade ut» pga sjalusi. Blir frekk feks ved spørsmål om innspill/tilbakemelding på studieoppgave. Og fikk negative kommentarer på en ny jobb jeg fikk som er en ansvarsfull og attraktiv stilling. Da var det ting som «ha det bra fritid 😂» osv. Vedkommende selv har klaget over egen jobb i årevis uten å gjøre noe med det, mens jeg har jobbet målrettet med studier for å skaffe meg jobben jeg vil ha. Hvis jeg har kommet med forslag om tiltak hun kan gjøre for å skaffe seg ny jobb, blir hun enten frekk eller sur.

Jeg har i tillegg nå blitt gravid og merker at vedkommende som selv har barn og er gravid, nå har enda mindre interesse for meg. Mest sannsynlig fordi hun tidligere var «bedre» enn meg pga hun hadde familie, mens nå får jeg det også 😅 er helt forferdelig med sånne mennesker. 

Den nevnte personen har jeg kjent siden barndommen og da pleide hun ofte å gråte i bursdager eller gå bort å surmule dersom oppmerksomheten var rundt andre eller lignende. Min egen mor husker også dette godt. Dette har hun tatt videre med seg i voksenlivet bare at det vises på en annen måte. 

Det er bare å kvitte seg med sånne mennesker. Jeg har med vilje ikke møtt henne på 2 år. Vi har kun hatt kontakt via sosiale medier.

Anonymkode: 3e619...f50

• Liker 2
Skrevet

Misunnelse (avind): to personer

Typisk misunnelse går ut på å begjære en annens eiendom, evner eller status (og eventuelt ikke å unne den andre det han eller hun har). Før het det gjerne også avind/avund eller i nynorsk og dialekter: ovund. Dette er altså et videre begrep enn sjalusi.

Sjalusi (skinnsyke): tre personer og kjærlighet inne i bildet

Sjalusi bruker vi helst om forhold mellom tre mennesker, for eksempel når A og B er gift og B er redd for at en viss C (kanskje en rival) er mer elsket av A enn det B selv er. Når B på denne måten misunner C As gunst, sier vi at B er sjalu på C. (Samtidig misunner kanskje C B for ekteskapsbåndet til A.)

Anonymkode: 61954...070

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har selv venninner som jeg har latt «fade ut» pga sjalusi. Blir frekk feks ved spørsmål om innspill/tilbakemelding på studieoppgave. Og fikk negative kommentarer på en ny jobb jeg fikk som er en ansvarsfull og attraktiv stilling. Da var det ting som «ha det bra fritid 😂» osv. Vedkommende selv har klaget over egen jobb i årevis uten å gjøre noe med det, mens jeg har jobbet målrettet med studier for å skaffe meg jobben jeg vil ha. Hvis jeg har kommet med forslag om tiltak hun kan gjøre for å skaffe seg ny jobb, blir hun enten frekk eller sur.

Jeg har i tillegg nå blitt gravid og merker at vedkommende som selv har barn og er gravid, nå har enda mindre interesse for meg. Mest sannsynlig fordi hun tidligere var «bedre» enn meg pga hun hadde familie, mens nå får jeg det også 😅 er helt forferdelig med sånne mennesker. 

Den nevnte personen har jeg kjent siden barndommen og da pleide hun ofte å gråte i bursdager eller gå bort å surmule dersom oppmerksomheten var rundt andre eller lignende. Min egen mor husker også dette godt. Dette har hun tatt videre med seg i voksenlivet bare at det vises på en annen måte. 

Det er bare å kvitte seg med sånne mennesker. Jeg har med vilje ikke møtt henne på 2 år. Vi har kun hatt kontakt via sosiale medier.

Så sykt! 

Har du konfrontert henne med denne sjalusien? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Misunnelse (avind): to personer

Typisk misunnelse går ut på å begjære en annens eiendom, evner eller status (og eventuelt ikke å unne den andre det han eller hun har). Før het det gjerne også avind/avund eller i nynorsk og dialekter: ovund. Dette er altså et videre begrep enn sjalusi.

Sjalusi (skinnsyke): tre personer og kjærlighet inne i bildet

Sjalusi bruker vi helst om forhold mellom tre mennesker, for eksempel når A og B er gift og B er redd for at en viss C (kanskje en rival) er mer elsket av A enn det B selv er. Når B på denne måten misunner C As gunst, sier vi at B er sjalu på C. (Samtidig misunner kanskje C B for ekteskapsbåndet til A.)

Anonymkode: 61954...070

Interessant 

• Liker 1
Skrevet

Når samboer fikk toppleder-stilling i et stort entreprenørfirma i Trondheim så ble alle våre venner helt «mutt».. Han ble stående som firmaets ansikt utad og lønna ble meget god. Ingen av våre venner trodde han skulle få jobben men når han fikk den ble det helt stille.. 

Har mistet mange venner siden. Og siden vi fikk kjøpt drømmehuset og pusset opp ble det enda mer «misunnelse» fra vår vennegjeng. Vi har med andre ord kuttet ut nesten alle sammen fordi det ble utrivelig og rart å være i selskap med samtlige. 

Mange av våre venner fra lang tilbake av er helt vanlig greie folk som vi har kjent hele livet, men tilogmed de snudde ryggen til oss uten grunn. Det begynte med at vi ikke lengre var invitert på happenings og feiringer!

Vi har kuttet kontakten med disse. De får sitte der og bli behandlet på samme måte tilbake av oss, da vi verken ønsker å bruke så mye som litt tid på de. De er med andre ord borte fra livene våre og vil ikke bli invitert på fester hjemme hos oss da de gjerne pleier å være litt ekstra gøy å være med på!

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Sjalusi er litt spennende, i form av at de fleste som er sjalu på noen sjeldent innrømmer det. Har opplevd folk som har gjort det styggeste imot noen andre pga ren sjalusi. Når sjalusien blir konfrontert nekter de ALLTID og personen bak kan gjemme seg bak de mest utenkelige forklaringer men det er enkelt å gjennomskue.

Har opplevd at ei venninne som ble «nyrik» mistet nesten alle venninne sine fordi samtlige taklet ikke hennes nye livsstil og framgang. Denne venninnegjengen saboterte fester, baksnakket, og lo av henne fordi de mente hun latet som.. Faktum var at vedkommende var mange-millionær og når hun kjøpte seg ny bil til en million ble spesielt hun ene som hadde ønsket seg slik bil hele livet så sjalu og ekkel at hun bestemte seg for å utestenge henne fra alle vennekretsen.. Det var så vondt å se på😢 

En kompis av meg mistet mange kompiser da han fikk sjefsjobben i et gedigent bolig konsern i Oslo. Han hadde relevant utdanning og hadde jobbet hardt, og selv om lønnen var bra klarte de fleste kompiser og trykke han ned.. Spesielt en kjenning av familien skulle hele tiden spørre om hans månedlige innkomst for å så snakke med resten om det.

Har selv erfart en nabo som var så sjalu at han nektet den andre naboen å bygge nytt hus, fordi han egentlig ønsket nytt hus selv. Han gjorde alt han kunne for å spre løgner, terrorisere byggesakskontoret men han kom ingen vei. Han var så sjalu at det var nesten litt synd på han. En annen nabo kunne fortelle at han hadde vært slik mot en annen nabo også, fordi det var jo han som skulle bygge nytt hus men han hadde ikke penger..

Ofte når man har en følelse av at noen er sjalu tenker man gjerne at det er bare noe man innbiller seg, men i følge min magefølelse har den nesten alltid stemt. Ofte blir «konfliktene» stygge og vanskelige å tolke og gjerne gir de uttrykk i oppførsel som er gjerne stygg og vond. 

Men så har ikke dette noe som helst med sjalusi å gjøre. Det heter misunnelse på norsk!

Anonymkode: b60cc...22f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så sykt! 

Har du konfrontert henne med denne sjalusien? 

Nei, ser ikke noe poeng i det egentlig. Vi to er ferdig. Orker ikke bruke tid på å gjøre henne til et bedre menneske.

• Liker 2
Skrevet

Ja, men jeg tenker dette handler om misunnelse. Har opplevd en venninne som konkurrerte med samme kompetanse. Hun baksnakket meg til andre venner. Konkurrerte aldri åpent, bare i sjul, var aldri glad for min fremgang. Har konkurrert på kompetanse med min kompis og, men det var gøy. Det var mer åpen konkurranse, og ære knyttet til det, og han gratulerte meg da jeg viste meg som den beste, selv om, som han sa: Jeg er misunnelig på deg! Misunnelse, tenker jeg, er når man har lite selvinnsikt. Eller, man kan være misunnelig, men har man kontroll på det, trenger det likevel bare være en følelse, ikke atferd som går utover andre.

Anonymkode: 09a59...92e

• Liker 3
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 51537...c3a

Skrevet

Hadde en nær venninne som sluttet å kontakte meg da jeg kjøpte leilighet. Hun snakket ikke vondt om meg, men det var så tydelig at hun ikke taklet at jeg endelig kom i mål med å eie leilighet.  Å komme inn på boligmarkedet var noe jeg hadde snakket om og spart til lenge. Selv hadde hun hverken spart opp egenkapital eller gjort forsøk på å spare til egenkapital, det var nok derfor det gjorde vondt. I ettertid tenker jeg at vi burde ha snakket om det, men da det skjedde ble jeg så satt ut. Jeg hadde ikke forventet den reaksjonen og ble så skuffet. 

Anonymkode: e5038...bb4

• Liker 4
Skrevet

Jeg har opplevd det fra egen familie. Har jobbet for og var så glad når jeg endelig fikk drømmelønna. Men mamma og søsken ble misunnelige. Var jeg på besøk og endelig hadde tid og overskudd til shopping, så fikk jeg høre det. Shoppet for eksempel koffert på tilbud og solbriller til ungene. Fordi jeg ikke gikk i billligbutikk, men kjøpte god kvalitet på solbrillene, var det helt feil. 

Da jeg gikk fra eksen og kjøpte meg rekkehus, fikk jeg også negative kommentarer, og måtte ha nye venner… 

Anonymkode: f3dcb...db0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...