Gå til innhold

I hvor stor grad provoserer de som ikke vil ta vaksinen?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym373
Lilliii skrev (2 timer siden):

Det er veldig merkelig å bli redd for dette... nå? 

I alle de år har vi hatt vaksiner, i alle de år har vi fulgt diverse vaksineprogram med tilhørende revaksinasjon, i alle de år har det vært anbefalinger om å friske opp vaksiner ved reise til utsatte områder, i alle de år har det blitt stilt krav til nedkjempelse av diverse virus/sykdommer. 

Klart man har frihet til å velge, men skal man har rett til å frasi seg alt ansvar knyttet opp til valget sitt bare fordi man selv opplever det som en negativ konsekvens? 

Jeg var på reise i 2019, i den forbindelse krevde det ene landet jeg reiste til at jeg hadde gyldig vaksine mot en spesifikk ting. Hadde ikke trengt å vaksinert meg for dette hadde jeg blitt i Norge, men jeg ønsket å reise. Altså hadde jeg mulighet til å ikke ta vaksine med den negative konsekvensen at jeg ikke ville fått reist. Det var et valg, på lik linje som vi alle har hatt et valg nå også. 

Ingen ting du sier jeg som jeg er uenig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Pivot said:

Er uvaksinerte en homogen gruppe? En vaksinert 80-åring får jo ikke "betraktelig mindre sykdomsforløp" enn en uvaksinert 20-åring. De aller fleste uvaksinerte tåler sykdommen fint, nettopp fordi de er yngre og i utgangspunktet friske! Bare ta en titt på smittetallene, så er det tydelig at veldig få av de uvaksinerte smittede blir lagt inn på sykehus. Så, hvilken gruppe uvaksinerte utgjør "problemet" her, og er det andre fellestrekk ved de innlagte, annet enn at de er uvaksinerte? Alder? Fødeland? Underliggende tilstander? 

Samtidig er det vesentlig fler uvaksinerte som blir lagt inn enn vaksinerte, når man ser på forholdstallet. Kombinert med lavere alder. Så argumentet ditt med at de er yngre og takler sykdommen bedre faller på sin egen urimelighet. Er det så vanskelig å se tallene?

Når hele verden rapporterer at uvaksinerte takler sykdommen dårligere enn vaksinerte, så bør en ta det til seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (14 minutter siden):

Litt "komisk" egentlig .. når de uvaksinerte er i så fåtall... Og at Corona utgjør 370-400 innlagte på sykehus som har 11 000 sengeplasser... 🤔 Rare greier at de smittede er de som får sykehuset til å knele.. og at hele 8%( ca) av Norges befolkning omtrent får drapstrusler for å gjøre anderledes.. ikke at dette er komisk. Men at Ola Nordmann hiver seg på og regelrett MOBBER de uvaksinerte...  Og så er det de vaksinerte som har tatt med seg smitten hit ( Omikron osv) fordi de kan reise. DET er komisk . Men syndebukker må man vel alltid ha kanskje .. 

#medmenneskligheten er borte.

Helt enig 👍 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Lilliii skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig har det det. Mye drypper ned. Ikke alle er like ekstreme som de jeg la ut; men det er en gjenganger at en større gruppe av uvaksinerte henter informasjon fra de mest ekstreme og ramle dermed vidre ned i et hull. 

Og joda det sees relativ ofte her inne, men blir heldigvis fort moderert vekk. Dåg hvis man har fulgt med de siste dagene her inne har man fått med seg et par ekstreme tråder hvor enkelte er representert i denne tråden også. 

Selvfølgelig tar jeg avstand hvis noen mener for eksempel at man skal ta livet av andre mennesker pga vaksinestatus. Men jeg er uenig at det skal være greit å si hva som helst om vaksinerte også skal man beskytte å ta med silkehansker på uvaksinerte. Slik som det har vært nå enkelte sider i denne tråden, så fikk et par uvaksinerte lov å dra hets korte for så å snu seg rundt å være ufine mot vaksinerte.

For meg handler det ikke om vaksinestatusen men prinsippet, hvis du skal ta deg nær av alt mulig å vri deg i værst tenkelig måte for så å rope hets og hat. Da bør man også passe på seg selv å sine ord nøye. Være seg vaksinestatus, homofili, hudfarge, og alt annet her i livet. 

Jeg vil også komme meg en oppfordring om å ikke dra alt så langt, ikke overtolke å lage splid. Hva så om du mener jeg bør dø fordi jeg har tatt en vaksine? Blir det å skje selvom du mener det? Nei. Trenger jeg å bruke energi på det? Nei. 

Som jeg påpeker hele veien, det er ikke greit med hetsing pga vaksinestatus uansett. Jeg er glad for at folk i risikogruppen vaksinerer seg. Forskjellen er at hetsingen mot uvaksinerte finner man overalt og er i en helt annen kategori enn mot vaksinerte og det er akseptert atferd, i tillegg er uvaksinerte en liten gruppe, men veldig forskjellige meninger. Men du normaliserer det med at ekstreme konspirasjonsteoretikere skriver stygge ting om vaksinerte. 

Din påstand blir som å si at alle som har en mening om innvandrere havner i samme kategori som nynazister. Det er helt totalt feil. Jeg har aldri hentet info om vaksinen fra konspirasjonsteoretikere. Jeg er ikke nede i et hull. Ganske stygg antagelse å komme med. 

Du skjønner virkelig ikke konsekvensen av denne hetsingen og mobbingen? Hvor skadelig det er for samfunnet vårt? For generasjoner etter oss? Barn og unge som lærer at sånn atferd er greit? Hvordan vil samfunnet vårt bli hvis det er greit å ønske folk død pga vaksinestatus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Vera skrev (21 minutter siden):

Vet du hva jeg reagerer på? Du (og andre brukere) virker helt besatt på at 100% av Norges befolkning skal vaksineres med minst 3 doser..men nevner ikke i et eneste innlegg hvor viktig det er at uprivilegerte land vaksineres. Det syns jeg er merkelig..

Dere nevner ikke med et ord at nedstengelser i hele verden nå skyldes en ny variant samtidig med høy smitte av Delta - den nye varianten stammer fra Sør Afrika hvor ca 3% av befolkningen er vaksinert. Fullvaksinerte nordmenn reiste ned til Sør-Afrika, og dro med seg en ny variant hjem. 
Som selvutnevnte eksperter finner jeg det rart at dere ikke nevner det faktum at lav vaksinedekning gir god grobunn for nye mutasjoner. Hvorfor snakker dere ikke om det? Hvorfor snakker dere ikke om det faktum at privilegerte nordmenn med 2-3 vaksiner i kroppen driver å sprer smitte i landene med lav vaksinedekning - og lave forutsetninger for å klare høye smittetall? 
Leger i upriviligerte land har ropt om vaksiner i snart 1 år..hva var svaret vårt? De kunne få AZ vaksinen vi selv ikke ville ha - og som ikke fungerer på Delta eller Omicron. 

Det eneste virkningsfulle tiltaket må være å stenge grensene til landene som har lav vaksinedekning - frem til de har fått minst 2 doser Moderna eller Pfizer. 

Norges problem er ikke de 10% som ikke har vaksinert seg - Norges problem er lav kapasitet i helsevesenet. 
Men flott at dere hjelper byråkratiet med å dekke over det virkelig problemet - samtidig som dere tydelig viser at dere er villige til å kaste demokratiet over bord mens dere løper som villige søndagsskoleelever for dem som har skylden for at vi i det hele tatt må ha tiltak. 
Vi har snart levd med pandemi i 2 år - hvilke tiltak er det blitt gjort i helsesektoren? Å utdanne seg til intensivsykepleier tar 2 år (Master)..men det nytter ikke med flere intensivsykepleiere når det ikke er villighet til å øke bemanning, eller øke kapasiteten. Slik er det når det drives rovdrift på helsesektoren. 
Vi var underbemannet før pandemien. 

Men hey, la oss legge skylden der det er enklest å legge skylden. Jeg for min del fryser på ryggen over at sykehusene kneler ved nesten 400 innlagte Covid-pasienter fordelt over hele landet. Ca 200 av disse er uvaksinert. 
200 stk av 5.4 millioner mennesker har altså skylden for nedstengninger og tiltak i samfunnet. Fascinerende. 

Utrolig godt skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 minutter siden):

Som jeg påpeker hele veien, det er ikke greit med hetsing pga vaksinestatus uansett. Jeg er glad for at folk i risikogruppen vaksinerer seg. Forskjellen er at hetsingen mot uvaksinerte finner man overalt og er i en helt annen kategori enn mot vaksinerte og det er akseptert atferd, i tillegg er uvaksinerte en liten gruppe, men veldig forskjellige meninger. Men du normaliserer det med at ekstreme konspirasjonsteoretikere skriver stygge ting om vaksinerte. 

Din påstand blir som å si at alle som har en mening om innvandrere havner i samme kategori som nynazister. Det er helt totalt feil. Jeg har aldri hentet info om vaksinen fra konspirasjonsteoretikere. Jeg er ikke nede i et hull. Ganske stygg antagelse å komme med. 

Du skjønner virkelig ikke konsekvensen av denne hetsingen og mobbingen? Hvor skadelig det er for samfunnet vårt? For generasjoner etter oss? Barn og unge som lærer at sånn atferd er greit? Hvordan vil samfunnet vårt bli hvis det er greit å ønske folk død pga vaksinestatus? 

Det er akkurat dette de mest iherdige ikke forstår..det blir tydelig når de legger ut tråder hvor de sier at de anser det som greit at uvaksinerte pasienter ikke får nødvendig helsehjelp. Dette er voksne menneskers meninger. De er altså for en selektering i samfunnet. 

Temmelig sprøtt. 
Jeg er som sagt veldig spent på historiebøkene. 
Menneskeheten har ikke en særlig bratt læringskurve..historien gjentas gang på gang - og generasjon etter generasjon tenker «det hadde aldri skjedd oss». Men så skjer det allikevel. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (4 minutter siden):

Tja godt å se du ikke faktisk forsto noe som ble sagt eller evt bare har valgt å tolke det dithen. Umulig å få til en konstruktiv prat når man ting man sier ikke faktisk blir oppfattet og man bare durer på som dette. 

Jo jeg er fulstendig klar over hva hets og mobbig gjør for samfunnet. Men jeg betviler at det kun går en vei. 

Hvor er det jeg har sagt at du personlig har hentet informasjon fra konspirasjonsteoretiker eller er i et dypt hull? 

Helt ærlig, nyttesløst å prøve på konstruktive samtaler når man blir tilegnet ting som aldri har vært sagt eller skjedd. Å må bruke halve tiden på å nøste opp i det i stedet for å prate om sakens kjerne. 

Ta gjerne opp tråen hvis du finner ut at du ønsker å prate om sak.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (34 minutter siden):

Det er 370 innlagte... Ergo tåler de fleste det. Eller er 370 enormt mye?

Nå fant ikke jeg tall over hvor mange smittede uvaksinerte det var pr nå sånn i farten. 

Men det må jo sees i en sammenheng med det da evt for å kunne anta at de fleste uvaksinerte tåler det.

Endret av Lilliii
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (4 minutter siden):

Nå fant ikke jeg tall over hvor mange uvaksinerte det var pr nå sånn i farten. 

Men det må jo sees i en sammenheng med det da evt for å kunne anta at de fleste uvaksinerte tåler det.

Selv om alle 370 hadde vært uvaksinerte... Så er vel det ikke så mye mot 500 000 uvaksinerte? Det er jo ikke 1% engang... ? ( Tok bare 500 000 fordi det er ca 10% uvaksinerte.. eller noe under)

Det er snakk om typ 4000 nye smittede HVER dag... Altså er 3630 ikke alvorlig syke.... Tar jeg helt feil her og du mener det fremdeles er MANGE uvaksinerte som blir alvorlig syk??

Endret av Perfume
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (3 minutter siden):

Selv om alle 370 hadde vært uvaksinerte... Så er vel det ikke så mye mot 500 000 uvaksinerte? Det er jo 1% engang... ? 

Er det 500 000 uvaksinerte smittede i Norge da? Tallet på sykehusinnleggelsene vil jo såklart øke i takt med tallet på smittede :)

men jo når det er overtall av uvaksinerte som trenger sykehus og de i tillegg er yngre så er det nokså kritisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (6 minutter siden):

Selv om alle 370 hadde vært uvaksinerte... Så er vel det ikke så mye mot 500 000 uvaksinerte? Det er jo ikke 1% engang... ? ( Tok bare 500 000 fordi det er ca 10% uvaksinerte.. eller noe under)

Det er snakk om typ 4000 nye smittede HVER dag... Altså er 3630 ikke alvorlig syke.... Tar jeg helt feil her og du mener det fremdeles er MANGE uvaksinerte som blir alvorlig syk??

Nå tror jeg du roter litt med tall å tenking...

De fleste som blir smittet vil jo være vaksinerte altså typ 90% befolkningen. Av disse trenger ikke så mange sykehus nettopp fordi de har vaksinen og ikke blir så syke.. dine 3630 tall.

Når vi som nå ser at de fleste på sykehus er uvaksinerte og ganske mye yngre enn de vaksinerte som trenger sykehus er det jo en bekymring for resten av de uvaksinerte og trenden da tilsier at vi blir å få mange uvaksinerte på sykehus. Fler enn vi har kapasitet til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Samtidig er det vesentlig fler uvaksinerte som blir lagt inn enn vaksinerte, når man ser på forholdstallet. Kombinert med lavere alder. Så argumentet ditt med at de er yngre og takler sykdommen bedre faller på sin egen urimelighet. Er det så vanskelig å se tallene?

Når hele verden rapporterer at uvaksinerte takler sykdommen dårligere enn vaksinerte, så bør en ta det til seg.

Lavere alder, i forhold til vaksinerte, men er de unge? Og jo, ungdommen og unge voksne smittes i hopetall, mange er uvaksinerte i disse aldersgruppene, og det er IKKE dem som belaster helsevesenet! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vera said:

Vet du hva jeg reagerer på? Du (og andre brukere) virker helt besatt på at 100% av Norges befolkning skal vaksineres med minst 3 doser..men nevner ikke i et eneste innlegg hvor viktig det er at uprivilegerte land vaksineres. Det syns jeg er merkelig..

Dere nevner ikke med et ord at nedstengelser i hele verden nå skyldes en ny variant samtidig med høy smitte av Delta - den nye varianten stammer fra Sør Afrika hvor ca 3% av befolkningen er vaksinert. Fullvaksinerte nordmenn reiste ned til Sør-Afrika, og dro med seg en ny variant hjem. 
Som selvutnevnte eksperter finner jeg det rart at dere ikke nevner det faktum at lav vaksinedekning gir god grobunn for nye mutasjoner. Hvorfor snakker dere ikke om det? Hvorfor snakker dere ikke om det faktum at privilegerte nordmenn med 2-3 vaksiner i kroppen driver å sprer smitte i landene med lav vaksinedekning - og lave forutsetninger for å klare høye smittetall? 
Leger i upriviligerte land har ropt om vaksiner i snart 1 år..hva var svaret vårt? De kunne få AZ vaksinen vi selv ikke ville ha - og som ikke fungerer på Delta eller Omicron. 

Det eneste virkningsfulle tiltaket må være å stenge grensene til landene som har lav vaksinedekning - frem til de har fått minst 2 doser Moderna eller Pfizer. 

Norges problem er ikke de 10% som ikke har vaksinert seg - Norges problem er lav kapasitet i helsevesenet. 
Men flott at dere hjelper byråkratiet med å dekke over det virkelig problemet - samtidig som dere tydelig viser at dere er villige til å kaste demokratiet over bord mens dere løper som villige søndagsskoleelever for dem som har skylden for at vi i det hele tatt må ha tiltak. 
Vi har snart levd med pandemi i 2 år - hvilke tiltak er det blitt gjort i helsesektoren? Å utdanne seg til intensivsykepleier tar 2 år (Master)..men det nytter ikke med flere intensivsykepleiere når det ikke er villighet til å øke bemanning, eller øke kapasiteten. Slik er det når det drives rovdrift på helsesektoren. 
Vi var underbemannet før pandemien. 

Men hey, la oss legge skylden der det er enklest å legge skylden. Jeg for min del fryser på ryggen over at sykehusene kneler ved nesten 400 innlagte Covid-pasienter fordelt over hele landet. Ca 200 av disse er uvaksinert. 
200 stk av 5.4 millioner mennesker har altså skylden for nedstengninger og tiltak i samfunnet. Fascinerende. 

Hey, la oss se bort fra problemet vi kan gjøre noe med, og heller snakke om utenforliggende ting som ikke gjør noe med at uvaksinerte sprenger vår kapasitet. Det er uansett strålende å fornekte fakta fordi noen andre ikke er vaksinerte. 👍

At folk føler seg krenket når andre kaller en spade for en spade får de stå for selv. Det nye er at man ikke skal si sin mening om uvaksinerte, fordi da sensurerer man dem. Det blir bare mer og mer patetisk.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilliii skrev (1 time siden):

Huh? Dette er jo direkte feil? 

Tallene fra FHI viser klokkeklart at det er flere og yngre uvaksinerte som behøver sykehus. De av de vaksinerte som behøver sykehus er eldre.

Eh, ja vel? Tallene fra FHI viser "klokkeklart" at barn, ungdom og unge voksne IKKE behøver innleggelse i nevneverdig grad ved smitte, ut fra hva jeg kan lese.. Og disse gruppene har MYE smitte! Hvilke "klokkeklare" tall er det du henviser til her? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Perfume said:

Litt "komisk" egentlig .. når de uvaksinerte er i så fåtall... Og at Corona utgjør 370-400 innlagte på sykehus som har 11 000 sengeplasser... 🤔 Rare greier at de smittede er de som får sykehuset til å knele.. og at hele 8%( ca) av Norges befolkning omtrent får drapstrusler for å gjøre anderledes.. ikke at dette er komisk. Men at Ola Nordmann hiver seg på og regelrett MOBBER de uvaksinerte...  Og så er det de vaksinerte som har tatt med seg smitten hit ( Omikron osv) fordi de kan reise. DET er komisk . Men syndebukker må man vel alltid ha kanskje .. 

#medmenneskligheten er borte.

Jeg vet ikke hvor mange ganger man må gjenta at Norge IKKE har 11.000 plasser beregnet for corona. Det er ikke engang et argument.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pivot said:

Lavere alder, i forhold til vaksinerte, men er de unge? Og jo, ungdommen og unge voksne smittes i hopetall, mange er uvaksinerte i disse aldersgruppene, og det er IKKE dem som belaster helsevesenet! 

Blant de som legges inn på sykehuset for covid, er median alder mellom 47-53 på de uvaksinerte, de siste ukene. Det er relativt unge sammenlignet med 70+ blant vaksinerte.

Om vi ser på long covid blant den yngre befolkningen (brukes litt forskjellig aldersspenn avhengig av forskningsrapport), så får følgende andel long covid: Blant de som er yngre enn 16 år er det ~2-10% som får long covid. Blant de som er 16-25 er det ~10-15% som får long covid. Blant 26-35 er det  15-20% som får long covid.

Har dessverre ikke funnet noe opp mot vaksinestatus enda, men de unge slipper ikke så lett unna covid som man skulle tro.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pivot skrev (1 time siden):

Er uvaksinerte en homogen gruppe? En vaksinert 80-åring får jo ikke "betraktelig mindre sykdomsforløp" enn en uvaksinert 20-åring. De aller fleste uvaksinerte tåler sykdommen fint, nettopp fordi de er yngre og i utgangspunktet friske! Bare ta en titt på smittetallene, så er det tydelig at veldig få av de uvaksinerte smittede blir lagt inn på sykehus. Så, hvilken gruppe uvaksinerte utgjør "problemet" her, og er det andre fellestrekk ved de innlagte, annet enn at de er uvaksinerte? Alder? Fødeland? Underliggende tilstander? 

Det er faktisk ganske merkelig slik man kun deler inn i vaksinerte og uvaksinerte. Faktorer som alder, underliggende sykdommer og fødeland/etnisitet blir det aldri korrigert for. Man kan spørre seg hvorfor kritisk relevant informasjon blir unndratt offentligheten.

Vi vet at vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom, men ikke mot sykdom. Vi får ingen informasjon om den prosentvise reduksjonen i sykdomsgrad for noen av disse kategoriene. Det er kun vaksinert/uvaksinert fra 5 til 108 år. Statistikken blir så altomfattende at det blir parodisk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mange ganger man må gjenta at Norge IKKE har 11.000 plasser beregnet for corona. Det er ikke engang et argument.

Da må kanskje Norge skjerpe seg og få dette snart, ellers må vi kanskje utsette mange hemoroide-operasjoner, øreskyllinger, fettsuginger, kjønnskorrigerende operasjoner og slankeoprasjoner en LANG periode framover!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (27 minutter siden):

Hey, la oss se bort fra problemet vi kan gjøre noe med, og heller snakke om utenforliggende ting som ikke gjør noe med at uvaksinerte sprenger vår kapasitet. Det er uansett strålende å fornekte fakta fordi noen andre ikke er vaksinerte. 👍

At folk føler seg krenket når andre kaller en spade for en spade får de stå for selv. Det nye er at man ikke skal si sin mening om uvaksinerte, fordi da sensurerer man dem. Det blir bare mer og mer patetisk.

Nok en gang hopper du bukk over relevante spørsmål..

Som sagt, vi har hatt pandemi i snart 2 år..allikevel er det 200 pasienter som velter lasset..

Og, du beviser jo at du ikke ser langsiktige løsninger når du sier «la oss se bort fra problemer vi kan gjøre noe med»..så du anser ikke økt kapasitet som en del av løsningen? 
At vi skulle få 100% vaksinedekning var det vel aldri noen som trodde? Målet var 80%. Vi er over ønsket dekning. Allikevel holder det ikke..hvor trykker da skoen? 

Hvorfor snakker du aldri om vaksinestatus i upriviligerte land? Det er tross alt det som er hovedgrunnen for nedstenging nå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (4 minutter siden):

Da må kanskje Norge skjerpe seg og få dette snart, ellers må vi kanskje utsette mange hemoroide-operasjoner, øreskyllinger, fettsuginger, kjønnskorrigerende operasjoner og slankeoprasjoner en LANG periode framover!

Jeg håper du skjønner hvor mange år det tar å øke akutt/intensiv kapasitet? 

Og at du også skjønner at det krever et helt annet system rundt intensiv covid plasser og vanlig kirurgi 🤦‍♀️😄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...