AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Hei, Jeg er ei jente på 25 år som har ei bestevenninne som jeg er veldig glad i. Hun er ei reflektert og oppegående jente med mye jern i ilden. Dog, har jeg det siste året hatt mye medgang innenfor karriere og har ofte mye positive ting jeg ønsker å dele, men har valgt å holde tilbake en del, fordi jeg får dårlig samvittighet. Da jeg vet at hun ikke har hatt det så lett den siste tiden..men samtidig har jeg ting som er «offentlig» som hun på en måte «ikke kan unngå» å se, som jeg føler gjør henne sjalu og at hun tviler på seg selv. Dette gjør meg veldig trist.. for på den andre siden har jeg også hatt det nokså tøft i korona og generelt, med familie og det meste.. men nå begynner det endelig å snu.. Vi har nå nettopp hatt middag sammen og jeg sitter igjen med dårlig samvittighet for å ha fortalt henne om en business som jeg og samboer skal starte.. da hun reagerte ganske kaldt og nøytralt. Dette glapp ut av meg , da hun spurte hvordan det gikk med oss.. jeg kunne se det på øynene hennes og hele kroppsspråket at hun følte seg trist og sjalu. Dette plager meg så mye.. Jeg er person som alltid blir glad på andres vegne, da jeg oppriktig syntes det er kult med venner som får til ting og tenker nytt.. Jeg skjønner at det er vanskelig for henne når hun ikke føler seg helt topp selv. Men hva kan jeg gjøre? Bør jeg trykke meg selv ned? Har merket at dette gjør ting lettere ofte, men det er jo ikke min virkelighet. Må også legge til at hun kommer med små stikk til meg tytt og stadig... I dag er første gangen jeg svarte ordentlig tilbake på de. Jeg sitter igjen med dårlig samvittighet.. Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen? TS Anonymkode: 806da...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Absolutt ikke. Jeg er på vei mot ufør. Min tvilling er på vei mot en jobb hvor han vil tjene svært godt. Jeg er ekstremt glad på hans vegne. Skulle jeg ønske at jeg kunne jobbe og tjene så godt som han? Selvfølgelig. Skulle jeg ønske at hans prospekter matchet mine? Absolutt ikke, om der betyr at han ikke kan være lykkelig. Fokuset mitt er at vi begge har mulighet til å leve gode liv. Jeg er kjempeglad på hans vegne. Er venninnen din oppriktig glad i deg, så ville hun også ha vært oppriktig glad på dine vegne. Vi kan ikke alle ha identiske liv, så det er om å gjøre å finne glede i livene vi har mulighet til å leve. Anonymkode: 52385...7e4 11
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke. Jeg er på vei mot ufør. Min tvilling er på vei mot en jobb hvor han vil tjene svært godt. Jeg er ekstremt glad på hans vegne. Skulle jeg ønske at jeg kunne jobbe og tjene så godt som han? Selvfølgelig. Skulle jeg ønske at hans prospekter matchet mine? Absolutt ikke, om der betyr at han ikke kan være lykkelig. Fokuset mitt er at vi begge har mulighet til å leve gode liv. Jeg er kjempeglad på hans vegne. Er venninnen din oppriktig glad i deg, så ville hun også ha vært oppriktig glad på dine vegne. Vi kan ikke alle ha identiske liv, så det er om å gjøre å finne glede i livene vi har mulighet til å leve. Anonymkode: 52385...7e4 Så bra at du har denne holdingen! Kjenner meg mye igjen i det du skriver Jeg føler sjeldent på sjalusi og tenker også at vi alle er forskjellige , og at våre reiser ikke er like. Så du mener at jeg skal fortsette å fortelle henne ting når hun spør? Uten å tenke på hvordan hun måtte føle? ts Anonymkode: 806da...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så bra at du har denne holdingen! Kjenner meg mye igjen i det du skriver Jeg føler sjeldent på sjalusi og tenker også at vi alle er forskjellige , og at våre reiser ikke er like. Så du mener at jeg skal fortsette å fortelle henne ting når hun spør? Uten å tenke på hvordan hun måtte føle? ts Anonymkode: 806da...9c9 Jeg tenker at du bør revurdere hvor god venn hun egentlig er om hun ikke kan glede seg på dine vegne. Jeg har ei venninne som også er på vei mot ufør, men hun ligger et godt stykke bak meg, og ser ganske mørkt på situasjonen. Likevel føler jeg at jeg kan dele fremgang med henne, og hun blir oppriktig glad på mine vegner. Man skal kunne dele gleder og sorger med hverandre uten at det blir en konkurranse. Vi støtter hverandre i opp og nedturer, uansett om vi selv er i en opptur eller nedtur. Om du ønsker å beholde vennskapet, så bør du kanskje ikke dele suksesshistorier med henne. Men hvor godt er egentlig vennskapet om du kun kan dele sorger, ikke gleder? Ønsker hun deg ikke godt? Anonymkode: 52385...7e4 9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at du bør revurdere hvor god venn hun egentlig er om hun ikke kan glede seg på dine vegne. Jeg har ei venninne som også er på vei mot ufør, men hun ligger et godt stykke bak meg, og ser ganske mørkt på situasjonen. Likevel føler jeg at jeg kan dele fremgang med henne, og hun blir oppriktig glad på mine vegner. Man skal kunne dele gleder og sorger med hverandre uten at det blir en konkurranse. Vi støtter hverandre i opp og nedturer, uansett om vi selv er i en opptur eller nedtur. Om du ønsker å beholde vennskapet, så bør du kanskje ikke dele suksesshistorier med henne. Men hvor godt er egentlig vennskapet om du kun kan dele sorger, ikke gleder? Ønsker hun deg ikke godt? Anonymkode: 52385...7e4 Ja, dette er en trist realisering! Veldig fint at du har en venninne som dette. Det er jo slik det bør være, spør du meg. Dette er ei jente jeg ble kjent med for 4 år siden, så det har ikke alltid vært slik.. eller jeg har bare ikke lagt merke til det, siden på det tidspunktet gjorde jeg det ikke så bra.. Jeg kommer ikke til å dele suksesshistorier med henne mer, og jeg angrer allerede for at jeg fortalte henne om dette.. altså hva jeg og samboer planla... også andre ting.. ser for meg at hun kommer til å snakke dritt om meg til sin samboer og det er ikke en god følelse.. 😕 ts Anonymkode: 806da...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 Kan det være at du deler "litt for mye" av medgangen? Jeg har venner med mye bedre jobber og bedre betalt enn meg. Jeg ønsker de alt godt, jeg har sett de jobbe hardt mot målet, osv. Bærer jo ikke nag osv, og er stolt av de. Men husker innimellom for et voldsomt mas det var. De var jo stolte av seg selv og kunne sitte og snakke usjenert og ustoppelig om hvor flinke de hadde vært, at alle ga de god tilbakemelding, helt koko skryting osv osv. Husker det spesielt rundt tiden de skrev Master. Det gikk ikke å ha en samtale rundt noe uten at de måtte snakke om Masteren de skrev på. Sier ikke at du er slik, men kanskje det oppleves slik at hver samtale med deg dreier seg om din suksess? Anonymkode: 8943e...586 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan det være at du deler "litt for mye" av medgangen? Jeg har venner med mye bedre jobber og bedre betalt enn meg. Jeg ønsker de alt godt, jeg har sett de jobbe hardt mot målet, osv. Bærer jo ikke nag osv, og er stolt av de. Men husker innimellom for et voldsomt mas det var. De var jo stolte av seg selv og kunne sitte og snakke usjenert og ustoppelig om hvor flinke de hadde vært, at alle ga de god tilbakemelding, helt koko skryting osv osv. Husker det spesielt rundt tiden de skrev Master. Det gikk ikke å ha en samtale rundt noe uten at de måtte snakke om Masteren de skrev på. Sier ikke at du er slik, men kanskje det oppleves slik at hver samtale med deg dreier seg om din suksess? Anonymkode: 8943e...586 Som skrevet i trådstarter innlegget har jeg ikke delt så mye medgang. Jeg prøver mitt aller beste å holde tilbake med positive ting.. det har jeg gjort de fleste gangene. Men i går, fortalte jeg om businessen som vi ønsket å starte og også svarte i mot ting når hun prøvde å mindre gjøre meg eller ting jeg har oppnådd, uten at jeg har fortalte noe.. Fiktivt liknende eksempel: Jeg har fått en forfremmelse innenfor jobben, min venninne deler da tanker om hvorfor firmaet jeg jobber for er et dårlig firma og kommer da om påstander til hvorfor jeg evt kunne fått denne forfremmelsen, som da ikke handler om ferdigheter.. men mer «en tilfeldighet» etc.. Hun kom med mye krasse kommentarer , og i går valgte jeg slå ned på de. Jeg lyttet til henne mye i går med ting som skjer i livet hennes.. ts Anonymkode: 806da...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #8 Skrevet 16. desember 2021 Jeg foretrekker venner som gleder seg på mine veiene, som støtter meg i min utvikling og som ikke ønsker å holde meg små fordi dems ego ikke tåler det. Jeg har i år desverre mistet et vennskap pga at den pågående negativetet til mitt livsvalg (og suksess), som absolutt har hennes mangel følelse og sjalusi i bunnen. Det gjør vondt å erkjenne at dette vennskapet som jeg trodde var god og dypt og stabilt ble ødelagt så rask. Og nei, jeg har ikke overshared eller utviklet meg for rask i nye retninger. Når jeg delte mindre fordi svarene var så negativt fikk jeg beskjed at jeg ekskluderer henne fra livet mitt men når jeg delte var det bare negativt respons og galskap. Nei, takk. Anonymkode: 10cbd...a93 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #9 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg foretrekker venner som gleder seg på mine veiene, som støtter meg i min utvikling og som ikke ønsker å holde meg små fordi dems ego ikke tåler det. Jeg har i år desverre mistet et vennskap pga at den pågående negativetet til mitt livsvalg (og suksess), som absolutt har hennes mangel følelse og sjalusi i bunnen. Det gjør vondt å erkjenne at dette vennskapet som jeg trodde var god og dypt og stabilt ble ødelagt så rask. Og nei, jeg har ikke overshared eller utviklet meg for rask i nye retninger. Når jeg delte mindre fordi svarene var så negativt fikk jeg beskjed at jeg ekskluderer henne fra livet mitt men når jeg delte var det bare negativt respons og galskap. Nei, takk. Anonymkode: 10cbd...a93 Hei! Takk for innspill. Huff, det er så utrolig trist!! Beklager at du har opplevd dette. Det er jo galskap!! Mitt problem er at jeg på en måte har unnskyldt oppførselen hennes da jeg vet at hun har slitt med seg selv det siste året. Vært i terapi etc. Men ikke så dårlig at hun ikke kan dele sine oppturer etc. Da er jeg selvsagt veldig imøtekommende og støttende. Jeg har også prøvd å hjelpe henne med å få nye muligheter på grunn av mine kontakter. Da var hun veldig opptatt av at vi skulle være mye sammen. Jeg følte dypt nede at hvis jeg ikke deler med henne vil hun muligens snu ryggen til meg. Noe som jeg stoppet med, da det kostet meg mye å gi henne dette. Med andre ord, hun satt ikke pris på det og utnyttet situasjonen.. Min venninne har vært en av de nærmeste de siste 4 årene.. men siden vi jobber i samme bransje har det blitt vanskeligere og vanskeligere..Har også opplevd det du skriver med å dele mindre.. når jeg har delt mindre har hun sagt ting som «Hvorfor fortalte du meg ikke det?» etc.. men så er det mer negativitet som kommer på andre siden. Hvordan er livet ditt nå? Nå som du har kuttet henne ut? ts Anonymkode: 806da...9c9 1
umAxa Skrevet 16. desember 2021 #10 Skrevet 16. desember 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen? Hvis en venn er der for deg i dårlige tider, burde en venn kunne være der for deg i gode tider også idyllisk sett. Misunnelse og sjalusi er en del av erfaringene man gjennomgår, spesielt i tenåringstiden, der lærdommen bør være å håndtere slike intense følelser på en fornuftig måte. Det mest klassiske eksempelet er å tåle å havne på en 2. plass i en konkurranse. Jeg får inntrykk av at du takler din rolle å være på "første plass" ganske bra, og viser i grunn ydmykhet. Om noe tenker jeg at man bør formidle med henne at karrière og vennskap er to separate ting, og at du liker henne for deres vennskap sammen. Ikke for hvor man står fra et karrière og økonomisk perspektiv. Å basere et vennskap på hvor vellykket din venn er, sier seg selv er ekstremt overfladisk og i grunn motbydelig. Jeg sier ikke at det er slik din venninne er. Men hun romsterer litt i den rettingen dersom hun er påvirket med sjalusi og misunnelse når du gjør det bedre enn henne i enkelte områder. Fortsett å pleie vennskapet som dere alltid har gjort, før karrièren tok av. Fokuser på at dere bånder sammen fordi dere liker hverandre som person, og at det er det, deres vennskap skal basere seg på. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #11 Skrevet 16. desember 2021 umAxa skrev (25 minutter siden): Hvis en venn er der for deg i dårlige tider, burde en venn kunne være der for deg i gode tider også idyllisk sett. Misunnelse og sjalusi er en del av erfaringene man gjennomgår, spesielt i tenåringstiden, der lærdommen bør være å håndtere slike intense følelser på en fornuftig måte. Det mest klassiske eksempelet er å tåle å havne på en 2. plass i en konkurranse. Jeg får inntrykk av at du takler din rolle å være på "første plass" ganske bra, og viser i grunn ydmykhet. Om noe tenker jeg at man bør formidle med henne at karrière og vennskap er to separate ting, og at du liker henne for deres vennskap sammen. Ikke for hvor man står fra et karrière og økonomisk perspektiv. Å basere et vennskap på hvor vellykket din venn er, sier seg selv er ekstremt overfladisk og i grunn motbydelig. Jeg sier ikke at det er slik din venninne er. Men hun romsterer litt i den rettingen dersom hun er påvirket med sjalusi og misunnelse når du gjør det bedre enn henne i enkelte områder. Fortsett å pleie vennskapet som dere alltid har gjort, før karrièren tok av. Fokuser på at dere bånder sammen fordi dere liker hverandre som person, og at det er det, deres vennskap skal basere seg på. Hei og takk for svar!! Jeg tror at om jeg hadde formidlet til henne at karriere og vennskap er to separerte ting , ville hun blitt "forfjamset", da hun aldri ville innrømt til meg at hun er, eller ble sjalu på visse ting. Jeg tror evt at det ville pushet henne enda lengre vekk. Dessverre.. Jeg sendte henne en hyggelig melding nå, etter å ha lest dette innlegget. Skrev at det er ok at vier litt uenige om ting, men at jeg er veldig glad i henne og at jeg ønsker henne en god jul med familie etc, og at jeg hadde en hyggelig middag i går.. Selv om mye var rart... Altså mye snodige kommentarer fra hennes side. Jeg vil bare ikke at det skal bli noe drama eller at hun skal baksnakke meg..på en eller annen måte.. Jeg innser at det er ikke slik et vennskap skal være, så jeg skal nå forsiktig fremover trekke meg litt unna. Det er i grunn veldig overfladisk å basere vennskap på suksess, og jeg tror nok ikke hun gjør det. Jeg tror nok hun hadde likt det bedre om jeg var på samme stadige som henne. Noe jeg har vært i flere år.. Takk for svar! ts Anonymkode: 806da...9c9 1
SoWhat? Skrevet 16. desember 2021 #12 Skrevet 16. desember 2021 (endret) Helt ærlig Ts, så syns jeg ikke at du virker særlig hyggelig mot venninnen din. Du mistenker henne for mye : sjalusi, at hun vil snakke dritt om deg til samboeren sin. Så at hun ikke satte pris på ting du gjorde "med glede" for henne, men som kommer fram egentlig kostet deg mye. Du har jammen ikke mange store tanker om henne til syvende og sist? Så til kjernen her. Venninnen din har det ikke bra om dagen. Hun går i terapi. Noe som tyder på at det jo er ganske tøft. Men så putter du inn at du også har hatt ditt, med Corona osv. Du sier at du er typen som gleder seg over andres suksess. Men. Er du der når andre ikke har det bra? Eller forventer du at de skal glede seg på dine vegne uansett? Venninnen din har det ikke bra. Mulig hun ikke orker å være gledestrålende på dine vegne, so what?? Det er så helt menneskelig. Og det er fullt mulig hun syns det er fint, men hun har kanskje ikke overskudd til å juble med deg? Hun er bare sjalu og baksnakker deg mm. Right? Endret 16. desember 2021 av SoWhat? 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #13 Skrevet 16. desember 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Helt ærlig Ts, så syns jeg ikke at du virker særlig hyggelig mot venninnen din. Du mistenker henne for mye : sjalusi, at hun vil snakke dritt om deg til samboeren sin. Så at hun ikke satte pris på ting du gjorde "med glede" for henne, men som kommer fram egentlig kostet deg mye. Du har jammen ikke mange store tanker om henne til syvende og sist? Så til kjernen her. Venninnen din har det ikke bra om dagen. Hun går i terapi. Noe som tyder på at det jo er ganske tøft. Men så putter du inn at du også har hatt ditt, med Corona osv. Du sier at du er typen som gleder seg over andres suksess. Men. Er du der når andre ikke har det bra? Eller forventer du at de skal glede seg på dine vegne uansett? Venninnen din har det ikke bra. Mulig hun ikke orker å være gledestrålende på dine vegne, so what?? Det er så helt menneskelig. Og det er fullt mulig hun syns det er fint, men hun har kanskje ikke overskudd til å juble med deg? Hun er bare sjalu og baksnakker deg mm. Right? Trist at det er slik du leser tråden! Og kanskje vanlig at ting blir dratt ut av proposjoner her inne på kvinneguiden. Men jeg setter pris på kontra, så jeg kan forklare litt bedre. Ja, jeg mistenker henne for sjalusi når hun snakker meg ned når jeg har oppnådd noe, ting hun har observert og som jeg ikke har fortalt henne. Mulig det er noe annet en sjalusi, mer at hun bare ikke vil at jeg skal være glad eller at hun vil føle seg bedre selv, rett og slett. Det kan jo være. Så i går, som sagt for første gang, kom jeg met motsvar, i stedet for å jatte med.. Som eksempel skrevet, et fiktivt eksempel vel og merke. La oss si jeg blir forfremmet, denne jobben setter meg i en leder stilig, da kommer hun med kommentar som: "Jeg hørte at sjefen din forfremmer alle nå for tiden... folk som ikke en gang er gode nok til en leder-rolle..". Vanligvis ville jeg sagt: "Ja, det kan nok stemme.." , men nå sa jeg (fiktivt men innen for samme) "Jeg har jobbet for dette firmaet i 10 år og kjenner sjefen min godt, vet at han ikke ville ansatt noen som ikke passer til rollen..". Deretter fortsetter hun å argumentere ved å vise til andre ansatte som ikke passer til visse roller innenfor firmaet (hun jobber ikke der en gang). Jeg slår ned igjen, da jeg kjenner de ansatte og sier at dette ikke stemmer. Det kan være annet en sjalusi, men en ting er sikkert, det er ikke noe hyggelig når jeg prøver å løfte henne opp. For å legge til mer, har jeg også gått i terapi og har hatt det ganske så tøft selv. Jeg putter ikke det på henne, men når jeg sier at jeg har det tøft har vi mye å snakke om.. fordi da kan hun føle at hun "hjelper meg".. Men når ting går bra forsvinner hun liksom litt.. Det er dette jeg syntes er ufattelig trist. Hvis en spør hvordan du har det, mener du at det er bedre da at jeg lyver, sier at jeg ikke har det bra.. ? Jeg er der for min venninne, i oppturer og nedturer. Vi møttes da hun gjorde det veldig bra og vårt forhold var super solid. Men som sagt, så har hun slitt litt det siste året , noe jeg personlig føler jeg har vist forståelse for. Da jeg selv vet hvordan det er å gå igjennom en mørk tid. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg fortalte om firmaet som vi skulle starte, da dette var kanskje litt for mye for henne. Jeg angret momentant. Det glapp ut av meg, fordi jeg gledet meg over det. Men der har du rett, det skulle jeg kanskje ikke gjort. De tingene jeg gjorde, var for å hjelpe hennes karriere slik at hun kom mer fremover. Dette var noe hun også ville at jeg skulle gjøre, det var nesten en selvfølge.. Og jeg ville gjøre det. Men så kom det frem at hun sjøv meg under stolen for å fremme seg selv.. Det ble en ubalanse og jeg merket at det å blande jobb med karriere ikke var det beste for vårt forhold. Dette med baksnakking. Hun har en tedens til å snakke ned andre innimellom, så det ville ikke forundret meg at hun ville snakket til sin samboer om klø seg i hodet om hvorfor jeg fikk en forfremmelse. Da dette er noe jeg har sett før.. TS Anonymkode: 806da...9c9 2
SoWhat? Skrevet 16. desember 2021 #14 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trist at det er slik du leser tråden! Og kanskje vanlig at ting blir dratt ut av proposjoner her inne på kvinneguiden. Men jeg setter pris på kontra, så jeg kan forklare litt bedre. Ja, jeg mistenker henne for sjalusi når hun snakker meg ned når jeg har oppnådd noe, ting hun har observert og som jeg ikke har fortalt henne. Mulig det er noe annet en sjalusi, mer at hun bare ikke vil at jeg skal være glad eller at hun vil føle seg bedre selv, rett og slett. Det kan jo være. Så i går, som sagt for første gang, kom jeg met motsvar, i stedet for å jatte med.. Som eksempel skrevet, et fiktivt eksempel vel og merke. La oss si jeg blir forfremmet, denne jobben setter meg i en leder stilig, da kommer hun med kommentar som: "Jeg hørte at sjefen din forfremmer alle nå for tiden... folk som ikke en gang er gode nok til en leder-rolle..". Vanligvis ville jeg sagt: "Ja, det kan nok stemme.." , men nå sa jeg (fiktivt men innen for samme) "Jeg har jobbet for dette firmaet i 10 år og kjenner sjefen min godt, vet at han ikke ville ansatt noen som ikke passer til rollen..". Deretter fortsetter hun å argumentere ved å vise til andre ansatte som ikke passer til visse roller innenfor firmaet (hun jobber ikke der en gang). Jeg slår ned igjen, da jeg kjenner de ansatte og sier at dette ikke stemmer. Det kan være annet en sjalusi, men en ting er sikkert, det er ikke noe hyggelig når jeg prøver å løfte henne opp. For å legge til mer, har jeg også gått i terapi og har hatt det ganske så tøft selv. Jeg putter ikke det på henne, men når jeg sier at jeg har det tøft har vi mye å snakke om.. fordi da kan hun føle at hun "hjelper meg".. Men når ting går bra forsvinner hun liksom litt.. Det er dette jeg syntes er ufattelig trist. Hvis en spør hvordan du har det, mener du at det er bedre da at jeg lyver, sier at jeg ikke har det bra.. ? Jeg er der for min venninne, i oppturer og nedturer. Vi møttes da hun gjorde det veldig bra og vårt forhold var super solid. Men som sagt, så har hun slitt litt det siste året , noe jeg personlig føler jeg har vist forståelse for. Da jeg selv vet hvordan det er å gå igjennom en mørk tid. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg fortalte om firmaet som vi skulle starte, da dette var kanskje litt for mye for henne. Jeg angret momentant. Det glapp ut av meg, fordi jeg gledet meg over det. Men der har du rett, det skulle jeg kanskje ikke gjort. De tingene jeg gjorde, var for å hjelpe hennes karriere slik at hun kom mer fremover. Dette var noe hun også ville at jeg skulle gjøre, det var nesten en selvfølge.. Og jeg ville gjøre det. Men så kom det frem at hun sjøv meg under stolen for å fremme seg selv.. Det ble en ubalanse og jeg merket at det å blande jobb med karriere ikke var det beste for vårt forhold. Dette med baksnakking. Hun har en tedens til å snakke ned andre innimellom, så det ville ikke forundret meg at hun ville snakket til sin samboer om klø seg i hodet om hvorfor jeg fikk en forfremmelse. Da dette er noe jeg har sett før.. TS Anonymkode: 806da...9c9 Da hun begynte å prate tull, så hvorfor tok du ikke opp problemet som det var? Som å si at du følte at hun tråkket på deg. Det er jo alltid mye bedre å si fra om hvordan ting er. Så får en klar luft igjen. Som jeg leser deg nå, så er du ganske irritert på henne. Sikkert derfor du virker lite hyggelig på meg. Og det er sikkert sånn hun er mot deg når hun er nede? Ta og inviter henne på en jentekveld og snakk ordentlig ut sammen. Glem sjalusi og såra følelser.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #15 Skrevet 16. desember 2021 SoWhat? skrev (11 minutter siden): Da hun begynte å prate tull, så hvorfor tok du ikke opp problemet som det var? Som å si at du følte at hun tråkket på deg. Det er jo alltid mye bedre å si fra om hvordan ting er. Så får en klar luft igjen. Som jeg leser deg nå, så er du ganske irritert på henne. Sikkert derfor du virker lite hyggelig på meg. Og det er sikkert sånn hun er mot deg når hun er nede? Ta og inviter henne på en jentekveld og snakk ordentlig ut sammen. Glem sjalusi og såra følelser. Fordi vi var ute å spiste og jeg ønsket ikke å skape problemer på middagen. Men etter dItt innlegg, sendte jeg en ny melding til henne. Om at jeg muligens var litt u sensitiv ang businessen jeg og typen ønsket å starte, at jeg er veldig glad i henne etc og at hun må si ifra om hun føler at jeg deler for mye eller ting som gjør henne usikker. At dette aldri har vært min intensjon og at jeg slo ned på påstandene hennes fordi de rett og slett fikk meg til å føle meg dårlig og at de ikke var sanne, at jeg ikke helt skjønte intensjonen hennes. Så i det store og hele, takk for ditt krasse innlegg , selv om jeg er uening i mye har det nok godt inn på henne at jeg gjør det bra, og det er bedre å snakke om det, som du sier. TS Anonymkode: 806da...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #16 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei, Jeg er ei jente på 25 år som har ei bestevenninne som jeg er veldig glad i. Hun er ei reflektert og oppegående jente med mye jern i ilden. Dog, har jeg det siste året hatt mye medgang innenfor karriere og har ofte mye positive ting jeg ønsker å dele, men har valgt å holde tilbake en del, fordi jeg får dårlig samvittighet. Da jeg vet at hun ikke har hatt det så lett den siste tiden..men samtidig har jeg ting som er «offentlig» som hun på en måte «ikke kan unngå» å se, som jeg føler gjør henne sjalu og at hun tviler på seg selv. Dette gjør meg veldig trist.. for på den andre siden har jeg også hatt det nokså tøft i korona og generelt, med familie og det meste.. men nå begynner det endelig å snu.. Vi har nå nettopp hatt middag sammen og jeg sitter igjen med dårlig samvittighet for å ha fortalt henne om en business som jeg og samboer skal starte.. da hun reagerte ganske kaldt og nøytralt. Dette glapp ut av meg , da hun spurte hvordan det gikk med oss.. jeg kunne se det på øynene hennes og hele kroppsspråket at hun følte seg trist og sjalu. Dette plager meg så mye.. Jeg er person som alltid blir glad på andres vegne, da jeg oppriktig syntes det er kult med venner som får til ting og tenker nytt.. Jeg skjønner at det er vanskelig for henne når hun ikke føler seg helt topp selv. Men hva kan jeg gjøre? Bør jeg trykke meg selv ned? Har merket at dette gjør ting lettere ofte, men det er jo ikke min virkelighet. Må også legge til at hun kommer med små stikk til meg tytt og stadig... I dag er første gangen jeg svarte ordentlig tilbake på de. Jeg sitter igjen med dårlig samvittighet.. Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen? TS Anonymkode: 806da...9c9 Å holde selvskrytet tilbake, er ikke det samme som å trykke seg selv ned. Skamløst selvskryt er derimot sosialt destruktivt. De fleste av oss som har vært heldige og hatt litt «suksess» vet hvor tilfeldig det egentlig er. Anonymkode: ebee9...6d0 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #17 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei, Jeg er ei jente på 25 år som har ei bestevenninne som jeg er veldig glad i. Hun er ei reflektert og oppegående jente med mye jern i ilden. Dog, har jeg det siste året hatt mye medgang innenfor karriere og har ofte mye positive ting jeg ønsker å dele, men har valgt å holde tilbake en del, fordi jeg får dårlig samvittighet. Da jeg vet at hun ikke har hatt det så lett den siste tiden..men samtidig har jeg ting som er «offentlig» som hun på en måte «ikke kan unngå» å se, som jeg føler gjør henne sjalu og at hun tviler på seg selv. Dette gjør meg veldig trist.. for på den andre siden har jeg også hatt det nokså tøft i korona og generelt, med familie og det meste.. men nå begynner det endelig å snu.. Vi har nå nettopp hatt middag sammen og jeg sitter igjen med dårlig samvittighet for å ha fortalt henne om en business som jeg og samboer skal starte.. da hun reagerte ganske kaldt og nøytralt. Dette glapp ut av meg , da hun spurte hvordan det gikk med oss.. jeg kunne se det på øynene hennes og hele kroppsspråket at hun følte seg trist og sjalu. Dette plager meg så mye.. Jeg er person som alltid blir glad på andres vegne, da jeg oppriktig syntes det er kult med venner som får til ting og tenker nytt.. Jeg skjønner at det er vanskelig for henne når hun ikke føler seg helt topp selv. Men hva kan jeg gjøre? Bør jeg trykke meg selv ned? Har merket at dette gjør ting lettere ofte, men det er jo ikke min virkelighet. Må også legge til at hun kommer med små stikk til meg tytt og stadig... I dag er første gangen jeg svarte ordentlig tilbake på de. Jeg sitter igjen med dårlig samvittighet.. Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen? TS Anonymkode: 806da...9c9 Jeg og samboer tjener flesk og har et firma som har tjent millioner. Vi mistet alle venne våre grunnet dette.. Tenker at da var det kanskje aldri meningen da👍 Anonymkode: 21b46...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #18 Skrevet 16. desember 2021 Hvordan ønsker du selv å bli behandlet? Anonymkode: 5c609...351 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #19 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan ønsker du selv å bli behandlet? Anonymkode: 5c609...351 Jeg ønsker at man løfter hverandre opp og at man takler oppturer og nedturer når man har et vennskap. Jeg er personlig veldig glad når min venninner har f.eks landet en drømmejobb eller er lykkelige, selv da jeg kanskje ikke hadde det så bra selv. Jeg mener at man bør snakke hverandre opp i stedet for å snakke hverandre ned.. Men selvfølgelig ha rom for triste samtaler. Rett og slett åpenhet. Ts Anonymkode: 806da...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #20 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg og samboer tjener flesk og har et firma som har tjent millioner. Vi mistet alle venne våre grunnet dette.. Tenker at da var det kanskje aldri meningen da👍 Anonymkode: 21b46...6b3 Ja, det kan være litt typisk det. Det er ikke alle som blir glade på andres vegne TS Anonymkode: 806da...9c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå