Tuba Skrevet 19. desember 2021 #361 Del Skrevet 19. desember 2021 PetterKanin skrev (7 minutter siden): Er ikke overvektige og innvandrere overrepresentert blant de innlagte uvaksinerte? Å konsentrere seg om sine egne valg bør alle gjøre, men da må først de som har problemer med andres valg slutte med denne gnålingen, så vil ogdå de spm svarer på gnålet slutte å svare. Jo de er overrepresentert. Men å skyte på innvandrere og overvektige er noe helt annet enn å be uvaksinerte ta ansvar. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 19. desember 2021 #362 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) 5 minutter siden, PetterKanin said: Forutsetningen er at du har rett, så nei. Så: Tror du at en aldrende vaksinert innlagt på intensivavdelingen trenger mindre andel av en plass enn andre? Hva jeg vet via FHI's statistikk er at en UVAKSINERT aldrende person tar opp mer andel plass enn en VAKSINERT aldrende person, per capita. Hva du synser om i dine 'one-linere', er hverken jeg eller andre så veldig interessert i da du aldri klarer å vise til noe annet enn 'det ligger på nettet og jeg forventer at alle leser seg opp'. Endret 19. desember 2021 av Anonio 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 19. desember 2021 #363 Del Skrevet 19. desember 2021 Tuba skrev (1 minutt siden): Jo de er overrepresentert. Men å skyte på innvandrere og overvektige er noe helt annet enn å be uvaksinerte ta ansvar. Jeg kan vel ikke ta ansvar for at Somaliere har 20 ganger høyere risiko for innleggelse. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, hvordan i alle dager skal jeg da få bedret situasjonen for dem? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 19. desember 2021 #364 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og brudd på koronarommets retningslinjer -Safiye, mod Endret 19. desember 2021 av Safiye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 19. desember 2021 #365 Del Skrevet 19. desember 2021 15 minutter siden, Tussa84 said: Jeg kan vel ikke ta ansvar for at Somaliere har 20 ganger høyere risiko for innleggelse. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, hvordan i alle dager skal jeg da få bedret situasjonen for dem? Du kan ta ansvar for at uvaksinerte legges inn i mye høyere tempo, da. Selv om de er fra somalia eller norge. Det tar deg faktisk bare 20 minutter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 19. desember 2021 #366 Del Skrevet 19. desember 2021 Anonio skrev (1 minutt siden): Du kan ta ansvar for at uvaksinerte legges inn i mye høyere tempo, da. Selv om de er fra somalia eller norge. Det tar deg faktisk bare 20 minutter. Jeg har sbsolutt ikke de 20 minuttene og de er umulig å oppdrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClusterOfGrapes Skrevet 19. desember 2021 #367 Del Skrevet 19. desember 2021 De to siste ukene har vi måttet sende hjem/ stryke mange elektive operasjoner. Ser jo absolutt at det kan være provoserende for de som må vente med å få bedret sin helsetilstand, noe de sannsynligvis har stått på lang venteliste for allerede. Grunnen til utsettelsen er at det er nå er seks uvaksinerte kovidpasienter innlagt på sykehuset. Tre av dem ligger på intensiven og opptar dermed kapasiteten som skal til for at operasjonsprogrammet kan gå som planlagt. Hvorvidt de uvaksinerte provoserer har blitt byttet ut med min forundring over at de tør. Tør å gamble på at de ikke blir alvorlig syke. Tør å stå for å ikke være med på dugnaden, når vi nå virkelig ser at vaksinen, tross sine mangler hjelper oss mot det alvorligste sykdomsforløpet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 19. desember 2021 #368 Del Skrevet 19. desember 2021 Tuba skrev (1 time siden): Jo de er overrepresentert. Men å skyte på innvandrere og overvektige er noe helt annet enn å be uvaksinerte ta ansvar. Nei, det er faktisk akkurat det samme. Det er bare ikke sosialt akseptert å forklare noe av tendensene man ser mht innleggelser ut fra overvekt eller fødeland. Derav peker man kun på vaksinasjon, eller manglende sådan, som årsak til innleggelser, og stigmatiserer denne gruppen. DET er det tydeligvis sosial aksept for. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet 19. desember 2021 #369 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Folk må få velge som de vil om hva de måtte mene om denne vaksinen. Det er mye usikkerhet rundt den. Endret 19. desember 2021 av Eloise12345 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 19. desember 2021 #370 Del Skrevet 19. desember 2021 Anonio skrev (2 timer siden): Ja, så det er ikke innvandrere og overvektige i den vaksinerte populasjonen, da eller? Det er ikke hvor de kommer fra eller deres vekt som skiller seg fra de vaksinerte. Det er VAKSINESTATUS. Whataboutism på sitt beste. 99.9% av alle ulykker på vinteren er med vinterdekk, ergo er de dårlige? Neida, mange ulykker på vinteren skjer til fots. Eller på ski. For eksempel. Iallfall langt over 0.1 %. Men jo, mange ulykker i trafikken om vinteren skjer på grunn av dårlige vinterdekk. De må ha en viss kvalitet, og skiftes ut ved slitasje. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 19. desember 2021 #371 Del Skrevet 19. desember 2021 Eloise12345 skrev (12 minutter siden): Folk må få velge som de vil om hva de måtte mene om denne vaksinen. Det er mye usikkerhet rundt den. Det er jo mange ting vi vet også da. Det er helt naturlig å oppleve blødningsforstyrrelser etter vaksine. Man har tross alt satt 8,6 milliarder doser så dette vet vi. Vi vet også at vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom, bortsett fra når 79% av de innlagte som døde i løpet av uke 47 var vaksinerte. Det vi er litt usikre på er hvor godt 3. dose beskytter mot Omicron, men det finner vi ut etterhvert. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 19. desember 2021 #372 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) 5 hours ago, Pippi Lotta said: Hvordan setter myndighetene og media uvaksinerte opp mot vaksinerte? Alle representanter jeg har Set fra staten har vært krystall klare på at vaksine tvang er uaktuelt, det er ikke innført noen form for sanksjoner mot noen. Det er så mange kommentarer i denne tråden om ting så vist nok skjer som er "skummelt" eller "farlig", men ingen faktiske eksempler på denne "farlige" aktiviteten...... Da har du ikke fulgt godt nok med på hvordan mediene har vinklet sakene sine i det siste, og hva folk i hopetall kommenterer i sosiale medier. Og om du leser hva jeg skriver så sammenligner ikke hendelsene direkte, men at jeg påpeker at litt av mekanismen er det samme (Det er de uvaksinertes skyld at sykehusene er presset, de fortjener ikke samme rettigheter som vaksinerte fordi de er "farligere") Likevel må man være temmelig naiv hvis man tror at hvis vi bare hadde fått vaksinert de 8 % av den voksne befolkningen som fremdeles er uvaksinerte her til lands, så hadde vi kunnet leve fullstendig fritt uten restriksjoner eller tiltak whatsoever. Dette med å legge skylden på andre har vi faktisk sett gjennom hele pandemien. I en lang periode var det ikke måte på hvordan studentene var skyld i all smitten her til lands. I andre perioder har det vært utenlandsreisende. Eller innvandrere. Jakten på syndebukker har vært der nesten siden Dag Én. Det er alltid folket, eller visse subgrupper av folket, som henges ut som synderne. Endret 19. desember 2021 av Anonymus1986 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 19. desember 2021 #373 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Tuba skrev (2 timer siden): Jo det handler å stigmatisere grupper som har økt risiko. Så må selvsagt både de i risikogruppen og alle andre vaksinere seg. Da har man i alle fall gjort der man kan. Så hvis man påpeker at overvektige og utenlandsfødte har forhøyet risiko da er det stigmatisering, men ikke når man skriver side opp og side ned om hvor fæle og egoistiske uvaksinerte er? Det er vel gjerne også den gruppen som produserer de mange uvaksinert-kritiske innleggene som anser det å bli rammet av en sykdom som en personlig skavank som man kan kritiseres og stigmatiseres for. Ikke de som påpeker korrelasjoner med vaksineuavhengige faktorer. Endret 19. desember 2021 av Enda en tulling trykkleif 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 19. desember 2021 #374 Del Skrevet 19. desember 2021 Pivot skrev (2 timer siden): Nei, det er faktisk akkurat det samme. Det er bare ikke sosialt akseptert å forklare noe av tendensene man ser mht innleggelser ut fra overvekt eller fødeland. Derav peker man kun på vaksinasjon, eller manglende sådan, som årsak til innleggelser, og stigmatiserer denne gruppen. DET er det tydeligvis sosial aksept for. Man velger å ikke vaksinere seg mens man faktisk ikke har valgt å ha et annet gensett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 19. desember 2021 #375 Del Skrevet 19. desember 2021 Enda en tulling skrev (1 time siden): Så hvis man påpeker at overvektige og utenlandsfødte har forhøyet risiko da er det stigmatisering, men ikke når man skriver side opp og side ned om hvor fæle og egoistiske uvaksinerte er? Det er vel gjerne også den gruppen som produserer de mange uvaksinert-kritiske innleggene som anser det å bli rammet av en sykdom som en personlig skavank som man kan kritiseres og stigmatiseres for. Ikke de som påpeker korrelasjoner med vaksineuavhengige faktorer. Vel å ikke vaksinere seg er noe man har valgt selv. Å være innvandrer eller overvektig er ikke et valg. Selvsagt er det mange risikofaktorer men i motsetning til alle de andre er det å være uvaksinert veldig enkelt å gjøre noe med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 19. desember 2021 #376 Del Skrevet 19. desember 2021 Tuba skrev (3 minutter siden): Vel å ikke vaksinere seg er noe man har valgt selv. Å være innvandrer eller overvektig er ikke et valg. Selvsagt er det mange risikofaktorer men i motsetning til alle de andre er det å være uvaksinert veldig enkelt å gjøre noe med. Man kan vanskelig velge fødeland, men drt betyr ikke at man ikke skal hjelpe denne utsatte grupperingen ekstra. Å være overvektig er et valg for de fleste av oss overvektige, vi kan gjøre noe med det om vi ønsker det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 19. desember 2021 #377 Del Skrevet 19. desember 2021 Tuba skrev (Akkurat nå): Man velger å ikke vaksinere seg mens man faktisk ikke har valgt å ha et annet gensett. Hva har det med saken å gjøre? Årsakssammenheng er uansett årsakssammenheng. Stigmatisering er ugreit, uansett årsaksforklaring. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 19. desember 2021 #378 Del Skrevet 19. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd av koronarommets retningslinjer. -Safiye, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 19. desember 2021 #379 Del Skrevet 19. desember 2021 Tuba skrev (11 minutter siden): Vel å ikke vaksinere seg er noe man har valgt selv. Å være innvandrer eller overvektig er ikke et valg. Selvsagt er det mange risikofaktorer men i motsetning til alle de andre er det å være uvaksinert veldig enkelt å gjøre noe med. Jeg skal vel ikke begynne å ta ansvar for folk med skyhøy risiko iforhold til hva jeg selv har? Tenk hvis jeg fikk alvorlige vaksineskader og dette skulle gå utover barna mine. Jeg har vel først og fremst et ansvar ovenfor dem, framfor masse folk fra hele verden, diabetikere og tjukkasser? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 19. desember 2021 #380 Del Skrevet 19. desember 2021 Tuba skrev (13 minutter siden): Vel å ikke vaksinere seg er noe man har valgt selv. Å være innvandrer eller overvektig er ikke et valg. Selvsagt er det mange risikofaktorer men i motsetning til alle de andre er det å være uvaksinert veldig enkelt å gjøre noe med. Som allerede nevnt er overvekt også som oftest et resultat av egne valg. Så er det neppe fødeland i seg selv som medfører økt risiko, men en annen korrelert faktor som man tydeligvis ikke kjenner til. Det har vært snakk om at mørkhudede har vært overrepresentert tidligere, man har mistenkt at D-vitaminmangel har vært en faktor og det ville da enkelt kunne avhjelpes ved bruk av vitamintilskudd. Nå kan det virke som det er mer snakk om østeuropeere og da er vel ikke akkurat hudfarge et tema, men hva denne årsakssammenhengen består i burde man jo legge litt ressurser i å finne ut av i stedet for bare å produsere et uendelig antall dokumenter med anti-uvaksinertretorikk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg