AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Beklager sannsynligvis kjempeidiotisk spørsmål, men jeg har en del angst og har ikke tatt bussen på 20 år. Så hvordan gjør man det? Rekker jeg ut hånda for å stanse bussen? Skal jeg vise sjåføren billetten? Skal jeg si til sjåføren hvor jeg skal? Plinge når jeg skal av? Om noen tålmodige sjeler orker å gi meg en forklaring blir det satt veldig pris på. Sørlandet. Anonymkode: 9a9a7...e78 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Jeg pleier rekke ut hånda. Kjøper du billett på appen er det scanner inni bussen som du kan scanne billetten på. Anonymkode: ce615...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg pleier rekke ut hånda. Kjøper du billett på appen er det scanner inni bussen som du kan scanne billetten på. Anonymkode: ce615...e6f De fleste bussene i Kristiansand området har en skjerm i bussen der det står holdeplassene en kan stoppe på, og en stemme som sier navnet høyt. Anonymkode: ce615...e6f 1
GammelKaktus Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Last ned app i forkant og kjøp billetten så den er klar. Når du ser bussen rekker du ut hånda og går inn, registerer billetten på maskinen og finner en plass. Når du vil av så plinger du, som regel så er det en skjerm som viser stoppestedene da kan du følge med på den og være forberedt på å plinge. 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Takk, dere! Men på reiseplanleggeren står det perrong a og perrong f… hvordan vet jeg hvor det er? Anonymkode: 9a9a7...e78
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 Det kommer an på hva slags type buss du tar. Drar du mellom byene i sørlandet, Arendal-Kristiansand osv. må du være enda nøye med både på- og avstigning. Vær sikker på at sjåføren ser deg når du rekker fram hendene, vanligvis blinker de når de gjør det. Da kan du ta ned armen. Ellers være tidlig med å trykke på stopp før neste stopp. Anonymkode: 7367f...df5 1
GammelKaktus Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Det er som regel veldig godt merket og ser du det ikke så stopper du noen og spør. Hvis det er i Kristiansand så er det veldig lett og få oversikt over opplegget. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 Takk igjen. Kan jeg bruke den samme billetten når jeg bytter buss…? Anonymkode: 9a9a7...e78 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Regner med det er i Kristiansand? Da vet jeg at du har en time på deg fra du scanner den første gangen, til du scanner den neste gang. Anonymkode: 7367f...df5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 Så du trenger bare 1 billett. Men det er så sjeldent det kommer billettkontrollører uansett... Anonymkode: 7367f...df5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk igjen. Kan jeg bruke den samme billetten når jeg bygger buss…? Anonymkode: 9a9a7...e78 Ja, du velger strekningen du skal ta buss i appen. Så du betaler for antall soner du skal reise. Anonymkode: ce615...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du trenger bare 1 billett. Men det er så sjeldent det kommer billettkontrollører uansett... Anonymkode: 7367f...df5 Det varierer ganske mye, opplevde på en uke 3 kontroller tidligere i høst. Kjipt for dem som ble tatt 😅 Ikke verdt den regningen du får om du faktisk blitt tatt. Anonymkode: ce615...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det varierer ganske mye, opplevde på en uke 3 kontroller tidligere i høst. Kjipt for dem som ble tatt 😅 Ikke verdt den regningen du får om du faktisk blitt tatt. Anonymkode: ce615...e6f Jeg har billett hver gang, kjøper månedskort. Men det er ganske lett å snike seg unna de kontrollene. Det er jo bare å passe på når man går inn bussen og se etter om det er noen kontrollører, og før man skal av også. Kommer det noen på, så går man bare av. 😅 Men en trend jeg har lagt merke til, er at når smittetallene går opp, da forsvinner dem fullstendig. Anonymkode: 7367f...df5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #14 Skrevet 16. desember 2021 HVIS skjermen på bussen ikke funker (det skjer innimellom), bruk maps og ha på GPS og følg med på veien, så ser du når du nærmer deg der du skal av. Bare et ekstra lite tips Anonymkode: be6f1...ce8
Påkrevd Skrevet 16. desember 2021 #15 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det varierer ganske mye, opplevde på en uke 3 kontroller tidligere i høst. Kjipt for dem som ble tatt 😅 Ikke verdt den regningen du får om du faktisk blitt tatt. Anonymkode: ce615...e6f Kommer litt an på. Jeg hadde en kollega en gang, som aldri kjøpte billett. Brukte buss/T-bane hver dag til og fra jobb. De få gangene han ble tatt i kontroll, kostet ham i løpet av året langt mindre enn 12 månedskort, så han mente det var en helt glimrende løsning😂
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #16 Skrevet 16. desember 2021 Skulle til å skrive at det var fint å se at ts fikk svar på det hun lurte på uten at folk skulle kritisere... Helt til jeg kom til innleggene i bunn her, da.. Men ja ts, last ned app på forhånd som du har fått forklart i de andre innleggene her. Anonymkode: 6ef0c...2ee 2
Bam Skrevet 16. desember 2021 #17 Skrevet 16. desember 2021 Påkrevd skrev (6 minutter siden): Kommer litt an på. Jeg hadde en kollega en gang, som aldri kjøpte billett. Brukte buss/T-bane hver dag til og fra jobb. De få gangene han ble tatt i kontroll, kostet ham i løpet av året langt mindre enn 12 månedskort, så han mente det var en helt glimrende løsning😂 Det avhenger av ruta. Tok en rute i Oslo der jeg på det verste ble kontrollert 9 ganger på tre uker.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #18 Skrevet 16. desember 2021 Påkrevd skrev (4 minutter siden): Kommer litt an på. Jeg hadde en kollega en gang, som aldri kjøpte billett. Brukte buss/T-bane hver dag til og fra jobb. De få gangene han ble tatt i kontroll, kostet ham i løpet av året langt mindre enn 12 månedskort, så han mente det var en helt glimrende løsning😂 Gjør det samme selv, men regner ut i fra hva et årskort koster. 10 månedskort tilsvarer nesten 7 gebyr hvis jeg ikke betaler der og da, litt over 8 om jeg betaler på stedet. Går alltid i pluss. Anonymkode: 59d6c...4e8
Påkrevd Skrevet 16. desember 2021 #19 Skrevet 16. desember 2021 Bam skrev (1 minutt siden): Det avhenger av ruta. Tok en rute i Oslo der jeg på det verste ble kontrollert 9 ganger på tre uker. Ja, det er sikkert forskjeller. Dette gjaldt mellom et eller annet sted i Groruddalen og Hasle. Sjeldent jeg tar kollektivt på den strekningen, så jeg aner ikke hvordan situasjonen er. Kanskje mest kontroll i sentrumsnære områder.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #20 Skrevet 16. desember 2021 Vel, jeg har to angstdiagnoser og jeg har brukt flere år av livet mitt på å være innlagt og tilnærmet sengeliggende 24/7 på grunn av at jeg har vært så fastlåst i eget hode og det kunne likevel ikke falle meg inn å prøve å gatekeepe og mistenkeliggjøre hvorvidt TS har angst eller ikke. Det går faktisk an å svare på det som lures på uten å være drittsekk. Anonymkode: be6f1...ce8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå