AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #21 Skrevet 15. desember 2021 Min niåring sitter fortsatt i bilstol, og har ikke ytret noe ønske om å sitte kun på pute. Han sitter på pute i bilen til mine foreldre (fordi vi ikke gadd å kjøpe enda en bilstol til bruk i deres bil da lillesøster trengte å overta bilstolen han hadde i besteforeldrenes bil), men de kjører alltid bare korte turer med ham (aldri på motorvei o.l.) Såvidt jeg har sett, sitter alle kameratene hans også fortsatt i bilstol, så det har ikke falt meg inn at han skulle slutte med det enda. Anonymkode: 5bb28...f32
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #22 Skrevet 15. desember 2021 Eldste var nesten ni da vi sluttet med sete, husker ikke om vi brukte pute i det hele tatt. Yngste er 8 nå, og kommer til å sitte i sete en stund til. Vi kjører mye og langt i bil, han sovner, og jeg synes ikke han sitter bra da på bare pute. Har lenge barn, forresten. Tror 8-åringen er i underkant av 145cm nå. Anonymkode: 4336f...4c8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #23 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eldste var nesten ni da vi sluttet med sete, husker ikke om vi brukte pute i det hele tatt. Yngste er 8 nå, og kommer til å sitte i sete en stund til. Vi kjører mye og langt i bil, han sovner, og jeg synes ikke han sitter bra da på bare pute. Har lenge barn, forresten. Tror 8-åringen er i underkant av 145cm nå. Anonymkode: 4336f...4c8 *lange barn. Anonymkode: 4336f...4c8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #24 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For det første; er du nettopp 31 år. Skjelettet ditt er langt mer modent enn et barn på 9 år. For det andre, er det farlig også for voksne å sovne i bil. Poenget er belteføringen, hvis belteføringen ikke er riktig, vil det ikke gjøre nytten sin i en kollisjon. Hvis barnet sovner så vil det mye sannsynlig sige til sidene, og enten få beltet alt for langt opp i halsen, eller for lang ned på skuldra, ettersom hvilken vei barnet heller. I en kollisjon skal beltet være godt inn på skuldra, nært halen, men ikke opp etter halsen, for å gjøre sin funksjon riktig. En voksen vil kunne overleve en ikke ekstrem kollisjon, dog ikke uten skader, på grunn av airbagen fremme. Et barn vil i beste fall lide alvorlig skade, potensielt falle frem og slå hodet i setet foran eller knærne sine, og i beste fall lide alvorlig skade. Anonymkode: c9a80...c9f Dette vet jeg - poenget mitt var at noen barn sover i bil uansett hvor gamle de er. Jeg har alltid gjort det på bilturer lengre enn 15 minutter, og gjør det fortsatt. Derfor tenker jeg at høyde, vekt og alder er viktigere faktorer å tenke på når man skal bytte sete, enn hvorvidt barnet fortsatt sover i bil. Et barn på ni kan i mange tilfeller bruke pute, så lenge belteføringen er rett, noe du selv også påpeker. Anonymkode: 1821e...352
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #25 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette vet jeg - poenget mitt var at noen barn sover i bil uansett hvor gamle de er. Jeg har alltid gjort det på bilturer lengre enn 15 minutter, og gjør det fortsatt. Derfor tenker jeg at høyde, vekt og alder er viktigere faktorer å tenke på når man skal bytte sete, enn hvorvidt barnet fortsatt sover i bil. Et barn på ni kan i mange tilfeller bruke pute, så lenge belteføringen er rett, noe du selv også påpeker. Anonymkode: 1821e...352 I våken tilstand, ja. I sovende tilstand vil ikke belteføringen bli riktig på pute, mens de i beltestol har sidene på stolen å lene på, så der er sjansen langt mindre. Anonymkode: c9a80...c9f 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #26 Skrevet 15. desember 2021 Min på snart 11 sitter fortsatt i beltestol. Tror ikke kameratene gjør det.. , men vi bor i Oslo og bruker lite bil i hverdagen og egentlig aldri med andre enn egne barn i bilen. Så han har ikke protestert. Bruker bil stort sett bare til utenbysturer eller hytta. Anonymkode: cf307...8ad 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #27 Skrevet 15. desember 2021 Husker ikke om hun var 8 eller 9 men rundt der et sted. Da gikk hun fra beltestol til ingenting fordi hun var over 36 kilo og over 140 cm, og stolen var for trang. Anonymkode: 8383d...d3d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #28 Skrevet 15. desember 2021 Vi har fire barn, alle har startet med pute når de har fylt 11/12 år. Hadde aldri brukt pute på et barn under 12 år. Det mest sikreste mann har i bil, er barn ❤️ Anonymkode: ce60d...200
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #29 Skrevet 16. desember 2021 Jeg ser ingen grunn til å gå over fra beltestol til bilpute så lenge beltestolen passer. Vår gutt sluttet med beltestol da han var 11, da nådde han 36 kilo og setet begynte også å bli for lite (for lav nakkestøtte) Vi har hatt en bilpute liggende til bruk for gjester, eller når han skulle sitte på korte turer med andre. Anonymkode: 423c1...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #30 Skrevet 16. desember 2021 Vår eldste på 11 har nettopp byttet til pute i den bilder vi bruker på langkjøring. Vi har en mindre bil som stortsett brukes i nærområdet, og der har hun sittet på pute i et par år, og 8-åringen får også sitte på pute i den. Anonymkode: b6198...26a
Arkana Skrevet 16. desember 2021 #31 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Aldri satt i beltestol til han kunne sitte uten noe Anonymkode: 1962b...372 Samme her.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #32 Skrevet 16. desember 2021 Pute har kun vært nødløsning, det er ikke sikkert nok. De har sittet til beltestol til de vokste ut av dem, dvs når de var over 140 cm høye og rundt 10 år. Etter det har de sittet uten noe ekstra sete. Har hatt biler der høyde på bilbeltet kan justeres, slik at det har ligget riktig på kroppen deres. Det har føltes mye tryggere enn de putene. Anonymkode: 3a070...c06
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #33 Skrevet 16. desember 2021 Vil si pute først blir aktuelt når stolen ikke lenger passer. Da tar man en vurdering om man skal kjøpe ny stol eller om det er tid for pute. Anonymkode: a789a...19e
Bam Skrevet 16. desember 2021 #34 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): er det farlig også for voksne å sovne i bil Ikke med mindre du er fører av bilen. De som sover under kollisjon skades som regel mindre enn de som er våkne.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #35 Skrevet 16. desember 2021 Trygg trafikk sier: "Det er krevende for et barn å sitte riktig på en pute og ha beltet riktig plassert under hele kjøreturen. Derfor anbefaler vi at barnet bruker bilpute først når beltestolen har blitt for liten og barnet er over 22 kg og 125 cm." Men vår erfaring er at de litt større beltestolene passer kjempefint helt til de når 150 cm og kan sitte uten noe. Det er MYE tryggere med beltestol enn kun pute, så i ditt tilfelle ville jeg ikke vært i tvil engang. Anonymkode: d5589...6e7
Arkana Skrevet 16. desember 2021 #36 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Trygg trafikk sier: "Det er krevende for et barn å sitte riktig på en pute og ha beltet riktig plassert under hele kjøreturen. Derfor anbefaler vi at barnet bruker bilpute først når beltestolen har blitt for liten og barnet er over 22 kg og 125 cm." Men vår erfaring er at de litt større beltestolene passer kjempefint helt til de når 150 cm og kan sitte uten noe. Det er MYE tryggere med beltestol enn kun pute, så i ditt tilfelle ville jeg ikke vært i tvil engang. Anonymkode: d5589...6e7 Det er vår erfaring også.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #37 Skrevet 16. desember 2021 Svarer selv om det trolig ikke er fra meg du vil ha svar. Begge våre foretrakk barnesete fremfor kun pute. Den første gikk over til pute da han var 10 år og 140 cm, mens yngste brukte barnesetet frem til han nådde grensen på 150 da han var nesten 13. Når yngste ikke var i bilen valgte eldste ofte stolen frem til den var utvokst. Egentlig hadde vi foretrukket at begge satt i stol frem til de nådde grensen, men det gjorde alt så mye vanskeligere når 2 av 5 seter var okkupert av barnesete. Anonymkode: 82b09...760 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #38 Skrevet 16. desember 2021 De begynte med pute i 1.klasse og ingenting i 3. da de var høye nok. Har aldri sett et barn over 2.klasse i bilstol så det forundrer meg like mye hver gang jeg leser svar fra folk her inne...🤔 Anonymkode: 9c8f4...8ad 1
Arkana Skrevet 16. desember 2021 #39 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De begynte med pute i 1.klasse og ingenting i 3. da de var høye nok. Har aldri sett et barn over 2.klasse i bilstol så det forundrer meg like mye hver gang jeg leser svar fra folk her inne...🤔 Anonymkode: 9c8f4...8ad Jeg vil tro at folk som deltar på forum og leser mye på internett er mer opplyste og derfor også i større grad tar bedre valg. 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #40 Skrevet 16. desember 2021 Arkana skrev (2 minutter siden): Jeg vil tro at folk som deltar på forum og leser mye på internett er mer opplyste og derfor også i større grad tar bedre valg. Ja, klart at de fleste blir mer opplyste av å lese på internett, og spesielt på forum...🙄 Anonymkode: 9c8f4...8ad 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå