Gå til innhold

Dere som er i mot nedstenging av skoler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser enkelte er helt i mot nedstenging av skoler nå, av hensyn til sårbare barn, som må være mer hjemme med f eks voldelige foreldre.  Selvsagt er det grusomt at noen har det sånn, ingen ønsker det. Men det kan umulig heller være løsningen at vi  alle smitter hverandre i stor skala, at mange familier må feire jul i karantene og at en del havner på sykehus med komplikasjoner og knekker kapasiteten på sykehusene helt dersom vi ikke tar grep og begrenser smitten. Det er jo nettopp barn som sprer smitte mest nå og der vi må bremse. 

Dere som er i mot nedstenging av hensyn til sårbare barn, hva tenker dere egentlig om smittespredning, hensyn til helsevesenet osv? Hva er nå en bedre løsning?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt meg bekjent har omikron nøyaktig 0,0 døde. Hva er begrunnelsen egentlig? Men, men sikkert behagelig for lærerne å få enda lenger juleferie. Kos dere. Ikke spis for mye marsipan da

• Liker 12
Skrevet
Babyface skrev (4 minutter siden):

Jeg ser enkelte er helt i mot nedstenging av skoler nå, av hensyn til sårbare barn, som må være mer hjemme med f eks voldelige foreldre.  Selvsagt er det grusomt at noen har det sånn, ingen ønsker det. Men det kan umulig heller være løsningen at vi  alle smitter hverandre i stor skala, at mange familier må feire jul i karantene og at en del havner på sykehus med komplikasjoner og knekker kapasiteten på sykehusene helt dersom vi ikke tar grep og begrenser smitten. Det er jo nettopp barn som sprer smitte mest nå og der vi må bremse. 

Dere som er i mot nedstenging av hensyn til sårbare barn, hva tenker dere egentlig om smittespredning, hensyn til helsevesenet osv? Hva er nå en bedre løsning?

Det burde være åpent for sårbare elever og det mener jeg. Jeg tror at folk som ikke er pedagogisk personale innser hvilket helvete enkelte barn og unge har gått igjennom iløpet av nedstengninger, og hvor desperat situasjonen er.
Så å holde åpent for sårbare og de med samfunnskritisk jobb er en god løsning. 

• Liker 2
Skrevet
hlidskjalf skrev (16 minutter siden):

Såvidt meg bekjent har omikron nøyaktig 0,0 døde. Hva er begrunnelsen egentlig? Men, men sikkert behagelig for lærerne å få enda lenger juleferie. Kos dere. Ikke spis for mye marsipan da

Lærerne her får mer å gjøre med hjemmeskole. Null dødelighet vet du jo er helt feil.

• Liker 6
Skrevet
BellaMargitha skrev (13 minutter siden):

Det burde være åpent for sårbare elever og det mener jeg. Jeg tror at folk som ikke er pedagogisk personale innser hvilket helvete enkelte barn og unge har gått igjennom iløpet av nedstengninger, og hvor desperat situasjonen er.

Jeg tror nok også vi som ikke er pedagoger forstår at ikke alle har det bra.

Sikkert mulig å holde åpent for enkelte, men hvordan i alle dager skal man fange opp de riktige elevene?

Skrevet
BellaMargitha skrev (12 minutter siden):

Jeg er spesialpedagog. Vi har holdt åpen vår avdeling for de sårbare hele pandemien med unntak av helt i starten av pandemien. Skolebygget har vært tilgjengelig og fordi disse elevene er så få, så har vi kunnet overholde smittevernreglene. Disse elevene bør ha et tilbud ja, men sannheten er jo til syvende og sist at flertallet av disse ungdommene sliter med livet uansett hvor de er. Foreldrene har gitt dem en uggen start på livet og statistisk sett går det sjeldent bra med dem. Noen få blomstrer, men etter 10+ år i jobb som lærer for disse ungdommene har jeg innsett at systemene rundt dem som helhet svikter. Politikerne tror at bare de møter opp på skolen skal det gå så bra. Det er ikke så lett. Flere er i kontakt med barnevernet som de ALLE avskyr og føler seg lite ivaretatt av. Psykiatrien har også mye å gå på i oppfølgingen av disse ungdommene. Og ikke minst de private barnevernsinstitusjonene som er pengemaskiner for eierne fremfor noe annet. 

De må gjerne tro at åpne skoler ordner alt. Fint på papiret at ungdommen møtte opp. Men som lærer opplever man ofte i møte med disse stakkars ungdommene at man er mer psykolog enn lærer. Og vi er ikke kompetente til å løse de problemene, da vi ikke er utdannet psykologer. Så når de da skal ut i verden alene til slutt står det på papirene at de var på skolen, men den hjelpen de egentlig trengte fikk de ikke. Så politikerne og bedreviter er har en lang vei å gå i å forstå hva disse ungdommene trenger. Det foregår et massivt svik mot dem. 

• Liker 14
Skrevet
Møkkalei skrev (13 minutter siden):

Jeg er spesialpedagog. Vi har holdt åpen vår avdeling for de sårbare hele pandemien med unntak av helt i starten av pandemien. Skolebygget har vært tilgjengelig og fordi disse elevene er så få, så har vi kunnet overholde smittevernreglene. Disse elevene bør ha et tilbud ja, men sannheten er jo til syvende og sist at flertallet av disse ungdommene sliter med livet uansett hvor de er. Foreldrene har gitt dem en uggen start på livet og statistisk sett går det sjeldent bra med dem. Noen få blomstrer, men etter 10+ år i jobb som lærer for disse ungdommene har jeg innsett at systemene rundt dem som helhet svikter. Politikerne tror at bare de møter opp på skolen skal det gå så bra. Det er ikke så lett. Flere er i kontakt med barnevernet som de ALLE avskyr og føler seg lite ivaretatt av. Psykiatrien har også mye å gå på i oppfølgingen av disse ungdommene. Og ikke minst de private barnevernsinstitusjonene som er pengemaskiner for eierne fremfor noe annet. 

De må gjerne tro at åpne skoler ordner alt. Fint på papiret at ungdommen møtte opp. Men som lærer opplever man ofte i møte med disse stakkars ungdommene at man er mer psykolog enn lærer. Og vi er ikke kompetente til å løse de problemene, da vi ikke er utdannet psykologer. Så når de da skal ut i verden alene til slutt står det på papirene at de var på skolen, men den hjelpen de egentlig trengte fikk de ikke. Så politikerne og bedreviter er har en lang vei å gå i å forstå hva disse ungdommene trenger. Det foregår et massivt svik mot dem. 

Men det er forskjell fra skole til skole. På min arbeidsplass (videregående skole) har vi flere tiltak for sårbare elever med svært god effekt, pluss at utekontakter gjør mye bra. For mine elever gjør åpen skole svært mye, uten at jeg skal gå i detalj er skolen åpen fra morgen til kveld når det ikke er pandemi- med kompetente voksenpersoner tilstede for å følge opp, også på kveldstid. Skolen ble tidligere (før pandemi) benyttet mye på kveldstid nettop pga dette tilbudet. Så fra min personlige erfaring føler jeg at stengt skole er et stort problem for sårbare elever.

• Liker 1
Skrevet
Babyface skrev (53 minutter siden):

Jeg tror nok også vi som ikke er pedagoger forstår at ikke alle har det bra.

Sikkert mulig å holde åpent for enkelte, men hvordan i alle dager skal man fange opp de riktige elevene?

Miljøarbeidere og lærere vet veldig godt hvem de er.

• Liker 2
Skrevet
Babyface skrev (1 time siden):

Ifølge FHI er det ingenting som tyder på at skolestenging reduserer smittetrykket generelt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at argumentet om «sårbare» barn begynner å bli tynnslitt-grunnen til at de ønsker åpne skoler og bhg er i line stor grad at foreldre skal kunne fortsette å jobbe.

det er jo fakta at dersom feks barnehager/avdelinger må stenges ved smitte pga karantene så går dette utover samfunnet fordi mange foreldre til en hver tid ikke kan jobbe. Så jeg forstår det argumentet. Bare synd de ikke er ærlige om det.

det er jo en vanskelig avveining dette med karantene for barn og ansatte. 

(jobber selv i bhg, og er veldig delt til dette spørsmålet. Det er en kjip situasjon for alle og det er ikke så svart hvitt som mange vil ha det til. Det er ikke bare bare å stenge alt i hytt og pine, samtidig som det ikke er bare bare å la det skure å gå heller)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så lei av argumentet at barn har det ille hjemme - kan være - men hvorfor er det ikke mer skrik om de stakkar barna om sommerene når de går hjemme i 2 måneder? Tåler de det vil de også tåle en utvidet juleferie. 

Skrevet
Lawyam skrev (40 minutter siden):

Jeg er så lei av argumentet at barn har det ille hjemme - kan være - men hvorfor er det ikke mer skrik om de stakkar barna om sommerene når de går hjemme i 2 måneder? Tåler de det vil de også tåle en utvidet juleferie. 

Og det er aldri gehør for alle disse barna når det bes om ressurser penger osv for å kunne ta vare på dem på en god måte. Derfor er det argumentet ikke gyldig. Det er iallefall flere grunner enn de sårbare barna, men det tør de ikke si

• Liker 2
Skrevet
rosemarin skrev (4 timer siden):

Og det er aldri gehør for alle disse barna når det bes om ressurser penger osv for å kunne ta vare på dem på en god måte. Derfor er det argumentet ikke gyldig. Det er iallefall flere grunner enn de sårbare barna, men det tør de ikke si

Enig

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg mener det er tull å drive med nedstengning i det hele tatt. Nå er så og si alle voksne vaksinert (og det ble vel egentlig lovet at da skulle det blitt slutt på nedstengning), og sykdommen er lite farlig for de aller fleste. Færre har dødd av korona på to år enn det dør av influensa i et vanlig år. I stedet for å bruke penger/tape penger på nedstengning, putt pengene i helsevesenet så de kan øke bemanningen.

Skrevet (endret)
Babyface skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er rart og bekymringsverdig at skolen har 8 uker sommerferie uten at vi hører et ord om sårbare barn da. Disse barna som har det fælt har det hele tiden og burde vært fanget opp av barnevernet for lengst. Andre barn tåler fint et par dager med hjemmeundervisning og det er jo ingen begrensinger på antall lekevenner osv. Sannheten er vel også at skoler faktisk gir tilbud til sårbare barn og barna til foreldre i samfunnskritiske jobber, selv om skolene i visse perioder har vært stengt. Flere skoler har også hatt fysisk undervisning for 1-4 klasse og åpen AKS. Sykdomsbyrde er det ingen som snakker om. Hva vil det gjøre med skyldfølelsen til barna om det er de som smitter familiemedlemmer og gjør de alvorlig syke og eventuelt dør. Om vi totalt overbelaster sykehusene vil det også gå ut over liv og helse med de fryktelige konsekvensen det har. 
Jeg synes også faren ved covid for barn undervurderes. Det er sjelden men både MIS C og long covid er alvorlig. Det beste for barna er at vi har lav smitte. I land som har beholdt kontrollen har barna det mer normalt nå. Det er grunnet gjenåpningen med null smittevern i samfunnet at barna faktisk må ha hjemmeskole nå ! Hadde man virkelig tatt  hensyn til barna  hadde vi latt smitten holde seg lav ved å ha begrensninger mot voksne, med forebyggende smittevern. Men nei det skulle være gjenåpningsfester osv og selv da var smitten høy. Når FHI og regjering har latt smitten bli så høy at det ikke er friske lærere omtrent igjen i skolene så har de virkelig « skutt seg selv i foten». Skolen ble  stengt « av seg selv» denne gangen grunnet særdeles høyt sykefravær. Og hvordan de behandler lærere er en annen historie. Tragisk. 

Endret av J.E
  • Liker 5
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Jeg mener det er tull å drive med nedstengning i det hele tatt. Nå er så og si alle voksne vaksinert (og det ble vel egentlig lovet at da skulle det blitt slutt på nedstengning), og sykdommen er lite farlig for de aller fleste. Færre har dødd av korona på to år enn det dør av influensa i et vanlig år. I stedet for å bruke penger/tape penger på nedstengning, putt pengene i helsevesenet så de kan øke bemanningen.

Poenget er vel at det ikke er mulig å øke bemanningen, det finnes knapt flere med kompetanse. 

• Liker 2
Skrevet
Babyface skrev (4 minutter siden):

Poenget er vel at det ikke er mulig å øke bemanningen, det finnes knapt flere med kompetanse. 

Joda, de fins, men de har gått møkk lei av dårlig lønn og arbeidsforhold og jobber med andre ting, eller de jobber ufrivillig deltid.
Om man i stedet for å gjøre livet mest mulig surt for helsepersonell, som å stenge grensene for utenlandspendlerne og true resten med tvangsvaksinering, heller prøvde å rydde opp i forholdene og lokke tilbake de som har sluttet. så har man muligheter. Det er ikke pengene det står på, de kastes jo bort på så mye annet.

Problemet er at den politiske viljen er totalt fraværende og så fort det begynner å komme litt kritikk av sykehuspolitikken roper de Omikron! og starter en masseuthengningskampanje mot uvaksinerte. Så blir det nok stille en stund og de kan rekke å legge ned enda noen flere sengeplasser før neste runde.

• Liker 8
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (21 minutter siden):

Joda, de fins, men de har gått møkk lei av dårlig lønn og arbeidsforhold og jobber med andre ting, eller de jobber ufrivillig deltid.
Om man i stedet for å gjøre livet mest mulig surt for helsepersonell, som å stenge grensene for utenlandspendlerne og true resten med tvangsvaksinering, heller prøvde å rydde opp i forholdene og lokke tilbake de som har sluttet. så har man muligheter. Det er ikke pengene det står på, de kastes jo bort på så mye annet.

Problemet er at den politiske viljen er totalt fraværende og så fort det begynner å komme litt kritikk av sykehuspolitikken roper de Omikron! og starter en masseuthengningskampanje mot uvaksinerte. Så blir det nok stille en stund og de kan rekke å legge ned enda noen flere sengeplasser før neste runde.

Covid gir eksponentiell vekst i et åpent samfunn. Derfor blir kapasiteten uansett truet på et tidspunkt. Tyskland sitt helsevesen er overbelastet og de har flere intensiv plasser pr pers enn Norge, Hvor lenge hjalp det for Tyskland tro. Noen dager ekstra før katastrofen uansett inntreffer. Norge må selvsagt ruste opp helsevesenet men det tar tid og utdanne folk og det er pandemi.  Alle land med for få vaksinerte sliter med kapasiteten i helsevesenet . Det er ikke unikt for Norge. Land som har minst tiltak nå har flest vaksinerte og er flinkest på forebyggende smittevern. 

Endret av J.E
  • Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Babyface skrev (12 timer siden):

Det gjør det jo, vi hører jo stadig om sykepleiere som slutter i jobben pga. arbeidspresset.

Dessuten trenger ikke alle være sykepleiere/hjelpepleiere etc. - man bør sette inn flere til å jobbe med renhold og ryddig, portører etc., slik at sykepleierne faktisk kan pleie syke og ikke gjøre alt mulig annet (slik mange forteller om at de gjør nå). Og til jobber som ikke er direkte med syke, kan man jo også sette inn folk uten relevant utdannelse. f.eks. folk som er permitterte fra andre jobber. 

Skrevet
J.E skrev (12 timer siden):

Covid gir eksponentiell vekst i et åpent samfunn. Derfor blir kapasiteten uansett truet på et tidspunkt. Tyskland sitt helsevesen er overbelastet og de har flere intensiv plasser pr pers enn Norge, Hvor lenge hjalp det for Tyskland tro. Noen dager ekstra før katastrofen uansett inntreffer. Norge må selvsagt ruste opp helsevesenet men det tar tid og utdanne folk og det er pandemi.  Alle land med for få vaksinerte sliter med kapasiteten i helsevesenet . Det er ikke unikt for Norge. Land som har minst tiltak nå har flest vaksinerte og er flinkest på forebyggende smittevern. 

Norge og Tyskland har for få vaksinerte?? Hvilke er disse landene med superhøy vaksinasjonsgrad og lydige innbyggere som gjør det så bra nå da? De østeuropeiske landene, mener du kanskje? For det er de som har minst smitte i Europa nå, til tross for at man skrek om katastrofe og kollaps der for noen uker siden.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

Du er akkurat like lite løsningsorientert som politikerne, alt er umulig å få til bortsett fra å stenge ned og gjøre livet til et helvete for alle, og lage masse regler som endrer seg fra dag til dag, det trenger de jo bare et par timer på å få til. 
Bruker man de folkene som faktisk er tilgjengelige trenger man ikke vente årevis til man har utdannet nye.

Og så den der uendelige eksponensielle veksten som det skremmes med gang på gang, har disse spådommene noengang slått til noe sted`Nei de har ikke det. Ikke engang steder som har hatt bortimot null tiltak.

• Liker 1
  • Opprett ny...