Gå til innhold

Min 2-åring klarer å ta av seg bilbeltet i barnestolen sin....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn får til de mest utroligste ting, og i dag da vi kjørte på motorveien så jeg i speilet at han hadde klart å ta av seg beltet i stolen sin (bakoverlent). Herregud, det er jo livsfarlig!!  Han klarte til og med å ta tak i håndtaket til å henge ting på og dra seg opp, så definitivt ikke trygt det her. Han har maxi cosy stol. Kan noen anbefale noe som er mer sikkert? Dette er snakk om en 2-åring som klarer å ta opp låser og som elsker å løse ting.

Anonymkode: 36dc4...32e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt barn får til de mest utroligste ting, og i dag da vi kjørte på motorveien så jeg i speilet at han hadde klart å ta av seg beltet i stolen sin (bakoverlent). Herregud, det er jo livsfarlig!!  Han klarte til og med å ta tak i håndtaket til å henge ting på og dra seg opp, så definitivt ikke trygt det her. Han har maxi cosy stol. Kan noen anbefale noe som er mer sikkert? Dette er snakk om en 2-åring som klarer å ta opp låser og som elsker å løse ting.

Det er et velkjent problem med snikete barn 🤭 Jeg har lest at folk anbefaler borrelås på tape der man trykker ned, den vonde delen, så er det mindre fristende å gjøre det. Det finns også noe som heter Anti escape vest, men tror den er vanskelig å få tak i, men gjør du det er den gull. Ellers må du selvsagt oppdra barnet ditt på samme viset som du ikke tillater det å løpe ut mellom biler på en parkeringsplass, eller i lukeparkering i byene etc. Snakk med barnet, forklar alvoret, vær streng. 

Alternativ 3 er å flytte barnet til passasjersetet fremme, da har du bedre oversikt og kan prate med barnet. Da må du nok kjøpe en ny Bilstol, Britax Two Way er som oftest den eneste som passer fremme for å også gi sikt i sidespeilene, men til gjengjeld er den billig og varer lenge. Ikke supergod komfort dog, så kanskje ikke den beste feriestolen. 

Anonymkode: b5f88...5c8

• Liker 2
Skrevet

Har du setesamler?

Hadde ham åpnet selen eller bare kommet seg ut? Min klarte en periode å vri seg it, da måtte vi til med setesamler og ekstra nøye på å få det stramt nok ( nesten for stramt og minimalt med klær)

Anonymkode: 81ed7...5d0

• Liker 1
Skrevet

Kanskje litt liten, men jeg sa til 3 åringen at hvis hun går ut av setet mens jeg kjører kan hun dø. 

Aldri gjort det siden, og hun sier det til andre "tar du av beltet mens man kjører kan man dø". Funker fint det. 

Anonymkode: 6b3da...7ca

• Liker 7
Skrevet

Beltesamler hvis dere ikke har det, ungen i forsetet og samme 'alvorsprat' fikk stoppet det hos oss. 

Har inntrykk av at det er ganske vanlig med en Houdini-periode.. 

Anonymkode: 2c533...967

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjorde min også. 
før hver tur måtte vi lage avtale. Herunder var det ikke lov å ta opp låsen (det har politiet bestemt) og smokken legger man fra seg mellom beina osv osv. 

det funka her iallefall. 

Anonymkode: e1abb...df6

Skrevet

Beltesamler og borrelås har jeg hørt.

Her holdt det med en meget tydelig prat. Fant nærmeste sted å stoppe, festet igjen og den aller strengeste stemmen (som så og si altfor brukes). Vår er for liten til å vite hva «å dø» er. Vi har lenge snakket om at alle må sitte fast når vi kjører bil, og han var den tiden veldig opptatt av «ting som ikke var lov».

Fikler han igjen så blir det borrelås sporentreks.

Anonymkode: a722b...c5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 14.55):

Det gjorde min også. 
før hver tur måtte vi lage avtale. Herunder var det ikke lov å ta opp låsen (det har politiet bestemt) og smokken legger man fra seg mellom beina osv osv. 

det funka her iallefall. 

Anonymkode: e1abb...df6

Ikke for å kuppe tråden, men hvorfor skal ikke barnet ha smokken i munnen? 😅 er førstegangsmamma til baby som kun bruker smokk når han legger seg for kvelden, men kan være kjekt å vite hvorfor, i tilfelle han begynner å kreve den på dagtid og i bil når han blir større :) 

Anonymkode: 479e4...c5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...