Gå til innhold

I hvor stor grad provoserer de som ikke vil ta vaksinen?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

Vera skrev (8 minutter siden):

Nei, du må lese hva jeg skriver. Jeg sammenligner ikke det å oppfordre til vaksinering med Nazisme - jeg sammenligner det å selektere med Nazisme. Har du sett de ulike trådene her inne hvor brukere skriver at de mener uvaksinerte ikke skal kunne motta helsehjelp? DET er selektering. Det er ikke å oppfordre til vaksinering. 
At man skal behandle mennesker ut fra hvilke vaksinestatus de har er selektering. 

Så du sammenligner noen nett troll på KG med nazisme? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Når de har samme holdninger, hvorfor skulle man ikke?

Det er for øvrig lignende uttalelser på andre plattformer og fra nokså høytstående politikere og ansatte i helsevesenet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (7 minutter siden):

Det kan du si, men du stiller i en særklasse basert på innleggene dine her i dag.

Re. 8 milliarder - det virker som du ikke tror på det, men om et par uker er det faktisk 12 milliarder: https://www.aftenposten.no/verden/i/G350qq/ved-nyttaar-naar-verden-12-milliarder-vaksinedoser-mot-covid-19-slik-ka

Da snakker du om satte doser, ikke antall mennesker som er vaksinert masse ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (9 minutter siden):

Det kan du si, men du stiller i en særklasse basert på innleggene dine her i dag.

Re. 8 milliarder - det virker som du ikke tror på det, men om et par uker er det faktisk 12 milliarder: https://www.aftenposten.no/verden/i/G350qq/ved-nyttaar-naar-verden-12-milliarder-vaksinedoser-mot-covid-19-slik-ka

Jeg er ikke i særklasse noe som helst. Jeg respekterer menneskers rett til å bestemme over regen kropp. Det virker ikke som at du gjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tussa84 said:

Jeg er ikke i særklasse noe som helst. Jeg respekterer menneskers rett til å bestemme over regen kropp. Det virker ikke som at du gjør. 

Det er ikke en absolutt rett og har ikke vært det siden vi fikk samfunn med lover.

Tvangsvaksinering er f.eks. Norge godt kjent med. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (7 minutter siden):

Når de har samme holdninger, hvorfor skulle man ikke?

Jeg synes ikke de nazisme sammenligningene jeg har sett har vert noe flinke på og spesifisere at de kun snaker om noen nett troll. Jeg sitter igjen med et inntrykk at de viser til utbrete holdninger i samfunnet eller styresmaktene. Det er o veldig stor forskjell på kommentarfeltet og resten av samfunnet i nesten alle saker. Det følles hvert fal som man kan få nazi assosiasjoner i nesten alle saker på nett😅 

PetterKanin skrev (7 minutter siden):

Det er for øvrig lignende uttalelser på andre plattformer og fra nokså høytstående politikere og ansatte i helsevesenet. 

Som din uttalelse her. Har du noen linker til saker med disse uttalelsene? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Vera said:

Nei, du må lese hva jeg skriver. Jeg sammenligner ikke det å oppfordre til vaksinering med Nazisme - jeg sammenligner det å selektere med Nazisme. Har du sett de ulike trådene her inne hvor brukere skriver at de mener uvaksinerte ikke skal kunne motta helsehjelp? DET er selektering. Det er ikke å oppfordre til vaksinering. 
At man skal behandle mennesker ut fra hvilke vaksinestatus de har er selektering. 

Om du ikke forstår at holocaust ikke kan sammenlignes med situasjonen frivillig uvaksinerte står i her til lands vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre for deg.

En drepte 8-10 millioner mennesker, en er et land hvor samtlige styresmakter sier de ikke vil tvinge noen. 

Tonedøvdt er en beskrivelse som ikke engang omfatter disse meningene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Jeg synes ikke de nazisme sammenligningene jeg har sett har vert noe flinke på og spesifisere at de kun snaker om noen nett troll. Jeg sitter igjen med et inntrykk at de viser til utbrete holdninger i samfunnet eller styresmaktene. Det er o veldig stor forskjell på kommentarfeltet og resten av samfunnet i nesten alle saker. Det følles hvert fal som man kan få nazi assosiasjoner i nesten alle saker på nett😅 

Som din uttalelse her. Har du noen linker til saker med disse uttalelsene? 

Hva du synes spiller da ingen rolle, ting er som de er.

Som sagt, jeg driver ikke å leter opp ting man skal ha satt seg inn i før man  uttaler seg. Der at de gjør drt selv er minimum av hva man må kunne forvente av de som skal diskutere noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke en absolutt rett og har ikke vært det siden vi fikk samfunn med lover.

Tvangsvaksinering er f.eks. Norge godt kjent med. 

Normale mennesker ønsker ikke tvangsvaksinering nei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (8 minutter siden):

Om du ikke forstår at holocaust ikke kan sammenlignes med situasjonen frivillig uvaksinerte står i her til lands vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre for deg.

En drepte 8-10 millioner mennesker, en er et land hvor samtlige styresmakter sier de ikke vil tvinge noen. 

Tonedøvdt er en beskrivelse som ikke engang omfatter disse meningene.

Ingen som sammenligner de konkrete handlingene vel? Parallellen ligger i stigmatisering av enkeltgrupper... 

Endret av Pivot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvor mange ganger man må gjenta at Norge IKKE har 11.000 plasser beregnet for corona. Det er ikke engang et argument.

Vel, en eneste avdeling får da altså sykehus til å knele? Det du mener? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (41 minutter siden):

Nettroll? Jeg tror tråden fortsatt står der..flere sider hvor MANGE brukere er enig i at selektering er ok. Hovedinnlegget i tråden handlet forøvrig om et helsepersonell som mente det samme. 
Det er det som skjer ved polarisering..grensene pushes, og ekstreme meninger normaliseres.

Jeg har til gode å se slike ekstreme meninger blant de uvaksinerte - men de finnes sikkert i de mest ekstreme grupperingene der også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilliii skrev (1 time siden):

Nå lurer jeg faktisk oppriktig på om flere her ikke forstår at det tar mange mange år å gjøre noe med kapasitet på sykehus i Norge. Og slapp av arbeidet er allerede startet, men at det er en del av en kjapp løsning blir helt feil å tro.

Vi har faktisk fått flere respiratorer pga pandemien. Det er ikke nok, spesielt ikke når intensiv utdannede forlater skuta, da har vi et betydelig problem, for det er med deres ekspertise man skal styre maskin og pasient. Ecmo er enda verre/vanskeligere.

Ser ut til at dette er noe av motivet for å trekke inn studenter etc. ved dermed å kunne kurse disse opp mot isolert respirator-kompetanse. Det er noe mer enn en on/off switch på dette utstyret.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Perfume said:

Vel, en eneste avdeling får da altså sykehus til å knele? Det du mener? 

Nei, isolatintensivkapsitet må tydeligvis forklares for deg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tussa84 said:

Normale mennesker ønsker ikke tvangsvaksinering nei. 

Hvorvidt de er normale eller ei er ikke det vi diskuterte. Det er lovlig sett mulighet for det, og har blitt gjennomført i nyere tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonio skrev (Akkurat nå):

Nei, isolatintensivkapsitet må tydeligvis forklares for deg. 

De er vel ikke i nærheten av å fikse flere plasser enda vi har holdt på i en pandemi i to år, og er blitt advart i et titalls. Det er ikke de uvaksinerte sin feil. Det er politikerne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

Blant de som legges inn på sykehuset for covid, er median alder mellom 47-53 på de uvaksinerte, de siste ukene. Det er relativt unge sammenlignet med 70+ blant vaksinerte.

Om vi ser på long covid blant den yngre befolkningen (brukes litt forskjellig aldersspenn avhengig av forskningsrapport), så får følgende andel long covid: Blant de som er yngre enn 16 år er det ~2-10% som får long covid. Blant de som er 16-25 er det ~10-15% som får long covid. Blant 26-35 er det  15-20% som får long covid.

Har dessverre ikke funnet noe opp mot vaksinestatus enda, men de unge slipper ikke så lett unna covid som man skulle tro.

Relativt unge, ja. Fordi de sammenlignes med veldig gamle. Blir det da riktig å legge press på de under 40 år om å vaksinere seg, med argument om at de "uvaksinerte opptar for mye plass på sykehuset", når dette egentlig ikke gjelder for uvaksinerte under 40 år? 

Line Vold sa forresten på Debatten 2. desember at de som har gjennomgått korona ikke ser ut til å få mer langtidsplager sammenlignet med andre infeksjonssykdommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (1 time siden):

jeg respekterer ikke mennesker som er uten evne til å justere og tilpasse seg, og som setter sine egne egoistiske og relativt sett, i denne sak, uviktige behov over medmenneskers og samfunnets behov.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...