AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #1 Skrevet 16. desember 2021 Kjenner at jeg ikke orker ha fremme så mye pynt i år. Syns det blir rotete, støvete og føles fullt. Er på ingen måte noe petimeter, men sliter med angst og uro, og kjenner det gjør noe med kroppen å ha det for fullt. Anonymkode: 94a81...d55 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #2 Skrevet 16. desember 2021 Jeg har angst (og Asperger), men ELSKER julepynt. Jeg luller meg inn i julemagien✨🎄 Og Aspergersen i meg er veldig glad for å være omringet av nisser og nissekoner. (Særlig Maileg😍) Det er liksom lov å ha huset fullt av dukker til jul😄 Anonymkode: 78c46...470 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #3 Skrevet 16. desember 2021 Jeg har ikke pyntet mer enn jeg «tåler», men kjenner meg igjen i det du skriver. Har også angst og mye indre uro, så rot forsterker følelsene. Har bare juletre, noen pynteting og en juleduk på stuebordet og én liten nisse på peisehylla. Kjenner meg selv godt nok til at hvis det blir for mye, så stresser det meg. Klarer ikke helt å forklare det en gang, for det høres jo dust ut å bli stresset av julepynt 😅 Men det handler nok om at det blir for mye ting, hjernen sliter med å få «oversikt» og det framstår rotere. Med et allerede rotete hode trenger jeg ryddig hjem. Anonymkode: 67f63...b0a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #4 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke pyntet mer enn jeg «tåler», men kjenner meg igjen i det du skriver. Har også angst og mye indre uro, så rot forsterker følelsene. Har bare juletre, noen pynteting og en juleduk på stuebordet og én liten nisse på peisehylla. Kjenner meg selv godt nok til at hvis det blir for mye, så stresser det meg. Klarer ikke helt å forklare det en gang, for det høres jo dust ut å bli stresset av julepynt 😅 Men det handler nok om at det blir for mye ting, hjernen sliter med å få «oversikt» og det framstår rotere. Med et allerede rotete hode trenger jeg ryddig hjem. Anonymkode: 67f63...b0a Det var veldig godt beskrevet det samme gjelder når voksne barn kommer hjem og det er rot overalt...heldigvis blitt litt bedre og de er flinke å hjelpe til. Hilsen ts Anonymkode: 94a81...d55
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #5 Skrevet 16. desember 2021 Jeg er også sånn, så jeg har ikke mye julepynt. Og det jeg har er "enkelt", det er ikke mye dilldall. Jeg liker å holde det ryddig og har ikke så mye nips og naps fra før, og da vil jeg også ha det sånn i jula. Har juletre, og noen nisser spredt ut over stua, julestjerne og noen julelysestaker med røde lys. Det er nok. Kunne vurdert å bytta ut noen putetrekk med røde i tillegg. Anonymkode: d6d19...95f
SoWhat? Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 Har pyntet mye til jul i år. Jeg kan skjønne at noen ikke takler for mye da. For meg så er det oppmuntrende fordi jeg er så lei pandemi, og så skal jeg være alene (frivillig) i år. Da måtte jeg pynte ekstra.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 Jeg har ikke noen underliggende psykiske plager, men for meg er det likevel en sannhet i ordtaket "Kaos i hjemmet gir kaos i hodet". Det du skriver om er det nok mange som kan nikke gjenkjennende til. Jeg kan i utgangspunktet ha mye (!) julepynt fremme, men den kan ikke plasseres slik at det virker kaotisk eller rotete, da blir jeg også småstresset, og urolig i kroppen. Kort sagt: farger/fargekombinasjoner, og plassering av pynt, har større betydning for meg enn mengden pynt har. Etter hvert som jeg har blitt eldre har jeg kommet frem til at hvis vi ser bort i fra juletreet og julelandsbyen, er det beste for meg at jeg pynter mest ved hjelp farger (gardiner, duker, blomster, pledd, puter, lys) og mindre "ting". "Hverdagstingene" blir alltid ryddet bort når jeg pynter til jul, slik at det ikke blir for mange "ting" rundt meg. Jeg bruker mye rødt, men demper det røde inntrykket ved hjelp av hvitt og grønt. Jeg har funnet den kombinasjonen som gir meg ro, i stedet for at omgivelsene fremstår som rotete, og som gjør meg småstresset. Anonymkode: 4fb1f...11b 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #8 Skrevet 16. desember 2021 Vil forresten bare føye til at jeg ikke blir stresset av om ANDRE har mye julepynt da. Eller rotete hjem med mye greier generelt. Dette slår kun inn der jeg bor, i min egen lille boble - der jeg har ansvaret for å holde orden. Anonymkode: 67f63...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #9 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kjenner at jeg ikke orker ha fremme så mye pynt i år. Syns det blir rotete, støvete og føles fullt. Er på ingen måte noe petimeter, men sliter med angst og uro, og kjenner det gjør noe med kroppen å ha det for fullt. Anonymkode: 94a81...d55 Støvete vet jeg ikke helt hvorfor du føler det som (man tørker jo støv av ting?), Men rotete og fullt kan fint løses. Jeg har en egen kasse til julepynt, og når jeg tar frem julepynten, så rydder jeg vekk annen pynt. Da oppleves det hverken for fullt eller rotete. Å ha alt fremme på en gang hadde vært helt kaos. 😂 Anonymkode: 0f8fa...8ed 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #10 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Støvete vet jeg ikke helt hvorfor du føler det som (man tørker jo støv av ting?), Men rotete og fullt kan fint løses. Jeg har en egen kasse til julepynt, og når jeg tar frem julepynten, så rydder jeg vekk annen pynt. Da oppleves det hverken for fullt eller rotete. Å ha alt fremme på en gang hadde vært helt kaos. 😂 Anonymkode: 0f8fa...8ed Samme her😊👍 Anonymkode: 78c46...470
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #11 Skrevet 16. desember 2021 Jeg liker julen og julepynt, men har valgt å bli litt mer minimalistisk i pynten av praktiske årsaker. Masse småting blir veldig mye å pakke vekk etterpå, og siden jeg utsetter det langt ut i januar er alt helt nedstøvet når jeg først gjør det. Min løsning er å pynte ved å bytte tekstiler. Gardiner blir byttet med julegardiner, putene i sofaen får røde trekk, alle bord og kommoder får (strykefrie) juleduker. Så setter jeg ut lysestaker med røde lys, og noen få pynteting jeg har et nært forhold til. Voilla, jul! Tekstilene får en tur i vaskemaskina før de pakkes bort. Anonymkode: 63048...00e 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #12 Skrevet 16. desember 2021 Jeg hater minimalistisk stil, og får noia av det. Jeg elsker å ha masse pynt hjemme. Men selvsagt må det være pynt jeg trives med, pynt som gir gode minner.. Jeg har f.eks ikke en eneste nisse i julepynt samlingen men har mye annet som jeg elsker. Jeg pynter jo selvsagt til jul slik jeg trives og får ro og kos, men hva andre gjør spiller igrunn mindre rolle, bortsett fra at jeg kanskje kan utbryte litt på narr av slike mennesker som samler på nisser og har 3007 i samlingen sin, men utenom det så synes jeg det er koselig men min julepynt som på ingen måte er tradisjonel men gir meg en veldig ro og glede, og for min del er igrunn det det viktigste.. Anonymkode: ba126...357 1
Bam Skrevet 16. desember 2021 #13 Skrevet 16. desember 2021 Lurer på hvor stor andel av KG som har angst og uro... Jeg elsker julepynt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå