AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #1 Skrevet 16. desember 2021 Babyen er 7 mnd gammel Greit at han ikke spiser en hel porsjon enda men vi må jo få lov til å tilby smaksprøver. Han vil ikke smake på noe som helst. Har også latt han spise og grise selv men alt havner på gulvet🤨🤨🤨🤨🤨 Hvilken vei skal dette gå?? Fullammer. Han er veldig glad i morsmelk Anonymkode: a20e3...732
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #2 Skrevet 16. desember 2021 Han er fremdeles liten. Ta tiden til hjelp, ikke stress, la han leke og grise og prøve selv. Ikke tving! La han få prøve masse forskjellig i konsistenser og smaker. Anonymkode: 81f5d...056 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #3 Skrevet 16. desember 2021 Bare fortsett å tilby, plutselig løsner det 😊 Min elsker å holde skjea selv, så hun får holde en skje mens jeg mater med en annen. Anonymkode: 6ae68...35d 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #4 Skrevet 16. desember 2021 Babyer er forskjellige, noen er ikke så interessert i fast føde i den alderen. Bare fortsett å tilby, det løsner etterhvert. Begge mine var lite interessert i fast føde før nærmere året, yngste spesielt. Anonymkode: 072c6...b71 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #5 Skrevet 16. desember 2021 Hvorfor er du så opphengt i at baby MÅ begynne å spise akkurat nå? Du fullammer jo, babyen får mat. Vær heller stolt av at du fullammer, det er skikkelig bra jobbet. Anonymkode: 1eae6...b30
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvorfor er du så opphengt i at baby MÅ begynne å spise akkurat nå? Du fullammer jo, babyen får mat. Vær heller stolt av at du fullammer, det er skikkelig bra jobbet. Anonymkode: 1eae6...b30 Ja, det er godt jobbet, men fra 6-månedersalder begynner det å tære blant annet på jernreservene så etterhvert holder det ikke med kun melk Anonymkode: ccdca...cbd 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er godt jobbet, men fra 6-månedersalder begynner det å tære blant annet på jernreservene så etterhvert holder det ikke med kun melk Anonymkode: ccdca...cbd Ja sant det..tenker mest på jern. Hun får jo ikke jern fra morsmelk. Og hun vil heller ikke ha grøt eller noe annet. Burde jeg kjøpe jern tilskudd til henne? Men selvfølgelig snakke med legen/helsesøster først. Var på 7mnd kontroll denne uken og helsesøs sa at hun har gått bitte litt ned. Ikke mye men litt. Ts Anonymkode: a20e3...732
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #8 Skrevet 16. desember 2021 Synes det er for tidlig å begynne og styre med blodprøver for å sjekke jern. Har vært der selv med et barn som hadde null interesse for mat og spyttet ut alt. Forsett å tilby smaksprøver så løsner det. Sørg for at barnet er sulten ved måltider, dvs ikke amme like før måltid. Og prøv å ikke stresse med dette. Det skjer mye på en måned eller to 🙂 Anonymkode: 7c6a4...180
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 Ikke stress. Jeg gjorde det og det ødela nesten alt. Måtte ta en lang pause og gi babyen fred. Drit i de der anbefalingene om 3 dl mat per dag. Latterlig urealistisk. Babyen spiser når den er klar for det. Kjenner du noen voksne som enda får pupp av mamma? Anonymkode: bfc7a...6f0
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 Jeg og samboer har et barn. Han er veldig kresen men spiser. Min samboer har derimot ei datter fra før som i dag er 14. Da hun var liten spiste hun ingenting. Det var full motstand. Frem til 1 års drakk hun stort sett bare melk og var veldig tynn, men ikke undervektig. Han tok henne med til legen. Vet du hva legen sa? Ikke stress, barnet sier i fra når det er sulten. Hun er kanskje den småspiste og slanke typen akkurat nå, det kan snu. Og det gjorde det. Plutselig begynte hun å spise. Og i dag som 14 år spiser hun som en hest og den tidligere tynne og spede jenta har nå begynt å bli litt smårund faktisk Det ordner seg!!! Mange barn begynner senere med mat bare. Anonymkode: bfc7a...6f0
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 Jeg vet de skriver overalt at man må amme før man gir smaksprøver. Men, om moren har mer enn nok melk, babyen er glad i melk, så er jo ikke ungen sulten etter amming, selv ikke ved 7 måneders alder! Løsningen er jo da å faktisk gi smaksprøver når ungen ER sulten, og før amming. Ber ungen om pupp? Spør om han vil heller prøve en banan. Eller potetmos (med morsmelk). Eller avokadomos. Vi hadde god erfaring med å begynne med smaksprøver i slikke smokk. 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og samboer har et barn. Han er veldig kresen men spiser. Min samboer har derimot ei datter fra før som i dag er 14. Da hun var liten spiste hun ingenting. Det var full motstand. Frem til 1 års drakk hun stort sett bare melk og var veldig tynn, men ikke undervektig. Han tok henne med til legen. Vet du hva legen sa? Ikke stress, barnet sier i fra når det er sulten. Hun er kanskje den småspiste og slanke typen akkurat nå, det kan snu. Og det gjorde det. Plutselig begynte hun å spise. Og i dag som 14 år spiser hun som en hest og den tidligere tynne og spede jenta har nå begynt å bli litt smårund faktisk Det ordner seg!!! Mange barn begynner senere med mat bare. Anonymkode: bfc7a...6f0 Min ungen spiste ikke, og da han var 1 år gammel tok vi ham til legen, og det viset seg at han har utviklet alvorlig anemi (jernmangel). Nivåene var så lave at de trodde han hadde noe genetisk sykdom, men neida, bare fordi han spiste fortsatt ikke annet enn morsmelk. Det blir også forsterkende effekt av jernmangel, for det gjør barnet kvalm og uten matlyst. Med jerntilskudd ble ungen helt frisk, men har fortsatt problemer med mat, fordi de gikk jo glipp av det smale vinduet da babyer er åpne for å smake på nye ting. Så nei, jeg sier aldri til noen "de spiser bare de er sultne nok". Nope, babyer gjør faktisk ikke det. Av og til, med noen babyer, må man faktisk være mer proaktiv for å få babyen til å spise, og smake på mat. og din stedatter.. Det er faktisk slik at ungene som var veldig kresne som små barn, blir oftere overvektige voksne. De sleit jo hele barndommen med å gå sultne, uten at de, eller foreldrene skjønte det. Denne sultfølelsen blir de aldri kvitt i voksen alder. Igjen, ingenting å se lett på. Anonymkode: 49dfc...9d5 1
Gjest Albbas Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 Det finnes reseptfrie jerndråper man kan gi til barn, hør med HS om det er et greit alternativ? Det ga jeg til mi jente som også var helt uinteressert i smaksprøver. Gjorde at jeg kunne senke skuldrene litt hvertfall. Hun begynte ikke å spise særlig før rundt 10-12 mnd. Nå er hun 2 år og et skikkelig matvrak som spør etter mat hele tiden. 😂
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 Hos oss viste ikke gutten så mye som snev av interesse for annet en PUPP helt opp mot året! Å det manglet ikke på tilbud.. Jeg lot det gå da jeg så vektkurven var fin på hver eneste kontroll og vi hadde det helt fint med å "bare" amme. Her var det stort sett andre familie medlemmer og far i hus som stadig skulle ha små`n til å smake på ting for morro skyld. Jeg fikk også høre " stakkar unge" som aldri fikk annet en melk.. Vi lot han sitte med borde når vi spiste og lot han "leke" med all slags mat helt fra han kunne gripe. Plutselig en dag var ALT av mat super spennende og han spiste ALT han fikk tak i ! Så lenge ungen blir mett og fornøyd må du ikke stresse. La det gå seg til. Fortsett å tilby og la barnet utforske, ikke tving i barnet mat. Da kan du få motsatt effekt og skape mat vegring i stedet for. Anonymkode: 7b5fe...1d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå