Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er ferdig utdannet lektor til våren, og jobbsøkerfasen nærmer seg. Skoleåret starter jo i august, men når bør jeg begynne å søke jobb? Nå med én gang? Skjønner jo at jeg er litt tidlig ute, men det er kanskje normalt likevel? 

Jeg jobber også som tilkallingsvikar ved flere skoler. Er det innafor å høre med dem om de f.eks får et ledig vikariat  neste skoleår?

Setter stor pris på litt tips og råd fra noen med litt mer erfaring enn meg, hehe. 

Anonymkode: 8b080...5cf

Skrevet

Det er bare å begynne å søke. Mange kommuner og fylkeskommuner legger ut større samleannonser litt utpå vinteren for lærerstillinger med oppstart fra høsten, men det er ingen fast regel, og det er i alle fall bare å begynne å følge med. Følge med bør du uansett gjøre for å holde deg orientert om arbeidsmarkedet: hvilke typer stillinger er det mest og minst av? (Fagsammensetning, hvilken skole/geografisk område, heltid /deltid, fast/vikariat osv osv) Er det kort eller lang tid mellom hver gang selve drømmejobben utlyses? Hvis det er langt mellom drømmejobbene må du i alle fall ikke la sjansene til å søke gå fra deg. 

Husk at ansettelsesprosesser tar noe tid; med utlysninger, søknadsfrist, utvelgelse av kandidater, intervjurunde(-r), innstilling, svarfrist og oppsigelsestid i eksisterende jobb (for de som er i jobb). Det er derfor ikke uendelig lenge til neste skoleår, og det er gode grunner til å forberede seg mentalt på akkurat det. 

Samtidig: stillinger som ligger utlyst nå har trolig ønsket oppstart i løpet av vinteren. Særlig når det gjelder utlyste vikariater kan det være et poeng at de ønsker oppstart tidlig.. Vikariatene er jo for å fylle hullet etter en gitt person/funksjon i et gitt tidsrom. Derfor er det ikke sikkert at du er like aktuell det som ligger ute av vikariater akkurat nå.

For faste stillinger er det litt annerledes; der er jo tidsperspektivet et helt annet, og det kan være viktigere å få ansatt den rette kandidaten enn den første som kan begynne. Så utlysninger av faste stillinger synes jeg i alle fall du bør se på. 

Du kan selvsagt snakke med nåværende arbeidsgiver om de vet om vikariater fra neste skoleår, men det er ikke sikkert at de kjenner til vikarbehovet for neste skoleår ennå. Hvis det f.eks er et svangerskapsvikariat er jo barnet knapt unnfanget hvis terminen er i juli-august, for å sette det litt på spissen. Samme gjelder andre permisjoner, som en del utdanningspermisjoner, eller hvis noen har tenkt å prøve seg i en annen jobb slik at det blir noe ledig. Slike ting pleier å dukke opp senere. 

Anonymkode: bb4e5...2c4

Skrevet

Jeg blir også ferdig til våren, og har begynt å søke. Sendte faktisk et par søknader allerede i august (internship). Laber respons hittil (søker på IT, men ikke programmering/utvikling 🤮)

Anonymkode: fa7ef...9d5

Skrevet

Takk for svar, dere :)

Jeg ser at alle stillingsutlysningene leter etter folk som kan starte så snart som mulig, eller i januar/februar. Er det greit å søke likevel? Mange søkere har vel tre måneders oppsigelsestid osv. også, de færreste kan jo begynne på dagen...

Skrevet

Jeg var ferdig i juni. Begynte å søke i april. Startet i jobb 1.august.

Anonymkode: 7d11b...55a

Skrevet

Jeg søkte, og fikk, ett år før ferdig studium. Økonom. 

Anonymkode: b698f...370

Skrevet

Jeg ble ferdig på lektorstudiet i juni i år. Begynte å søke jobb i februar, da begynte det å komme utlysninger for neste skoleår (dette avhenger litt av hvor i landet du bor tror jeg). Anbefaler å føle med fra slutten av januar, jeg brukte arbeidsplassen på nav.no mye for å finne utlysninger 😊

Anonymkode: e9f43...34a

Skrevet

Ble ferdig jurist i mai og begynte å søke januar samme år. Fikk jobb til slutt, men søkte helt enormt mange stillinger før jeg fikk jobb. 

Jeg har ei venninne som er lektor, hun har nå foreløpig søkt i to år uten napp, så håper du bor på et sted med ledige stillinger! Og ja, det er med andre ord greit å starte i rett tid :)

Anonymkode: 09452...4ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble ferdig jurist i mai og begynte å søke januar samme år. Fikk jobb til slutt, men søkte helt enormt mange stillinger før jeg fikk jobb. 

Jeg har ei venninne som er lektor, hun har nå foreløpig søkt i to år uten napp, så håper du bor på et sted med ledige stillinger! Og ja, det er med andre ord greit å starte i rett tid :)

Anonymkode: 09452...4ba

Vet du hvilke undervisningsfag venninnen din har? :) TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser at alle stillingsutlysningene leter etter folk som kan starte så snart som mulig, eller i januar/februar. Er det greit å søke likevel? Mange søkere har vel tre måneders oppsigelsestid osv. også, de færreste kan jo begynne på dagen...

Som jeg sier på en lang og klønete måte i mitt forrige innlegg:
Hvis det er faste stillinger - søk.
Hvis det er vikariater er det mindre vits i. 

Anonymkode: bb4e5...2c4

Skrevet

Bare å begynne å søke snart. Følg med på nav.no og kommuners nettsider. :)

Anonymkode: d25c7...27e

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du er ferdig til sommeren og ikke kan jobbe før høsten, er det ikke vits i å søke. Disse stillingene du snakker om er nok bare korte vikariater hvor den som egentlig har jobben vil komme tilbake. Er det fast jobb, kan du jo søke. Hvis de ikke får noen kvalifiserte vil de jo uansett forsette å lete til de finner noen. I kortere vikariater kan de jo til nød ansette hvem som helst.

Anonymkode: d25c7...27e

Skrevet

Selv går jeg master i bygg, og blir ferdig til våren. De fleste begynner vel å søke med en gang de begynner i femte klasse, altså starten av høsten. Jo tidligere man er ute, jo bedre er det.

Anonymkode: 3a9b2...317

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...