AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 En av mine bedre venninner fyller straks 30år. Har desverre ikke møttes på et par måneder på grunn av livet, men fikk i går sms med burdagsinvitasjon. Hun inviterer meg og 10 andre på tapas og vin hos seg nå til helga. Kjenner jeg er skeptisk. Er ikke redd for å bli syk, men redd for karantene nå. For havner jeg i karantene kan jeg jo ikke dra å feire jul med mine foreldre. Å jeg har barn som ønsker å feire jul med sine besteforeldre. Samtidig jobber jeg i jobb med risiko for smitte hver dag, så 15 nye nærkontakter fra eller til, har det så mye å si?.., Og ungene har jo også risiko for å møte på smitte hver dag gjennom barnehage og skole. Synes det er så vanskelig, venninnen min kommer til å bli skuffet om jeg takker nei pga redsel for å bli noens nærkontakt. Men skjønner ikke hvorfor hun må feire akkurat nå. Samtidig feirer hun jul bare med sin mann og et barnehagebarn, så ikke samme risiko, kanskje derfor hun ikke ser det? Hva gjør jeg? Anonymkode: f3e60...f83
Guppy88 Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 (endret) Hun følger ikke reglene ved å be for mange gjester. Hvis hun i tillegg ikke har stor nok bolig til at alle kan feire samtidig som meteren overholdes, er det enda et regelbrudd. Jeg hadde ikke gått når det er et for stor selskap, og så nært julen. Endret 15. desember 2021 av Guppy88 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Guppy88 skrev (5 minutter siden): Hun følger ikke reglene ved å be for mange gjester. Hvis hun i tillegg ikke har stor nok bolig til at alle kan feire samtidig som meteren overholdes, er det enda et regelbrudd. Jeg hadde ikke gått når det er et for stor selskap, og så nært julen. Hun mener at det går inn under det ene selskap med 20 en kan ha i jula.. De har ikke så mye familie. Men det har jeg, og ønsker å se de i jula.. Tviler også litt på denne avstanden, og slik jeg kjenner tapas og henne er det snakk om buffeordning.. Kanskje jeg må tåle å skuffe henne. Hadde det vært et par uker til jul hadde jeg ikke nølt med å dra, men det er straks jul jo.. Ts Anonymkode: f3e60...f83
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Men hva sier jeg, siden jeg vil feire jul med familien min så vil jeg ikke feire deg nå..? Føler meg som en dårlig venninne.. Hun har brukt å si at venner er den familien en velger selv.. Men ingen kan jo overgå mamma i jula.. Jeg er litt Mammadalt, særlig i jula, det er vel lov? .. Ts Anonymkode: f3e60...f83
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Nå var vel ordlyden at man kan ha 20 gjester én dag i løpet av julen, men det burde jo vært spesifisert at det gjelder å GÅ i selskap med 20 gjester også? Hvis ikke kan jo en person gå i fem selskaper med 20 gjester så lenge personen ikke er vertskap selv og plutselig ha 100 nærkontakter.. Med den tankegangen og begrunnelsen kan du jo høflig avslå invitasjonen med at du velger å tilbringe din kvote for dag med mange gjester den dagen du skal feire med familien. Anonymkode: ddc7b...2bf 2
Loff77 Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 (endret) Guppy88 skrev (14 minutter siden): Hun følger ikke reglene ved å be for mange gjester. Hvis hun i tillegg ikke har stor nok bolig til at alle kan feire samtidig som meteren overholdes, er det enda et regelbrudd. Jeg hadde ikke gått når det er et for stor selskap, og så nært julen. Jo det gjør hun, og selv det er kun en anbefaling så man kan gjøre som man vil Endret 15. desember 2021 av Loff77 1
Guppy88 Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Vi er fortsatt under en pandemi, og er i en ny smittebølge som er så betydelig at store deler av samfunnet stenger ned igjen. At noen velger å nedprioritere en bursdag en uke før julaften er hun nødt til å akseptere. 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 I disse tider er det helt ok å takke nei til sånt. Selv hadde jeg bare forklart at jeg ikke tar sjansen nå, men vil gjerne treffe henne etter jul og feire litt da.
Guppy88 Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Loff77 skrev (2 minutter siden): Jo det gjør hun, og selv det er kun en anbefaling så man kan gjøre som man vil Jeg har vanskelig for både å svare og å respektere deg og dine likesinnede nå.
Daria Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 Jeg ville knapt deltatt på noen sosial samling nå, og særlig ikke med så mange gjester, og det forventer jeg at andre skjønner selv om de selv velger å prioritere annerledes. Hvis du i tillegg har en jobb hvor du omgås så mange at 15 ekstra nærkontakter ikke utgjør noen stor forskjell, kan du jo skylde på at du holder deg hjemme av hensyn til de andre gjestene.
Loff77 Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 Guppy88 skrev (1 minutt siden): Jeg har vanskelig for både å svare og å respektere deg og dine likesinnede nå. Jasså hva vet du om hva jeg praktiserer? Jeg påpekte fakta for TS 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 I disse dager er det innafor å takke nei, med henvisning til smittevernreglene. Men jeg hadde sagt at du gjerne vil møte henne, når tidene blir bedre igjen mtp covid. Anonymkode: 128f7...272 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 Daria skrev (10 minutter siden): Jeg ville knapt deltatt på noen sosial samling nå, og særlig ikke med så mange gjester, og det forventer jeg at andre skjønner selv om de selv velger å prioritere annerledes. Hvis du i tillegg har en jobb hvor du omgås så mange at 15 ekstra nærkontakter ikke utgjør noen stor forskjell, kan du jo skylde på at du holder deg hjemme av hensyn til de andre gjestene. Ja, men føler oftere det blir brukt som argument mot meg: Du tørr å dra på jobb, men å treffe venner er farlig, hvorfor skulle vi være mer smittsom enn andre... Ts Anonymkode: f3e60...f83
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 Jøsses. Jeg skulle egentlig feire en venninne til helga selv. Men allerede før de nye tiltakene ga hun beskjed om at hun hadde full forståelse om noen vil avstå da det var så tett på jul. Med de nye tiltakene ble feiringen avlyst. Evner ikke din venninne å se dette perspektivet, blir hun virkelig fornærmet? Jeg hadde sagt som sant var. Hun er voksen og dette må hun bare evne å forstå. Anonymkode: 53467...12c 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jøsses. Jeg skulle egentlig feire en venninne til helga selv. Men allerede før de nye tiltakene ga hun beskjed om at hun hadde full forståelse om noen vil avstå da det var så tett på jul. Med de nye tiltakene ble feiringen avlyst. Evner ikke din venninne å se dette perspektivet, blir hun virkelig fornærmet? Jeg hadde sagt som sant var. Hun er voksen og dette må hun bare evne å forstå. Anonymkode: 53467...12c Tenker at siden invitasjonen kom i går, å hun avslutter meldingen med at hun håper vi kommer (min samboer er også invitert) så evner hun nok ikke det nei. Å dermed er jeg redd at hun blir fornærmet og såret ja. Får litt den følelsen/redselen for at alle skal takke nei og hun skal sitte bitter og avvist alene på bursdagen samtidig har hun jo satt seg selv i den situasjonen ved å invitere til selskap nå... Ts Anonymkode: f3e60...f83
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #16 Skrevet 16. desember 2021 Ringte venninnen min i formiddag, hun kunne nå ikke forstå det helt, vi ble jo under 20 stykk. Å hun var ikke redd korona eller karantene. En kan jo ikke slutte å leve mener hun.. Men vi ble enig om å spise lunsj sammen bare vi på mandag hos henne da begge har formiddagen fri. Får kjøpe henne en ekstra fin gave og håpe på å klare å holde avstand da. Men så kom jeg på å tenke, om hun blir smittet lørdag, når er det sannsynlig at hun er smittsom og når er det sannsynlig hun blir syk? Uansett, dette er vel tryggere enn å dra på selve festen? Hi Anonymkode: f3e60...f83 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #17 Skrevet 17. desember 2021 Med tanke på den raske spredningen som er for tiden, er nok det beste å holde seg hjemme, om man har planer i juleferien. Anonymkode: b6beb...0fc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #18 Skrevet 17. desember 2021 Jeg ble selv 30 i år da smittetiltakene stod på som verst. Det var kjedelig, for selvsagt ønsket jeg en stor fest, men det ble en rolig middag hjemme med samboer isteden. Slik er livet. Jeg syntes venninnen din er uhorvelig egoistisk. Det er helt innafor å si nei. Mange i min krets ble 30 i år og vi er normalt en gjeng som er glad i å feire, men ingen av oss har feiret i år. Hun er voksen og burde ærlig talt vite bedre. Si takk men nei takk med verdens beste samvittighet. Anonymkode: 7bef1...2e0
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #19 Skrevet 17. desember 2021 Jeg hadde ikke gjort det. Man skal ikke ha så mangen nærkontakter nå og det er villsmitte overalt . Hold deg hjemme! Anonymkode: 13538...056
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå