Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Trenger bare litt praktisk hjelp og råd ang redusering av jobb før permisjonen min begynner noen uker uti januar. Jobber som lærer og skal altså jobbe 2,5 uke i januar. Har en to-åring fra før, så har vært gjennom en graviditet og husker at de siste ukene var tunge. Forrige gang var jeg student og hadde relativt rolige dager de siste 5 ukene, mens slik er det ikke når man er 100 % lærer og har en aktiv unge hjemme. Har laget en plan med arbeidsgiver om visse reduksjoner, men har ikke akkurat søkt svangerskapspenger. Tror arbeidsgiver bare har laget en vikarplan og sånn, og så fikser kanskje de det økonomiske selv? (assisterende rektor som har tatt praten med meg pga sykdom hos rektor)

Uansett, kjenner nå planen vi har laget er fortsatt for ambisiøs, og men har bare to arbeidsdager igjen før ferien så ikke nok tid til å mase meg til en videre reduksjon i arbeidsmengde. (med koronatiltak fra regjering og kommunen er rektor ganske busy i tillegg...) Vurderer da tiltaket om delvis sykemelding, men hvordan gjøres det midt i en juleferie? Hvor lenge varer en sykemelding fra lege? Er det slik at jeg bør vente med å oppsøke lege til januar liksom eller kan jeg få den nå og så gjelder den ut mine uker i januar? Hvordan har folk gjort det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er legen som bestemmer om du skal sykemeldes, ikke du. Dra til legen på nyåret og forklar situasjonen så er det mulig du blir sykemeldt. 

Skal sies at de fleste legen er veldig greie med sykemelding under svangerskap, men hvor lang tid de gir for i slengen avhenger nok av legen. 

Lykke til meg innspurten 😊

Anonymkode: 2bffa...705

• Liker 2
Skrevet

Du kan nok ikke få en sykemelding på forhånd fordi du tror at de siste ukene blir tunge pga forrige graviditet, du må nok få det når du er der og det er for tungt og du kan beskrive det til legen... (Altså, enig i at det sikkert er tungt, jeg er kortere på vei og synes allerede det er tungt, men det er jo også mange som kan jobbe til perm begynner så det er ikke automatikk i at man får sykemelding fordi man er høygravid og da ikke frem i tid)

Svangerskapspenger kan søkes om hvis jobben er til fare for fosteret, feks om det er for mye stress eller fysisk aktivitet i den grad at jordmor tror det kan føre til stress hos foster eller for tidlig fødsel feks. Eller om du er i fare for å bli utsatt for slag mot mage på jobb (utagerende elever). Det tror jeg det er best om jordmor gjør hvis det er aktuelt. 

Anonymkode: c7e6e...5e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...