nitsirkas Skrevet 16. desember 2021 #1 Skrevet 16. desember 2021 Min gode venninne og nabo har hatt korona i 2 ukers tid og har nå havnet på legevakten med pustevansker. Hun har sagt at hun ikke har orket å vaske siden hun fikk korona, og nå har jeg veldig lyst å gå og vaske kjøkkenet, gulvene og rydde litt men jeg er usikker på om det er lurt. Vil jo ikke selv bli smittet. Hvis jeg skal vaske tar jeg på meg maske og engangshansker. Hun har vært ute av huset i ca 1 1/2 time. Så spørsmålet er, hvor sannsynlig er det at jeg blir smittet av å gå hjem til hun nå og vaske en times tid?
Gjest ti10 Skrevet 16. desember 2021 #2 Skrevet 16. desember 2021 Jeg hadde ikke gjort det. Reell smittefare avhenger sikkert av hvor stor leilighet/hus hun har, om det er luftet osv., men det er best å ikke ta noen sjanser. Hadde det gått lengre tid, hadde det vært noe annet. Best å være på den sikre siden. Vet du egentlig om hun synes det er greit at du går inn der og vasker og rydder? En ting er at hun gjerne vil ha det rent, men det er ikke sikkert at hun synes det er greit at andre går inn og tar seg til rette og vasker og rydder.
Fotgjenger Skrevet 16. desember 2021 #3 Skrevet 16. desember 2021 (endret) Vil du unngå korona, hold deg unna. Aerosolpartikler kan som kjent henge igjen en stund... Her ville jeg ment at helse kommer før vask, selv om sannsynligheten for smitte kan være liten. Endret 16. desember 2021 av Fotgjenger 4
nitsirkas Skrevet 16. desember 2021 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2021 2 minutter siden, ti10 said: Jeg hadde ikke gjort det. Reell smittefare avhenger sikkert av hvor stor leilighet/hus hun har, om det er luftet osv., men det er best å ikke ta noen sjanser. Hadde det gått lengre tid, hadde det vært noe annet. Best å være på den sikre siden. Vet du egentlig om hun synes det er greit at du går inn der og vasker og rydder? En ting er at hun gjerne vil ha det rent, men det er ikke sikkert at hun synes det er greit at andre går inn og tar seg til rette og vasker og rydder. Ja jeg er veldig sikker på at hun hadde blitt veldig glad! Men så er det jo faren for å bli smittet. Er selv alene med 2 barn så det hadde ikke vært noe kjekt å bli syk selv. Men vil jo så gjerne hjelpe. Leiligheten er på ca 100 kvm. Lufting er hun ikke så god på. Kanskje jeg skal vente litt og se om hun eventuelt blir innlagt, da kan jeg kanskje vaske om noen dager 1
Example Skrevet 16. desember 2021 #5 Skrevet 16. desember 2021 Selvsagt skal du ikke gjøre det. Det er ikke sikkert hun blir glad for det, da du i praksis kan bidra til at hun sprer sykdommen videre uten å være skyld i det selv. 2
Blueblizz Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 Jeg ville ventet, som du selv foreslår - og sett om hun ble innlagt eller ikke. Da kan du gå inn og vaske om et par dager.
klatremusa Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 Hva i alle dager. 2 - 3 uker uten vask klarer hun helt fint altså. Så klart skal ikke du utsette deg for smitte. Hvertfall ikke når du har to små barn du igjen kan smitte, som tar det med seg på skole/barnehage! 2
Ab_naturals Skrevet 16. desember 2021 #8 Skrevet 16. desember 2021 Det er snilt tenkt av deg, du er en god venninne 🤗 Men selv om overraskelses-momentet ser ut til å spille en rolle her, ville jeg ihvertfall ha hørt med henne på forhånd om hun 1) i det hele tatt ønsker dette, og 2) om hun isåfall kan sørge for god utlufting før du kommer. Når det er sagt så tenker jeg at man klarer seg noen uker i u-vasket leilighet uten at det er kritisk på noen måte, så jeg vet ikke om jeg selv hadde gjort det.. Ikke helt ennå. Håper det går bra med venninnen din 🤞 1
Lilylune Skrevet 16. desember 2021 #9 Skrevet 16. desember 2021 Hvis hun kommer tilbake fra legevakten så kan du heller bidra med å lage noe god mat som du kan levere utenfor døren, stedet tar ikke skade av et par uker uten vask. Hvis hun blir innlagt (håper ikke) så kan du vurdere å gjøres det etter lengre tid har gått 3
Gjest Lawyam Skrevet 16. desember 2021 #10 Skrevet 16. desember 2021 Jeg hadde ikke gjort det. Hadde likt ferdig vasket hjem, men jeg ville hatet om noen gjorde det uten å spørre først. Si heller fra at når hun blir frisk så kan du godt hjelpe henne å rydde/vaske om hun trenger det så hun får tid å evt rydde bort noe hun kanskje ikke ville likt andre skulle sett.
Anbefalte innlegg