Gå til innhold

Hjelp til å fylle ut skattekort - aksjer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har problemer med å skjønne hva jeg skal føre inn på skattemeldinga på disse to punktene:

4.1.4

Andeler i aksjefond

Her registrerer du verdien av dine andeler i aksjefond som du eier per 31.desember 2022 (slutten av året). Det er det som har betydning for skatteberegningen. Andeler i aksjefond regnes som en del av formuen din. Tallet trenger ikke være helt nøyaktig. Hvis du har eid aksjefond i løpet av året, men solgt dem før 31.desember skal du ikke registere noe i denne posten

4.1.8

Formue aksjesparekonto - aksjedel

Her registrerer du verdien av aksjedelen på aksjesparekontoen som du eier per 31.desember 2022 (slutten av året). Det er det du har på slutten av året som har betydning for skatteberegningen. Aksjer regnes som en del av formuen din. Tallet trenger ikke være helt nøyaktig.

Hva menes med de to forskjellige? Har btw kun investert via ASK og har stort sett global indeks samt et Europa og teknologi-fond.

Anonymkode: 5de35...90a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å fylle ut dette. Alt går automatisk, og dette har heller ikke innvirkning på skatten din (regner med at du ikke ett par millioner i aksjer).

Skrevet
Sommeren2021 skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke å fylle ut dette. Alt går automatisk, og dette har heller ikke innvirkning på skatten din (regner med at du ikke ett par millioner i aksjer).

Nei, har ca 400 000 i aksjer. Men vil helst ikke skatte mindre enn jeg må igjennom året. Det er kanskje uansett for lavt til å påvirke noe? Har ikke planer om å ta ut gevinst i år.

Skrevet

Det er ikke så viktig hvor du fører formuesbeløp på skattekort-beregningen, formue er formue.

Hvis du ikke har formue over minstebeløpet på 1,5 mill. blir det uansett ikke formueskatt.

Anonymkode: e3948...8ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, har ca 400 000 i aksjer. Men vil helst ikke skatte mindre enn jeg må igjennom året. Det er kanskje uansett for lavt til å påvirke noe? Har ikke planer om å ta ut gevinst i år.

Da har det ingen innvirking på skatten din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så viktig hvor du fører formuesbeløp på skattekort-beregningen, formue er formue.

Hvis du ikke har formue over minstebeløpet på 1,5 mill. blir det uansett ikke formueskatt.

Aksjer har verdsettingsrabatt, det vil du må ha 3 millioner i aksjer før du begynner å skatte. Tror rabatten er 50 %.

Skrevet
Sommeren2021 skrev (2 minutter siden):

Aksjer har verdsettingsrabatt, det vil du må ha 3 millioner i aksjer før du begynner å skatte. Tror rabatten er 50 %.

Den er 35 %.

Skrevet (endret)

Den er 35 %.

Legg merke til at jeg skrev jeg tror. Ok for informasjonen.

Endret av Sommeren2021
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!

Skrevet
Sommeren2021 skrev (9 minutter siden):

Legg merke til at jeg skrev jeg tror. Ok for informasjonen.

Ja, jeg kan lese.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er 35 %.

25% for 2022..

Anonymkode: 3ad84...fe2

Skrevet

25% for 2022..

Anonymkode: 3ad84...fe2

Ok, har ikke begynt å jobbe med inntektsåret 2022 ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...