AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Del Skrevet 15. desember 2021 Eller er alle med adhd og add pratsomme som prater på innpust og utpust? Anonymkode: 73fea...7c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Del Skrevet 15. desember 2021 Nei du kan absolutt være introvert og ha adhd! Introvert/ekstrovert har ikke noe med adhd å gjøre. Jeg er selv introvert med adhd(har ikke den hyperaktive delen, men det sies at hos de mer introverte så kan hyperaktiv delen være mer på innsiden.. Noe jeg kjenner meg 100% igjen i) Anonymkode: 83033...7f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Del Skrevet 15. desember 2021 Absolutt! Anonymkode: 8480e...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #4 Del Skrevet 16. desember 2021 Er det ikke slik at ADHD hos introverte kalles ADD?? Altså det er det samme som ADHD bare uten hyperaktiviteten. Anonymkode: db5f9...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #5 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei du kan absolutt være introvert og ha adhd! Introvert/ekstrovert har ikke noe med adhd å gjøre. Jeg er selv introvert med adhd(har ikke den hyperaktive delen, men det sies at hos de mer introverte så kan hyperaktiv delen være mer på innsiden.. Noe jeg kjenner meg 100% igjen i) Anonymkode: 83033...7f6 kan du fortelle litt om kjennetegnene? Anonymkode: 3b8a8...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #6 Del Skrevet 16. desember 2021 Ja, det kan man. Mange med ADHD trenger også en pause fra den sosiale hverdagen for å lade seg opp igjen, og mange kan være sjenerte, mens andre kan være utadvendte. Anonymkode: 1e86a...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Del Skrevet 16. desember 2021 Man kan tydeligvis være alt sammen når diagnosen bygger på tillit og egenrapportering. Anonymkode: 119af...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #8 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): kan du fortelle litt om kjennetegnene? Anonymkode: 3b8a8...56b Jeg har uendelig mange tanker i hodet samtidig, å kan ikke filtrere ut hva jeg ønsker/bør fokusere på. Noe som gjør at jeg faller ut av fokus når jeg holder på med ting. F. Eks lese bok, følge med på undervisning etc. Jeg har også problemer med impuls, så kan avbryte andre, reagere kraftig emosjonelt, bruke mer penger enn planlagt etc.. Starter mange prosjekter, men fullfører de sjeldent. Bruker lang tid på å lære nye ting som krever oppmerksomhet over lengre tid. Glemmer ofte ting som blir sagt, beskjeder osv, noe som er frustrerende både for meg og andre.. Alt dette (med mer) kombinert gjør at de med adhd føler seg ofte overveldet av å ikke strekke til. En føler at en ikke får til det en har potensiale til å få til. Å at en blir misforstått. Det tærer på selvtillit. Det hjalp veldig for meg å få diagnose 😊 Nå er jeg ikke så hard mot meg selv når jeg merker at jeg ikke fungerer som alle andre. Før kalte de den uoppmerksome typen Adhd for add, men ikke nå lengre. Anonymkode: 83033...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #9 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har uendelig mange tanker i hodet samtidig, å kan ikke filtrere ut hva jeg ønsker/bør fokusere på. Noe som gjør at jeg faller ut av fokus når jeg holder på med ting. F. Eks lese bok, følge med på undervisning etc. Jeg har også problemer med impuls, så kan avbryte andre, reagere kraftig emosjonelt, bruke mer penger enn planlagt etc.. Starter mange prosjekter, men fullfører de sjeldent. Bruker lang tid på å lære nye ting som krever oppmerksomhet over lengre tid. Glemmer ofte ting som blir sagt, beskjeder osv, noe som er frustrerende både for meg og andre.. Alt dette (med mer) kombinert gjør at de med adhd føler seg ofte overveldet av å ikke strekke til. En føler at en ikke får til det en har potensiale til å få til. Å at en blir misforstått. Det tærer på selvtillit. Det hjalp veldig for meg å få diagnose 😊 Nå er jeg ikke så hard mot meg selv når jeg merker at jeg ikke fungerer som alle andre. Før kalte de den uoppmerksome typen Adhd for add, men ikke nå lengre. Anonymkode: 83033...7f6 Tusen takk for svar - kjenner meg igjen i det meste der. Hvordan utredes man? Er det gjennom samtale med legen, fortelle hvordan man har det? Sliter du med søvn pga tanker? Anonymkode: 3b8a8...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #10 Del Skrevet 16. desember 2021 Det er veldig mange med Asperger om har ADHD i tillegg. Og de er jo som regel veldig introverte og sjenerte. Anonymkode: a8761...233 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. desember 2021 #11 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det ikke slik at ADHD hos introverte kalles ADD?? Altså det er det samme som ADHD bare uten hyperaktiviteten. Anonymkode: db5f9...e52 Tidligere kalt ADD ja. Vet ikke hvorfor de slutta med det, og gikk over til å kalle den biten også for ADHD. Forskjellen på ADD og ADHD er jo at ved ADD, så mangler bokstaven h - altså (den som står for) hyperaktiviteten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #12 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Man kan tydeligvis være alt sammen når diagnosen bygger på tillit og egenrapportering. Anonymkode: 119af...e19 Det du sier stemmer ikke. Jeg har ADHD og gikk gjennom en utredelsesprosess på mange måneder. Måtte til alt frå psykiater til nevrolog, og det ble også utført intervju av foreldrene mine. Anonymkode: e2595...27e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 16. desember 2021 #13 Del Skrevet 16. desember 2021 Har en venninne med ADHD som ikke er spesielt ekstrovert, hun liker å være med på sosiale ting men liker best at andre prater så hun slipper å konsentrere seg om å holde en samtale i gang (og slapper veldig godt av når hun lytter til andre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #14 Del Skrevet 16. desember 2021 Hvordan gå fram som voksen dame da..? Fortelle fastlegen dette? Har slitt med generalisert angst siden jeg var 16, og kjenner meg igjen i mange av kjennetegnene. Anonymkode: 3b8a8...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #15 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan gå fram som voksen dame da..? Fortelle fastlegen dette? Har slitt med generalisert angst siden jeg var 16, og kjenner meg igjen i mange av kjennetegnene. Anonymkode: 3b8a8...56b Jepp. Jeg ble utredet i vår, 36 år gammel. Gikk til fastlegen og bad om henvisning til utredning for add. Hun lurte på hvorfor jeg mistenkte akkurat det, jeg fortalte om alle symptomene jeg kjente meg igjen i og har strevd med. Hun skjønte utfordringene, og henviste meg til DSP. Jeg var i samtaler med psykolog og ble spurt om masse,(noen får spørreskjemaene tilsendt pr post,) og han intervjuet mamma om oppveksten min. Han konfererte med psykiater, og sammen kom de frem til en konklusjon. Går på medisiner og får hjelp av dem, men må bruke andre virkemidler også for å fungere bedre. Anonymkode: 160df...108 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #16 Del Skrevet 16. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det kan man. Mange med ADHD trenger også en pause fra den sosiale hverdagen for å lade seg opp igjen, og mange kan være sjenerte, mens andre kan være utadvendte. Anonymkode: 1e86a...6eb Jeg har ADHD, og stort behov for å isolere meg innimellom. Har du kilder til hvor du leste dette? Ønsker å lære mer om det. Jeg er en utadvendt introvert, dvs jeg er veldig pratsom og glad i mennesker men begeret blir fort fullt. Kan isolere meg i en uke etter sosiale events uten problem. Anonymkode: 39e70...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå