Gå til innhold

I hvor stor grad provoserer de som ikke vil ta vaksinen?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

Vera skrev (2 minutter siden):

Nok en gang hopper du bukk over relevante spørsmål..

Som sagt, vi har hatt pandemi i snart 2 år..allikevel er det 200 pasienter som velter lasset..

Og, du beviser jo at du ikke ser langsiktige løsninger når du sier «la oss se bort fra problemer vi kan gjøre noe med»..så du anser ikke økt kapasitet som en del av løsningen? 
At vi skulle få 100% vaksinedekning var det vel aldri noen som trodde? Målet var 80%. Vi er over ønsket dekning. Allikevel holder det ikke..hvor trykker da skoen? 

Hvorfor snakker du aldri om vaksinestatus i upriviligerte land? Det er tross alt det som er hovedgrunnen for nedstenging nå. 

Nå lurer jeg faktisk oppriktig på om flere her ikke forstår at det tar mange mange år å gjøre noe med kapasitet på sykehus i Norge. Og slapp av arbeidet er allerede startet, men at det er en del av en kjapp løsning blir helt feil å tro.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LeneXCII skrev (På 16.12.2021 den 10.13):

Provoserer ikke meg ikke i det hele tatt, folk får ta sine egne valg. 

Det som derimot provoserer meg er den fullstendige mangelen på aksept for frihet til egne valg blant det store flertall. 

Hvor ble det av det inkluderende samfunnet "vi" til stadighet slår oss på brystet med? Plutselig er det blitt greit å bare være inkluderende med de vi er meningsfeller med. 

Bravo!!!👏👏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (3 timer siden):

Jeg tror problemet bunner i at vaksine-ekstremistene vil bestemme over de uvaksinerte, mens de uvaksinerte vil bestemme selv. Dette kan aldri løses uten en tapende part. Jo mer vi stritter imot jo mer rasende og radikaliserte blir ekstremistene, det ser vi på overskriftene på trådene her inne.

spørsmålet var:

hvorfor er det greit at dere gjør det men gud forby om noen måtte ha en mening om deg eller dere?

Så svarer du at det er greit med hets mot vaksinerte fordi det må være en tapene part, og hvor mer der (vaksine motstandere?) stritter i mot jo mer rasende og radikalisert blir ekstremistene (mener du da de som oppfordrer til vaksine?).

Spørsmålet var hvorfor det er greit at uvaksinerte kommer med stygge navn og sammenligninger om vaksinerte, så svarer du at vaksinerte blir mer ekstreme og radikaliserte. Har jeg misforstått svare dit helt? For jeg ser ikke hvordan det kan gi noen form for mening.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (3 minutter siden):

Nå lurer jeg faktisk oppriktig på om flere her ikke forstår at det tar mange mange år å gjøre noe med kapasitet på sykehus i Norge. Og slapp av arbeidet er allerede startet, men at det er en del av en kjapp løsning blir helt feil å tro.

Har allerede startet? Sist jeg sjekket «skulle de se på det» til våren 2022..da skulle det utarbeides en rapport først og fremst..

Kom gjerne med kilder på hvilket arbeid som allerede er startet, og hvor.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er vegrernes monumentale hykleri: Friheten får ikke ha noen omkostninger. Vaksinemotstanderne er frihetens gratister. Frihetsbegrepet deres er meningsløst, i hvert fall hvis de vil leve sammen med andre i forpliktende fellesskap. 

Nei, det skal ikke som motforholdsregel innføres vaksineplikt. Men asosial adferd må få konsekvenser.»

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/y4K3WR/det-som-er-frihet-for-vaksinemotstanderne-er-ufrihet-for-oss?fbclid=IwAR3H0g8FvkHAfJnPAxGfYVtvOYK_6Somh4u1MbUelQNr-1rIQ2U6l1wQgr8

Kunne ikke vært mer enig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

spørsmålet var:

hvorfor er det greit at dere gjør det men gud forby om noen måtte ha en mening om deg eller dere?

Så svarer du at det er greit med hets mot vaksinerte fordi det må være en tapene part, og hvor mer der (vaksine motstandere?) stritter i mot jo mer rasende og radikalisert blir ekstremistene (mener du da de som oppfordrer til vaksine?).

Spørsmålet var hvorfor det er greit at uvaksinerte kommer med stygge navn og sammenligninger om vaksinerte, så svarer du at vaksinerte blir mer ekstreme og radikaliserte. Har jeg misforstått svare dit helt? For jeg ser ikke hvordan det kan gi noen form for mening.

Hvor kan jeg finne alle disse innleggene med hets mot de vaksinerte, jeg vil gjerne lese dem :) 

Endret av Vera
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (3 timer siden):

Om 100 innlegg sier at uvaksinerte er egoister som bør fratad rett til helsehjelp fordi de gjør et helt lovlig valg, og ett innlegg sier at vaksinerte er sauer så er det en vesentlig forskjell. Det siste ville sannsynlig hellet ikke eksistert om det ikke var for det første.

Så det er greit at uvaksinerte troll hetser vaksinerte, for de vaksinerte troll hetser uvaksinerte? 

Du er klar over at troll og hets er et stort problem for helle samfunnet, og spesielt for mange grupper, men at flere grupper er spesielt utsatt? 

Ut i fra din logikk så er det da greit at homofile troll hetser heterofile?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera said:

Har allerede startet? Sist jeg sjekket «skulle de se på det» til våren 2022..da skulle det utarbeides en rapport først og fremst..

Kom gjerne med kilder på hvilket arbeid som allerede er startet, og hvor.

Problemet er intensivsykepleiere, som trenger halvannet til to år med utdanning + arbeidserfaring. Det er gjort grep for å gjøre det mer attraktivt samt øke opptaksplassene:

https://sykepleien.no/2021/02/100-nye-utdanningsstillinger-intensivsykepleiere-er-fordelt

https://www.pingvinavisa.no/intensiverer-utdanningen-av-intensivsykepleiere/

Altså er det startet, men det tar 2-4 år før det vil ha full effekt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

spørsmålet var:

Problemet deres er vel at vi ikke gjør noen ting, vi tar ikke en sprøyte. Vi lar dere mene hva dere vil, men når dere mener at vi ikke skal ha helsehjelp og dø hjemme, betale sykehusopphold selv, ekskluderes, sammenligner oss med nazister må vel vi få påpeke at vaksine-ekstremistene er i ferd med å miste sin siste rest av humanitet.

Jeg har knapt hørt en eneste uvaksinert som har sagt noe vemmelig om de som ønsker å vaksinere seg. Måten de vaksinerte herjer med de uvaksinerte må man jo være totalt blind og døv for å ikke se.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tussa84 said:

Det er faktisk ganske merkelig slik man kun deler inn i vaksinerte og uvaksinerte. Faktorer som alder, underliggende sykdommer og fødeland/etnisitet blir det aldri korrigert for. Man kan spørre seg hvorfor kritisk relevant informasjon blir unndratt offentligheten.

Vi vet at vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom, men ikke mot sykdom. Vi får ingen informasjon om den prosentvise reduksjonen i sykdomsgrad for noen av disse kategoriene. Det er kun vaksinert/uvaksinert fra 5 til 108 år. Statistikken blir så altomfattende at det blir parodisk.

Dette er jo ikke riktig. I ukesrapporten til FHI kan du se antall smittede uvaksinerte/fullvaksinerte for flere aldersgrupper, og alder er vel kanskje den aller viktigste faktorene å korrigere for.

Smitte og alvorlig sykdom/død er mye høyere for uvaksinerte i alle aldersgrupper enn for fullvaksinerte.

For de eldste aldersgruppene er det pr nå mer smitte blant de med 2 doser enn blant uvaksinerte - det har du rett i, men for de med 3 doser er det knapt smitte i det hele tatt. 

Den gruppen som har desidert mest smitte er uvaksinerte mellom 18 og 44, sånn hvis du lurer på hvem det er tryggest å være sammen med i jula.

Screenshot_20211218-155243_Drive.jpg

Screenshot_20211218-155207_Drive.jpg

Endret av gjest:)
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (Akkurat nå):

Problemet er intensivsykepleiere, som trenger halvannet til to år med utdanning + arbeidserfaring. Det er gjort grep for å gjøre det mer attraktivt samt øke opptaksplassene:

https://sykepleien.no/2021/02/100-nye-utdanningsstillinger-intensivsykepleiere-er-fordelt

https://www.pingvinavisa.no/intensiverer-utdanningen-av-intensivsykepleiere/

Altså er det startet, men det tar 2-4 år før det vil ha full effekt.

Å bli intensivsykepleier krever 2 års arbeidserfaring som sykepleier, samt en mastergrad (2 år). Pandemien startet for snart 2 år siden - dvs til våren kunne vi hatt et lass av nyutdannede intensivsykepleiere - om belønningen for å bli intensivsykepleier var noe annet enn applaus og underbemanning på jobb. Det er flere intensivsykepleiere som søker seg bort - fordi yrket er ekstremt krevende, spesielt mtp underbemanning og ubekvemme arbeidstider. 

Har lønnen økt noe særlig? Nei. Får man igjen for ubekvemme arbeidstider? Nei. Økt kapasitet? Nei. 
Ansvaret man har som intensivsykepleier gjenspeiles ikke i lønn for å si det mildt. 

De viktigste yrkene i landet er underbetalt. Jeg med min utdanning feks, ville ha tjent rundt 1 million i USA, Canada..her i Norge? 500-600 tusen. Er det rart vi søker oss bort?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 minutter siden):

Hvor kan jeg finne alle disse innleggene med hets mot de vaksinerte, jeg vil gjerne lese dem :) 

Du kan jo lese denne tråden om du ønsker og se hets og ufine utsagn, men jeg tror ikke du, det er ganske høy temperatur og ufin ordbruk begge veier. Poenget mitt var ikke og beskylde den ene siden for og vær være en den andre, nett troll er jo et stort problem i alle debatter fra alle sider dessverre. 

Det jeg var interessert i er hvorfor det er bedre og snake nedsettende om vaksinerte end uvaksinerte. Jeg synes det er merkelig og fremstille det som om nett troll bare er et problem for den uvaksinerte delen av befolkningen i en tråd med så mange innlegg som sammenligner oppfordring til vaksine med nazisme. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Du kan jo lese denne tråden om du ønsker og se hets og ufine utsagn, men jeg tror ikke du, det er ganske høy temperatur og ufin ordbruk begge veier. Poenget mitt var ikke og beskylde den ene siden for og vær være en den andre, nett troll er jo et stort problem i alle debatter fra alle sider dessverre. 

Det jeg var interessert i er hvorfor det er bedre og snake nedsettende om vaksinerte end uvaksinerte. Jeg synes det er merkelig og fremstille det som om nett troll bare er et problem for den uvaksinerte delen av befolkningen i en tråd med så mange innlegg som sammenligner oppfordring til vaksine med nazisme. 

Jeg sammenligner ikke oppfordring til vaksinering med Nazisme - men jeg ser klare likhetstrekk med Nazisme og selektering av mennesker (de som feks ønsker at uvaksinerte ikke skal få behandling ved alvorlig sykdom). 

Jeg oppfordrer selv til vaksinering - men ikke tvang. Til det er jeg altfor fan av demokratiet. 
Vi vil alltid ha mennesker som utsetter seg for unødvendig risiko (røykere, overvektige osv), og jeg anser dem som likeverdige mennesker. Slik ser jeg også på vaksinerte og uvaksinerte. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (26 minutter siden):

Så det er greit at uvaksinerte troll hetser vaksinerte, for de vaksinerte troll hetser uvaksinerte? 

Du er klar over at troll og hets er et stort problem for helle samfunnet, og spesielt for mange grupper, men at flere grupper er spesielt utsatt? 

Hvor har jeg skrevet det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (28 minutter siden):

Ser du ikke forskjellen på noe som så å si ikke skjer og noe som skjer til stadighet?

Husk at jeg spurte tidligere i denne tråden om hvilke innlegg som omtalte vaksinerte innlegg som nazister, ingen av dem som jeg fikk nummeret på gjorde det. Ett av dem sammenlignet det å ønske å påtvinge vaksine på de som ikke ønsket den med nazisme, men det er altså heller ikke det samme som å si at vaksinerte er nazister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 minutter siden):

Jeg sammenligner ikke oppfordring til vaksinering med Nazisme - men jeg ser klare likhetstrekk med Nazisme og selektering av mennesker (de som feks ønsker at uvaksinerte ikke skal få behandling ved alvorlig sykdom). 

Hvorfor sammenligner du det ikke om du ser likhetstegn? Det du sier er jo at det er likheter mellom nazismen og det og oppfordre til vaksine, jeg forstår ikke hvordan det er snillere en og sammenligne? Sier du ikke i praksis det samme?

Vera skrev (5 minutter siden):

Jeg oppfordrer selv til vaksinering - men ikke tvang. Til det er jeg altfor fan av demokratiet. 
Vi vil alltid ha mennesker som utsetter seg for unødvendig risiko (røykere, overvektige osv), og jeg anser dem som likeverdige mennesker. Slik ser jeg også på vaksinerte og uvaksinerte. 

Så bra, det høres ut som syne dit på dette er helt i tråd med staten sitt da. Jeg har ikke hørt en eneste fagperson eller politiker som har foreslått tvangs vaksinering eller forskjellsbehandling på sykehuset. Og det er vell helt vanlig og se mennesker som likeverdige i Norge, heldigvis 🙂  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, Vera said:

Å bli intensivsykepleier krever 2 års arbeidserfaring som sykepleier, samt en mastergrad (2 år). Pandemien startet for snart 2 år siden - dvs til våren kunne vi hatt et lass av nyutdannede intensivsykepleiere - om belønningen for å bli intensivsykepleier var noe annet enn applaus og underbemanning på jobb. Det er flere intensivsykepleiere som søker seg bort - fordi yrket er ekstremt krevende, spesielt mtp underbemanning og ubekvemme arbeidstider. 

Har lønnen økt noe særlig? Nei. Får man igjen for ubekvemme arbeidstider? Nei. Økt kapasitet? Nei. 
Ansvaret man har som intensivsykepleier gjenspeiles ikke i lønn for å si det mildt. 

De viktigste yrkene i landet er underbetalt. Jeg med min utdanning feks, ville ha tjent rundt 1 million i USA, Canada..her i Norge? 500-600 tusen. Er det rart vi søker oss bort?

Helt enig i at lønn og arbeidsforhold er et stort problem. Det er en grunn til at jeg forlot læreryrket selv.

Man burde kunne forvente at det stod en drøss med nyutdannede intensivsykepleiere klar til våren, men jeg tror forrige regjering var for sen ute med incentiver - uten at jeg vet for sikkert. Forhåpentligvis har vi mer til våren, men jeg anser det som mer realistisk ila 2023.

6 minutter siden, Vera said:

Vi har forresten god erfaring med tvangsvaksinering i Norge, selv som et demokrati.
"Tvungen vaksinering er ikke noe nytt i Norge. Frem til 1976 hadde vi obligatorisk koppevaksinasjon av barn. Etter krigen fikk vi påbud om BCG-vaksinasjon mot tuberkulose av ungdommer som var tuberkulinnegative før de forlot ungdomsskolen, og dessuten av lærere, personer knyttet til barneomsorg, helsepersonell, sjøfolk og utenlandske arbeidstagere. Videre var difterivaksinasjon av skolebarn i deler av landet påbudt i de første årene etter krigen." ( https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/bGaGle/ikke-gjoer-de-uvaksinerte-til-syndebukker )

Sånn bortsett fra at vi fortsatt tvangssteriliserte sigøynere på samme tid, vil jeg ikke sammenligne den norske regjering for femti år siden med nazismen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Hvorfor sammenligner du det ikke om du ser likhetstegn? Det du sier er jo at det er likheter mellom nazismen og det og oppfordre til vaksine, jeg forstår ikke hvordan det er snillere en og sammenligne? Sier du ikke i praksis det samme?

Så bra, det høres ut som syne dit på dette er helt i tråd med staten sitt da. Jeg har ikke hørt en eneste fagperson eller politiker som har foreslått tvangs vaksinering eller forskjellsbehandling på sykehuset. Og det er vell helt vanlig og se mennesker som likeverdige i Norge, heldigvis 🙂  

Nei, du må lese hva jeg skriver. Jeg sammenligner ikke det å oppfordre til vaksinering med Nazisme - jeg sammenligner det å selektere med Nazisme. Har du sett de ulike trådene her inne hvor brukere skriver at de mener uvaksinerte ikke skal kunne motta helsehjelp? DET er selektering. Det er ikke å oppfordre til vaksinering. 
At man skal behandle mennesker ut fra hvilke vaksinestatus de har er selektering. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Nei, du må lese hva jeg skriver. Jeg sammenligner ikke det å oppfordre til vaksinering med Nazisme - jeg sammenligner det å selektere med Nazisme. Har du sett de ulike trådene her inne hvor brukere skriver at de mener uvaksinerte ikke skal kunne motta helsehjelp? DET er selektering. Det er ikke å oppfordre til vaksinering. 
At man skal behandle mennesker ut fra hvilke vaksinestatus de har er selektering. 

det er riktig at noen har fremmet slike synspunkter. Men vi er og mange som tar avstand fra dem. Så her kan man ikke dra alle over en kam.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (2 minutter siden):

det er riktig at noen har fremmet slike synspunkter. Men vi er og mange som tar avstand fra dem. Så her kan man ikke dra alle over en kam.

Og det gjøred jo heller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...