Gå til innhold

Hvordan endre tankesett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en litt dårlig vane som jeg trenger hjelp til å bryte. Det handler om snop og aktivitet, men mest snop. 

Tidligere (for noen år siden) var jeg mye flinkere til å ta tak, bruke skriveboka aktivt og holde meg til en plan eller opplegg. Nå gir jeg opp innen 24 timer… eller en uke, hvis det er noe jeg skal bli bedre på hver uke. 

Dere tenker kanskje at jeg er for streng med meg selv, noe jeg kan avkrefte. 
Det er enkle endringer, som å gå tur to dager i uka, kun snacks på lørdagen, men kan spise litt sjokolade hver dag. Styrke to dager i uka, og frislipp på annet. 
Jeg får ikke til kontinuitet! 

Det er som rullgardina går ned om og om igjen. Som om jeg glemmer min egen lovnad til meg selv. Før klarte jeg å holde meg til det jeg skulle forbedre, nå er jeg håpløs.

«Har det kanskje gått så langt at jeg ikke bryr meg?», kan jeg tenke, før jeg rekker å skjønne at det ikke er dét som er problemet.

Jeg VIL ha gode vaner. 
Jeg VIL føle meg bedre. 
Jeg VIL føle mestring. 
Jeg VIL gå ned i vekt, bli mer FIT, føle meg vel, være stolt av meg selv. 

Nå går jeg på smell etter smell, noe jeg har har gjort i et par år nå. Og, jeg er lei. DRITT LEI. 

Hvordan kan jeg endre vaner, og få vaner som varer? 

Jeg har lært at det ikke handler om viljestyrke. Det er som å holde pusten i lang tid (ikke spise snop) , til du tilslutt må puste (spise snop). Og det er uaktuelt. 
Jeg vil ha et normalt forhold til snop, ha litt i helga. Det bør holde.  At selv om jeg har spist et kakestykke på jobb, så må jeg ikke spise potetgull og sjokolade på kvelden, fordi jeg føler alt er ødelagt uansett. 

Noen som har tips? 

Ps. Jeg er 40 år blitt, to barn og 1.65 på strømpelesten. 80 kg tung.. vil helst holde meg rundt 70, eller minimum 67 kg. 
Jeg spiser jevnlig og sunt (ja, tro det eller ei), noe som vil si grovt, grønt og med nok fett og proteiner. Hater å gå sulten. Virkelig hater.

Men hvordan få hodet på lag? 

Takk for tips og råd! ❤️

Anonymkode: 99dc3...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å endre for mange ting, for fort? Det er en felle jeg tidligere alltid havnet i. Plutselig skulle jeg, over natta, trene tre ganger i uka og holde meg helt unna usunn mat og bare spise knekkebrød og gulrøtter. 

Jeg er selv snart 40 og har ett barn, og jobber med å gå ned i vekt. Nærmer meg 80 kilo og er 178, så er nesten normalvektig nå. Og jeg har på et eller annet vis greid å endre noe med tankesettet det siste halve året. Jeg har for det første bare begynt med litt mindre måltider. Det var min første endring. To knekkebrød i stedet for to brødskiver til frokost. Deretter endret jeg fra brød til suppe til lunsj. Så sluttet jeg å småspise frukt, grønt og nøtter på jobb. Holdt meg til lunsjen. Deretter begynte jeg med mindre porsjoner til middag, og bruker myyyye grønnsaker og null saus. Så til slutt strammet jeg inn på kveldsmat, og tok heller frukt og te til kvelds. 

Jeg har ikke begynt med treningen ennå, fordi jeg først og fremst fokuserer på kostholdet og å komme ned i vekt. Så kommer treningen etterpå. Jeg vet med meg selv at når jeg trener blir jeg sulten. Og treningen brenner ikke så mange kalorier at jeg kan hive innpå etterpå. Jeg kommer nok til å begynne å spise litt mer når jeg begynner å trene, men da er det jo vedlikehold jeg skal drive med, og da kan man spise litt mer. 

Jeg er aktiv i hverdagen altså. Har en stillesittende jobb, men på grunn av barn og hund går jeg ofte 12 000 skritt likevel, så det er ikke sånn at jeg ikke rører meg 😄 Det er i hvert fall det jeg har gjort. Det har løsnet noe i hodet mitt som gjør at jeg i hvert fall ikke føler det behovet for å spise så mye lenger. Magesekken er vel også krympet litt på grunn av at jeg har vennet den til mindre mat, så blir fortere mett. Og da gir jeg meg. 

Hjelper vel at jeg ble singel tidligere i år også, ingen å lage kosemiddag med på lørdag 😄

Anonymkode: 1ac1e...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...