Gå til innhold

Fikk jobbintervju, men er gravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er beste måten å løse dette på? Har ikke anledning til å begynne før høsten 2022 etter mammapermisjon, og det må de selvsagt få vite. Håper å få sagt det på intervjuet, men hvordan er det best å gå fram? 

Anonymkode: 200cc...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er beste måten å løse dette på? Har ikke anledning til å begynne før høsten 2022 etter mammapermisjon, og det må de selvsagt få vite. Håper å få sagt det på intervjuet, men hvordan er det best å gå fram? 

Har du jobb nå? Da må du nok la denne gå når du ikke har mulighet til å starte opp når de trenger det. 

Anonymkode: ae729...953

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har du jobb nå? Da må du nok la denne gå når du ikke har mulighet til å starte opp når de trenger det. 

Anonymkode: ae729...953

Har jobb, ja. Det er jeg selvsagt forberedt på, men tenker at det ikke kan skade å møte på intervju uansett. Vet om flere som har fått jobbtilbud til tross for at de ikke kunne begynne før etter mammaperm ☺️ 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har jobb, ja. Det er jeg selvsagt forberedt på, men tenker at det ikke kan skade å møte på intervju uansett. Vet om flere som har fått jobbtilbud til tross for at de ikke kunne begynne før etter mammaperm ☺️ 

Det er ikke uvanlig det nei, de vil heller ha riktig kandidat senere enn feil kandidat umiddelbart.

Synes det at du er gravid? Hvis det ikke synes så trenger du ikke å fortelle det før senere. Nå for tiden er det jo flere runder med intervju og tester før man begynner å snakke om kontrakt. Greit å få gitt dem et inntrykk av hvem du er først.

Anonymkode: cfd86...57f

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor må du si det på intervjuet? 

Kan du ikke heller gjøre intervjuet helt vanlig og finne ut om de er reelt interessert i deg før du begynner å "rote inn" problemer som at du ikke kan begynne før om lenge. 

Hvis det er viktig for dem med en som kan starte raskt, vil jo det komme opp i prosessen, og det vil kanskje være naturlig å snakke om når du kunne ha begynt. 
De fleste arbeidsgivere ansetter ikke folk kortsiktig, og har gjerne tid til å vente på rett person. Det kan jo også være de da kan få inn en vikar frem til du kan begynne, om det er deg de vil ha.

Anonymkode: 58a23...45b

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du trenger ikke si det på intervjuet.

Det kommer jo litt an på hvilken type jobb det er - er det snakk om i helsevesenet eller i butikk der de MÅ ha inn en person NÅ er det kanskje ikke noe poeng i å dra på intervjuet, det er å kaste bort alles tid. Men som flere nevner er det slik i mange bransjer at man heller vil vente på den rette kandidaten enn å ansette en halvgod med én gang. Du må vurdere litt hvor din potensielle arbeidsgiver er.

Skrevet

Du er ikke pliktig til å opplyse om at du er gravid, så strengt tatt er det ikke ett problem. 
Vil de virkelig ha deg, så får du jobben og starter når permisjonen er ferdig. 

• Liker 6
Skrevet

Takker for alle svar! Vil tro det er en stilling der de har tid til å vente litt på rett kandidat, ja. Eneste jeg stusser i er at jeg fikk svar allerede dagen etter jeg sendte søknaden, og før søknadsfristen gikk ut. Enten så er det hast, eller så er de interessert i meg, hvem vet. Står ikke noe om snarlig tiltredelse i annonsen, i hvert fall. Dere mener altså at jeg skal la være å si noe med mindre temaet angående eventuell oppstart kommer opp? Jeg er 26 uker på vei, men slipper nok unna med at jeg bare ser litt lubben ut ennå om jeg ikke har på tettsittende klær. Samtidig vil jeg jo ikke at de skal føle seg ført bak lyset av meg, det er en ugrei måte å starte et arbeidsforhold på, synes jeg...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takker for alle svar! Vil tro det er en stilling der de har tid til å vente litt på rett kandidat, ja. Eneste jeg stusser i er at jeg fikk svar allerede dagen etter jeg sendte søknaden, og før søknadsfristen gikk ut. Enten så er det hast, eller så er de interessert i meg, hvem vet. Står ikke noe om snarlig tiltredelse i annonsen, i hvert fall. Dere mener altså at jeg skal la være å si noe med mindre temaet angående eventuell oppstart kommer opp? Jeg er 26 uker på vei, men slipper nok unna med at jeg bare ser litt lubben ut ennå om jeg ikke har på tettsittende klær. Samtidig vil jeg jo ikke at de skal føle seg ført bak lyset av meg, det er en ugrei måte å starte et arbeidsforhold på, synes jeg...

Faktum er at de har ikke lov å spørre om graviditet eller planer om graviditet, og de har ikke lov til å ta det med i vurderingen. Gravide er en særskilt beskyttet gruppe.

Anonymkode: d9242...3ff

• Liker 2
Skrevet

Det sier du ingenting om, de har ikke lov å spørre. 

Men du må jo si noe når du får tilbud ang oppstart. 

Arbeidsgivere tar aldri fem flate øre for å gjøre det som er best for seg, og det samme må jo bare arbeidstakere gjøre. 

Anonymkode: 59055...c16

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Faktum er at de har ikke lov å spørre om graviditet eller planer om graviditet, og de har ikke lov til å ta det med i vurderingen. Gravide er en særskilt beskyttet gruppe.

Anonymkode: d9242...3ff

Nei vet det, men i praksis så skjer det nok uansett. Ikke at de spør, men at de tar det med i vurderingen. Vanskelig å bevise akkurat det.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det sier du ingenting om, de har ikke lov å spørre. 

Men du må jo si noe når du får tilbud ang oppstart. 

Arbeidsgivere tar aldri fem flate øre for å gjøre det som er best for seg, og det samme må jo bare arbeidstakere gjøre. 

Anonymkode: 59055...c16

Hehe ja, er det som føles så kjipt. Å eventuelt få et tilbud, for så å komme med at jeg ikke kan starte før sent 2022. Uansett må jeg jo nesten bare si noe på intervjuet om de spør når jeg eventuelt kan starte, for hvis jeg sier jeg kan starte etter oppsigelsestiden min på tre måneder, så er jo det direkte løgn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei vet det, men i praksis så skjer det nok uansett. Ikke at de spør, men at de tar det med i vurderingen. Vanskelig å bevise akkurat det.

Hehe ja, er det som føles så kjipt. Å eventuelt få et tilbud, for så å komme med at jeg ikke kan starte før sent 2022. Uansett må jeg jo nesten bare si noe på intervjuet om de spør når jeg eventuelt kan starte, for hvis jeg sier jeg kan starte etter oppsigelsestiden min på tre måneder, så er jo det direkte løgn.

Du sier bare at oppsigelsestiden din er tre måneder. Ikke noe mer, og ikke noe mindre. 

Anonymkode: 982c3...019

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg i fjor, og fortalte det i første telefonsamtale (ble headhuntet). Jeg tenkte som så at jeg allerede hadde en jobb jeg likte, og at dette var første testen av en potensiell ny arbeidsgiver. Hvis det at jeg var gravid medførte at de ikke var interessert i meg, så var jommen ikke jeg interessert i dem heller, og at jeg kunne fint fortsette å jobbe der jeg var. 

Det var helt uproblematisk for dem. 

Anonymkode: 456cb...2c5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sannsynligheten for at de vil få i gang prosessen er vel så mye til stede som hast eller at du er sterkt ønsket :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den beste løsningen er å ikke bli gravid, men kanskje litt for seint nå, ja. Du får nok ikke den jobben, nei. Veldig dårlig timing.

Anonymkode: 3deba...332

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er du synlig gravid ville jeg tatt det opp. De ringer deg før fristen går ut. Det er som regel et godt tegn på at du er veldig attraktiv for dem (med mindre dette er et yrke det er akutt behov for folk pga covid, dvs helse, skole, bhg). 

En god forklaring på at du har søkt er at dette er drømmejobben for deg. Du kan ikke la være å søke drømmejobben når den lyses ut. Det skjer jo ikke hver dag. Altså, fortell hvorfor du vil ha akkurat denne jobben. Og ha en forklaring på hvordan du /dere har planlagt permisjonstiden. Det viser at du har tenkt gjennom hvordan du skal få ting til å fungere når du får denne jobben. 

På generelt grunnlag: man skal ikke diskrimineres pga graviditet. Da er det i tilfelle et sted du ikke vil jobbe. Ingen kan heller forutsi hvordan en graviditet forløper eller hvordan livet etterpå blir. Barnet kan ha behov for ekstra hjelp, du kan få fødselsdepresjon, eller du kan være klar for jobb på "dag 2" og gjøre det fremragende. Altså er fremtiden like uviss for deg som for dem. Det samme gjelder forøvrig alle arbeidssøkere. Ingen kan si om de i det hele tatt er kapabel til å gå på jobb dagen etter. 

Anonymkode: 5436d...b28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 6.13):

Er du synlig gravid ville jeg tatt det opp. De ringer deg før fristen går ut. Det er som regel et godt tegn på at du er veldig attraktiv for dem (med mindre dette er et yrke det er akutt behov for folk pga covid, dvs helse, skole, bhg). 

En god forklaring på at du har søkt er at dette er drømmejobben for deg. Du kan ikke la være å søke drømmejobben når den lyses ut. Det skjer jo ikke hver dag. Altså, fortell hvorfor du vil ha akkurat denne jobben. Og ha en forklaring på hvordan du /dere har planlagt permisjonstiden. Det viser at du har tenkt gjennom hvordan du skal få ting til å fungere når du får denne jobben. 

På generelt grunnlag: man skal ikke diskrimineres pga graviditet. Da er det i tilfelle et sted du ikke vil jobbe. Ingen kan heller forutsi hvordan en graviditet forløper eller hvordan livet etterpå blir. Barnet kan ha behov for ekstra hjelp, du kan få fødselsdepresjon, eller du kan være klar for jobb på "dag 2" og gjøre det fremragende. Altså er fremtiden like uviss for deg som for dem. Det samme gjelder forøvrig alle arbeidssøkere. Ingen kan si om de i det hele tatt er kapabel til å gå på jobb dagen etter. 

Anonymkode: 5436d...b28

Takk for tips!!

Var på intervju i går og synes det gikk veldig bra, men de trenger egentlig folk ganske fort. Er så redd for å få et tilbud, for så å måtte fortelle at jeg er gravid når de spør når jeg kan starte. Fikk bare spørsmål om oppsigelsestid på intervjuet og jeg svarte som sant er at den er på tre måneder, nevnte altså ingenting om graviditeten da jeg var der. Mulig de klarte å se det, eller at de så nok til at det vekte mistanker. Er skikkelig nervøs og nå håper jeg innerst inne at jeg ikke får et tilbud 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 9.59):

I slike tilfeller tenker jeg det beste er å være og vise seg som en samarbeidsvillig og flink kandidat, og være så åpen som mulig men skissere løsninger. De færreste av oss har vel lyst på en stilling en må "lure" seg inn i og er det en stilling en er den rette for og arbeidsgiver tenker langsiktig bør en permisjon gå fint. Er det derimot et kortsiktig hull som må fylles nå og en kommer med dette i ettertid risikerer en jo å skape enorme problemer for arbeidsgiver og fremtidige kolleger. 

Skrevet

Lykke til med og bli oppsagt i prøvetiden.

Mer illojal enn du har vært ovenfor arbeidsgiver kan man ikke være.

Damer som deg er grunnen til at mange bedrifter ikke tør å satse på damer.

Uffa meg

• Liker 2
Skrevet

Hvis du får tilbud om jobben så sier du at du gjerne takker ja, men at du venter barn og kommer til å være i permisjon frem til xx.xx. Du lurer på hvordan de stiller seg til dette og at du er åpen for forslag. Det er altså sånn at loven i Norge ikke åpner for diskriminering, men det skjer allikevel.

Jeg "lurte" meg inn i en jobb en gang, mens jeg var gravid. Men da var jeg 10 uker på vei på intervjuet og sa til arbeidsgiver at jeg var 10 uker på vei når jeg startet i jobben (var da 15, men bitteliten mage). Det ble UTROLIG dårlig stemning av det, så jeg endte opp med å bli sykemeldt og ikke komme tilbake. En sånn sjef vil jeg rett og slett ikke ha. Fikk meg selvsagt ny jobb etter permisjonen. 

Anonymkode: 4b4b0...9e7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...