Gå til innhold

I hvor stor grad provoserer de som ikke vil ta vaksinen?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Enda en tulling said:

Som allerede nevnt er overvekt også som oftest et resultat av egne valg.

Så er det neppe fødeland i seg selv som medfører økt risiko, men en annen korrelert faktor som man tydeligvis ikke kjenner til.
Det har vært snakk om at mørkhudede har vært overrepresentert tidligere, man har mistenkt at D-vitaminmangel har vært en faktor og det ville da enkelt kunne avhjelpes ved bruk av vitamintilskudd.
Nå kan det virke som det er mer snakk om østeuropeere og da er vel ikke akkurat hudfarge et tema, men hva denne årsakssammenhengen består i burde man jo legge litt ressurser i å finne ut av i stedet for bare å produsere et uendelig antall dokumenter med anti-uvaksinertretorikk.

Argumentet for den retorikken er jo at selv i landene med problemer som du kaller dem, om folk er tykke eller brune, så fungerer vaksinen mot alvorlig forløp. Da er egentlig hvor folk kommer fra helt uvesentlig. 

Vaksinasjon reduserer risiko om du heter Piotr eller Kari, er tynn eller feit.

Endret av Anonio
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonio skrev (15 minutter siden):

Argumentet for den retorikken er jo at selv i landene med problemer som du kaller dem, om folk er tykke eller brune, så fungerer vaksinen mot alvorlig forløp. Da er egentlig hvor folk kommer fra helt uvesentlig. 

Vaksinasjon reduserer risiko om du heter Piotr eller Kari, er tynn eller feit.

Ja, men hvis man har svært mørk hud, kanskje man får mer D-vitamin gjennom huden når man bor ved ekvator. Her oppe i det kalde nord er det kanskje lurt med D-vitaminer kosttilskudd?

Endret av Tussa84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

Man kan vanskelig velge fødeland, men drt betyr ikke at man ikke skal hjelpe denne utsatte grupperingen ekstra.

Å være overvektig er et valg for de fleste av oss overvektige, vi kan gjøre noe med det om vi ønsker det.

Man skal selvsagt hjelpe alle som har ekstra risiko. Og overvekt et mye mer komplekst enn at man kan si at det er et valg man tar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (1 time siden):

Jeg skal vel ikke begynne å ta ansvar for folk med skyhøy risiko iforhold til hva jeg selv har? Tenk hvis jeg fikk alvorlige vaksineskader og dette skulle gå utover barna mine. Jeg har vel først og fremst et ansvar ovenfor dem, framfor masse folk fra hele verden, diabetikere og tjukkasser?

Selvsagt skal du ta ansvar for andre på samme måte som vi vaksinerte nå tar ansvar for uvaksinerte og alle andre med økt risiko. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (1 time siden):

Som allerede nevnt er overvekt også som oftest et resultat av egne valg.

Så er det neppe fødeland i seg selv som medfører økt risiko, men en annen korrelert faktor som man tydeligvis ikke kjenner til.
Det har vært snakk om at mørkhudede har vært overrepresentert tidligere, man har mistenkt at D-vitaminmangel har vært en faktor og det ville da enkelt kunne avhjelpes ved bruk av vitamintilskudd.
Nå kan det virke som det er mer snakk om østeuropeere og da er vel ikke akkurat hudfarge et tema, men hva denne årsakssammenhengen består i burde man jo legge litt ressurser i å finne ut av i stedet for bare å produsere et uendelig antall dokumenter med anti-uvaksinertretorikk.

For østeuropeere er risikofaktoren manglende vaksine som for norske uvaksinerte. Og ja genetikk spiller inn og det kan man faktisk ikke noe for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke provosert i det hele tatt av at enkeltindivider ikke vil la seg vaksinere. Vi får aldri alle til å ta vaksiner. Uansett hvilke.

Jeg regner med at de har sine grunner, og går videre med livet mitt. De aller fleste tar jo vaksinen. 

Det som provoserer litt, er folk som pøser ut endeløse rekker med ufunderte konspirasjonsteorier på SoMe. Det er unødvendig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye god forskning på radikaliseringen som foregår i skeptikergruppene rundt om.

Nederland og Belgias sikkerhetsmyndigheter har blant annet økt trusselnivået pga. overskredende mulighet for terrorisme og vold begått av voldelige radikaliserte 'skeptikere'.

The anti-vax movement is being radicalized by far-right political extremism

Man ser jo daglig folk som poster ting som de helt sikkert ikke ville postet før pandemien, også her på KG. Det er skremmende hvor objektiviteten til folk ble av bare fordi de er skeptikere til vaksinen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, avsporinger og brudd på rommets retningslinjer. Etter gjentatte ryddinger stenges tråden. Lomvi, mod. 

Endret av Lomvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...